Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

FincaInSpanje

Corona virus in NL, wat doe jij?

Recommended Posts

Tja en dan zijn ineens 3 leden van het gezin aan het kotsen en diarree... Wat doe je dan?

Deze post delen

Op zoek naar viruspreventie-producten, waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

LIVE | Nog 31 Nederlanders op cruiseschip Westerdam door besmette Amerikaanse, veel andere passagiers 'zoek’

CoronavirusHet is niet duidelijk waar een groot deel van de 91 Nederlandse passagiers van cruiseschip de Westerdam zijn. Twee van hen kwamen in contact met de 83-jarige Amerikaanse op het schip die besmet is geraakt. Het RIVM vraagt alle Nederlanders contact op te nemen met de GGD in het gebied waar ze wonen. Intussen bevinden zich vijf Nederlanders op het cruiseschip Diamond Princess bij Japan. Dat heeft met 355 besmettingen de hoogste infectiegraad ter wereld. Verschillende landen sturen vliegtuigen om passagiers te repatriëren maar Nederland doet dit niet omdat de vijf Nederlanders aan boord niet zouden zijn besmet. Het dodental als gevolg van de virusuitbraak in China bedraagt inmiddels ruim 1600. Het totale aantal besmettingen wereldwijd staat op ruim 67.000. Ook vandaag houden we je op de hoogte via een live-blog. De afgelopen dagen lees je hier terug.

https://www.ad.nl/buitenland/live-nog-31-nederlanders-op-cruiseschip-westerdam-door-besmette-amerikaanse-veel-andere-passagiers-zoek~a331a365/?referrer=https://www.google.nl/

Reactie van een lezer van bovenstaande snelkoppeling.

18:42

Zeker 31 van de 91 Nederlandse passagiers die aan boord waren van cruiseschip de Westerdam, zitten nu nog op het schip. Dat meldt Holland America Line aan de NOS. Een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken kan dat getal nog niet bevestigen. ,,We zijn op dit moment de passagierslijsten naast elkaar aan het leggen."

De Westerdam ligt momenteel in een Cambodjaanse haven. 

Een aantal passagiers is al van boord gegaan maar strandde in de Cambodjaanse hoofdstad Phnom Penh en Maleisië. Dit omdat hun vluchten werden gecanceld of omdat ze werden geweigerd. Dat gebeurde gisteren onder anderen met twee Nederlanders op een KLM-vlucht van Kuala Lumpur naar Schiphol. Aanleiding was het nieuws over de besmetting van een Amerikaanse vrouw met het coronavirus. Zij zat ook op de Westerdam en is het eerste besmettingsgeval van alle 1455 passagiers en 802 bemanningsleden.

Een onbekend aantal anderen is al weer teruggekeerd in Nederland. Zij zijn door het RIVM gevraagd contact op te nemen met de GGD in het gebied waar zij wonen. Veel andere Nederlandse passagiers van de Westerdam zijn nog 'zoek'. 

Deze post delen

Ik vraag me af in hoeverre feesten als Carnaval kunnen bijdragen aan verspreiding of iemands weerstand. 

Nu het in Italië redelijke paniek is,  zijn wij niet erg naïef?

Deze post delen

4 uur geleden, FincaInSpanje zei:

Ik vraag me af in hoeverre feesten als Carnaval kunnen bijdragen aan verspreiding of iemands weerstand. 

Nu het in Italië redelijke paniek is,  zijn wij niet erg naïef?

Na carnaval zie je altijd een stijging van het aantal griepgevallen doordat veel mensen op elkaar gepakt zitten. Het koude en vochtige weer draagt bij aan het aantal griepgevallen.

Stel dat er 1 iemand toch besmet blijkt te zijn met het corona virus, en lekker gaat carnavallen, dan breekt over een tijdje de pleuris uit.

De incubatietijd van 14 dagen is veel te kort, en zou eigenlijk minimaal 24 dagen moeten zijn.

