Ga naar inhoud
GENEGEERD

Water uit zwembad


John Durden

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik begrijp uit je vraagstelling dat je wilt weten of je water uit een privézwembad als noodwater kunt gebruiken. 
@vheeswijk kom er maar in zou ik zeggen.

 

In afwachting van nader antwoord van @vheeswijk of andere forumleden die hier ervaring mee hebben volgen hieronder wel alvast toxologische grenswaarden van DBP's in het water van publieke zwembaden. Ieder zwembad dat onder het besluit hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden valt, moet door middel van periodieke proeven aantonen dat ze binnen deze normwaarden blijven.

 

image.png.60fed04a1f6f78ac7262d8ea34ce3f9d.png

 

 

image.png.8906b33c0d8d881714d3b23fb3f728b3.png

 

(Bron: 'Normen en methoden voor kwaliteitsparameters in het te wijzigen Besluit hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden)

https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2014-0121.pdf en https://wetten.overheid.nl/BWBR0003716/2011-07-01

 

 

 

 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Yes@Bunkerprepper, een privé zwembad inderdaad. Ik ben al een tijd aan het plannen om een oude diesel tank uit te graven en de ruimte te gebruiken voor een hemelwater opvang tbv consumptie.

Maar bedacht me opeens dat ik al een flink reservoir heb wat ik als zwembad gebruik. Uiteraard zit dat vol chloor en zou voor consumptie er wat moeten gebeuren.

Wat voor soort pomp en filter gebruik je voor een zwembad en welke voor een drinkwater reservoir? Kun je hemelwater goed houden met alleen een pomp en filter? Zo nee, welke chemicaliën in welke hoeveelheden heb je nodig. Etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hemelwater moet goed gefilterd worden voordat het geschikt is als consumptje. En niet eerst over een bitumen dak stromen, langs loodslabben en zinken goten voor het in een lichtdicht reservoir belandt. Recent is er een zeer goed filter ontwikkeld in Nederland, deDrop2Drink:  https://www.d2dwatersolutions.com/

Kosten zijn ca. €4.000 maar dan heb je wel een filter dat tot 30 liter per minuut in een keten het water filtert: microfilter, actieve koolstof filter, membraan filter (UF) and UV unit tot 0,01µ.

 

 

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden, John Durden zei:

Maar bedacht me opeens dat ik al een flink reservoir heb wat ik als zwembad gebruik. Uiteraard zit dat vol chloor en zou voor consumptie er wat moeten gebeuren.

 

Ik ben even te lui/druk om alles met links te onderbouwen (dikke pluim voor @Bunkerprepper die dit wel voor elkaar krijgt) maar je kan water uit een zwembad prima drinken maar er zijn een paar details.

 

Een zwembad zou ongeveer 1 mg/l (milligram per liter) aan chloor moeten bevatten en de pH zal rond 7.4 moeten zitten.

Zodra ik het zwembad in Spanje voor 6 maanden laat voor wat het is dan zal het water na 6 maanden groen zijn.

Dat komt door de algen en die zijn op zich niet schadelijk.

Chloor is eigenlijk een mineraal wat we nodig hebben. Het zit in zout en kan je splitsen in natrium en chloride

We hebben ongeveer 2 gram chloride nodig. Maar omdat we sowieso teveel zout eten moet je niet bezorgd zijn voor een natrium/chloride tekort.

 

Als je 2000 liter zwembadwater zou opdrinken (binnen 24 uur) zit je op de dagelijks aanbevolen hoeveelheid :)

Dus, nee, chloor is niet het probleem.

Ook het theoretische gevaar van de reactie urine en chloor (want dan krijg je chloorcyaan en dat is redelijk giftig) is verwaarloosbaar. Je moet iets van 150.000 liter opdrinken voordat je daar last van zou krijgen.

 

Wat wel een probleem zou kunnen vormen zijn de diverse muizen/ratten/konijnen die het zwembad zijn ingedoken.

Botulisme (oftewel de bacterie Clostridiums) erg ongezond/dodelijk .

Maar eigenlijk is de kans hierop ze extreem klein dat het verwaarloosbaar zal zijn.

 

Resumerend zou ik liever uit mijn zwembad drinken (door een filter) dan water uit een regenton met alle rommel van vogelpoep en andere zooi wat op een dak zal liggen.

 

p.s. Alles wat ik beweer zal je zelf moeten nazoeken en moeten toetsen of het juist is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit eens een halve regenton leeg gedronken omdat mijn peper kruisingen iets anders waren verlopen dan normaal.

(Tip: neem geen ouderplanten van Bhut Jolokia of Trinidad Scorpion, en geloof me, ik kan echt tegen pittige pepers...)

 

Dat akkefietje heb ik overleefd. Zowel de pijn als de nasleep van het regenwater.

Als ik achteraf de keuze gehad had koos ik wel degelijk voor een zwembad maar helaas ontbreekt die op de moestuin.

 

+1 voor het zwembad dus.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uur geleden, Bunkerprepper zei:

Ik begrijp uit je vraagstelling dat je wilt weten of je water uit een privézwembad als noodwater kunt gebruiken. 
@vheeswijk kom er maar in zou ik zeggen.

 

In afwachting van nader antwoord van @vheeswijk of andere forumleden die hier ervaring mee hebben volgen hieronder wel alvast toxologische grenswaarden van DBP's in het water van publieke zwembaden. Ieder zwembad dat onder het besluit hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden valt, moet door middel van periodieke proeven aantonen dat ze binnen deze normwaarden blijven.

