Ga naar inhoud
GENEGEERD

groepsaankoop zonnepanelen 1500kW?


Aanbevolen berichten

Hey, als ik even je feedback magen vragen over het volgende:

 

Ik heb net eens meegedaan ivm een groepsaankoop, voor een 1500kW oplossing,

 

en ik merk een wel heel goeie prijs, vergeleken met pakweg 10 jaar terug.

 

Ruw weg heb je dan 6 zonnepanelen voor om en bij de 2000 euro. Inclusief installatie.

 

Nog altijd wel véél geld, en dit zonder batterij of dergelijke,

 

maar vergeleken met pakweg 10 jaar geleden, wel erg gezakt in prijs.

 

Wat denken jullie? Het proberen waard?

 

Ik heb betreffende firma ook gevraagd ivm off grid oplossingen, maar zij hebben me verteld dat de batterij oplossing nu nog steeds niet kost effectief zijn, wat ik zeker kan begrijpen.

 

En als iemand me misschien een paar zaken kan verduidelijken, betreffende dergelijke installatie; mijn inziens is het dan het best de energie te gebruiken wanneer je het hebt?

bvb de afwasmachine gebruiken tijdens de dag ipv 's avonds en dergelijke?

 

bedankt voor jullie inbreng.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Voor je begint: hoeveel panelen zou je kwijt kunnen, in welke richting, in welke hoek en vrij van objecten die je panelen beschaduwen?

Hoeveel kWh gebruik je jaarlijks, en weet je toevallig ook of dat redelijk gelijk verdeeld is over de 12 maanden, of ligt je verbruikspiek in de wintermaanden?

 

Wil je een off-grid installatie en accu 'terugverdienen' moet je er nog niet aan beginnen zolang de salderingsregeling zo gunstig is. Zelfs zonder die regeling is het een opgave, zie ook de info in dit draadje

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, f150 zei:

Voor je begint: hoeveel panelen zou je kwijt kunnen, in welke richting, in welke hoek en vrij van objecten die je panelen beschaduwen?

Hoeveel kWh gebruik je jaarlijks, en weet je toevallig ook of dat redelijk gelijk verdeeld is over de 12 maanden, of ligt je verbruikspiek in de wintermaanden?

 

Wil je een off-grid installatie en accu 'terugverdienen' moet je er nog niet aan beginnen zolang de salderingsregeling zo gunstig is. Zelfs zonder die regeling is het een opgave, zie ook de info in dit draadje

 

Hey,

 

heb je link al eens bekeken, een droom, maar voor me niet haalbaar.

Maar de vertegenwoordiger vertelde me dat het plaatsen van zonnepanelen alvast een goed begin is, en afh van een eventueel groter verbruik, kunnen ze altijd panelen bijplaatsen natuurlijk.

 

1500kw lijkt me haalbaar begin, mits een sober bestaan en verbruik,

en het is een gemiddelde, berekend met ong 10% schaduw en dus efficiëntieverlies, een redelijke berekening, gezien de locatie denk ik.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gemakshalve ga ik ervan uit dat je minimaal 6 panelen kwijt kunt. Stel dat het 300Wp panelen zijn, heb je 1800Wp waar je - gemiddeld tenminste netto 1.500kWh per jaar mee kunt opwekken. Met slim gebruik kun je de teruglevering minimaliseren en heb je - ruwweg gerekend - €300 per jaar aan energie besparing.

Kies je voor een goedkoop setje, zonder microcontrollers en een B-merk omvormer ben je zeker onder de €2.000 klaar. Ga je voor SolarEdge met optimisers dan zal het snel €1.000 duurder zijn. Heb je een goed dak en gelijkmatige belichting van je panelen, kun je zeker overwegen om voor een installatie zonder optimisers te gaan. Je terugverdientijd is beduidend korter.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb reeds 32 x 320 watt op 't dak liggen. Voor de warmtepomp, dikke boiler en WTW ventilatie, volledig gasloos en nul op de meter.

Voor mijn gebruik eigenlijk veel te veel, ik hou veel stroom over op jaarbasis, maar had er weinig over te zeggen omdat ik een huurhuis heb. 