• Leuk 1

Deze post delen

3 uur geleden, Sndrrr zei:

Hoeveel mondkapjes adviseren jullie om per persoon op voorraad te hebben? 

Daar is geen universeel antwoord op te geven.

Hoeveel persoonlijke beschermingsmiddelen je op voorraad zou moeten hebben hangt helemaal af van de scenario's die je gemaakt hebt voor jezelf je gezinsleden.

Als extreem voorbeeld: stel dat er een lockdownsituatie hier is, dan ga ik ervan uit dat er ook even geen sprake is van scholen, werk, verenigingsleven e.d. Als ik in zo'n lockdownsitatie beland, dan heb ik hier voldoende eten en drinken om die lockdownsituatie minimaal 120 dagen vol te houden. In zo'n geval heb ik strikt genomen geen beschermingsmiddelen nodig (tenzij het virus airborne verspreid enz) en kan ik dus feitelijk zonder mondmaskers die situatie 'uitzingen'.

Waar je in eerste instantie die mondmaskers nodig zult hebben, is in de situatie waarin er nog geen sprake is van een lockdown, en waarbij je toch nog geacht wordt om naar je werk, school e.d. te gaan. Wij houden voor die situatie per persoon een minimumvoorraad van 30 schone units aan om daarmee 14 dagen 'in-between' te kunnen uithouden. De gedachte daarachter: als er een situatie is waarbij we langer dan 14 dagen mondmaskers moeten dragen, dan gaan we zelfstandig in quarantaine (onbetaald verlof enz.).

Om eventueel anderen te kunnen ondersteunen als alles op z'n heftigst is, hebben we hier voor iedereen 10 schone pakken inclusief laarzen, handschoenen, brillen enz liggen. Die pakken gebruiken we dan dus alleen als er sprake is van een situatie waarbij we naar buiten zouden moeten gaan. Die pakken worden niet hergebruikt, maar direct na gebruik (hoe lang of kort dan ook) weggegooid.

In principe kan iedereen in die meest heftige situatie dus 10x de veilige omgeving verlaten.

Zelf heb ik nog wat extra gear en pakken die langer in de buitenlucht gebruikt kunnen worden, maar die moet je in dit geval maar even niet meetellen.

Ons pakket bestaat dus per persoon uit:
- 30 stuks ffp3 (14 dagen inzet voorzien) + de nodige desinfectiematerialen

- 10 stuks halfgelaat p3 + pak + laarzen + handschoenen (10 x inzet buiten beveiligde eigen zone)

In ons geval hebben we die materialen feitelijk zelfs meerdere malen omdat deze set zowel thuis, in alle voertuigen (3 stuks) en op alle BOL-locaties ligt omdat we ervan uitgaan dat we niet weten wanneer we een beroep op die materialen moeten doen (en ook niet weten of we langs huis kunnen enz).

Ik hoop dat dit antwoord helpt om een idee te krijgen dat je eerst moet bedenken wat jouw beschermingsscenario is, en aan de hand van dat scenario kun je vervolgens je materialen qua uitrusting en aantallen kiezen.

PS: En ja natuurlijk hoop ik dat die lockdown ofwel thuis ofwel op één van de BOL locaties is.
Voor de voertuigen hebben we ook die 120 dagen solo regel, maar dan is de keuze en variëteit in eten/drinken uiteraard vele malen beperkten dan thuis of op een BOL.

• Leuk 1

Deze post delen

4 uur geleden, Peerke zei:

Na carnaval zie je altijd een stijging van het aantal griepgevallen doordat veel mensen op elkaar gepakt zitten. Het koude en vochtige weer draagt bij aan het aantal griepgevallen.

Stel dat er 1 iemand toch besmet blijkt te zijn met het corona virus, en lekker gaat carnavallen, dan breekt over een tijdje de pleuris uit.

De incubatietijd van 14 dagen is veel te kort, en zou eigenlijk minimaal 24 dagen moeten zijn.

Ja.. dat van die incubatietijd klopt en dat ene geval zou zelfs op een nog langere incubatietijd wijzen.

