Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 95
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Wat de goud en zilver koers doen, is vanuit prepperperspectief niet interessant. Als het monetaire systeem instort, zijn het dé betaalmiddelen voor de daarop volgende periode.  

Vanuit een preppers oogpunt kun je om 2 redenen in edelmetalen( en eventuele andere kostbare commodities) beleggen 1 omdat edelmetalen makkelijk zijn om waarde in te verbergen, en omdat je bijvoo

https://www.thesilvermountain.nl/nl/2-kilo-nederlands-muntgeld    

Posted Images

Aardige actie in zilver en goud.

Voor een stabile opmars van goud was een val tot ca 1830 nodig, en ik geloof dat we 1870 hebben gehaald. Is $40 genoeg of niet? Dat is nu de vraag.

Zilver heeft zijn val nog lang niet voltooid, zit nog ver boven zijn target van $20, maar rust inmiddels wel op enige weerstand (voor een verdere val).

Al met al lijkt dit een gunstig instapmoment voor LTBH zij het dat men rekening moet houden met nog wat downside, vooral voor zilver. Maar wanneer men wachtte op een kans om alsnog in te stappen, dan is dit wel een goed moment.

Wanneer het inflatie spook meer aandacht gaat krijgen, dan zou het zo maar kunnen dat de prijzen van vandaag de laatste mogelijkheid zijn om niet te hoog in te stappen... 

• 1 month later...

Ik zit al een tijdje mee te lezen, de oudere topics dan.

Ik vroeg me af, als armoedzaaier, is het raadzaam om dan zilveren munten te kopen?

Ik bedoel, goud, zie ik mij nog niet kopen! Zilver is misschien net op te hoesten.

Advies graag, en wáár koop ik zo iets? 

dank,! 

• 2 weeks later...
Op 15-9-2020 om 12:01, Sjuul zei:

Ik vroeg me af, als armoedzaaier, is het raadzaam om dan zilveren munten te kopen?

Ik bedoel, goud, zie ik mij nog niet kopen! Zilver is misschien net op te hoesten.

dank,! 

Dit is een lastige vraag aangezien ik me niet wil branden aan de eventuele winsten of verliezen die je maakt.

Als de reden dat je dit wil doen meer een prepmiddel is voor na een SHTF scenario, dan is het altijd handig om een aantal munten achter de hand te hebben.

De prijs voor de munten is momenteel hoog in vergelijking met 1,5 jaar terug, maar ik denk dat dit een meer reeele prijs is en dat we ons geen zorgen hoeen te maken voor een klap naar beneden. Maar nogmaals dit denk ik en er zijn zat mensen die anders denken.

Als je het echter als prepmiddel wil hebben is het denk ik goed om vooral even mee te lezen over wat handig en verstandig is in de gegeven situatie. (beveiliging, niet te veel meenemen enz)

dank,! 

Ik maak me hiermee waarschijnlijk niet populair, maar zilver is metaal, goud is een spaarmiddel.

In een iets populairdere vorm gegoten: Zilver is metaal, goud is geld.

Ik ben het niet eens met de populaire vorm, maar het maakt wel duidelijk wat ik wil uitdrukken. (Goud is een spaarmiddel, geen geld)

Zilver is heel geschikt voor speculatie, maar niet geschikt als investering.

Overigens nadert zilver een inkoopmoment (vandaag en de eerstvolgende dagen) volgens mijn inschatting. Maar ik heb een heel lange tijdframe en speculeer zelf niet in zilver. (Pas op met koopadvies zonder verkoopadvies!!!!! van mensen die zelf aan de zijlijn staan en geen trackrecord hebben)

Voor goud is het overigens voor een lange termijn spaarder bijna altijd een goed instapmoment. Een enkele keer niet, maar dat zal een ieder duidelijk zijn als je naar de prijsontwikkeling kijkt. (Koop nooit op een nieuw hoog met een stijle voorafgaande stijging)

Je kunt beide gemakkelijk inkopen via de grotere NL'se handelaren (thesilvermountain.nl, 101munten.nl, amsterdamgold etc)

EN natuurlijk: Je bent en blijft altijd zelf verantwoordelijk voor wat je doet. Voor zowel de goede resultaten als ook de slechte)

dank,! 

