Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

FincaInSpanje

Economische gevolgen Corona virus productieland China

Recommended Posts

Het ziet ernaar uit dat het Corona virus niet 1-2-3 is opgelost, dus start ik een apart draadje over eventuele economische gevolgen die ons staan te wachten.

We zitten net in of tegen een recessie aan momenteel. Dat had niets met de gebeurtenissen in China te maken, maar nu het grootste productieland op zijn gat ligt, gaat dit vrijwel zeker gevolgen krijgen voor de wereldeconomie.

Ik las net bijvoorbeeld dat Tesla model 3 voor de Chinese markt vertraging op loopt, wellicht volgen de andere modellen. Geen mens op straat momenteel in een groot deel van China.

Maar dit kan natuurlijk grote gevolgen hebben voor de recessie.

Beland de recessie sneller in een crisis?

Gaan bepaalde landen zelf weer produceren i.p.v. het in China te kopen?

Wie zijn er bij gebaat als dit virus lang blijft door sidderen?

Graag jullie mening.

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Ja,kan zeker grote gevolgen hebben.Met een beetje pech voor Musk rijden er straks sowieso niet veel Tesla's meer in China rond.En dat is dan nog maar een minor economisch probleem.Een recessie zou er toch wel een keer komen,maar zal idd wel versneld worden ,niet alleen in China maar wereldwijd.

Lijkt mij niet dat landen/bedrijven snel zelf weer gaan produceren: dit vergt grote investeringen, bovendien is wss veel know-how verloren gegaan.

Er zal eerder ,als het echt lang gaat duren,naar andere goedkope landen uitgeweken worden .

Er zal de Chinese overheid veel aangelegen zijn om de economie op de been te houden en de afzetmarkt veilig te stellen,voor bedrijven zal het straks mss aantrekkelijk zijn om zaken te doen met China en andere landen die flink economisch getroffen worden door deze viruscrisis.

Persoonlijk denk ik niet dat Trump veel bedrijven "terug"ziet komen naar Amerika.

Hoe eea voor de wereldeconomie uitpakt zal sterk afhangen van hoe zwaar het virus elders toeslaat en uiteraard van hoe lang China stilligt.

Als het lang gaat duren,dan ontstaan er vast flinke tekorten aan van alles wat China wereldwijd levert,met denkbare gevolgen...

En wat gaat er op termijn met de beurzen gebeuren,dat kan ook een flinke klap geven.

Als dit lang gaat duren,daar is NIEMAND bij gebaat,zeker het Chinese volk niet en daar heb ik nu al mee te doen.....

Wel,dit zijn mijn twee centen op je -interessante-topic ,ben heel benieuwd naar andere reacties!

Groet,mevr.Grijpstra

Deze post delen

Volgens de Chinezen zijn 80% van de fabrieken weer begonnen met produceren. Echter volgens de reders varen er maar 20% van de containerschepen. Dus iemand liegt er.

Gisteren zag ik een interview met Nederlands grootste leverancier van fietsonderdelen. Die hebben normaliter voorraden voor 3mnd liggen aan onderdelen. De leverancier gaf aan dat China op zijn gat ligt en nu proberen ze overal bij tussenhandelaren alles op te kopen om zo lang mogelijk te kunnen blijven leveren.

Dan is dit slechts één voorbeeld dus we gaan dit op zeker merken.

Deze post delen

Vond op Zero Hedge twee artikelen die volgens mij mooi op dit topic aansluiten:

(Ik weet niet hoe ik een link moet plaatsen(!),dus doe ik het maar even zo,.......

1.Covid-19 Contagion-An "Unprecedented"Moment for Our Hyper-Connected Planet( Chris Martenson via Peak Prosperity.com)dd.15 febr.2020-11:25

Dit artikel geeft uitleg over de afhankelijkheid van China's economie vwb.essentiele grondstoffen voor verdere productie in andere landen voor bv.auto-en farmaceutische   

industrie.Voorbeeld: 97% van Amerika's antibiotica komt uit China!

2.The Four Coronavirus Scenarios: The Bad, the Worse, the Ugly and the Unthinkable (Michael Every ,off Rabobank),dd.15 febr.2020-15:55.

Een visie op vier scenario's waarin de gevolgen van de viruscrisis in hevigheid toe kunnen nemen:the Bad,the Worse,the Ugly en the Unthinkable.

Sorry voor de missing link.....,uitleg van harte welkom...

Groet,mevr.Grijpstra

• Leuk 1

Deze post delen

2 uur geleden, mevr.Grijpstra zei:

Vond op Zero Hedge twee artikelen die volgens mij mooi op dit topic aansluiten:

(Ik weet niet hoe ik een link moet plaatsen(!),dus doe ik het maar even zo,.......

