Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zeiljacht als woning


Ratman

Aanbevolen berichten

Woon alweer ruim 3 jaar op een zeiljacht, zeewaardig en kan zo de zee op in geval van SHTF.

Ik werk op dit moment vooral aan de energievoorziening en een watermaker. Ik streef naar volledige onafhankelijkheid en wil energie opwekken met diverse zonnepanelen en  een of twee windmolens.

varen doe ik sowieso op windenergie maar er staat ook een dieselmotor in de boot en een generator heb ik ook al gescoord.

Nog een hoop werk te doen voordat ik echt weg kan,  plaatjes volgen nog.

  • Leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 1 maand later...

Waar zou ik heen willen varen?

 

Dat hangt van de situatie af, ik kan de zee op en dat is ook in geval van SHTF denk ik de enige optie. De haven waar ik lig is aan zee en ik hoef geen enkele sluis of brug te passeren om weg te komen. Genoeg voorraad me om een aantal maanden te overleven op zee, dat is sowieso fijn.. daarom heb ik de laatste weken ook niet hoeven te hamsteren.

Er wordt gewerkt aan Lithium accu's en uitbreiding van de energievoorziening. Ik kook elektrisch maar er komt ook een spiritus kookstel met wat brandstof voor het geval dat.. Een reserve inductiekookplaat en wat onderdelen wordt ook aan gewerkt. Ook onderdelen om een van de omvormers te repareren is iets wat ik handig vind (ik ben elektronicus)

Een goede watermaker mag ook niet ontbreken, ik ben er een aan het bouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, jij pakt het voortvarend aan!

Heb je al veel ervaring met het zeilen en dan vnl op zee en doe je dat solo?

Ben altijd dol op zeilverhalen! ( van een ander dan, zelf ben ik bepaald geen waterrat).

Heb je in bv vakanties tijd om te zeilen of besteed je die tijd aan het werken aan je boot ( je kent het gezegde ,he ? )

Kom maar gauw op met die foto's !

O ja en welkom aan boord van het forum zal ik dan maar zeggen !

Groet,mevr.Grijpstra

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet de zee niet onderschatten en als je zeeziek wordt dan is dat geen pretje. Dat kan ik uit ervaring vertellen.

 

Ik heb ooit gedacht zo'n ondankbare reddingsboot te kopen die ze op doe cruise schepen hebben. Hierin de basis voorzieningen en een klein zuinig dieseltje plaatsen. Daarnaast de mogelijkheid om elektrisch te varen door het hele ding vol zonnepanelen te plakken (a la solar challenge) en een paar windmolentjes.

 

Toen ik ging uitrekenen wat het zou kosten en hoe zwaar dat ding zou worden ..... toen waren er ook nog geen lithium accu's die betaalbaar waren.

 

Dan kun je inderdaad beter gaan zeilen, al is een catamaran ook niet slecht. ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FincaInSpanje

een catamaran is leuk om lekker snel te varen.

ben in mijn jongere jaren in het begin van de rondom texel met mijn broertje er omheen gevaren.

maar het is knap werken.

 

een mooie kajuitzeiljacht bij voorkeur met een dieselinbouw motor erin om bij windstille periodes nog vd plek te komen is voor mijn gevoel nu een stuk prettiger varen.

vooral de rompkeuze bepaald het comfort.

 

het is dat moeders de vrouw nooit niet in een boot stapt anders wist ik het wel.

 

mbt zeeziek.

ik ben giga vaak zeeziek geweest.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Toch maar eens reageren na lange tijd.

Ik woon al weer enige tijd op mijn boot (nu alweer 5 jaar) en ben aardig gewend, vele stormen meegemaakt. Het waait hier denk ik het meest van heel Nederland....

Langzamerhand komen er zonnepanelen en de windmolen komt volgende maand, gedeeltelijk zelfsupporting.

De 12V lithium accubank nu net in gebruik genomen, de 24V accubank is nog Lood-zuur.

De keuken wordt nu gevoed door de 5KW inverter die op 24V bank zit aangesloten.

Het wordt steeds verder uitgebreid en streef ernaar om de hele energie voorziening volgend jaar onafhankelijk te hebben, nu moeten de accu's nog steeds worden bijgeladen.

De watermaker schiet ook aardig op, ben nu met een nieuw frame bezig waarmee het een mobiele unit wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeeziekte is wel een ding, zelf heb ik er niet zoveel last van maar merk wel dat sommige bezoekers er bij een stevige Noordwester er hier in de haven al last van hebben.

Het is in mijn beleving ook een gewenningsproces, bij een zeereis heb je er vooral de eerste dagen/week last van. Voor mensen die niet langer varen is dat dus altijd!

Ik moet soms na een stormachtige dag juist aan wennen als ik aan land kom,  kom ik in een huis en lijkt het alsof het schommelt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
  • 2 maanden later...
Op 6-2-2020 om 00:11, Ratman zei:

Woon alweer ruim 3 jaar op een zeiljacht, zeewaardig en kan zo de zee op in geval van SHTF.

Ik werk op dit moment vooral aan de energievoorziening en een watermaker. Ik streef naar volledige onafhankelijkheid en wil energie opwekken met diverse zonnepanelen en  een of twee windmolens.

varen doe ik sowieso op windenergie maar er staat ook een dieselmotor in de boot en een generator heb ik ook al gescoord.

Nog een hoop werk te doen voordat ik echt weg kan,  plaatjes volgen nog.

Hoi Ratman!
We zouden graag in contact met je komen ivm vergelijkbaar projekt.
Hartelijke groet,

Ans en Rick.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...