Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

sunnysuzanna

Hoe houden we ons psychisch staande? In overlevingsmodus voel ik me sterk, in relatief rustige omstandigheden voel ik grote onrust - als stilte voor de storm

Recommended Posts

Lang heb ik kunnen voorkomen dat de vele verontrustende ontwikkelingen een wissel trokken op mijn binnenwereld. Ik heb nooit uit angst voorzorgsmaatregelen genomen, maar uit realiteitszin. Ondertussen ben ik mijzelf gebleven: Sunny Suzanna. 

Maar ik merk dat er langzaam iets ingeslopen is dat bijzonder onprettig is. Het heeft vele kanten; waar ik eerst nog wel naar grote feesten/bijeenkomsten ging, ben ik sinds een jaar toch terughoudender. Ik maak me zorgen over mijn zoontje over hoe hij opgroeien moet en wat hij wellicht aan geweld te verduren krijgt. Ik denk veel meer dan eerst aan de slachtoffers die zullen vallen. Het idee dat ik enige controle of invloed heb (op mijn en mijn gezinssituatie) brokkelt langzaam af.

We leven in een maatschappij die veiliger is dan ooit volgens de cijfers, maar ondertussen voelen Nederlanders zich steeds onveiliger. Door de overspannen media, door eenzijdige berichten, door stemmingmakerij, maar wellicht ook door feitelijkheden.

Kijkend naar mijzelf, ik heb veel voorbereid vanuit de nuchtere kijk en de boodschap van mijn opa en oma die de WO2 overleefd hebben in een concentratie(Jappen)kamp. Maar die jongeren met enorme messen boezemen me echt angst in (voor geweld tegen mijn zoontje), ik zie dat mijn dochter ook angstig is, zij prept vooral op verdediging, de "lonely wolfs" die enorme schade en leed aanrichten, ziekte die een maatschappij volkomen lam kunnen slaan. Waarom grijpt het me nu ineens wel bij de keel? En eerder niet? Ik ben voldoende voorbereid, maar ik ben ondertussen 20 jaar ouder, ik heb niets in de hand wat betreft de grote ontwikkelingen, en ik vind het beangstigend om te zien dat zoveel mensen harder zijn geworden, minder empathisch, zichzelf voorop stellen. Een vooruitblik op "over lijken gaan" als het om hun eigen overleven gaat. 

Dit alles tegengesproken in het mooie boek van Rutger Bregman "De meeste mensen deugen",  waarin geconcludeerd wordt dat mensen niet sec voor eigen behoud gaan, maar veel socialer zijn en behulpzamer dan we nu het idee hebben. https://www.demorgen.be/nieuws/de-mens-deugt-wel-we-zijn-eerder-goed-dan-slecht-ideeengoeroe-rutger-bregman~b6f04c6e/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Misschien is dit zo, maar misschien geldt het vooral voor eerdere generaties en niet voor de jongeren van nu (tot 25 jaar). Onderzoek toont aan dat het veelvuldig gebruik van smartphones jonge mensen minder empathisch hebben gemaakt. https://www.nporadio1.nl/homepage/5544-verpest-de-smartphone-een-hele-generatie (ik heb de wetenschappelijke artikelen (nog) niet gevonden.)

Wat ik zeggen wil: ik ben altijd optimistisch geweest en met de genomen voorbereidingen, had ik een wederopbouw en samenwerking in het achterhoofd. En nou zie ik het zó somber in, en geloof ik niet meer in de goedheid van mensen in het algemeen. Ik word daar erg verdrietig van. Misschien heb ik last van tunnelvisie (op facebook worden de afschuwelijkste stellingen verdedigd met een volkomen gebrek aan fijngevoeligheid en hoor/wederhoor). Met facebook doe ik inmiddels nauwelijks meer wat. Maar ik hoor ook in eigen kring meningen waar ik van schrik. En ik zie reacties van mensen tegen andere (hulpbehoevende) mensen, die ronduit schokkend zijn. 

Het is hetzelfde gevoel als toen ik op mijn 14e in detail hoorde van de verschrikkingen in de concentratiekampen. 
Meer dan ooit ben ik bang dat de mensheid niet van zijn verleden heeft geleerd...  

