Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

vheeswijk

Ontsmetting van Oppervlakken (CORONA)

Recommended Posts

Het coronavirus is een wereldwijde epidimie en wordt daarom versneld onderzocht door wetenschappers. Nu hebben onderzoekers in beeld gebracht hoe lang het coronavirus kan overleven op een oppervlak, zoals op een deurklink, en welke desinfectiemiddelen het meest effectief zijn om pathogenen te doden.

Twee Duitse onderzoekers hebben de data van 22 eerdere studies over diverse coronavirussen vergeleken. Wat opvalt is dat verschillende coronavirussen even lang blijven overleven, namelijk tot negen dagen. Gemiddeld overleven coronavirussen vier tot vijf dagen. “Is er sprake van een hoge luchtvochtigheid en een lage temperatuur, dan kunnen deze virussen langer overleven”, vertelt professor Günter Kampf van het Universitätsmedizin Greifswald. (REF)

Het is dus belangrijk dat besmette oppervlakten zo snel mogelijk worden schoongemaakt. Volgens de onderzoekers werken desinfectiemiddelen met ethanol, waterstofperoxide of natriumhypochloriet het best. Stel, er zitten één miljoen pathogenen op een deurklink en iemand maakt de deurklink schoon met één van deze desinfectiemiddelen, dan daalt het aantal pathogenen naar circa honderd. “Dit is goed genoeg om de kans op infecties aanzienlijk te verkleinen”, legt Kampf uit. Andere desinfectiemiddelen werken minder goed.

Pathogenen (ziek-makende bacteriën/virussen) voelen zich thuis in het milieu van de gastheer. Dat is 100% vochtigheid bij een temperatuur van +30 graden Celcius. Hun grootste 'vijanden' zijn niet-pathogenen, zoals die voorkomen in waterzuiverings-installaties. Vooral het ontbreken van vocht is al dodelijk voor veel pathogenen. Tuberculose-bacteriën kunnen worden doorgegeven middels een vochtige handdoek, maar na goed drogen van diezelfde handdoek zijn alle TBC-bacteriën al dood en kan de ziekte , zelfs zónder antiseptica, niet worden doorgegeven. De lange levensduur van het Corona-virus op droge oppervlakken is beangstigend en speelt zéker een grote rol in de besmettelijkheid. Een Corona-infectie kan dus gemakkelijk worden opgelopen door uw handen op een tafel te leggen, ook al heeft u uw handen gewassen. Met uw handen in het gezicht wrijven kan het virus gemakkelijk in het oogslijmvlies terecht komen. Het is dus zaak om oppervlakken als tafelbladen, keukenbladen, deurklinken (ook koelkast), alles wat u vaak aanraakt. 

Een gemakkelijk en goedkoop te gebruiken desinfectiemiddel waarover in dit forum al veel is geschreven is de z.g. 'Dakin solution' Dit is een 1 op 10 verdunde oplossing van bleekwater (géén 'Dikke bleek') waaraan wat Natriumbicarbonaat (Baking Soda) is toegevoegd. 

De bereiding van de Dakin's oplossing.

"Full strength" of 0,5 % NaOCl (1/10 verdunning van "dunne bleek")

Men giet ongeveer 1 deciliter (100 ml) in een maatbeker van 1 liter en vult deze aan met water tot 1 liter. Hieraan voegen we een afgestreken eetlepel natriumbicarbonaat (bakpoeder) toe en roert tot deze in oplossing is gegaan. Klaar! Je kunt ook minder maken met 10 ml dunne bleek aanvullen tot 100 ml met een afgestreken theelepeltje natrium bicarbonaat (baking soda). In verscheidene verwijzingen op het internet moet het water eerst worden gekookt, maar dit is gewoon "voodoo". Niet nodig en zelfs niet aan te raden omdat in de hitte het onderchlorig zuur (HClO) bij hogere temperaturen snel ontleedt.

De oplossing (Full strength) is 3 dagen tot hoogstens 1 week houdbaar. Donker bewaren.
Voor het gebruik kan de oplossing verder worden verdund zonder dat de activiteit beduidend afneemt. De houdbaarheid neemt dan wel af.

