Ga naar inhoud
GENEGEERD

ABEKP3 masker in je EDC kit


Bunkerprepper

Aanbevolen berichten

Mensen vragen mij soms waarom ik (en de andere gezinsleden) een klein EDC-tasje bij zich dragen.

In die EDC-tas zit naast alle standaard EDC-stuff onder andere een serieus halfgelaatsmasker met ABEKP3 filters en een beschermende bril.

"Waarom zou je dat dan elke dag mee naar het werk of naar school sjouwen. Er gebeurt hier toch nooit iets waarvoor je zoiets nodig hebt?" is dan een veelgehoorde vraag.

 

Nou... hierom dus:

Quote

Fietsende meisjes onder het stof door explosie bij chemiebedrijf Farmsum

Drie scholieren zijn gisteren onder het stof komen te zitten toen ze in de buurt van chemiebedrijf ESD-SIC in Farmsum fietsten. Kort daarvoor was bij het bedrijf een stofexplosie geweest. Dat gebeurt wel vaker. De wolk trok in de richting van Borgsweer, waar de scholieren fietsten.

De meisjes van 14, 15 en 16 jaar waren vanuit hun woonplaats Delfzijl onderweg naar hun school in Woldendorp, zo'n 12 kilometer verderop. "Ze dachten eerst dat daar brand was", zegt een van hun moeders tegen RTV Noord. "Maar toen hoorden wij later op de dag dat het een blazer was. Ik dacht: dit kan toch niet?"

De gezichten van de meisjes zaten onder de zwarte deeltjes. Ook hun kleren waren vies. "Het ging redelijk makkelijk uit de kleren, maar het gezicht moesten ze echt goed boenen", zegt de vrouw.


afbeelding.thumb.png.4159163effb18a932f9680e2473c059c.png

 

https://nos.nl/artikel/2321994-fietsende-meisjes-onder-het-stof-door-explosie-bij-chemiebedrijf-farmsum.html

 

Overigens vindt er gemiddeld eenmaal per week een stofexplosie bij dit betreffende bedrijf plaats:

Quote

In totaal zijn bij ESD-SIC dit jaar (2019) 52 stofexplosies geregistreerd dit jaar, waarvan drie in de hoogste categorie. Op 7 augustus waren er zelfs drie binnen een paar uur. Het bedrijf onderzoekt waardoor er zo vaak blazers ontstaan. "Daar hebben we meer tijd voor nodig", zegt directeur Richard Middel bij RTV Noord. "Dat moet je analyseren."

Het was een 'blazer' van categorie 5, de hoogste categorie. De vezels die met zo'n stofexplosie meekomen, kunnen kankerverwekkend zijn, stelt de Gezondheidsraad.

Bron: https://nos.nl/artikel/2316472-opnieuw-stofexplosie-met-steekvlam-bij-chemiebedrijf-farmsum.html

 

Een serieus ABEKP3 filter in je EDC-kit? Nou... hierom dus. 

 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

De A2B2E2K2 P3 filters liggen in een kist op zolder, en de naderen de shelf-life van 6 jaar. Gelukkig zitten ze allemaal nog netjes in de luchtdichte verpakking, en hebben we ze nooit nodig gehad. Laatste keer met vliegen had ik wel een beschermende bril bji me, maar dat is echt een uitzondering. FFP3 maskers zitten wel in de EDC maar net als @Greener vind ik een halfgelaatsmasker net wat te groot om mee te nemen. En dan nog maar niet te spreken van mijn vrouw - als ik zo'n ding met bril in haar handtas frommel, geeft dat gegarandeerd andere narigheid.

Nu heb ik 3M liggen; bij vervanging denk ik dat we gaan voor de Drager Filter 1140 A2B2E2K2 Hg P3 met de Drager volmask X-plore 6300. Suggesties voor een betere prijs/kwaliteit?