We weten alleen niet zeker of deze man niet ergens tussentijds besmet is geraakt zodat hij in de 'normale' incubatietijd zou vallen.

Het zekere voor het onzekere nemen is in zo'n geval natuurlijk altijd aan te raden!

Deze post delen

Wordt nu toch wel serieus. Volgens de Telegraaf:

’Italianen massaal aan het hamsteren, schappen zijn leeg’

en

’Water en toiletpapier niet meer verkrijgbaar’

Zou me niks verbazen als het hier morgen of overmorgen ook los gaat in de winkels

Deze post delen

1 minuut geleden, Invictus zei:

Wordt nu toch wel serieus. Volgens de Telegraaf:

’Italianen massaal aan het hamsteren, schappen zijn leeg’

en

’Water en toiletpapier niet meer verkrijgbaar’

Zou me niks verbazen als het hier morgen of overmorgen ook los gaat in de winkels

De meeste mensen zien waarschijnlijk Italië toch nog als 'ver-van-mijn-bed' gebeurtenis...

• Leuk 1

Deze post delen

Breaking news

afbeelding.png.8520dcf7ccdfe546dc7255a192fae90b.png

Als  Andrea Ammon (de directeur van het ECDC) het publiekelijk zegt, dan mag ik het hier vast gewoon herhalen:

Het ECDC zal morgen met een aangepaste (verhoogde) risicoanalyse voor Europa m.b.t. het Coronavirus komen.

In the last 24 hours, the Italian Ministry of Health confirmed an increasing number of COVID-19 cases, including two deaths, clustered in two regions in Northern Italy as well as single cases in other regions in Northern Italy. ECDC is closely monitoring this situation. We have been in contact with the Italian authorities to provide all necessary assistance at this stage and support their efforts in limiting sustained local transmission.

Given the evolving situation, ECDC is assessing the impact that the clusters in Italy have on the overall risk for the EU/EEA and will issue an updated risk assessment within the next 24 hours.

ECDC is also in close contact with the European Commission and WHO/Europe. At the same time, ECDC continues to work with all the other EU Member States, to make sure they receive the best support.

As the situation is rapidly evolving, more cases are expected in Italy, and possibly in the EU, in the coming days.

According to the Istituto Superiore di Sanita (ISS), suspected cases of COVID-19 are first tested in the reference labs of the region and province. Those that test positive are retested in the ISS, and only those validated there are reported as confirmed cases.

The Italian authorities are identifying all contacts of the confirmed cases and have announced public health measures for containment, including suspension of mass gatherings, suspension of childcare and schools, and access to essential public services conditioned to the use of personal protective equipment.

These extraordinary measures in northern Italy are essential to limit the outbreak and may need to be replicated in other communities in the coming days.

Bron: https://www.ecdc.europa.eu/en/news-events/ecdc-statement-rapid-increase-covid-19-cases-italy

PS: Ik ga ervan uit dat Andrea Ammon zich baseert op hetzelfde model waar ik al een paar keer over sprak, waar voor de komende dagen en weken voor alle Europese landen uitbraken in worden voorspelt.

Fasten your seatbelts!

Eventuele reacties op deze post graag via de hoofdpost in:

• Leuk 1

Deze post delen

Trainingen van het ECDC

Naar aanleiding van de vraag van @martin wil ik graag wijzen op de (Engelstalige) trainingen van het ECDC.

