Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 7.3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Insights en achtergronden Ik heb van verschillende kanten de vraag gekregen om het model online te delen waarvan ik vorige week zaterdag één detail met jullie deelde, namelijk: dat er een verspre

Nieuw op dit forum, sinds kort lezer. Drie weken terug uitgelachen door collega's vanwege een voorraadje eten, nu verstandig. Voorraadje voor twee weken, dat wel. Ik ben een amateuristische prepper.

Posted Images

Op 3-3-2020 om 09:33, Cynica zei:
Op 3-3-2020 om 08:50, Richa zei:

Ik blijf de lakse houding van de GGD en het RIVM extreem raar vinden.

Ik niet. Ik vermoed dat deze 'crisis' (die niet zo erg uit de klauwen had hoeven lopen, zoals dat nu gaat gebeuren) gebruikt gaat worden om de bevolking te laten wennen aan 'moeilijke keuzes'. Dit in verband met de huidige vergrijzing (die al veertig jaar genegeerd wordt), de (on)houdbaarheid van ons gezondheidssysteem en als gevolg daarvan de 'moeilijke keuzes' van wie gaat er behandeld worden en wie niet (meer).

Ik haal dit bericht even naar vandaag, n.a.v. bericht Telegraaf over Italië

• Leuk 2

Lombardije gaat op slot is net bekend gemaakt op het AD.nl Niemand er meer in of uit. veel faciliteiten in de regio gaan dicht, zoals musea, sportscholen, zwembaden en discotheken.

Bron AD.nl

https://www.ad.nl/binnenland/live-geen-besmettingen-bij-geteste-vindicat-studenten-chinees-quarantaine-hotel-ingestort-br~a66a9787/

aangepast door Johnny79
45 minuten geleden, loftprep zei:

Ik hoop dat ik het verkeerd begrepen heb maar net in het NOS 20:00 journaal was een woordvoerder van de vereniging van huisarts.

Die gaf aan dat meer testen (dus bv niet alleen maar op mensen uit risico gebied) zou betekenen dat er ook meer druk op de gezondheidszorg zou komen omdat er dan teveel mensen opgenomen zouden worden.

Dat snap ik niet, meer testen betekend niet meer zieken, mensen zijn ziek en hebben hulp nodig of niet, daar veranderd een test toch niets aan... ?

• Leuk 1
12 minuten geleden, Johnny79 zei:

Lombardije gaat op slot is net bekend gemaakt op het AD.nl Niemand er meer in of uit. veel faciliteiten in de regio gaan dicht, zoals musea, sportscholen, zwembaden en discotheken.

Bron AD.nl

https://www.ad.nl/binnenland/live-geen-besmettingen-bij-geteste-vindicat-studenten-chinees-quarantaine-hotel-ingestort-br~a66a9787/

Italië: in een etmaal ruim 1100 nieuwe gevallen

Dus: hoewel het grootste deel van de Nederlandse patiënten in Italië besmet is geraakt en we zien hoe het daar verloopt, hebben de GGD's geen afgrendelingen in hun draaiboek

• Leuk 2
Op 6-3-2020 om 13:34, Mars0172 zei:

Ben ik met je eens, maar door de lakse houding van het RIVM en de GGD is het nu al te ver uit de hand gelopen. Iedereen die zal komen te
overlijden is gewoon collateral damage. We kunnen wel wat klokkenluiders gebruiken die bij het RIVM of GGD werken. Ik ben benieuwd 
wat de: test > positief/negatief ratio is.

Ik ben het ook met jullie eens, zie bvb de studenten van VINDICAT 900 leden die gaan even naar Noord Italië het is bekent gemaakt bij de RIVM en GGD ze zijn niet tegen gehouden en kunnen zo weer terug komen en weer in het dagelijkse leven stappen, ongelofelijk niet te begrijpen, ik kan er echt met mijn pet niet bij.

Ook de studenten de intelligenten, die straks werk gaan doen als medici.