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hetzelfde als @f150. Ik heb ze niet in de EDC, wel thuis. Ik heb de Dräger x-plore 5500. Destijds voor de dubbele bajonet filters gekozen ivm kleine kids die ik zo min mogelijk adem weerstand wilden geven als ze een masker op moesten. Met een dubbel filter is dit iets beter dan met een dikke ABEK-hgP3 EN148-1 bus.

let aub goed op als je filters besteld. Een enkele leverancier krijgt het niet voor elkaar om deze filters in een vacuüm verpakking te versturen. Seal is verbroken bij aankomst, door slordige verpakking, zelfs na 3x retour sturen! Geen vacuüm dan gaan ze bij mij direct retour!
Toevallig zeer recent alle filters vervangen, aangezien ik eea zag aankomen en de filters een THT 06-2020 hebben.

Ik ben inmiddels voor MSA 3S of Ultra Elite maskers aan het kijken. De filterbussen zijn makkelijker te verkrijgen dan de bajonet filters en de keuze/voorraad is meestal groter bij de levernaciers.

Meerdere FFP3 mondmaskers zitten in diverse tassen/kits/auto's. Evenals Tyvek microchem 4000 en microchem 2000 en 2300 overalls. Oja en Nitril handschoenen.

En als ik het zo allemaal weer neer schrijf hoop ik echt dat ik het nooit hoef in te zetten....

 

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, f150 zei:

De A2B2E2K2 P3 filters liggen in een kist op zolder, en de naderen de shelf-life van 6 jaar. Gelukkig zitten ze allemaal nog netjes in de luchtdichte verpakking, en hebben we ze nooit nodig gehad. Laatste keer met vliegen had ik wel een beschermende bril bji me, maar dat is echt een uitzondering. FFP3 maskers zitten wel in de EDC maar net als @Greener vind ik een halfgelaatsmasker net wat te groot om mee te nemen. En dan nog maar niet te spreken van mijn vrouw - als ik zo'n ding met bril in haar handtas frommel, geeft dat gegarandeerd andere narigheid.

Nu heb ik 3M liggen; bij vervanging denk ik dat we gaan voor de Drager Filter 1140 A2B2E2K2 Hg P3 met de Drager volmask X-plore 6300. Suggesties voor een betere prijs/kwaliteit?

 

In principe is ieder Dräger volgelaatsmasker goed. Sommige maskers hebben meer draagcomfort dan andere maskers, maar dat is waarschijnlijk ook een kwestie van smaak. 

 

Zelf maak ik voor wat deze gear betreft onderscheid in drie soorten situaties.

 

Situatie 1 = de dagelijkse situatie (EDC)

In die situatie wil ik graag zo gunstig mogelijk een maximaal draagbare oplossing voor in een EDC kit bij me hebben, en die oplossing moest liefst ook zo betaalbaar zijn dat ik op de verschillende plaatsen waar ik doorgaans werk een losse extra EDC kit kan hebben liggen zodat ik zeker weet dat ik altijd voldoende mogelijkheden heb. Voor die situatie kies ik doorgaans een simpel halfgelaatsmasker zoals onderstaande foto, aangevuld met tenminste 2 filterbussen per EDC kit. Ik wil graag op méér scenario's voorbereid zijn dan uitsluitend een P3 filter, en daarom heb ik bij elk van die setjes 2 stuks A1B1E1K1-P3 filters. Ik verwacht dat ik met die filtercombinaties de meest voorkomende scenario's het hoofd kan bieden en mijzelf in ieder geval in veiligheid kan brengen. 

Zo'n setje kun je dus daadwerkelijk superklein verpakken en onderdeel van je standaard EDC kit laten zijn. 

image.png.966d63310c788b8887faa78e767766a5.pngimage.png.f2301ed171588abbcb085121c06b7da1.png

Masker kost nog geen 20 euro. Filterbussen zijn rond de 16 euro per stuk. Zo ben je dus voor circa 50 euro klaar voor 1 EDC kit. Op die manier kun je nog eens wat EDC kits verspreid hebben liggen zonder dat er financieel op leegloopt.