• Leuk 2

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb het boek van Bregman ook gelezen, maar ik heb geen enkele hoop dat de mensheid in een echte noodsituatie elkaar goed van dienst is. Het overlevingsinstinct komt weer boven en iedereen zal kiezen voor zichzelf en de meeste naaste personen. Ik had het er gisteren toevallig met mijn moeder over, mijn ouders wilden op eigen initiatief zelf wat voorraad aanleggen, maar 'moeders zegt doodleuk dat bij een noodsituatie de buren dan ook kunnen mee eten. Niet dus, je kunt niet voor 2 personen voedsel inslaan en met dat voedsel 6 monden voeden. Uiteindelijk zullen de mensen die voorbereid zijn een grotere kans hebben om te overleven en met mensen die vooruit denken wil ik best weer een toekomst opbouwen, maar niet tijdens het moment dat je moet zien te overleven.

Ik zie de toekomst niet somber tegemoet, zeker niet, maar ik hou wel in gedachten dat ik in een noodgeval voor mijzelf (en vriendin) zal kiezen en niet voor anderen. In de GHB's zit een handleiding en helemaal bovenaan staat dikgedrukt 'TRUST NO ONE', dat is denk ik voor jezelf een veilig uitgangspunt. Als de shitstorm voorbij is, dan kun je weer denken aan het opbouwen van sociale aspecten in het leven.

• Leuk 3

Deze post delen

Kennis is macht (of kan bijdragen tot meer controle over jezelf)

Wat je ervaart is de groei van je amygdala. De amygdala is het deel van je brein dat inkomende signalen op gevaar onderzoekt, en indien het iets detecteert signaleert het aan de anterior cingulate cortex dat er iets gedaan moet worden. De ACC zorgt voor het gevoel van "doe iets".

Een grote amygdala is in staat om meer informatie te verwerken en zal gemakkelijker een gevaar detecteren. En dat is een goed ding!

Sinds WW2 is de grootte van de amygdala afgenomen, we werden steeds minder in staat om gevaar te detecteren. Bv de immigratie van buitenlanders in europa werdt daardoor mogelijk gemaakt. De afname van de amygdala valt dan ook gelijk met de steeds liberalere/socialere politiek.

De ACC is juist sterker geworden, mensen nemen minder snel gevaar waar, maar wanneer dit dan toch gebeurt, reageert de ACC sterker waardoor men onmiddellijk hysterisch wordt bij de ogenschijnlijk kleinste aanleiding. Het meeste gevaar dat men tegenwoordig nog waarneemt is dan ook niet van buiten, maar van binnen. I.e. men voelt geen gevaar bij bv buitenlanders, maar wel van mentale dingen als gelijkheid van de seksen.

De grotere ACC vindt je dan ook vooral terug in de moderne hysteria over vermeend onrecht.

De berichten die je citeerde (bv messen) maken nu onze amygdala's groter, we nemen weer sneller gevaar waar. Maar onze ACC's zijn nog steeds groot. En dat leidt tot een overbelasting van het brein met het "doe iets want het is onveilig" gevoel.

Dit is onderdeel van de beweging weg van r-strategie en naar K-strategie. Politiek gezien uit zich dit in de beweging van links naar rechts. De toename van de PVV en FvD kunnen we daarmee verklaren. (r-strategie = ongelimiteerde reproductie, K-strategie = selectie druk)

Ik weet niet waar je politiek staat, maar wanneer je eerder rechts georiënteerd bent dan kun je de toekomst met vertrouwen tegemoet zien. Ben je eerder links, dan zul je met de zwaai naar rechts moeten leren leven. De samenleving zal minder individualistisch worden, meer groep georiënteerd.

Omdat je het over empathie had: empathie zal een andere invulling krijgen, empathie zal verdient moeten worden. De trend om empathie voor alles en iedereen te voelen gaat verdwijnen. Maar de empathie voor de mensen in je directe groep en de wil om die ook daadwerkelijke te helpen zal toenemen. Het is dus niet allemaal slecht nieuws.

Je bent gewoon deel van de samenleving, en je veranderd mee met die samenleving. Alles is OK.

• Leuk 8

Deze post delen

Het beste wat je kan doen is investeren in de weerbaarheid van je zoontje en als hij een pester een blauw oog slaat,

laat je merken dat soms geweld de enige juiste reactie is, als diplomatische woorden falen. Dus leer hem goed debatteren,

argumenteren en laat hem een krijgskunst doen. Fysieke weerbaarheid gaat samen met mentale weerbaarheid.