• Leuk 2
40 minuten geleden, Vigilant zei:

Italiaanse vereniging van artsen stelt voor om bejaarden meteen op te offeren en niet langer te helpen:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1214394339/voorstel-in-italie-laat-besmette-hoogbejaarden-aan-lot-over

Het ligt een tikkie genuanceerder dan de Telegraaf schrijft, clickbait verdient. Als je even zoekt met google vind je Italiaanse media hierover. Bv https://translate.google.com/translate?hl=nl&sl=it&u=https://www.fanpage.it/attualita/coronavirus-la-siaarti-ai-rianimatori-per-le-terapie-privilegiate-la-maggior-speranza-di-vita/&prev=search

Met het document communiceert Siaarti echter niet dat het "wil voorstellen om sommige patiënten te behandelen en behandelingen te beperken tot anderen". Er is inderdaad een focus nodig op de geschiktheid van de behandelingen "voor degenen die er het meeste baat bij hebben"

Voor artsen is het uiteraard wenselijk dat ze niet alleen staan in de lastige beslissingen en een leidraad hebben hoe te handelen, mocht de situatie extreem worden (nog veel erger dan nu dus).

Als 't puntje bij 't paaltje komt redden ze uiteraard met de beschikbare middelen liever tien jonge mensen dan alles in een hoogbejaarde te stoppen. Zou ik ook doen. Maar het is best even schrikken als zekerheden zoals behandeling in een ziekenhuis niet vanzelf sprekend blijkt te zijn. Zijn ze in Amerika wel gewoon trouwens, daar bepalen de centen of je wel of niet behandeld wordt.

@Haskap Tuurlijk hebben ze wel een idee van de volgende stap, maar communiceren dat pas als het zover is, om paniek te voorkomen. Anders is hier straks ook het pleepapier nodeloos uitverkocht. Als je een crisis moet managen, zit je niet te wachten op het extra werk om een panikerende  bevolking erbij te moeten managen.

• Leuk 1
4 minuten geleden, JJ&A zei:

Ik ben het ook met jullie eens, zie bvb de studenten van VINDICAT 900 leden die gaan even naar Noord Italië het is bekent gemaakt bij de RIVM en GGD ze zijn niet tegen gehouden en kunnen zo weer terug komen en weer in het dagelijkse leven stappen, ongelofelijk niet te begrijpen, ik kan er echt met mijn pet niet bij.

Ook de studenten de intelligenten, die straks werk gaan doen als medici.

https://www.ukrant.nl/will-my-daughter-have-a-hospital-bed/

5 minuten geleden, Haskap zei:

In een etmaal ruim 1100 nieuwe gevallen. 

Dus: hoewel het grootste deel van de Nederlandse patiënten in Italië besmet is geraakt en we zien hoe het daar verloopt, hebben de GGD's geen afgrendelingen in hun draaiboek

Dat dacht ik dus ook meteen. Ik denk dat ze op deze manier wel eens heel snel van hun draaiboeken af moeten wijken en andere noodmaatregelen moeten treffen.

17 minuten geleden, Haskap zei:

Italië: in een etmaal ruim 1100 nieuwe gevallen

Nou.. dat is niet helemaal waar. 

De laatste paar alinea's in alle draaiboeken vermelden altijd afsluitende zinnen als (geparafraseerd):
"Het bevoegd gezag kan op basis van de gegeven situatie besluiten dat bepaalde maatregelen noodzakelijk zijn in het kader van het algemeen belang."

Onder dat soort slotzinnetjes is in juridisch en operationeel opzicht alles mogelijk waarvan men op dat moment denkt dat het algemeen maatschappelijk belang daarmee gediend is, daaronder ook begrepen het inperken van bepaalde vrijheden of op het opleggen van bepaalde maatregelen. ?

• Leuk 3
10 uur geleden, Bunkerprepper zei:

Dat ziet er bijna uit als een taskforce Belgie! 

Het zijn niet mijn eigen gegevens hoor maar als deze map van het nieuwsblad vernieuwd word zal ik proberen om de update in dit draadje te posten. 

In België zijn ze overigens ook creatief aan het worden om het aantal besmettingen niet te hard te laten oplopen, wellicht zal dat ook wel iets te maken hebben met het opraken van de testkits. 

Staalname niet meer nodig voor nauwe contacten van bevestigde gevallen.