Deze trainingen kun je kosteloos bekijken (en je hoeft zelfs geen account aan te maken zoals bij de WHO wel moet,

De trainingspagina voor Covid-19: https://www.ecdc.europa.eu/en/news-events/online-micro-learning-activities-on-COVID-19

Er zijn 5 onderwerpen die specifiek voor Covid-19 interessant zijn:

Introductie Covid-19: https://eva.ecdc.europa.eu/course/view.php?id=317

Persoonlijke bescherming: https://eva.ecdc.europa.eu/course/view.php?id=313

Omgevingsfactoren en bescherming: https://eva.ecdc.europa.eu/course/view.php?id=314

Sociale afstand: https://eva.ecdc.europa.eu/course/view.php?id=315

Reisgerelateerde onderwerpen: https://eva.ecdc.europa.eu/course/view.php?id=316

De overige trainingen die het ECDC heeft ontwikkeld staan hier: https://eva.ecdc.europa.eu/totara/catalog/index.php?catalog_cat_browse=16005&orderbykey=text&itemstyle=narrow

• Leuk 3

Deze post delen

Gisteren plan a, b en c met de bazin besproken. Mocht het virus in het drukke NL losbarsten, dan neem ik het gezin en wat familieleden mee naar Spanje. 

In dat geval gaan we met maximaal 11 personen op een BOL verblijven tot de ellende voorbij is.

Komende periode zal belangrijk worden en evt halen we dan nog een 'shitload' aan houdbaar voer net voor de pleuris uitbreekt. Vandaag hoop ik nog langs mijn 'huisapotheek' te kunnen om te kijken welke medicijnen we nog kunnen aanvullen.

De diesel voorraad heb ik gisteren op 1000 liter gebracht en ik heb nog een mobiele tank met tankpistool van 440 liter klaarstaan. Dus Spanje/NL en terug moet geen probleem zijn.

We hebben de keuzes hier uit meerdere plekken. De boerderij, volledig autonoom op 12 hectare in de bergen. Dit is het meest afgezonderd.

BOL 2 is een net buiten het centrum van een dorp gelegen villa op 1.2 hectare. Helemaal omheind, toegangshek en eigen oprijlaan van 100 meter waar halverwege ook de slagboom nog eens dicht kan. Hier zou ik dan de gennies naartoe moeten halen, want elektra komt van het dorp. Wel eigen waterbron op 100 Meter diepte.

BOL 3 dat is eigenlijk mijn toekomstige woning. Nog niet  helemaal verbouwd ivm stagnatie  door vergunningen, maar wel elektra,  water en 9 slaapkamers tot de beschikking in meerdere gebouwen. Maar dichter op andere mensen op 1200m2 grond.

Vooralsnog houden we BOL 2 aan, maar we blijven flexibel natuurlijk. Want ook vertrek naar NL blijft een optie. Het ligt eraan waar de pleuris uitbreekt....

• Leuk 6

Deze post delen

2 minuten geleden, FincaInSpanje zei:

Gisteren plan a, b en c met de bazin besproken. Mocht het virus in het drukke NL losbarsten, dan neem ik het gezin en wat familieleden mee naar Spanje. 

Hi Finca,

Kan me voorstellen dat je deze week mogelijk al aan de (te) late kant hiervoor bent? Je moet wat landsgrenzen over, en met de huidige ontwikkelingen en de lopende maatregelen in Azië verwacht ik dat ze zomaar "ineens" de grenzen kunnen gaan sluiten. Dan sta je daar halverwege? Ook nog een plan D in gedachte of zie ik iets over het hoofd in je uitleg?

• Leuk 1

Deze post delen

2 uur geleden, FincaInSpanje zei:

En zo verspreid het virus zich.

Wat jij voorstelt is wat vele mensen doen, inclusief "naar de BOL".

Let wel, ik spreek hier geen moreel oordeel uit, ik merk enkel op dat dit de manier is waarop het virus zich verspreid onder de bevolking. Dat gebeurde vroeger met de pest al, en zal ook in de toekomst zich keer op keer herhalen.

Ik ben benieuwd of Italië de isolatie van de besmette gebieden kan uitvoeren en hoeveel success dit zal hebben. (Ik heb geen hoge verwachtingen)

Deze post delen

13 uur geleden, Bunkerprepper zei:

De meeste mensen zien waarschijnlijk Italië toch nog als 'ver-van-mijn-bed' gebeurtenis...

Ja heel gek, want de afstand Milaan - Bari is net zover is als Milaan - Rotterdam.