1.Covid-19 Contagion-An "Unprecedented"Moment for Our Hyper-Connected Planet( Chris Martenson via Peak Prosperity.com)dd.15 febr.2020-11:25

Dit artikel geeft uitleg over de afhankelijkheid van China's economie vwb.essentiele grondstoffen voor verdere productie in andere landen voor bv.auto-en farmaceutische   

industrie.Voorbeeld: 97% van Amerika's antibiotica komt uit China!

2.The Four Coronavirus Scenarios: The Bad, the Worse, the Ugly and the Unthinkable (Michael Every ,off Rabobank),dd.15 febr.2020-15:55.

Een visie op vier scenario's waarin de gevolgen van de viruscrisis in hevigheid toe kunnen nemen:the Bad,the Worse,the Ugly en the Unthinkable.

Sorry voor de missing link.....,uitleg van harte welkom...

Groet,mevr.Grijpstra

https://www.zerohedge.com/geopolitical/covid-19-contagion-unprecedented-moment-our-hyper-connected-planet

https://economics.rabobank.com/publications/2020/february/coronavirus-outbreak-of-uncertainty/

Fixed😉

aangepast door Pantoffel
  • Leuk 2

Deze post delen

1 uur terug, mevr.Grijpstra zei:

@Pantoffel:Hartelijk dank! Maarre..wil je mij het trucje ook leren, dan kan ik het voortaan ook zelf!Gaat het via :andere media invoegen?

Groet,mevr.Grijpstra

Maar natuurlijk: een linkje toevoegen doe je door op het 'link toevoegen' icoontje te drukken. Deze kun je vinden in de werkbalk.

Liefs, Pantoffel

spacer.png

Deze post delen

Op 15-2-2020 om 16:21, FincaInSpanje zei:

Volgens de Chinezen zijn 80% van de fabrieken weer begonnen met produceren. Echter volgens de reders varen er maar 20% van de containerschepen. Dus iemand liegt er.

Gisteren zag ik een interview met Nederlands grootste leverancier van fietsonderdelen. Die hebben normaliter voorraden voor 3mnd liggen aan onderdelen. De leverancier gaf aan dat China op zijn gat ligt en nu proberen ze overal bij tussenhandelaren alles op te kopen om zo lang mogelijk te kunnen blijven leveren.

Je kun  een productie lijn open zetten, in plaats van de 250 die je normaliter heb lopen en je fabriek is dan open en aan het werk. Maar quantitative is het niks. Er lieg niemand, het woord anders verwoord.

bij de vervoerder, zie je het problem dat bepaalde haven gesloten zijn voor schip die rechtstreeks uit delen van Chine komen.

dat er enorme tekort zullen ontstaan, kan bijna niet anders. en de prijzen zullen stijgen, ook het Made in the usa, of fabrique en france ga niet helpen. Het eind product woord daar gemaakt maar de stal kom uit China. Er kan geen reus omvallen zonder gevolgen voor iedereen.

mijn advies is dan ook, koop nu.

• Leuk 3

Deze post delen

Op 15-2-2020 om 16:21, FincaInSpanje zei:

Inderdaad. Heb je verwijzingen naar dat interview? Leuk om dat soort voorbeelden terug te horen/lezen.

Deze post delen

3 uur geleden, Bunkerprepper zei:

Inderdaad. Heb je verwijzingen naar dat interview? Leuk om dat soort voorbeelden terug te horen/lezen.

Kan het helaas nog niet terug vinden. Het was in een programma als Een Vandaag, Nieuwsuur, Editie NL of op RTL Z.

Straks nog eens terug zoeken. Wat ik weet is dat het bedrijf 80% van de NL fietsonderdelen markt in handen heeft.

Deze post delen

4 uur geleden, Pantoffel zei:

http://dft-podcast.libsyn.com/zo-hard-raakt-de-corona-crisis-onze-economie

Interessante podcast over de economische gevolgen van het coronavirus.

Dag @Pantoffel. Dank voor je bijdrage!

Kun je (als je tijd, gelegenheid en zin hebt natuurlijk) misschien de highlights van de podcast even samenvatten?

Je kunt dat dan gewoon toevoegen aan je oorspronkelijke bericht. Gebruik daarvoor de optie 'wijzig' onder het bericht.

Deze post delen

24 minuten geleden, Bunkerprepper zei:

Dag @Pantoffel. Dank voor je bijdrage!

Kun je (als je tijd, gelegenheid en zin hebt natuurlijk) misschien de highlights van de podcast even samenvatten?