• Leuk 2
47 minuten geleden, Sndrrr zei:

Onder de post staat een button opties, met een submenu verbergen en wissen ?

image.png.601e343dce7d975b12010c1c7d16bb75.png

Als het niet lukt kun je ook de optie 'rapporteer bericht' gebruiken en aangeven dat je de post graag verwijderd wil hebben. Eén van de moderatoren of admins zal de post dan verwijderen.

image.png.e4ba1c2dbe761fd93674ff0df23d7346.png

PS: Het bovenstaande zullen ze waarschijnlijk alleen doen als je dat verwijderverzoek over een post van jezelf vraagt ?
Als je een post van een andere user verwijderd zou willen hebben, dan kan dat doorgaans alleen als in de betreffende post één van de regels van het forum overtreden wordt. 

image.png.5492b91e5bb116f9b64069b20cfef6b9.png

En voor diegenen die nu zeggen: "Forumregels? Hoezo? Heeft dit forum ook forumregels?":
1. Wees verrast  2. Klik op het onderstaande linkje ?

• Leuk 1

Bron AD.nl

Wat betekent dat voor de Nederlanders/Belgen die daar nog zitten (o.a. omdat het reisadvies niet “rood” was) ?
9 minuten geleden, Bunkerprepper zei:

Nou.. dat is niet helemaal waar. 

De laatste paar alinea's in alle draaiboeken vermelden altijd afsluitende zinnen als (geparafraseerd):
"Het bevoegd gezag kan op basis van de gegeven situatie besluiten dat bepaalde maatregelen noodzakelijk zijn in het kader van het algemeen belang."

Onder dat soort slotzinnetjes is in juridisch en operationeel opzicht alles mogelijk waarvan men op dat moment denkt dat het algemeen maatschappelijk belang daarmee gediend is, daaronder ook begrepen het inperken van bepaalde vrijheden of op het opleggen van bepaalde maatregelen. ?

Ze hebben mss wel voorzien in juridisch correct geformuleerde bevoegdheden,maar hebben ze dan ook praktisch uitgewerkte plannen klaarliggen.

Dat eerste geloof ik wel,maar uitgewerkte plannen hebben ze blijkbaar niet.

En als daar dan eerst nog over vergaderd enz moet worden....

Dat noem ik toch niet echt goed voorbereid.( zouden de GGD's wel eens van "preppen "gehoord hebben?)

groet,mevr.Grijpstra

• Leuk 4

Gouden tijden voor de ondernemers om niet preppers te bedienen.

Preppers hebben die shit allang op orde, PBM's, eten, drinken, TP, medicijnen, inclusief antibiotica.

Mocht het zover gaan dat het overal in grote getallen uitbreekt, blijft een prepper thuis, het bekende Bug-In scenario. Twee weken, twee maanden, totdat het zomer wordt. En dan nog met het gemak van stromend water, riool, elektra, verwarming en het internet voor informatie, terwijl een prepper plannen maakt om ook daar zonder te kunnen.

Een preppers slaapt deze dagen een stuk rustiger dan niet preppers.

Wuhan ging op 23 januari in lockdown, toen er op 22 januari 571 besmettingen en 17 doden waren gevallen. 

Wanneer in Nederland!!?? Kunnen ze beter nu mee beginnen mijn inziens wil je nog enigzins een beetje controle houden.

Zou het verloop van het aantal besmettingen in België ook kunnen opgenomen worden in de grafieken die hier worden opgemaakt:

Bron van deze info: https://www.info-coronavirus.be/nl/news/
Totaal België op 7/3/2020: 169 positief
7.3.2020: +60 positief / 771 test uitgevoerd (40 in Vlaanderen, 5 in Brussel en 15 in Wallonië)
6.3.2020: + 59 positief / 441 tests uitgevoerd (regio niet vermeld)
totaal België: 109 positief (65 Vlaanderen, 12 Brussel, 31 Wallonië, 1 genezen)
5.3.2020: + 27 positief / ? tests uitgevoerd (16 Vlaanderen, 2 Brussel, 9 Wallonië)
4.3.2020: + 10 positief / 495 tests uitgevoerd (regio niet vermeld)
3.3.2020: + 5 positief / 243 tests uitgevoerd (2 Vlaanderen, 1 Brussel, 1 Wallonië)
2.3.2020: + 6 positief/140 tests uitgevoerd  (5 Vlaanderen, 1 Brussel)
1.3.2020: + 1 positief 
1.2.2020: +1 (belg die in China verbleef)

Heel erg bedankt!!

