Ga naar inhoud
GENEGEERD

Praktisch isolatie maatregelen


Aanbevolen berichten

Ik wil graag een nieuwe draad openen over isolatie.

graag tips en onderbouwde ideeën over het isoleren van jezelf en je groep/ familie.

hoe bouw je een sluis, hoe desinfecteren je opervlakte, hoe voorkom je dat je gek woord als je een maand alleen binnen moet blijven, wat moet je in huis hebben, wat is de beste plek ervoor, ect ,enzovoort.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

In Spanje bouwt men met thermo blokken, hierin zitten lucht kamers. Toch valt de isolatie behoorlijk tegen, maar ze malen er niet om. Dan stoken ze toch wat meer.

 

Een vriend bouwde zijn huis op de NL manier met spouwmuur en isolatie.

 

Zelf ben ik begonnen met isolatie van de binnen wanden afgedekt door gipsplaten. Dat noem ik gemakshalve even half geïsoleerd. Ook heb ik alle ramen vervangen door dubbel glas met rolluiken.

 

Er bestaan tegenwoordig ook isolatie systemen die je aan de buitenkant van de woning plaatst.

 

Isoleren is één maar goed verwarmen is net zo goed. Ik heb gekozen voor vloerverwarming op lage temperatuur. De thermostaat zet je dan in principe op de gewenste temperatuur de hele winter door. 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden, Mrsjones zei:

Ik wil graag een nieuwe draad openen over isolatie.

graag tips en onderbouwde ideeën over het isoleren van jezelf en je groep/ familie.

hoe bouw je een sluis, hoe desinfecteren je opervlakte, hoe voorkom je dat je gek woord als je een maand alleen binnen moet blijven, wat moet je in huis hebben, wat is de beste plek ervoor, ect ,enzovoort.

Oei,interessant topic,mrs.Jones!Veel belangrijke vragen ook.Laat ik vertellen wat ik daar zelf over bedacht heb,let wel:bedacht,onderbouwd is het nergens mee,het is op gevoel:sluis is te creeren met plasticsheets,afdekzeil oid.hierin ruimte voor jassen en schoenen(niet meer met schoenen aan naar binnen!),wat desinfectie betreft:dit lijkt me heel moeilijk,je bent niet klaar met alleen oppervlakken ontsmetten,eigenlijk moet je voortdurend alles ontsmetten,valt niet mee.Zelf wil ik dit doen met Dakin's solutie(dank aan hr.vanHeeswijk!),alcohol 70%,waterstof peroxide en evt.Dettol,gebruik zoveel mogelijk wegwerp(papier,doekjes etc.of kook alles goed uit)Natte spullen altijd uithangen!Gek worden doe je niet zo gauw,je wilt besmetting voorkomen,dus je weet waar je het voor doet.Zorg voor dingen om je mee te kunnen vermaken,je noemde zelf al bordspellen,ook leesvoer en alles waar je je anders ook graag mee vermaakt.Houd wel rekening met het risico dat jezelf of gezinslid ziek kan worden,en als  ziekenhuizen vol zijn zul je thuis iets moeten.Zorg dus naast eten en drinken ook voor spullen om thuis een zieke te kunnen verzorgen,houd rekening met braken,diarree en dat soort feestelijkheden,dus wegwerpmateriaal,mondkapjes,handschoenen,schorten.Evt.improviseren met plastic zakken,iets is beter dan niets.Dat klinkt wat onnozel met dit virus,ik weet het,maar in dit soort omstandigheden denk ik dat je vnl.veel bezig zal zijn met improviseren.Zorg ook voor koortsthermometer,liefst voor elk gezinslid een.

Zelf ben ik ook al bezig met voorbereiden op een tijdje isolatie:extra boodschappen,voorraad opgeschaald enzo.Merk dat het lastig is om bij webshops zaken als handschoenen en goede ontsmettingsmiddelen te bestellen,over mondkapjes heb ik het al helemaal maar niet!Houd ook rekening met dat je mss in quarantaine moet omdat je met een besmet persoon in contact bent geweest.Hier maak ik ook een tas voor klaar,mss vergezocht,maar ja...