 

Situatie 2 = Serieuze situatie/evacuatie

Voor die situatie gebruik ik een volgelaatsmasker van Dräger met minimaal 4 filterbussen t.b.v. alle voorkomende soorten filtering. 
In mijn geval zijn dat 16 filterbussen totaal (4 filterscenario's en voor ieder scenario 4 filters). 

Ik heb zo'n set in de auto liggen, thuis liggen en op iedere BOL locatie liggen. 

(In principe zou ik dus het halfgelaatsmasker uit situatie 1 alleen nodig hebben om tot mijn auto, thuis of een BOL te geraken)

 

Situatie 3 = SHTF

Voor daadwerkelijke SHTF situaties heb ik in de auto, thuis en op alle BOL locaties ook flessen perslucht liggen inclusief rugframe etc.

Als de filterbussen uit situatie 2 niet of niet meer volstaan, dan schakel ik over naar perslucht. 

Het volgelaatsmasker uit situatie 2 is ook het masker waarop ik de persluchtflessen van situatie 3 aansluit. 

 

Door op die manier een stukje schaalbaarheid in te bouwen, voorkom ik dat ik met die volgelaatszooi in mijn rugzak loop als ik ergens ben en dat halfgelaatsding opgevouwen met 2 filters erbij in mijn EDC kit geeft mij een stuk zekerheid qua escapescenario's (en ik heb daadwerkelijk in de laatste vijf jaar al 2x mijn masker moeten trekken i.v.m. een incident). 

Dräger heeft die vouwversies ook, maar die zijn aanzienlijk duurder: https://www.draeger.com/en_aunz/Applications/Products/Respiratory-Protection/Respiratory-Masks/Half-Masks/X-plore-3000

Die 6300 schijnt gewoon goed te zijn. Als prijs een issue is, kun je ook naar een goedkopere variant van Dräger uitwijken. 

Voor alle maskers geldt dat de frequentie waarmee je je masker onderhoudt (en de manier waarop je dat doet) belangrijk is.

 

PS: Sommige mensen zullen wellicht denken: 3 soorten adembescherming voor drie soorten situaties: da's bluf en grootspraak.

Jij bent op één van mijn BOL locaties geweest en je hebt gezien hoe het er daar aan toegaat qua compleetheid en mate van voorbereid zijn...?

 

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden, Bunkerprepper zei:

Fietsende meisjes onder het stof door explosie bij chemiebedrijf Farmsum

Heel goed dat we dit lezen,

Wij wonen in de stad Groningen, en gaan bij deze nooit meer die kant op, wat wij zelf kunnen doen voor onze gezondheid dat zullen we toepassen.

Hartelijk dank voor deze belangrijke info.

Er zijn daar meer gevaren, dit is dan de druppel.

Ook de Eemshaven zullen we voortaan mijden, daar staat de kolencentrale die wolken vol met schadelijke stoffen uitstoot.

Al hoewel ik haast altijd op de wind rijd.

Ook voor navigatie houd ik altijd de zonnestand in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden, Bunkerprepper zei:

Situatie 1 = de dagelijkse situatie (EDC)

...

Situatie 2 = Serieuze situatie/evacuatie

...

Situatie 3 = SHTF

...

 

PS: Sommige mensen zullen wellicht denken: 3 soorten adembescherming voor drie soorten situaties: da's bluf en grootspraak.

Jij bent op één van mijn BOL locaties geweest en je hebt gezien hoe het er daar aan toegaat qua compleetheid en mate van voorbereid zijn...?

 

Goed geregeld @Bunkerprepper! Het opschalen van je preps per scenario is doeltreffend.

