Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ecobrasse briketten ala actief kool filter?


Hermanusb

Aanbevolen berichten

Er staat al het nodige op het forum maar ik wil eigenlijk een soort waterfilter maken zoals in het onderstaande filmpje.

Dus het gaat puur om het filter met vergelijkbare capaciteit.

 

 

en ik wil het maken mbv een aantal kunstof kratjes ipv dat heidense karwei van deze gasten.

doel is om het water te kunnen drinken.

ik wil dus iets vergelijkbaars maken waarbij twee kratjes boven elkaar staand en vanuit de onderste moet het water drinkbaar zijn.

het is meer ene hobby projectje.

 

mijn vraag,

in deze film maken ze een soort houtskool wat onder in de kratjes komt te liggen.

daarbovenop ligt wat grind, dan zand en als laatste wat grotere stenen.

 

Dat houtskool moet het actieve kool zijn?

Of kan ik bijv een doos van onderstaande cocosbriketten klein maken en daarvoor gebruiken?

 

https://www.eco-logisch.nl/Ecobrasa-BBQ-blokjes-cocos---per-2-dozen-2034

 

er hoeven geen lastige constructies aan gemaakt te worden.

ik wil een emmer water in de bovenste kunnen kieperen en uiteindelijk als het water schoon is dit kunnen drinken.

het water moet ik bwv spreken uit de sloot kunnen scheppen, of regenwater wat al een tijdje in de opvang zit te kunnen gebruiken.

 

om een grote doos Norrit te bestellen lijkt me ook niet een succes.

bovenstaande project wil ik maken van kratjes 40 bij 30 of iets groter.

 

Oftewel.

kan ik die ecobrassa gebruiken? En dan als hele brokken of moet het fijngemalen worden?

moet het water gekookt worden.  Of kan je het zoals aan het einde vd filmpjes gelijk drinken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Persoonlijk zou ik, mits je deze weg al zou willen bewandelen, voor actieve kool gaan uit de aquariumwinkel.

 

Mijn beste advies zou zijn om een goed waterfilter wat in den treuren getest is te kopen.

Maar zoals je aangeeft dat “het meer ene hobbyprojectje” is zou ik zeggen doe helemaal je ding.

(Hou alvast wat Norit bij de hand in geval van een total failure ?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houtskool is tienduizenden malen minder reactief dan actieve kool. Een paar emmertjes vol zoals dit, doet bijzonder weinig. Weer zo'n filmpje dat bijdraagt aan de mythe dat je houtskool uit het kampvuur zou kunnen gebruiken als actieve kool.  Dan voor het gemak ook vergetend dat niet perfect gemaakte houtskool tal van kankerverwekkende stoffen bevat, zoals het spul wat je koopt voor je barbecue.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Mooi en creatief gemaakt.

Wel moet zoiets afsluitbaar zijn om besmetting door insecten, vogels of ander wild te voorkomen vooral met warme dagen of in de tropen.

Ik heb vaker zoiets gezien in filmpjes, best mooi om te zien.

Op 1-2-2020 om 20:05, Hermanusb zei:

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-2-2020 om 11:11, Raycoupe zei:

Houtskool is tienduizenden malen minder reactief dan actieve kool. Een paar emmertjes vol zoals dit, doet bijzonder weinig. Weer zo'n filmpje dat bijdraagt aan de mythe dat je houtskool uit het kampvuur zou kunnen gebruiken als actieve kool.  Dan voor het gemak ook vergetend dat niet perfect gemaakte houtskool tal van kankerverwekkende stoffen bevat, zoals het spul wat je koopt voor je barbecue.

Best een waardevolle bijdrage @Raycoupe.

Dit had ik nooit verwacht, en word toch veel toegepast in onwetendheid.

Kan je er meer over vertellen???

Of de heer @vheeswijk

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...