Je kunt dat dan gewoon toevoegen aan je oorspronkelijke bericht. Gebruik daarvoor de optie 'wijzig' onder het bericht.

Helaas, de optie wijzigen staat er bij mij niet meer onder, ook in andere berichten van mij niet meer.....vreemd.

Hier de highligts, weliswaar grotendeels gejat van de site maar ik zou het niet beter kunnen:

'Een mogelijk tekort aan sneakers, smartphones, en ook seksspeeltjes. Steeds meer bedrijven slaan alarm vanwege het coronavirus. Loopt de iPhone 12 vertraging op? Komt die tuinset nog wel op tijd voor de zomer? Om de epidemie in te dammen heeft de Chinese economie wekenlang plat gelegen. Fabrieken draaien nog altijd niet op volle toeren. In de podcast Kwestie van Centen bespreken Martin Visser en presentator Herman Stam de gevolgen voor de wereldeconomie. Betekent de epidemie het einde van grootmacht China? En welke prijs betalen wij voor het virus?' Het 'just in time' principe laat zwakke plekken zien. Zullen producenten voor een relocatie kiezen om herhaling te voorkomen?

• Leuk 1

Deze post delen

1 minuut geleden, Pantoffel zei:

Helaas, de optie wijzigen staat er bij mij niet meer onder, ook in andere berichten van mij niet meer.....vreemd.

Hier de highligts, weliswaar grotendeels gejat van de site maar ik zou het niet beter kunnen:

'Een mogelijk tekort aan sneakers, smartphones, en ook seksspeeltjes. Steeds meer bedrijven slaan alarm vanwege het coronavirus. Loopt de iPhone 12 vertraging op? Komt die tuinset nog wel op tijd voor de zomer? Om de epidemie in te dammen heeft de Chinese economie wekenlang plat gelegen. Fabrieken draaien nog altijd niet op volle toeren. In de podcast Kwestie van Centen bespreken Martin Visser en presentator Herman Stam de gevolgen voor de wereldeconomie. Betekent de epidemie het einde van grootmacht China? En welke prijs betalen wij voor het virus?' Het 'just in time' principe laat zwakke plekken zien. Zullen producenten voor een relocatie kiezen om herhaling te voorkomen?

Thanx! @Paraatpaal of @Luke kunnen je misschien helpen bij de vraag waarom de wijzig mogelijkheid niet zichtbaar is.

Deze post delen

De impact is - in geld uitgedrukt - enorm, en nauwelijks te becijferen. De gevolgen in China zijn tot nu toe het grootst; het land is voor 40-45% lamgelegd, dus tel maar uit.. De transportsector is 73% gedaald t.o.v. dezelfde periode vorig jaar, de productie van de maakindustrie is verlaagd of stilgelegd, de olie-import met 25% gedaald, en de People's Bank of China heeft op voorhand al bijna $200 miljard gepompt in de financiële markten en de rentes verlaagd. 

Grafiekjes zeggen meer:

china-voedselprijzen.thumb.png.fee8e99eb93f68bf46f11cbf51b1f4d7.pngchina-kolen.thumb.png.c0d2836fda8f104feafdf6268777f174.pngchina-passengers.thumb.png.ab3e1cab3486cb763ad7a11d0575ffe4.pngchina-containers.thumb.png.a72399477eb8dafeaad5b7a768efb837.png

bron: https://www.capitaleconomics.com/the-economic-effects-of-the-coronavirus/

Grote multinationals anticiperen op fors teruglopende resultaten. Starbucks, Apple en Disney moeten resp. hun restaurants, stores en parken sluiten. En dat is het topje van de ijsberg.

Ook KLM rapporteerde deze week een kostenpost van €200.000.000 a.g.v. de corona crisis.

CBS News waagt zich - speculatief - aan een wereldwijde schadepost van $1.100.000.000.000 - cijfers waar je geen enkel gevoel meer bij hebt. En van een crisis, die mogelijk nog maar aan het begin staat en alles behalve zijn hoogtepunt gehad heeft.

In de jaren 2007 - 2016 ben ik betrokken geweest bij de oprichting van kantoren in Shanghai en Hong Kong vanuit mijn management positie. Uit die periode restten nog veel contacten met oud-collega's uit China Mainland en Hong Kong - primaire bronnen dus. Niet het epicentrum van corona, maar de economische gevolgen zijn groot. Daarnaast is Hong Kong het toneel van protesten en rellen, die nu nog versterkt worden door de corona uitbraak. Vreemd genoeg komen de protesten nauwelijks meer in het nieuws, maar het is massief!