188 besmettingen: 'Hoogstwaarschijnlijk start corona-epidemie in Nederland'

Het aantal besmettingen in Nederland is zaterdag met zestig gestegen naar 188 in totaal. Van alle besmettingen in Nederland is bij 29 patiënten niet duidelijk waar die het virus hebben opgelopen. Volgens arts-microbioloog Marc Bonten betekent dit dat ‘de kans groot is dat er ook in Nederland verspreiding plaatsvindt’. ,,Dit is hoogstwaarschijnlijk de start van een epidemie in Nederland.’’

De meeste nieuwe gevallen – 26 van de in totaal zestig nieuwe besmettingen – zijn geconstateerd in Brabant. ,,De laatste twee à drie dagen, zag je duidelijk een toename van corona in de regio Brabant. Er zijn dus signalen dat er ook verspreiding in de Nederlandse bevolking optreedt’’, licht arts Marc Bonten van het UMC Utrecht toe. ,,Dat zal doorgaan, want de mensen die je nu detecteert zijn een week geleden geïnfecteerd.’’

Brabanders

Het verzoek om alleen indien noodzakelijk naar buiten te gaan aan Brabanders die verkouden of grieperig zijn, past daar volgens de microbioloog bij. Bonten, die onder meer in vooraanstaande medische tijdschriften als The Lancet publiceerde, verwacht dat de verspreiding van corona in Nederland zich nu verder door zal zetten. ,,De mensen die je nu detecteert zijn een week geleden geïnfecteerd. Als er verspreiding op scholen heeft plaatsgevonden, dan verwacht je daar deze week de eerste gevallen van.’’

,,Qua tijd zou het kunnen dat ook carnaval heeft meegespeeld bij de verdere verspreiding’’, zegt Bonten.  Volgens Bonten is het maar de vraag of Nederland er net zo snel als China in zal slagen om het virus onder controle te krijgen. ,,China neemt verregaande maatregelen. In China is het hele leven platgelegd. Mensen hebben als het ware huisarrest gekregen en daarop is ook gecontroleerd.’’

Zo zouden Chinezen mogelijk met drones hebben gecontroleerd of mensen met corona ook in hun huis bleven. ,,Of dat zo is, weet ik niet, maar als ik naar de cijfers kijk geloof ik het meteen. Want ze zijn waanzinnig effectief geweest in de bestrijding van corona’’, betoogt Bonten.

‘Bij wijze van spreke opsluiten’

Volgens de expert blijkt uit berekeningen dat in China 60 à 70 procent van de besmettingen voorkomen moet worden, om verdere verspreiding tegen te gaan. ,,Dat betekent dat je bijna iedereen die kan besmetten moet detecteren, of je moet bijna iedereen bij wijze van spreke opsluiten, zoals in China. In Nederland doen we dat niet.’’

Donderdag waren er nog dertien van de 82 niet te traceren, nu zijn dat er 29 van de 188. ,,Mijn inschatting is dat er meer patiënten zullen volgen van wie we niet weten waar ze het hebben opgelopen. Wij zullen dus in Nederland ook transmissie krijgen. Dan is het op een gegeven moment bijna niet meer te doen om iedereen te traceren, dan moet je tot andere maatregelen overgaan. Zoals wat ze dan noemen: social distancing."

Hij vervolgt: ,,Dan ga je grote bijeenkomsten afgelasten en scholen sluiten. Met als doel om ervoor te zorgen dat die epidemie niet in één keer over ons heen komt. RIVM werkt met allerlei scenario’s: sluiten van scholen zal daar ook in staan. Als er verspreiding op scholen heeft plaatsgevonden, dan verwacht je daar deze week de eerste gevallen van.’’

Dagblad van het noorden (achter de betaalmuur)

• Leuk 1
4 uur geleden, Mik zei:

Ik voorzie dat het over twee weken geen zin meer heeft een kaart bij te houden zoals we nu doen:

3 uur geleden, Bunkerprepper zei:

Dat weet ik niet. Ik zou het persoonlijk waardevol vinden om zo lang mogelijk de meldingen van besmettingen in kaart te blijven brengen.

Ik ben bang dat het over 3 a 4 dagen al niet meer zinnig is om het bij te houden.

Het is wel zinnig, maar het zal (naar mijn idee) geen meerwaarde meer bieden.

Als we kijken naar de exponentiële toename. (het exponent is 40% op dit moment en is redelijk stabiel) dan mag je er al van uit gaan dat je hier 20% bij zal moeten optellen omdat er sowieso al een 20% niet zal worden opgemerkt/opgepakt. Maar laten we het op 50% houden want dat is lekker makkelijk rekenen.