 

De half/volgelaatsmaskers zou ik graag aan mijn EDC (link) toevoegen, maar ruimte is echt wel een ding. Het is nu nog een klein tasje, die ik gemakkelijk meepak in de rugzak, boodschappentas, fietstas of gewoon als los tasje. Vandaag heb ik toch nog twee extra Drager 6300 volgelaatsmaskers besteld en een hele set filters, waaronder Drager RD40 Combifilters A2B2E2K2HgCONOxP3 die behoorlijk breed inzetbaar lijken. Bij wijze van compromis zal ik een exemplaar in mijn fietstas verstoppen, en een exemplaar in de auto.

 

Perslucht is volop aanwezig hier (diverse 300 bar flessen voor PCP spul, maar die wil je niet op je rug hebben;) Complete ademluchttoestellen staan ergens onderaan de wish list. Een BOL zoals die van jou staat daar ook op, alleen dat is nog iets ingewikkelder om te realiseren!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

50 minuten geleden, f150 zei:

Goed geregeld @Bunkerprepper! Het opschalen van je preps per scenario is doeltreffend.

Ik noemde dit opschalen dus niet om op te scheppen, maar ik denk dat het voor iedereen in principe handig is om na te denken hoe je op een bepaalde manier kunt opschalen qua middelen, locatie enz. al naar gelang dat nodig is. 

  

50 minuten geleden, f150 zei:

De half/volgelaatsmaskers zou ik graag aan mijn EDC (link) toevoegen, maar ruimte is echt wel een ding. Het is nu nog een klein tasje, die ik gemakkelijk meepak in de rugzak, boodschappentas, fietstas of gewoon als los tasje. Vandaag heb ik toch nog twee extra Drager 6300 volgelaatsmaskers besteld en een hele set filters, waaronder Drager RD40 Combifilters A2B2E2K2HgCONOxP3 die behoorlijk breed inzetbaar lijken. Bij wijze van compromis zal ik een exemplaar in mijn fietstas verstoppen, en een exemplaar in de auto.

Perfecte combifilter. Ik zou daar zelf nog een los stoffilter aan toevoegen. Als je zeker weet dat je 'alleen' maar stofdeeltjes hoeft te filteren, dan is het jammer om daar je hele overige range van A2B2E2K2HgCONOx aan 'op te offeren'. 

 

Tip: neem deze PDF digitaal mee op je telefoon of tablet (en print hem uit en stop hem bij je gasmasker, dan heb je een idee wat je in kunt zetten bij het vrijkomen van een bepaalde stof: https://www.draeger.com/Products/Content/ab-filter-selection-guide-fl-9046529-en-gb.pdf

 

  

50 minuten geleden, f150 zei:

Perslucht is volop aanwezig hier (diverse 300 bar flessen voor PCP spul, maar die wil je niet op je rug hebben;) Complete ademluchttoestellen staan ergens onderaan de wish list. Een BOL zoals die van jou staat daar ook op, alleen dat is nog iets ingewikkelder om te realiseren!

Ik weet niet of je die flessen gevuld hebt met perslucht voor gebruik met apparatuur of met perslucht voor de inzet als ademlucht?

Als dat aan de orde is en je hebt perslucht die onvoldoende zuiver is in je flessen, dan mag je gerust je flessen een keer meenemen en bij mij afvullen met gefilterde perslucht voor ademluchtdoeleinden. Ik kan flessen van 150 en 300 bar vullen. 

 

Ik heb nog 1 ander item in alle bunkers, en dat zijn zogeheten Oxybox units van Dräger.

image.png.fdf9dc8f0b463f495422aa0228f5809b.png

Deze units zijn vrij compact en met behulp van deze units kun je gedurende 15 tot 20 minuten door een chemische reactie zuurstof 'creeëren' waardoor je in de bunker ook in geval van brand o.i.d. de beschikking over portable zuurstof hebt zonder per se een hele fles perslucht op je rug te hebben. 

Help me herinneren dat ik je de trainerversie even demonstreer als we elkaar weer zien! (De daadwerkelijke Oxyboxen kun je maar 1x gebruiken. Zodra je de box opent start de chemische reactie die zuurstof genereert. Daarom oefenen we in de bunkers alleen met de trainerversies). 

 

 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...