Als het coronavirus lang genoeg aanhoudt, zal de globalisatie een wending nemen. Alleen geen idee welke kant op..

• Leuk 3

Deze post delen

Op 22-2-2020 om 18:19, Bunkerprepper zei:

Thanx! @Paraatpaal of @Luke kunnen je misschien helpen bij de vraag waarom de wijzig mogelijkheid niet zichtbaar is.

@Pantoffel

Jr. Preppers mochten hun berichten beperkt aanpassen (tot 120 minuten na het plaatsen). Dit lijkt mij een onnodige beperking, ik heb nu zo gezet dat alle leden hun berichten onbeperkt kunnen aanpassen.

• Leuk 5

Deze post delen

Inmiddels lijkt het er erg op (voorbeeld Italië) dat we een zware tijd tegemoet gaan, vooral op emotioneel vlak.

Economisch gezien zullen we -imo- een wereldwijde recessie zien. Dit zal ongetwijfeld zijn uitwerking hebben op aandelen koersen en obligaties. En de prijzen van edelmetalen steunen zo niet regelrecht lanceren.

De grote jongens (Pensioenfondsen) zullen in eerste instantie een flink lagere dekkingsgraad zien. Dat betekend natuurlijk dat ze maatregelen moeten nemen om de dekkingsgraad te herstellen, hetgeen zich in lagere uitkeringen zou moeten vertalen. Eventueel ook hogere bijdrage.

De banken zullen het moeilijk krijgen, hun winstgevendheid zal zwaar onder druk komen, en het is niet onmogelijk dat er een paar banken omvallen. Al vertrouw ik er wel op dat de grote banken wederom door de overheden gered zullen worden.

Al naar gelang het sterftecijfer zullen de pensioen fondsen er na een jaar of zo wel weer bovenop komen. Immers hun uitkeringen kunnen vrij drastisch afnemen.

De banken zouden het wel een moeilijk kunnen krijgen want de huizenmarkt komt bij matige en hoge sterftecijfers onder druk te staan. Prijzen zullen stagneren, en waarschijnlijk zelfs flink vallen. Dat brengt de banken dieper in de verlegenheid.

De normale bedrijven zullen er imo niet zo heel veel problemen door krijgen. Al kunnen de zwakke broeders wel eens omvallen als ze te hoge schulden hebben. Bedrijven zullen een zwakke afzet moeten anticiperen, en problemen in de aanvoer van (deel)producten. Een paar bedrijven die nu moeilijkheden met de concurrentie uit china hebben kunnen eventueel goed profiteren.

In de nasleep van het virus zouden een flink aantal ondernemingen (al dan niet gedwongen door de overheden) kunnen besluiten om hun input liever lokaal te halen dan uit china. Een (lichte) afname van de globalisering in de eerste paar jaar na het virus lijkt me dan ook waarschijnlijk.

Die afname van de globalisering lijkt me een thema waarvan we meer gaan zien. De psychologische impact van het virus zal imo een opsteker zijn voor de nationalistische gevoelens. De verrechtsing van de politiek zal dan ook niet alleen standhouden, maar mogelijk nog versnellen. In biologische termen, de bevolking zal een sterker K-select gedrag/instelling gaan vertonen.

En dan moet ik nogmaals terugkomen op goud: wanneer de wereld minder globaal wordt blijft een globale arbiter nodig. Goud kan deze rol op zich nemen, dit was in het verleden al zo en is enkel doordat de USA zich als globale arbiter opwierp in de verdrukking gekomen. Ook gezien de toename in goudreserves bij de grote globale mogendheden (ex USA) lijkt dit een waarschijnlijk scenario. Waar dit de goudprijs naar toe zal duwen is niet bekend. Gissen levert getallen op tussen de 3.000 en 60.000 euro/oz. Al kan ik zelf niet geloven in die extreem hoge nummers.

Zilver zal minder kunnen profiteren dan goud. De goud:zilver ratio zal imo dan ook verder oplopen. Niet dat zilver waardeloos wordt, maar zilver is vooral een industrieel metaal en geen monetair metaal. All in all zal ook zilver heel aardig presteren imo.

Zo ca 2021/2022 zou de economie wel eens zeer sterk kunnen worden. Lokalisering vd economie, wegval van ouderen, lagere huizenprijzen kunnen een regelrechte boom starten van de economie. Wanneer de aandelenkoersen zeer sterk vallen in de komende paar maanden, en je hebt het kapitaal om voor een paar jaar te missen, dan zou je een instap kunnen overwegen. Bv een lange termijn call optie (warrant, looptijd 2 jaar) op een index zou over een maand of wat wel eens erg lucratief kunnen blijken.

• Leuk 1

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...