• Leuk 3

Deze post delen

23 uur geleden, OBL-Rien zei:

Wat je ervaart is de groei van je amygdala. De amygdala is het deel van je brein dat inkomende signalen op gevaar onderzoekt, en indien het iets detecteert signaleert het aan de anterior cingulate cortex dat er iets gedaan moet worden. De ACC zorgt voor het gevoel van "doe iets".

Een grote amygdala is in staat om meer informatie te verwerken en zal gemakkelijker een gevaar detecteren. En dat is een goed ding!

Sinds WW2 is de grootte van de amygdala afgenomen, we werden steeds minder in staat om gevaar te detecteren. Bv de immigratie van buitenlanders in europa werdt daardoor mogelijk gemaakt. De afname van de amygdala valt dan ook gelijk met de steeds liberalere/socialere politiek.

De ACC is juist sterker geworden, mensen nemen minder snel gevaar waar, maar wanneer dit dan toch gebeurt, reageert de ACC sterker waardoor men onmiddellijk hysterisch wordt bij de ogenschijnlijk kleinste aanleiding. Het meeste gevaar dat men tegenwoordig nog waarneemt is dan ook niet van buiten, maar van binnen. I.e. men voelt geen gevaar bij bv buitenlanders, maar wel van mentale dingen als gelijkheid van de seksen.

De grotere ACC vindt je dan ook vooral terug in de moderne hysteria over vermeend onrecht.

De berichten die je citeerde (bv messen) maken nu onze amygdala's groter, we nemen weer sneller gevaar waar. Maar onze ACC's zijn nog steeds groot. En dat leidt tot een overbelasting van het brein met het "doe iets want het is onveilig" gevoel.

Dit is onderdeel van de beweging weg van r-strategie en naar K-strategie. Politiek gezien uit zich dit in de beweging van links naar rechts. De toename van de PVV en FvD kunnen we daarmee verklaren. (r-strategie = ongelimiteerde reproductie, K-strategie = selectie druk)

Ik weet niet waar je politiek staat, maar wanneer je eerder rechts georiënteerd bent dan kun je de toekomst met vertrouwen tegemoet zien. Ben je eerder links, dan zul je met de zwaai naar rechts moeten leren leven. De samenleving zal minder individualistisch worden, meer groep georiënteerd.

Omdat je het over empathie had: empathie zal een andere invulling krijgen, empathie zal verdient moeten worden. De trend om empathie voor alles en iedereen te voelen gaat verdwijnen. Maar de empathie voor de mensen in je directe groep en de wil om die ook daadwerkelijke te helpen zal toenemen. Het is dus niet allemaal slecht nieuws.

Je bent gewoon deel van de samenleving, en je veranderd mee met die samenleving. Alles is OK.

Ik hou veel van dit soort informatie. Ik begrijp graag de dingen goed. Hartelijk dank voor deze uiteenzetting!

• Leuk 2

Deze post delen

22 uur geleden, wodan zei:

Het beste wat je kan doen is investeren in de weerbaarheid van je zoontje en als hij een pester een blauw oog slaat,

laat je merken dat soms geweld de enige juiste reactie is, als diplomatische woorden falen. Dus leer hem goed debatteren,

argumenteren en laat hem een krijgskunst doen. Fysieke weerbaarheid gaat samen met mentale weerbaarheid.

Goed advies. Mijn man zei dit tegen hem: als ze fysiek (dreigen) te worden, degene die leidt zo hard mogelijk slaan. 
Tja en dan komt de school: "dit is onaanvaardbaar en grens-overschrijdend gedrag".
Laat ze liever beter opletten tijdens de pauzes!
Helaas is hij niet zo talig, maar hij is nog jong (10 jaar). Ik moet zeggen, jongens onder elkaar lijken snel fysiek te worden "om de pikorde te bepalen". Ik heb niks tegen vuisten, wel tegen messen e.d.
Hij zit op judo wat zijn zelfvertrouwen wel vergroot.

