Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Log in om dit te volgen  
Bunkerprepper

Overstroming? Zo zou het ook bij ons kunnen gebeuren...

Recommended Posts

In de nasleep van de stormen van de aflopen twee weekenden, zijn er allerlei gebieden in Wales die ondergelopen zijn waar mensen soms alles kwijt zijn.

Dit zijn schokkende beelden, maar... dit zou ons in Nederland op bepaalde plekken dus ook kunnen overkomen.

Vraag is of iedereen daar bij stil staat en zichzelf op dergelijke rampen voorbereid.

Deze post delen

Op zoek naar viruspreventie-producten, waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Een paar maanden geleden niet ver van mij vandaan na 2-3 dagen flinke regen.

Het water komt vanuit de bergen en dicht bij het strand/de zee kan het niet snel genoeg weg.

Zelf zit ik 900 meter van zee, één rechte straat en gelukkig geen centje last gehad. Wel liep het regenwater rap naar beneden. Bovendien ligt mijn tuin een stuk hoger dan bij de buren en staat het huis 60-80cm boven grondniveau.

Ik weet dus dat ik safe zit.

De stranden deels weggeslagen. 

IMG-20191023-WA0014.jpg

IMG-20191023-WA0012.jpg

IMG-20191023-WA0019.jpg

IMG-20191023-WA0022.jpg

IMG-20200128-WA0005.jpg

• Leuk 1

Deze post delen

Dat is precies waarom ik dit onderwerp via een aparte post nog even onder de aandacht wilde brengen.
Dat soort situaties zoals bij jou in Spanje en in Wales kunnen hier in Nederland ook gebeuren.
Het is handig als mensen hun persoonlijke situatie goed in beeld hebben (overstromingsrisico, vluchtroutes, wat-doe-ik-als scenario's enz)

Er zijn verschillende tools (zie de links in de vorige post) om je eigen situatie in beeld te brengen.

www.risicokaart.nl geeft naast overstromingszaken ook allerlei andere risico's weer.

Via deze link kun je zien welke waterkeringen er bij jou in de buurt zijn en kun je zien welke normen voor die waterkeringen worden aangehouden.

afbeelding.thumb.png.ddc534039012be06fd0abe0f63897c13.png

Op deze kaart kun je zien hoe hoog het water maximaal stijgt als het misgaat qua dijkdoorbraak/overstroming. Je kunt uiteraard zelf inzoomen naar jouw locatie.

afbeelding.thumb.png.bc6c2e63a3655a876df33cf7a13442ae.png

afbeelding.png.5cab0681d3aa78079454f5d078d992d4.png

Professionals die zich bezig houden met risico-analyses maken voor het in kaart brengen van het thema overstromingen onder andere gebruik van het Landelijk Informatiesysteem Water en Overstromingen.

afbeelding.thumb.png.6800af95ae833a0a7b65b104c957c355.png

Op het LIWO staan allerlei gedetailleerde kaarten waarop ook allerlei lokale dijkring doorbraken zijn uitgewerkt.

Voorbeelden:

afbeelding.thumb.png.a39f81a328f588d4734b82a55501d617.png

Moet je er nu bang voor zijn dat morgen heel Nederland onder water staat zoals aangegeven op die paarse kaart? Nee natuurlijk niet.

Is het verstandig om je in beeld te hebben wat een overstroming zou betekenen voor jouw persoonlijke leefsituatie? Ja.. dat is heel verstandig! 😇

Je hoeft dan niet meteen al die detailkaarten te bekijken, maar het bezoeken van de website https://overstroomik.nl/ kan een simpel eerste beginnetje zijn.

afbeelding.thumb.png.8b5a7e702653cd9bece5c1247d7993de.png

PS: Als iemand het moeilijk vindt om risico's precies in beeld te brengen of je snapt niet precies wat bepaalde aanduidingen op die kaarten voor jouw situatie betekenen, schroom dan niet om om hulp te vragen. Dat geldt voor alle thema's die je op de risicokaart (www.risicokaart.nl).

Tip: Als je vraag heel specifiek over een bepaalde situatie of woonwijk of zo gaat, post die vraag dan niet op het forum (i.v.m. privacy) maar stuur in dat geval een PM.

Van die risicokaart bestaan overigens meerdere versies. Er is een publieksversie (raadpleegbaar via www.risicokaart.nl) en er is een niet-openbare versie van de risicokaart voor professionele gebruikers. Zelf gebruik ik deze laatste versie van de risicokaart.

afbeelding.png.bb2312df58f9beb6253881691027846a.png

• Leuk 1

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...