Deze post delen

3 uur geleden, FincaInSpanje zei:

Mocht het virus in het drukke NL losbarsten, dan neem ik het gezin en wat familieleden mee naar Spanje. 

In dat geval gaan we met maximaal 11 personen op een BOL verblijven tot de ellende voorbij is.

Van jou had ik eigenlijk al verwacht dat je dit weekend vertrokken zou zijn!
Met een BOL ver weg lijkt het me ook heel moeilijk het juiste moment te bepalen, zeker als je veel mensen mee moet nemen.
Krijg die allemaal maar overtuigd. En als een deel een week later komt, mogen ze dan nog? 🤒

• Leuk 1

Deze post delen

Hoi allemaal, 
Ik ben benaderd door Annelies Rijnbeek en zij wil graag een rapportage maken over of er angst leeft over het coronavirus en hoe mensen zich daarop voorbereiden.
Ik kan vandaag niet, maar zij zoekt mensen die vandaag iets willen vertellen hierover, of zij eten inslaan of andere maatregelen tegen besmetting  nemen.

Het is voor EditieNL, onherkenbaar in beeld. Vandaag interview,  komt 18:15 op tv.

Als je je mening over coronavirus en jouw reactie daarop/jouw maatregelen/jouw advies wilt delen met mensen via dit medium dan kun je bellen met Annelies.
0630921268

PS. het is een vrijblijvende vraag, dus het lijkt me vrij zinloos te gaan discussiëren of wij naar buiten moeten treden met advies of niet en waarom wel/niet.
Het staat je vrij haar te bellen of niet.

Groetjes
Suzanna

• Leuk 1

Deze post delen

Ik verwacht dat de komende weken cruciaal zijn @prepass. Zolang er nog niet gesproken wordt over grenzen, luchthavens sluiten of fabrieken, scholen sluiten in de EU dan ben je nog niet te laat om je ergens af te zonderen.

In NL hebben ze 2u nodig alles te laden hooguit en nog 2U verder zitten ze al in Frankrijk. Dan is het nog 1 grens over in principe en ik weet meerdere overgangen/routes. Als ik door kan rijden (I travel at night) ben ik in 14u op de bestemming of rustig aan ern paar uurtjes later.

@OBL-Rien, ik denk dat een virus zich sneller verspreid onder de mensen in een drukke regio dan waar 12 inwoners per vierkante kilometer wonen. Mijne is 010 en zie je daar maar eens in quarantaine te houden. Dat lukte ze zelfs niet eens toen mijn vrouw een keer op een afgeschermde vleugel lag in het ziekenhuis. Daarnaast denk ik dat zolang de scholen en ambtenaren/bedrijven/vliegvelden open blijven dat er veel meer kans op verspreiding zal zijn, dan wanneer je met je groepje 3 maanden in een hutje op de hei verblijft.

De voorbereidingen gaan iig door en zojuist heb ik een berg medicijnen besteld bij mijn huisapotheek die vanaf morgenmiddag klaarliggen. E.a. stuur ik ook door naar NL naar bevriende preppers.

@HenkV, het kan snel gaan maar we wachten zeker nog even af in welk land als eerste de pleuris gaat uitbreken. Daarnaast heb ik 3 schoolgaande kinderen die leerplichtig zijn dus wel naar school moeten zolang de overheid dat van hun verlangd. Het gaat erom net op tijd weg te zijn voordat de meute door heeft wat er zou kunnen gebeuren.

Ik zie eerder overigens dat de EU bijvoorbeeld de grenzen sluit, hadden ze al eerder moeten doen wat mij betreft maar dat is een ander draadje.

Op alle lokaties hebben we voldoende voorraad het een tijdje uit te zingen dus plan D, E en de rest van het alfabet hebben we ook. Je moet gewoon flexibel zijn en voorbereid. En als het komt, dan komt het toch. We hebben redelijk fitte mensen voor hun leeftijd dus een griep moet je ook kunnen overleven.