 

 

 

 

De heer @vheeswijk heeft het even druk met het zettelen in een nieuwe woning.??

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-2-2020 om 05:27, JJ&A zei:

De heer @vheeswijk heeft het even druk met het zetelenj in een nieuwe woning.??

 

 

 

Ik heb de heer @vheeswijk een e-mailtje gestuurd, @John Durden.

 

JJ&A

Geplaatst: 15 uur geleden

  Op 3-2-2020 om 14:07, Bunkerprepper zei:

Ik begrijp uit je vraagstelling dat je wilt weten of je water uit een privézwembad als noodwater kunt gebruiken. 
@vheeswijk kom er maar in zou ik zeggen.

 

In afwachting van nader antwoord van @vheeswijk of andere forumleden die hier ervaring mee hebben volgen hieronder wel alvast toxologische grenswaarden van DBP's in het water van publieke zwembaden. Ieder zwembad dat onder het besluit hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden valt, moet door middel van periodieke proeven aantonen dat ze binnen deze normwaarden blijven.

 

 

 

 

De heer @vheeswijk heeft het even druk met het zettelen in een nieuwe woning.??

1

John Durden reageerde hierop

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herinner me een video van solarcabin (een under rated kanaal)

https://www.youtube.com/user/solarcabin

en meer bepaald ...een video dat ik niet kan terugvinden,

 

maar het ging erover, en het was een goedkope manier om aan water storage te doen, via simpelweg een opblaasbaar zwembad, met een cover om het water zo weinig mogelijk aan licht te onderwerpen.

 

Mits gebruik van de juiste filter, een makkelijke oplossing.

 

--

 

Daarnaast doet dit me denken aan een docu, ivm latere civilisaties, die dan onderzoek deden naar onze manier van leven, als een archeoloog.

Ze merkten op dat meerdere huizen zo'n vreemde installatie hadden in hun achtertuin, dat bijna zeker een soort van water container moest zijn, en misschien dus een "water supply of some sort".

Voor ons gekend als een zwembad...

 

Het duurde een lange tijd voor ze zich realiseerden dat dit een recreatief object was (na chemische examinatie van wat over was).

Want het water was niet drinkbaar, en toch was het er,

 

het duurde enige tijd om te beseffen tot de optie dat we zo stom waren om water te misbruiken, en degraderen tot slechts een recreatief gebruik, (want elke indicatie hieromtrent was digitaal en vernietigd).

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-2-2020 om 05:27, JJ&A zei:

De heer @vheeswijk heeft het even druk met het zettelen in een nieuwe woning.??

 

Drinken uit een privé zwembad heeft nauwelijks gevolgen voor de gezondheid, zelfs al urineer je in het zembadwater. Urine is steriel behalve als je infecties hebt aan nier- en urinewegen. Als het water gechloreerd is heb je daar ook weinig last van.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden, vheeswijk zei:

 

Drinken uit een privé zwembad heeft nauwelijks gevolgen voor de gezondheid, zelfs al urineer je in het zembadwater. Urine is steriel behalve als je infecties hebt aan nier- en urinewegen. Als het water gechloreerd is heb je daar ook weinig last van.

 

@vheeswijkHeb je misschien tips voor de vragensteller hoe hij zijn zwembad als nooddrinkwatervoorraad kan prepareren en toch ook als zwembad kan gebruiken?

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden, Cacaracca zei:

Klopt, hij zei in een paar video's eerder ook dat het onwaarschijnlijk is omdat wij als "Caucasians" allemaal afstammen van dezelfde voorouders.

Gek genoeg is het veel mogelijkheden om anders te gereageerd op ziekte, malaria is minder schadelijk bij african, de reden is deze. Door drager te zijn van sickle cell anemia heb je een vorm van bescherming  tegen malaria door de verandering in de vorm van je bloed cell , krijgt je net zo makkelijk malaria als iedereen maar je blijf zonder symptomen. Voedsel voor heel anders verwerken door verschillende groepen mensen, een gezonde  westerse diet, leidt tot dodelijke hoog cholesterol bij mensen uit de pacifique. genetische verschillen doe her wel toe. Bij deze New Corana Virus zijn nog heel veel onbekende factoren . De verspreiding via mogelijk airco of waste pijpen in Hong Kong is ook in de categorie  wtf is next.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-2-2020 om 20:46, Rataplan zei:

@John Durden

 

Waarom geen zwemvijver ipv een bad en in een ondiep gedeelte beplant met diverse waterplanten die een natuurlijke (eerste) filtering geven. Hoef je ook niet met chloor aan de gang etc. Daarna uiteraard je standaard filters gebruiken of iets groters voor een vaste thuis opstelling evt.

 

JD heeft waarschijnlijk al een zwembad.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Volgens mij ging die een oude tank uitgraven en kwam daar ruimte door vrij voor een optie ; zwembad/waterreservoir mogelijkheid


Ja er is al een zwembad van rond de 80k liter. Helemaal super om te weten dat ik die zonder aanpassingen kan gebruiken als water reservoir (door gebruik te maken van waterfilters). Dan kan ik me richten op het slim en gecontroleerd sluizen van hemelwater naar het zwembad.

Die bestaande diesel tank in de tuin kan ik dan weer gaan gebruiken als reserve brandstofopslag voor verwarming / aggregaat.

Thanks!
  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...