Hogere verdunningen, zie hierboven, bereiden:

"Half strength" of 0,25 % NaOCl (1/2 verdunning van "full strength"
"Quarter strength) of 0,12 % NaOCl (1/4 verdunning van "full strength).

Het "geheim" van de Dakin's oplossing

Waarin verschilt, afgezien van de verdunning, dunne bleek nu van de Dakin's oplossing? Dat zit'm in de hierboven genoemde "toevoegingen". Vroeger werd aan de 1/10 verdunning een beetje boorzuur toegevoegd om de oplossing wat "feller" te maken. Tegenwoordig wordt echter aan de verdunde bleek een beetje zelfrijzend bakpoeder (natriumbicarbonaat, NaHCO3) toegevoegd. Deze toevoegingen verlagen de pH van de oplossing iets en dat maakt een wereld van verschil. De alkalische natriumhypochloriet wordt door milde zuren in neutraal tot zwak zuur milieu omgezet in onderchlorigzuur (HClO). Dit deeltje is véél actiever tegen micro-organismen dan vrij chloor (Cl2) of het natriumhypochloriet zelf. Het is zelfs zó actief dat de houdbaarheid van vers gemaakte Dakin's oplossing, in tegenstelling tot dunne bleek, hoogstens een paar dagen is.

Ook bij hoge verdunningen in water, zoals bv. 3 druppels dunne bleek op 1 liter water, zoals aanbevolen voor het ontsmetten van water, is de oplossing pH-neutraal en is de hypochloriet eigenlijk aanwezig in de vorm van het veel effectievere onderchlorigzuur (HClO).

Men zal bij het ontsmetten van tafels en tegelwanden misschien de behoefte hebben om de oplossing te "sprayen". Hiervoor kan men aan de spray-oplossing 1 of 2 druppeltjes afwasmiddel of heldere shampoo toevoegen. Men krijgt dan een fijnere nevel.

REFERENTIES:
Zoek binnen forum naar DAKIN
Zoek binnen mijn databases naar DAKIN
Wondbehandeling: Dakin's oplossing    
Desinfectie when shit hits the fan    

Universitätsmedizin Greifswald

• Leuk 22

Deze post delen

Op zoek naar viruspreventie-producten, waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!
1 uur terug, Invictus zei:

Wat is het verschil tussen dunne bleek en dikke bleek? En kun je beide in de supermarkt kopen?

Dikke bleek is dunne bleek met een verdikkingsmiddel waardoor het beter aan de binnenkant van de WC-pot blijft hangen. Je kunt beiden in de supermarkt kopen.

• Leuk 1

Deze post delen

Beste heer @vheeswijk,

Heeft het ook zin een UV-lamp aan de schaffen om eventuele boodschappen en andere spulletjes de desinfecteren.

Moet de lamp ook aan bepaalde eisen voldoen.

Ik dacht een beetje aan een stevige kartonnen doos met daar in reflecterende folie te bevestigen de lamp er boven te hangen en desinfecteren maar.

De boodschappen hangen ik een net van visdraad zo kan het licht overal komen.

En hoe zit het met Ultrasonisch desinfecteren.

Ik laat een beetje mijn vindingrijkheid op het forum los, heb ik jaren voor mij gehouden.

Deze post delen

5 minuten geleden, vheeswijk zei:

Dikke bleek is dunne bleek met een verdikkingsmiddel waardoor het beter aan de binnenkant van de WC-pot blijft hangen. Je kunt beiden in de supermarkt kopen.

Dank !

Ik was ondertussen ook al aan het zoeken op het internet. De meest waardevolle uitleg kwam ik overigens tegen in twee topics op dit forum, mijn vraag is al eens eerder gesteld.

Zie dus:

https://forum.preppers.nl/topic/3905-bleek-en-dikke-bleek-water-zuivering/
https://forum.preppers.nl/topic/3838-verhouding-chloor-tov-water-om-te-desinfecteren/

• Leuk 1

Deze post delen

15 minuten geleden, JJ&A zei:

Beste heer @vheeswijk,

Heeft het ook zin een UV-lamp aan de schaffen om eventuele boodschappen en andere spulletjes de desinfecteren.

Moet de lamp ook aan bepaalde eisen voldoen.