Groet,mevr.Grijpstra

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mrsjones  U eerste vragen zijn puur technische vragen en daar is al een hoop over gezegd  , maar het psychische deel is eigenlijk denk ik nog niet besproken en 

inderdaad terecht dat u het aankaart want het is zonder meer heel belangrijk en ik denk dat het in grote lijnen er omgaat hoe een persoon zelf is .Ikzelf ben veel alleen en heb daar geheel geen moeite mee want ik kan ervan genieten  ,maar ik ken mensen die al gek worden al is er niet eens iets aan de hand .Deze mensen moeten altijd van huis weg 

en bij andere mensen zijn .Dus de aard van het beestje is zonder meer heel belangrijk . Tevens  hoe hou je je eigen bezig ,dit is voor iedereen verschillend , de één leest graag , de ander puzzelt graag of doet aan handenarbeid etc  maar bezig zijn is zonder meer heel belangrijk  dus zorg dat je genoeg om handen hebt , (voor kinderen spelletjes ed )

De beste plek in je huis , ikzelf zou voor mijn slaapkamer kiezen ,  kunnen slapen is een must en er staat minder spul in en wat er staat zit veelal in kasten  (jkasten kun je goed afsluiten ) tevens zit mijn slaapkamer het verst van mijn voordeur al zou ik in slechte tijden mijn achterdeur gebruiken want die komt uit in de tuin en is dus  verder weg van de straat , maaar dit zijn natuurlijk dingen die voor mij van toepassing zijn en voor éénieder verschillend zijn . 

Maar het is zeker de moeite waard om het psychische deel goed te overdenken en  voor te bereiden . zelf Ou ik gaan voor een dubbele  sluis bij mijn deur naar buiten en  bij een shtf  de deuren in mijn huis zoveel mogelijk gesloten houden zodat de plek waar ik verblijf achter zoveel mogelijk deuren zit .

gr will 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden, Mrsjones zei:

graag tips en onderbouwde ideeën over het isoleren van jezelf en je groep/ familie.

 

Interessante vraag. Het lijkt me tegenwoordig in moderne huizen niet moeilijk om een overdruk binnen je huis te creëren, waardoor je middels de luchtstroom alles buiten houdt. Een beetje hetzelfde principe als Tesla doet met "Bioweapon Defense Mode". Zou je moeten kunnen bereiken met het retro-fitten van een HVAC, wat sowieso wellicht goed past in een autark systeem obv zelfopgewekte en opgeslagen electriciteit? Evt met aanpassingen aan de afzuiging en met wat HEPA filters toegevoegd? Er is wel wat over te vinden, maar niets specifieks om dit in te zetten tegen besmettings- of andere gevaren vanuit de buitenlucht.

 

Er zitten m.i. zoveel kleine en grote gaatjes in een huis dat een andere manier bijna kansloos lijkt. Het is al lastig om je huis te beschermen tegen het schuren van een schilder, laat staan tegen deeltjes die enkele microns groter zijn...

 

Tenzij ook ik de vraag verkeerd begrijp...

aangepast door John Durden
  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Los van COVID-19 is het een interessante vraag.

 

In deze post ga ik even alleen in op het filteren van de lucht.

Je woning redelijk steriel houden van fijnstof, bacteriën, pollen en virussen kan met redelijk 'betaalbare' luchtfilters (voor wat je er voor krijgt). Het Zwitserse IQAir heeft wat dat betreft een goede reputatie. De 'Perfect 16' blaast gezuiverde (buitenlucht) je woning in. Naast de noodzakelijke overdruk levert het basis model al meer dan 2000m3 gezuiverde lucht per uur. De HEPA filters kunnen 3 jaar mee gaan, en hebben een oppervlakte van 16m2. 

 

De kwaliteit van de HyperHepa is zeer goed  - to 0.003 micron (IQAir’s HyperHEPA filtration in the Perfect 16 is proven and certified to filter ultrafine particles down to 0.003 microns – the smallest particles that exist):

iqair.thumb.png.6793012c08fb1bc18ef77d59232c26f7.png

 https://www.iqair.com/whole-house-air-purifiers/perfect16

Even ruwweg: de Perfect 16 kost tussen de €2.500 en €3.000, en filters rond de €250-300 per set. Na 3-4 jaar is de filterkwaliteit nog steeds goed - volgens de testen en reviews:

https://www.youtube.com/watch?v=mLzvFqhiTkg

 

Wil je ook chemische verontreinigingen verwijderen, kom je gelijk in de industriële producten met prijzen die snel een 10-voud of meer zijn (o.a. https://www.ifb-filtertechniek.nl/).

  • Leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...