Ga naar inhoud
GENEGEERD

Johnny's BOV inspiratie


Johnny Doe

Aanbevolen berichten

Waarde preppers,

 

Ik ben ruim een jaar geleden begonnen met het aanpassen van een van de auto's waarvan de XC70 de beste kandidaat was als BOV.

volvo_front_resized.thumb.jpg.6d42ab303eeac963a654aba50e7653be.jpg

 

Inmiddels is de auto voorzien van een 2e accu die aangesloten is via een Cyrix relais dat automatisch de 2e accu afkoppelt zodra de spanning van de hoofdaccu te laag wordt.

 

Mocht de hoofdaccu helemaal leeg raken, of een te lage spanning hebben om de auto te starten dan kan met 1 druk op de knop de 2e accu gekoppeld worden. Achter de 2e accu hangt een 230v omvormer, de aansluiting voor de Mobicool koelkast en meerde USB aansluitingen. Ook de communicatie apparatuur (27MC + VHF set) zijn aangesloten op deze accu.


Verder is hij voorzien van flinke BF Goodrich T/A KO2 offroad banden, skidplate, LED verstraler en sinds enkele maanden ook een Thule dakdrager waar de velg met BF Goodrich reserveband op ligt (met een thuisbrengertje of normale band zou het differentieel binnen no-time kapot gaan). Rondom geblindeerd met geniale SolarPlexius platen en een aangepaste achterbank die helemaal plat kan en 190cm ligruimte biedt.

 

Ik heb lang overwogen om een busje of iets dergelijks aan te schaffen als BOV, maar het vermogen, de wegligging en offroad-mogelijkheden van een AWD voertuig hebben me toch over de streep getrokken. Zelfs met het roofrack (dat flink wat afbreuk doet aan de aerodynamica) haalt hij met gemak de 200 en in de diepe modder is hij nog veel beter in zijn element, een paar weken geleden heb ik hem tot de bodemplaat in de modder gehad en zonder klagen klom hij er weer uit (moest het toch even zeker weten). Het motorblok is vlak voor aankoop vervangen en heeft nu zo'n 150k gelopen, dus hij moet nog probleemloos 350k meegaan :)

 

Verder is uiteraard in alle auto's een GHB aanwezig, alsmede 20L water, een paar dagen aan voedsel, slaapzak, hygiëne artikelen, losse portofoons, etc.

Op de wensenlijst staat nog een elektrische lier, het enige wat me echt tegenhoudt is de montage van zo'n kreng..

 

Ik zag dat de voorgaande BOV topics redelijk oud waren, dus ik ben benieuwd wat jullie momenteel als BOV gebruiken en aanvullingen op de accessoires hebben.

 

volvo_accu_resized.jpg

volvo_cyrix_resized.jpg

  • Leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hoi @Johnny Doe mooie sterke BOV hoor.

 

Toevallig heb ik van de week zgn. Franse accu klemmen gekocht of wel snel klemmen genoemd. Die klik je zo vast en los. Voordeel hiervan is dat je ook ff snel de accu los koppelt. Een auto die niet starten wil, stelen ze niet. ?

 

Wat ik me afvraag is of er al Lithium accu's zijn die door een auto dynamo kunnen worden opgeladen. Dat moet haast wel gezien de ontwikkelingen in campers ( @f150? ). Dan zou mijn voorkeur uitgaan naar Lithium.

 

JD heb je ook al gedacht aan je actieradius, grotere of extra tank en/of jerrycans?

 

Ook een fluister generator kan soelaas bieden of klein zonnepaneel kan je accus vol houden.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk!

 

Zelf kan ik voorlopig niet aan een nieuwe (andere) wagen denken, maar een XC70 staat wel bovenaan m'n lijstje ?

 

Voor off-roading lijkt me een lier wel noodzaak. Maar deze hoeft niet permanent gemonteerd te worden.

 

Overigens ga ik er van uit dat in een werkelijk calamiteit de wegen (en zeker de knoop punten als bruggen etc) in no-time dicht zitten. En in NL sta je dan toch echt stil, er is nauwelijks terrein waar je niet door een sloot o.i.d. gestopt wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Finca,

 

Er zijn zeker Li-Ion accu's. Scheelt enorm in formaat/gewicht. Ook is de capaciteit beter tov het formaat. Ik heb er eentje in m'n BO trailer en die werkt perfect. Zelfs als deze langer stilstaat (enkele maanden) heeft de accu nog voldoende energie voor zelfs wat zwaardere verbruikers.

Of deze te gebruiken is als start accu kan ik niet met zekerheid zeggen. Waar ik 'm voor gebruik, heb je geen piekspanning zoals met starten.

 

 

15 uur geleden, FincaInSpanje zei:

Hoi @Johnny Doe mooie sterke BOV hoor.

 

Toevallig heb ik van de week zgn. Franse accu klemmen gekocht of wel snel klemmen genoemd. Die klik je zo vast en los. Voordeel hiervan is dat je ook ff snel de accu los koppelt. Een auto die niet starten wil, stelen ze niet. ?