Ik dacht een beetje aan een stevige kartonnen doos met daar in reflecterende folie te bevestigen de lamp er boven te hangen en desinfecteren maar.

De boodschappen hangen ik een net van visdraad zo kan het licht overal komen.

Beste JJ&A,

Ik kan hier niets definitiefs over zeggen. De lamp moet moet wel héél kortgolvig zijn. Ik heb me hier nauwelijks in verdiept. Pas op dat het in de kartonnen doos niet te heet wordt. Overigens meen ik wel te weten dat gewoon zonlicht al desinfecterend werkt. Zoek met trefwoord 'SODIS' in dit forum. Met ultrasoon geluid kun je celwanden kapot trillen. Bacteriën gaan dan kapot, maar virussen gaan niet of moeilijk kapot.

Deze post delen

Heer @vheeswijk

Dat dringt ook door in kieren en naden, heeft een diepte werking.

Kan misschie ook gebruikt worden, voor levensmiddelen.

Deze post delen

1 minuut geleden, JJ&A zei:

Heer @vheeswijk

Dat dringt ook door in kieren en naden, heeft een diepte werking.

Met ultrasoon geluid kun je celwanden kapot trillen. Bacteriën gaan dan kapot, maar virussen gaan niet of moeilijk kapot.

• Leuk 2

Deze post delen

3 minuten geleden, vheeswijk zei:

Met ultrasoon geluid kun je celwanden kapot trillen. Bacteriën gaan dan kapot, maar virussen gaan niet of moeilijk kapot.

Dus infecteren van chirurgische gereedschappen heeft dan ook minder zin.

Dat heeft dan meer handelingen nodig.

Deze post delen

1 minuut geleden, JJ&A zei:

Dus infecteren van chirurgische gereedschappen heeft dan ook minder zin.

Het ultrasoon desinfecteren van instrumenten geschiedt in een waterbad. Ik zal nog zoeken op virussen.

• Leuk 2

Deze post delen

Op 9-2-2020 om 21:32, vheeswijk zei:

Het ultrasoon desinfecteren van instrumenten geschiedt in een waterbad. Ik zal nog zoeken op virussen.

En ozon? Hebben we daar wat aan?

• Leuk 2

Deze post delen

13 uur geleden, Greener zei:

En ozon? Hebben we daar wat aan?

Jazeker, Ozon moet je zelf niet teveel inademen. Het is giftig. Verlijkbaar met chloorgas.

• Leuk 2

Deze post delen

Wat doet schoonmaakazijn met virussen ? Puur op een schoonmaakdoekje ? Voor bv deurknoppen enz ? Relatief goedkoop, makkelijk aan te komen, en makkelijk te hanteren. Ik gebruik het best veel, vandaar de vraag. Zijn zuren zoiezo de pest voor virussen, of juist niet ?

Deze post delen

2 uur geleden, Amazing Dree zei:

Wat doet schoonmaakazijn met virussen ? Puur op een schoonmaakdoekje ? Voor bv deurknoppen enz ? Relatief goedkoop, makkelijk aan te komen, en makkelijk te hanteren. Ik gebruik het best veel, vandaar de vraag. Zijn zuren zoiezo de pest voor virussen, of juist niet ?

Ik ben bang dat ik deze vraag niet kan beantwoorden. Maar 'Dakin's solution' (zie openingspost) is ook goedkoop en makkelijk aan te komen en dat werkt beslist.

• Leuk 3

Deze post delen

2 minuten geleden, vheeswijk zei:

Ik ben bang dat ik deze vraag niet kan beantwoorden. Maar 'Dakin's solution' (zie openingspost) is ook goedkoop en makkelijk aan te komen en dat werkt beslist.

Jammer, had ik graag geweten.

Dakin's solution recept staat al in mijn blauwe boekje :)

• Leuk 2

Deze post delen

@vheeswijk @JJ&A  UV licht wordt inderdaad gebruikt voor het desinfecteren  , in ziekenhuizen ed en ook in Vijvers (dit laatste  daar wordt het water van de vijver gedesinfecteerd . )  UV licht heeft altijd nog een breed frequentie spectrum  maar het beste voor desinfecteren is UV licht met een golflengte van 264 nm .