• Leuk 1

Deze post delen

Twee wetenschappers van de Erasmus Universiteit (Erik Snel en Iris Glas) hebben ca 2 jaar geleden nog een onderzoek gedaan naar onveiligheidsgevoelens in relatie tot (super)diversiteit. Een zeer leesbare samenvatting staat online op:

https://www.researchgate.net/publication/318731585_Superdiversiteit_en_onveiligheidsgevoelens

Weliswaar gaat dat maar in op één aspect van de 'onveiligheidsgevoelens', maar het is een niet te miskennen element.

• Leuk 2

Deze post delen

Op 25-2-2020 om 10:54, OBL-Rien zei:

Dit vind ik een van de meest zinnige verklaring die ik tot nu toe heb gehoord over wat ik waarnam, maar nog niet goed begreep.

• Leuk 1

Deze post delen

Ik heb eigenlijk nooit echt angst gehad, toen ik jong was zeker niet maar dat zou ik nu onbezonnen of onverantwoord noemen.

wel ben ik mijn hele leven allert geweest, en nog steeds.

als ik ergens loop en er zit me iets niet lekker dan verander ik de route.

wij hebben ik en mijn vrouw dus altijd een heldere blik naar de toekomst maar wel de toekomst die wij voor ogen hebben.

een toekomst waar de overheid maar weinig invloed oo kan uitoefenen, niet meer dan dat ik belasting moet betalen.

wel merken we dat de meiden totaal niet bezig zijn met wat wij doen, we proberen het wel duidelijk te houden voor ze maar beide dames hebben nog steeds zoiets van het komt wel goed.

we vertellen ze echt helder wat en waarom we bepaalde dingen doen maar echt binnenkomen doet het volgens ons nog steeds niet.

ik vermoed dat meespeelt datnwe pas begonnen zijn toen de meiden een jaar of 12 waren. Ze zijn er dus niet mee opgegroeit.

we gaan dus tzt wat kopen en ondanks dat het voor ons tweeen bedoeld is houden we stiekum rekening mee dat we indien noodzakelijk tegen de dames moeten kunnen zeggen kom maar bij ons. Ons huis zal wat groter worden qua kamers.

qua toekomst.

ik heb zoiets van het zal mijn tijd wel uitzingen maar zoals NL nu is denk ik dat voor de meiden de ellende nog gaat komen.

• Leuk 2

Deze post delen

1 uur terug, Hermanusb zei:

ik heb zoiets van het zal mijn tijd wel uitzingen maar zoals NL nu is denk ik dat voor de meiden de ellende nog gaat komen.

Je noemt dit "ellende", maar is dat wel zo?

Hoe we hier tegenaan kijken ligt natuurlijk aan ons eigen waarde systeem. En dan is te begrijpen waarom we dit al snel "ellende" noemen. Ons referentie systeem is tenslotte een heel ander.

Voor mensen (kinderen) die nu opgroeien ligt de zaak echter heel anders, zij krijgen een ander referentie systeem. En zullen dan ook de toekomst anders zien dan wij dit doen.

Ik ben redelijk zeker dat zij in de toekomst, net als wij, goede en slechte tijden zullen meemaken. Het zal allemaal wat beslotener worden, maar ik kan me goed voorstellen dat men dat juist positief ervaart. Wij zijn opgegroeid met het idee dat alles moet kunnen, dat iedereen overal heen zou moeten kunnen gaan, en dat iedereen gelijk moet worden behandeld. Dit heeft als contra dat de wereld heel onpersoonlijk is geworden, het is moeilijk om je nog ergens "thuis" te voelen, wie voelt zich niet in meer of mindere mate "ontheemd"? Wanneer de wereld beslotener wordt, dan zal het gevoel van "thuis" te zijn sterker ervaren worden, en wellicht ook "gezelliger". Men voelt zich weer "op zijn plaats", "deel van de -besloten/kleine kring- samenleving". Dat zijn imo ook heel positieve gevoelens. Het is best mogelijk dat onze kinderen ons later niet zullen kunnen begrijpen en medelijden zullen hebben met de ontheemding die wij moeten hebben gevoelt.

• Leuk 3

Deze post delen

2 uur geleden, Richa zei:

Dit vind ik een van de meest zinnige verklaring die ik tot nu toe heb gehoord over wat ik waarnam, maar nog niet goed begreep.

Dank je, maar dit is slechts een korte termijn golf (de r/K golf) die op een veel grotere gesuperponeerd is 😉 (zie O Spengler)

Ik ben absoluut gefascineerd van dit onderwerp...

• Leuk 3

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...