Met 250 besmettingen op dit moment (even doorrekenen voor de komende 2 uur) dan zitten we morgen met 125 extra gevallen. Morgen is het zondag dus de informatievoorziening zal een stuk minder zijn. Maandag krijgen we dan een flinke inhaalslag want dan zou je rekenkundig uitkomen op 375+188=563 gevallen maar ik gok dat de cijfers van het Rivm net onder de 500 uit zullen komen. Dinsdag zitten we op +281 = 844 en woensdag gaan we dik over de magische grens van 1000 gevallen. Je zal geen rekenmachine nodig hebben om te begrijpen dat je op donderdag niet meer in staat zal zijn om dit nog verder te registreren.

Ik ben wel positief verrast over de gegevens van het Rivm (ik heb het niet over hun aanpak, ik heb het alleen over de gegevensverstrekking)

Maar ook zij zullen op het eind van de week niet meer in staat zijn om dagelijkse updates te verstrekken.

Een van de dingen die me zorgen baren is een meldingen zoals onderstaande:

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/118414/Dit-moet-je-doen-als-je-denkt-dat-je-het-coronavirus-hebt

In quarantaine in het ziekenhuis

Mocht je écht zo ziek worden dat je niet meer thuis kan blijven, dan kan je terecht in een isolatiekamer van het Adrz in Goes of bij ZorgSaam in Terneuzen. Het Adrz heeft er twintig, ZorgSaam negen.

Woordvoerder Ilona Wielemaker van het Adrz: "Dat zijn speciale ruimtes met drukverschillen die we standaard hebben, handig voor ieder virus." Bij ZorgSaam is een deel van de kamers dan ook in gebruik. "Bijvoorbeeld door mensen met griep of de MRSA-bacterie - maar die kunnen we vrij maken als dat nodig is", zegt woordvoerder Margaret Lafort van ZorgSaam.

9 isolatiekamers in Terneuzen!

Dat gaat niet echt veel zin hebben. Stel dat er 8 patiënten zijn opgenomen op een bepaalde dag dan het je de volgende dag een tekort van 3 kamers en de volgende dag een tekort van 9 en de dag erna een tekort van 18.

Wat me ook zorgen baart zijn de cijfers van onze buurlanden en de cijfers van Italië. We klampen ons vast aan de cijfers in Japan die ondertussen een aanzienlijke daling laten zien. Wat we (naar mijn idee) vergeten is het enorme offer wat de bevolking heeft gedaan om zich te houden aan de "vrijblijvende" adviezen en niet te vergeten hun discipline om dit vol te houden. Dat zie ik in de Europese landen niet zo snel gebeuren. (en dat is volgens mij ook de verklaring waarom die grafieken van de oosterse landen zoveel verschillen met die van de overige landen)

Ik ben bang dat we over een dag of 3 het stadium pandemie hebben bereikt (is het eigenlijk nu al, maar dat de WHO het als zodanig zal gaan benoemen) en dat we dan het stadium beperking/vertraging zullen moeten loslaten.

Ik kijk graag een paar stappen vooruit dus vandaar dat ik me af vraag wat wij als forum kunnen doen om ons nuttig te maken?

Het Taskforce corona is het ultieme voorbeeld van het gezegde/spreekwoord "vele handen maken licht werk"

Maar met dit soort toenames kan je nu al stellen dat die vele handen niet voldoende zullen zijn.

Dus...

Wat gaan we nu doen?

Bijhouden welke ziekenhuizen vol zitten?

Bijhouden welke huisartsenposten de deur dichthouden?

Bijhouden welke scholen/kinderopvang/universiteiten/bedrijven of andere openbare plaatsen op slot zullen gaan?

Of bijhouden welke gebieden we beter kunnen mijden?

p.s. Ik bekritiseer beslist niet de inspanningen van de leden. Ik vind het echt grandioos dat een forum met "een stelletje amateurs" dit soort overzichten kan produceren die een stuk vollediger zijn dat de overzichten van de "professionals". Ik probeer alvast een voorzette te maken naar de 2e fase waar we volgende week (naar mijn idee) in zullen zitten.

• Leuk 17
  • Sterredag locked, unfeatured en unpinned this topic
Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...