Ik had mij er al wat in verdiept omdat  een goede manier is van desinfecteren maar er zitten wel haken en ogen aan  , bij  desinfecteren van lucht moet de lucht er

wel een geruime tijd aan blootgesteld worden  en bij water ed  moet het water schoon zijn (helder) zodat het licht op alle cellen kan schijnen . Tevens bij lampen 

(veelal kwiklampen ) ontstaat t gelijkertijd Ozon dus dit is voor het ontsmetten van dingen zoals medisch ''gereedschap '' wat veelal in een '' gesloten kast''  wordt ontsmet  

wel handig .  Het ontsmetten met UV licht is niets nieuws en wordt allang toegepast , een nadeel is wel dat UV lampen meestal lampen zijn die op een hoge spanning branden 

minimaal 60 volt en meestal op 220 volt ed . Er zijn ook LEDs in het UV 264nm gebied , zoals de LED die wordt toegepast in een ''Steripen'' om kleine hoeveelheden water te ontsmetten maar die LEDs heb ik nog niet kunnen vinden  .

PS  Experimenteren  met UV licht lampen is niet zonder gevaar , denk aan bijvoorbeeld elektrisch lassen waarbij je ogen en huid zonder bescherming verbranden . !!!

( net zo min als het zelf maken van natriumhypochloriet voor degene die daar ook aan dacht !!)

gr will

• Leuk 5

Deze post delen

De baking soda heb ik inmiddels aangeschaft maar met de dunne bleek lukt het niet zo erg.

Ben vandaag bij lidl, aldi, albert heijn en jumbo langs geweest en dikke bleek is in tig varianten te krijgen maar nergens dunne bleek.

Wie kan me aangeven welke supermarkt wel dunne bleek heeft?

• Leuk 1

Deze post delen

9 minuten geleden, Invictus zei:

De baking soda heb ik inmiddels aangeschaft maar met de dunne bleek lukt het niet zo erg.

Ben vandaag bij lidl, aldi, albert heijn en jumbo langs geweest en dikke bleek is in tig varianten te krijgen maar nergens dunne bleek.

Ik heb rio en felicia dunne bleek staan. geen idee eigenlijk waar ik dat gehaald heb. Ik dacht dat Dirk felicia in het sortiment had.

EDIT: https://www.jumbo.com/jumbo-dunne-bleek-original-1l/262856FLS/

Misschien gewoon even in de winkel vragen of ze het mee laten komen.

• Leuk 1

Deze post delen

1 uur terug, Invictus zei:

'Zoek in bovenstaande winkels naar bleekwater, chlorix en soortgelijke merken. Op het etiket staat dan met kleine lettertjes: bevat natriumhypochloriet.

Deze post delen

Het glorix assortiment bestaat tegenwoordig uit een hele rij plastic flessen in hippe kleurtjes met prachtige teksten. Bij de ouderwetse gele variantzag ik in de winkel ookal een heleboel onnodige toevoeging voor het doel uit dit topic.

Ik heb uiteindelijk bij de site van unilever een uitvoerige ingredienten lijst gevonden.

Het gaat ons om de bovenste twee regels. De onderste 5 heb ik juist liever niet.

Product information on the internet' - pioti_unilever_com.jpg

Info is te vinden op https://pioti.unilever.com/pioti/NL/p1.asp

Deze post delen

@Invictus Je moet ook geen Glorix hebben maar dunne bleek, zie hierboven bv. de link naar Jumbo supermarkt. Kost daar 39 cent per fles oid en staat geheid ergens zeer laag en lastig bereikbaar op de grond.  Bij Lidl en Aldi ga je het idd niet vinden.

Veel inslaan niet handig, want het spul verouderd vrij rap, na een jaar of twee heb je niets dan ingedeukte flessen met sterk verminderde concentratie natriumhypochloriet.

• Leuk 4

Deze post delen

@Invictus wat @Raycoupe zegt klopt hoor  hier stat het ook op de grond in gele flessen  bij de rest van schoonmaak spullen en anders gewoon even vragen aan een Jumbo medewerker  , die kan je zeker helpen en baking soda (bakpoeder oftewel natriumbicarbonaat ) hebben ze ook gewoon bij de Jumbo 

gr will

• Leuk 1

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...