Gelukkig is alles wat meer wordt opgewekt dan verbruikt, opbrengst voor mijn portemonnee, al reken ik me niet rijk voor 11 cent per kWh.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@wandering neone, als prepper koop je niet alleen zonnepanelen voor het geld. Je koopt ook panelen om minder afhankelijk te zijn of wanneer er een shtf situatie voordoet.

 

Ik zou eerder iets kopen waarbij een accubank(je) op aan te sluiten is, evt later. Daarnaast voor een uitbreidbaar systeem gaan. 

 

Bij die inkoopacties is vaak alles krap bemeten. Stel je wilt er 6 panelen bij leggen.....

 

Dingen om te overwegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden, FincaInSpanje zei:

@wandering neone, als prepper koop je niet alleen zonnepanelen voor het geld. Je koopt ook panelen om minder afhankelijk te zijn of wanneer er een shtf situatie voordoet.

 

Ik zou eerder iets kopen waarbij een accubank(je) op aan te sluiten is, evt later. Daarnaast voor een uitbreidbaar systeem gaan. 

 

Bij die inkoopacties is vaak alles krap bemeten. Stel je wilt er 6 panelen bij leggen.....

 

Dingen om te overwegen.

 

trust me, I hear you ?

 

Daarom ook dat ik via het gesprek deze zaken heb afgetast, en ze hebben gegarandeerd dat dit binnen de mogelijkheden ligt.

En met een erg beperkt budget moet je ergens beginnen,

 

en het werd duidelijk dat:

1 ze niet meteen het hele dak willen vol leggen simpelweg voor meer profijt voor hun (toont hun meer aardige kant dat ze zich concentreren op het verbruik en niet hun vampierenkant ;) ...wat ik meermaals heb getest )

2 ik altijd meer panelen kon bijschakelen, later, indien nodig (maar der was mssch wel een issue met de convertor, dat dan moest geupgrade worden?)

3 ik de "off grid" optie heb besproken, een term wat hem onbekend leek, maar toen ik sprak over onafhankelijkheid en batterijen, ze me wel begrepen, maar dat de batterij optie nog niet in hun mogelijkheden ligt, wegens economisch niet relevant.

Maar ze hebben me wel verteld dat je ergens moet beginnen, en dit later in het circuit kan bijgebracht worden.

 

Dus mij lijkt het wel ok, als stapsgewijze, budgetvriendelijke optie ...je begint met de panelen, en het lijkt me flexibel genoeg om eventueel aan verder te werken.

 

...maar ik heb nauwelijks kennis ervan, en dus vraag ik jullie ook voor wat fb ?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua opslag, accu's kun je heel moeilijk doen met een  systeem, maar het kan ook simpel. Huidige installaties die zowel het net als accu's gebruiken zijn er niet veel en erg duur.

 

Als je een convertor/omvormer hebt en accu's, kun je de accu's in normale situatie gewoon bijladen vanuit het stopcontact, het wordt toch gesaldeerd met de opbrengst van je zonnepanelen. Valt de stroom een dagje uit, zoals hoogstens het geval is in Nederland in gewone situaties, kun je daarvoor de accu's/omvormer gebruiken, voor de meest noodzakelijke dingen.

 

Igv een SHTF is het knip, knip en de kabels van de panelen aansluiten op de convertor/omvormer en je bent autonoom. Mits je uiteraard van te voren dit goed uitdenkt en de juiste convertor hebt die de spanning van je panelen aankan. In mijn huis kan ik zo bij de kabels die vanaf het dak naar beneden lopen, ik heb alleen nog niet uitgezocht hoe de panelen op mijn dak geschakeld zijn en hoeveel spanning erop staat. Het is dan ook niet mijn installatie, maar van de woningbouw, dus als er geen SHTF is, of slechts tijdelijke stroomuitval, mag ik uiteraard daar niet aan klooien.

 

In geval van een SHTF ligt hier een hele wijk vol met elk huis een stuk of dertig van die dingen, dus panelen sowieso in overvloed, al moet je ze wellicht eerst van 't dak slopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...