Ga naar inhoud
GENEGEERD

Minder huizen verkocht, koopsom daalt 9,9%

Rodin
 Share

Recommended Posts

Minder huizen verkocht, koopsom daalt 9,9%

koopsom%20kadaster%20huizen.png

Uit nieuwe cijfers van het Kadaster blijkt dat er in juli 28,6% minder huizen zijn verkocht in vergelijking met een jaar geleden. Het Kadaster liet weten dat er 7.451 verkochte woningen werden geregistreerd in Nederland. Vergeleken met voorgaande maand (dus in vergelijking met juni 2012) was er sprake van een daling van 54,0%. Naast dat er minder huizen werden verkocht, daalde de gemiddelde koopsom van een Nederlandse woning met bijna 10%.

http://biflatie.nl/artikelen/37-huizenmarkt/37156-minder-huizen-verkocht-koopsom-daalt-99

Wij hebben onlangs ons ouderlijk huis nog weten te verkopen, maar daarbij wel een flinke veer (ruim 20%) moeten laten. Ondanks dat 'verlies' prijs ik onszelf gelukkig dat we eraf zijn.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dus we hebben nog een lange weg te gaan voordat de huizen redelijk geprijst zijn?

Als je kostprijs van de goederen en het uurloon, meestal de grootste post!, en wat winst optelt zitten we nog hoog...

Helaas is de grondprijs tegenwoordig, zeker op een goede locatie, ook een groot deel van het budget aan het worden.

Die grondprijs zie ik nog niet zomaar dalen.

Als we dan nog een doorschieten met de prijs, naar onderen bedoel ik dan, dan vind ik een halvering nog steeds niet onmogelijk.

En dan bedoel ik niet als tshtf of zelfs depressie maar gewoon een recessie, dus wat we nu zo ongeveer hebben..

De enige factor in het voordeel is nog de inflatie.

Grt

Kans

Link naar reactie

Helaas is de grondprijs tegenwoordig, zeker op een goede locatie, ook een groot deel van het budget aan het worden.

Die grondprijs zie ik nog niet zomaar dalen.

Ik wel. Heel veel gemeentes hebben destijds weidegrond aangekocht, met de bedoeling deze bouwrijp te maken en te verkopen als bouwgrond. Na, met de sterk afnemende vraag, zitten ze met die kapitaalopslag (vergelijk het met voorraadvorming) in de maag. Daar zit een heleboel onderhandelingsruimte, zeker nu gemeentes het moeilijk hebben om de budgetten rond te krijgen en steeds vaker moeten aankloppen bij het rijk.

Als we dan nog een doorschieten met de prijs, naar onderen bedoel ik dan, dan vind ik een halvering nog steeds niet onmogelijk.

En dan bedoel ik niet als tshtf of zelfs depressie maar gewoon een recessie, dus wat we nu zo ongeveer hebben. De enige factor in het voordeel is nog de inflatie.

Wat dacht je van edelmetalen? Als de boel in elkaar stort, moet waarde (arbeid, diensten, cash) ergens heen. De euro en dollar zijn niet veilig meer en de olieprijs daalt bij verminderde economische activiteit. De edelmetalen blijven over. Soros, onze sympathieke miljardair, beweerde een half jaar geleden nog dat goud een enorme bubbel was. Nu koopt hij als een dolle fysiek en 'papieren' goud - overigens net als de centrale banken. Ik denk dat als je nu een redelijk partijtje edelmetaal hebt (zeg, 3-4 monsterboxen met 500 zilveren munten elk), dat je daarmee over een jaar een flink huis of een kleine boerderij kunt kopen. Huizenprijzen omlaag, edelmetaalkoersen omhoog: kassa.

Link naar reactie

de LTI (loan to income) moet weer naar 4~4.5 (norm) waar deze in de hoogtijden op 8 stond.

Als we naar een gemiddeld huis kijken; die is nu zo'n 210.000 waard. Modaal inkomen staat op 33.000.

Als we gaan rekenen zou een gemiddeld huis dus 4,5*33k=148.500 moeten kosten. er moet dus nog ((210.000-148.500)/210.000)*100= 29% van de prijzen af om tot het begin van de norm te komen.

we zijn dus in een gunstige bui pas op 1/3 van de prijsdaling.

Deze cijfers worden voorzichtig beaamd door oud DNB directeuren, makelaars, statistici, hypotheekverstrekkers, economen etc. dus je hoeft het niet alleen van mij aan te nemen ;)

Het is een harde waarheid, maar zo is 't bij de vorige crisis ook gegaan; enige vraag die overblijft is op wat voor tempo de overheid de lucht uit de bubbel kan laten lopen.

Link naar reactie

de LTI (loan to income) moet weer naar 4~4.5 (norm) waar deze in de hoogtijden op 8 stond.

Als we naar een gemiddeld huis kijken; die is nu zo'n 210.000 waard. Modaal inkomen staat op 33.000.

Als we gaan rekenen zou een gemiddeld huis dus 4,5*33k=148.500 moeten kosten. er moet dus nog ((210.000-148.500)/210.000)*100= 29% van de prijzen af om tot het begin van de norm te komen.

we zijn dus in een gunstige bui pas op 1/3 van de prijsdaling.

Deze cijfers worden voorzichtig beaamd door oud DNB directeuren, makelaars, statistici, hypotheekverstrekkers, economen etc. dus je hoeft het niet alleen van mij aan te nemen ;)

Het is een harde waarheid, maar zo is 't bij de vorige crisis ook gegaan; enige vraag die overblijft is op wat voor tempo de overheid de lucht uit de bubbel kan laten lopen.

Hierbij optellend dat de overheid failliet gaat, dus de hypotheekrente aftrek niet meer kan betalen, waardoor er een golf van faillissementen volgt. De huizenprijzen zullen door de bodem heen zakken op dat moment. Historisch gezien is 4,5 eigenlijk al vrij hoog. Als je 3 - 3,5 maal een jaarsalaris pakt en een flinke aanbetaling van 15 - 20% dan kan iedereen zien dat het een slachting wordt.

3 - 3,5 x 33.000 = 99.000 - 115.500 euro met een aanbetaling van 15.000 a 20.000 euro.

Dit is berekend met een modaalsalaris, wat zeker zal dalen in de nabije toekomst net zoals in Griekenland, Spanje en Portugal het geval is. Een overaanbod aan arbeid drukt de lonen diep de grond in.

Als we een gezonde correctie van zo'n 25% op het salaris rekenen dan komen we op:

3 - 3,5 x 24.750 = 74.250 - 86.625 euro met een aanbetaling van 12.993,75 a 17.325 euro

Als wij huizen in goud gaan drukken dan zien we iets interessants gebeuren, namelijk dat een herengracht huis in Amsterdam op het dieptepunt van de grote depressie 400g goud was. Bron.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...