Als mijn schoonmoeder komt zal ik alleen een dozijn doosjes wijn extra moeten inslaan.🤡

• Leuk 2

Deze post delen

Op 1-2-2020 om 21:24, JJ&A zei:

Hygiëne? 

Dit zou een goed voorbeeld moeten zijn, wat gaat hier allemaal fout volgens jou: 

Ik ben tig keer hygiënischer dan deze man, want ik heb smetvrees. 

• Leuk 1

Deze post delen

Alles is in huis, onze zoon gaat momenteel even niet naar school door omstandigheden (komt dat ff goed uit!). We bepalen per dag of we fysiek naar het werk gaan of thuis via internet werken. De volwassen dochters en onze ouders geadviseerd, het is verder aan henzelf wat ze doen. We gaan dus voor de BIL, het is alleen even wachten op de mededeling dat het virus officieel in Nederland aanwezig is. We vermijden sowieso nu drukke locaties, winkels, handen schudden, visites, openbaar vervoer.
Ik vond de ebola-virus overigens veel enger. Wij zijn allemaal erg gezond en fit en het lijkt erop dat dit virus vooral de zwakken treft.

• Leuk 2

Deze post delen

qua hygiene zitten wij wel op fatsoenlijk niveau.

wel hebben we wat extra spullen ingestagen voor het geval de pleuris in NL gaat uitbreken.

en ik verwacht dat het al begonnen is maar als je niet test weet je het ook niet.

de extra spullen slaan op veel pasta rijst gehakt en kip voor in de vriezer, en uiteraard een hoeveelheid mix voor macaroni en dergelijke zaken om te bereiden.

Aangezien ik graag brood bak en dat regelmatig doe bovenstaande aangevuld met de nodige kilo's tarwebloem en meergranen meel.

samen met het nodige aan droge gist zouden wij het zeker 2 maanden kunnen uithouden qua eten en drinken.

mocht het overbodig zijn dan hebben we voor de komende 2 jaar voeldoende pasta en rijst,

• Leuk 1

Deze post delen

De actieve forumleden hebben hier inmiddels een zegje gedaan. 

Vandaag zijn de mensen op tweakers.net aan de beurt, waarbij de topic starter VSO de post heeft geopend gisteren: "preppen" voor corona(virus) .. maar dan net anders?

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1975312

De polarisatie in de samenleving zet zich voort. Ook hier een deel dat zich zorgen maakt en voorbereidt (de Noachs) en een deel dat hard staat te lachen omdat het nog droog is buiten (de rest). 

• Leuk 4

Deze post delen

Goedemiddag allemaal, 

Ik ben geen prepper maar ik heb dankzij jullie forum  wel een aantal nuttige tips gevonden waarvoor dank!

Zouden jullie even met mij mee kunnen kijken of ik een beetje voorbereid ben mocht mijn gezin en ik in quarantaine moeten.

Ik heb:

• voor een minimaal een maand houdbaar eten en  drinken (ook extra water)
  • een paar flessen dunne bleek en baking soda ingeslagen
  • Viruguard besteld bij Praxisdienst (nog niet gekregen, was niet op voorraad
  • ieen paar stofkapjes FFP2 van de Action, verre van optimaal denk ik maar kon niet anders vinden
  • genoeg zeep, schoonmaakmiddelen en toiletpapier voor minimaal een maand
  • multi-vitaminen, vitamine C en D en paracetamol en iboprufen ingekocht
  • latex handschoenen
  • batterijen

Maar ik mis vast nog wel iets .... wat allemaal qua medicatie hebben jullie zoal in huis?

En hebben jullie een idee waar ik nog mondkapjes zou kunnen bemachtigen? En welke zijn dan handig? Ik zat zelf te denken aan die chirurgische mondkapjes en dan zo'n FFP2 stofmaskertje  er over heen? Andere kapjes wordt sowieso wel lastig om aan te komen denk ik.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en adviezen!

met vriendelijke groet,

Gabrielle

aangepast door Gab
aanvulling
  • Leuk 1

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...