 

Wat ik me afvraag is of er al Lithium accu's zijn die door een auto dynamo kunnen worden opgeladen. Dat moet haast wel gezien de ontwikkelingen in campers ( @f150? ). Dan zou mijn voorkeur uitgaan naar Lithium.

 

JD heb je ook al gedacht aan je actieradius, grotere of extra tank en/of jerrycans?

 

Ook een fluister generator kan soelaas bieden of klein zonnepaneel kan je accus vol houden.

 

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-2-2020 om 05:15, FincaInSpanje zei:

JD heb je ook al gedacht aan je actieradius, grotere of extra tank en/of jerrycans?

Ook een fluister generator kan soelaas bieden of klein zonnepaneel kan je accus vol houden.

 

Ik heb in een garagebox een deel van de BOV accessoires staan, waaronder 2x 25L verse brandstof in metalen jerrycans. Ook heb ik een 120w zonnepaneel die ik via een SAE stekker kan aansluiten op de auto, maar ook de 'battery box' die ik gebouwd heb, hier zitten 6x 4.5Ah accu's in die voor aan totaal van 324Wh zorgen. Daarnaast nog een grotere accubak aan het bouwen met 2x 22Ah accu's waar ook een 230v omvormer in komt, alsmede een vloeistofpomp die geschikt is voor benzine/diesel om bijvoorbeeld 'gebruik' te kunnen maken van achtergelaten voertuigen, oppompen van lager geleden water, verzin het maar.


In het verleden ooit een accubox gebouwd met een echte autoaccu van 70Ah, maar die was gewoon veel te zwaar om in een noodgeval makkelijk mee te kunnen nemen. Die accu wordt nu gebruikt als backup in de Volvo en is net als in jouw geval aangesloten met 'Franse' klemmen. Het loskoppelen van de hoofdaccu is niet echt een issue voor mij, de Volvo zit (helaas) vol met anti diefstal maatregelen, waaronder alarm, deadbolts, startonderbreker, etc. Zonder de sleutel kan die auto nooit gestart worden. Wegslepen kan ook niet, 4-wiel aandrijving en zodra de sleutel uit het contactslot gaat, moet hij (automaat) in de P en blokkeren alle wielen.

 

15 uur geleden, OBL-Rien zei:

Overigens ga ik er van uit dat in een werkelijk calamiteit de wegen (en zeker de knoop punten als bruggen etc) in no-time dicht zitten. En in NL sta je dan toch echt stil, er is nauwelijks terrein waar je niet door een sloot o.i.d. gestopt wordt.

 

Aan deze kant van het land gelukkig amper bruggen en een slootje/greppel hoeft geen probleem te zijn als je hem schuin oversteekt. In dat geval zal er continu 1 wiel zweven en hebben de andere 3 genoeg tractie om door te gaan. Dus als ik op de snelweg zou terechtkomen in een zware file, dan zou ik er geen moment over twijfelen om de weg te vervolgen via de berm, desnoods een weiland oversteken om door te kunnen.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vette bak @Johnny Doe. Krachtig blok, en goed getuned met BOV-preps.

 

Wat kun je verwachten van @f150.. een F150! Wel wat minder wendbaar dan je Volvo, maar even in een notendop de 'extra's' en een paar overwegingen:

f150-f150.png.50250a14a896220d789bb427f15dc54d.png

  • de Ford heeft 7 driepuntsgordels (3 voor, 4 achter); met een gezin best handig
  • vermogen en koppel zijn niet echt een issue (370pk, ~500Nm koppel)
  • verbruikt wel wat (18l/100km) maar slikt veel (LPG, benzine, ethanol en alle mengsels)
  • actieradius: met 135l benzine en 130l LPG rij je zonder te tanken naar Spanje
  • 4x4, skidplates, all season tyres etc
  • extra 180 Ah AGM accu ingebouwd (voor compressor koelkast, maar kan ook als starter worden ingezet met accukabel)
  • flinke afsluitbare bak en volwaardig reservewiel
  • goed trekvermogen voor een caravan (op de planning in de loop van dit jaar, uiterlijk 2021)

De benzinetank hou ik altijd voor meer dan 3/4 vol. Maar ICE staat er een voorraadje peut klaar dat netjes elke 6-9 maanden worden ververst:

f150-brandstof.png.ffb4b49ec08e3d88e9ff38615e153ac7.png 

 

En met een kleine moeite gaan er 5 fietsen mee:

f150-mtb.png.92f965f0c475576be05d0a9ef7e134a8.png

 

Standaard ligt er in de Ford een Zarges kist en zit er nog een flink compartiment achter de bank. Dus zeult de Ford altijd het volgende mee:

  • drie fleecedekens 
  • compleet gereedschapset (alle gangbare maten schroevendraaiers, inbus/ring/steeksleutels, handschoenen, duct tape, tie wraps enzovoort)
  • 6mm2 draad ca 20m, div laadsnoeren en adaptors
  • 230V / 600W continu aansluiting
  • ca. 40 maaltijden MRE maaltijden
  • waterfilter + ca. 25liter water; in winter uitsluitend petflesjes in de cabine
  • Gerber shovel
  • Fiscar bijl
  • trechters
  • alcoholtester
  • brandblusser (schuim, geen poeder!)
  • banden reparatieset
  • waterdichte zakken
  • aanmaakblokken
  • 5 kg aanmaakhout
  • verlengsnoer
  • compressor
  • 5 liter ruitenwissenvloeistof
  • startkabels
  • kinetisch sleepkabel 2800 kg, breeksterkte 14 ton
  • sleeplint 21 ton
  • D-sluitingen, 5 ton
  • krachtverdelers
  • div handschoenen
  • aantal vluchtmaskers
  • in de zomermaanden: 45l compressor koelbox
  • bij strenge kou: een houtkacheltje en sneeuwkettingen
  • manuals
  • routekaarten europa 
  • gasbranders, waterfilters, lucifers, paracord
  • nachtkijker
  • pakken duracel batterijen
  • bekers/bestek
  • allerlei standaard spullen (ehbo set, ijskrabbers, rubberen matten, krik, reserve onderdelen, zekeringen, 8 gele hesjes, poetsdoeken, toiletpapier, life hammers, vuilniszakken)
  • maglite, stevig formaat
  • prezl hoofdlamp
  • brandstofpomp, handbediend
  • buff, muts, goretex jas, liners, waterdichte handschoenen (standaard mee)
  • een handtakel
  • portofoons
  • en een klein gaskacheltje

Niet onbelangrijk bij een BOV: zorg voor BOB's. Deze liggen klaar, inclusief een 7-persoons tipi tent. Het is dus inpakken en wegwezen binnen 15-30 minuten indien nodig.

Maar omdat de Ford inmiddels niet meer voorziet in het vervoer van ons gezin (er zijn kleine kinderen/kleinkinderen bijgekomen), staat er binnen nu en een jaar nog een caravan en camper op het programma.  De camper staat in bestelling (wordt een aparte post). 

 

We hebben deze afweging gemaakt omdat we voorlopig besloten hebben niet te investeren in een BOL op een vaste locatie, maar te kiezen voor de flexibiliteit van eigen vervoer met een eigen dak en voorzieningen. Dus de BOV wordt de BOL:)

 

 

 

 

 

  • Leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie opsomming @f150, en wat een heerlijke auto! Ik heb een tijdje (tot 2018) een Explorer gehad, maar dat was het U1 model dat technisch gezien gewoon een redelijk drama was. Motor liep altijd, maar veel roest, lekkage en een automaat die zo nu en dan kuren had. Ik zou er nooit een BOV van gemaakt hebben, maar de Amerikaanse charme kennen wij thuis ook! De afgelopen 2 jaar ook Mustang gehad maar afgelopen september weer afscheid van genomen aangezien ik van mijn vriendin maar 3 auto’s mag hebben en ik wat anders op het oog had ?

 

Veel van je artikelen heb ik in de BOB’s en garagebox liggen, maar een aantal van je items ga ik toch deze week even bij elkaar scharrelen. Nu ik erover nadenk is o.a. een vaste 12v compressor en kachel wel erg handig om permanent bij je te hebben. We hebben 2 BOB’s klaar staan in huis, dus in principe kunnen we direct weg na een tussenstop bij de garagebox om de laatste dingen in te laden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Johnny Doe zei:

aangezien ik van mijn vriendin maar 3 auto’s mag hebben en ik wat anders op het oog had ?

Ik zou bijna medelijden krijgen..

 

We rijden hier ook al >20 jaar Amerikanen (alhoewel we nu bijna uitsluitend EV's rijden). Hier de voorgangers van de F150, wagens op camperkenteken ipv grijs kenteken. 

GMC.png.b87100d4ffba8cfcfd8fc1a5ef968c10.png

De GMC en daarna een Chevrolet. Beiden fantastische wagens, met weinig problemen en onderhoudskosten. Veel ruimte, en benzine + LPG.

 

 

Chevrolet.png.eeb74558b1c1e358fb0f58f0c8bc1f79.png

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...
  • 2 maanden later...

Met de fiets...
Maar mijn fiets is nog niet klaar voor SHTF... Wil van die vol rubberen banden en bagagedragers eromheen. En als het kan, zo'n pagode/fietsparaplu om de fiets, dat je nog droog zit als je aan het fietsen bent en je tassen ook. (zie foto 2 en 3)

Een campertje is natuurlijk altijd een droom. Maar ik begrijp het wel, als je poen hebt, de juiste auto, de juiste situatie en lichamelijk fit, gaat alles gemakkelijk en eenvoudig.

Zat paar jaar geleden te denken aan een kruiwagen, maar tegenwoordig is dat ook van de baan. Maar dat zou dan deze zijn geweest: (zie foto 1)

matador_kruiwagen_gereedschapbak_rh.jpg

61LNCqa8LVL._AC_.jpg

06a9f10a10f8f30c06b577486341b55a.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...