Stel dat je ervan uitgaat dat we ooit te maken krijgen met een situatie dat niemand vertrouwen heeft in onze valuta dan is het logisch dat je nog wat zal kunnen "ruilen"  met iets wat handiger is dan een bontjas of sieraden. En dan kom je bijvoorbeeld uit op oude zilveren munten.

https://www.thesilvermountain.nl/nl/2-kilo-nederlands-muntgeld

Stel dat je op zoek bent naar waardebehoud en je heb nog iets van 500.000 euro op de rekening staan dan zou je kunnen overwegen om voor een paar ton aan goud te kopen. De kans dat je hier nog iets mee kan na een crisis is een stuk groter dan 0.

Stel je bent op zoek naar makkelijk geld verdienen en speculeren op waardestijging en daling dan adviseer ik om iets anders te zoeken dan zilver/goud.

@Meister Prepper

De meeste munten in zilver en in goud zullen na verloop van tijd een hogere waarde hebben dan het moment van uitgifte.

Een gouden tientje was vroeger dus 10 gulden waard. Daar zit 6,05 gram aan goud in. Dus stel je krijgt 40 euro per gram dan zit je al op ruim 240 euro aan waarde van het materiaal.

p.s. Zorg dat je als eerste wat zaken op orde heb zoals een plan b voor gebrek aan water/eten. Als dat ok is dan zorgen om de kosten minimaal te houden. Als je dan nog iets over heb kan je een kijken naar zilver en/of goud.

Een boel om te overwegen, het plan er achter was,om als ruilmiddel te kunnen gebruiken.

Een bontjas heb ik helaas niet meer,kreeg te veel doodsbedreigingen op straat, vandaar

En sieraden ben ik niet echt het type voor, Koop die goedkope rommel van de HEMA e.a.

Gewoon voor de leuk! 

Niet als investering. 

Is misschien een overweging om dan gouden sieraden te kopen?

@Meister Prepper,

ik werk op beide terreinen, én voedsel/water en bedenken wat ik als ruilmiddel zou kunnen aanschaffen, vergaren..

2 uur geleden, Meister Prepper zei:

Wat is het verschil tussen speculatie en investering en spaarmiddel? Ik dacht dat zowel goud als zilver een monetaire waarde hadden (beide als munt waarde gekregen als je begrijpt wat ik bedoel).

Ik ben een fundamentalist, dus mijn mening verschilt nogal van vele goud en zilver pushers, investering newsletters, mijnbouw ondernemers, en overige analisten/bemiddelaars.

Ik onderscheid twee soorten waarde:

1) Utilitarian of gebruikswaarde.

2) Ruilwaarde

(Ik wijs dus het bestaan van "intrinsieke waarde" af. Geen ding kan "uit zichzelf" waarde hebben.)

Waarde 2 wordt gegeven door waarde 1 in tijden waarin niet of slechts zeer weinig gespaard kan worden. Gedurende tijden waarin veel gespaard wordt (i.e. de overproductie - o.a. vandaag de dag) gaan deze beide uit de pas lopen.

Mensen kunnen hun gespaarde gebruiken om te speculeren op de toename van ruilwaarde van artikelen die voor hunzelf misschien helemaal geen gebruikswaarde hebben.

Investeren daartegen is het gebruiken van gespaarde om meer inkomen te genereren.

Er is op zich geen overlap tussen investeren en speculeren, maar soms kan men met hetzelfde "ding" zowel speculeren als investeren (bv aandelen en/of obligaties).

Monetaire waarde wordt verkregen door de waarde van iets uit te drukken in de geaccepteerde (wettelijk voorgeschreven - fiat) financiële units (geld).

Goud en geld an-sich hebben een monetaire waarde voor zover er vraag naar is (ruilwaarde).

Goud en zilver kunnen ook een monetaire functie vervullen. Maar alleen wanneer het goud en zilver in de vorm van een wettelijk betaalmiddel (munt) wordt uitgegeven.

Het is imo belangrijk om monetaire functie en monetaire waarde uit elkaar te houden. Ook als één en hetzelfde ding (een munt) beide kan bezitten.

Voorbeeld: het gouden tientje had een monetaire functie met een monetaire waarde van 10 gulden.

Maar het goud waarvan het gouden tientje was gemaakt had een monetaire waarde die veel hoger lag.

Overigens is de monetaire functie van het gouden tientje nu zonder waarde omdat de gulden niet langer een wettelijk betaalmiddel is. De monetaire waarde wordt nu geheel bepaald door de ruilwaarde van het goud waarvan het gemaakt is.

Tegenwoordig worden er nog steeds zilveren en gouden munten uitgegeven, maar de monetaire functie is -vrijwel- altijd vele malen lager dan de monetaire waarde van het metaal zelf.

Anecdote: in begin 2000 werden er in NL nog puur zilveren munten uitgegeven met een monetaire functie van 5 euro, en een zilver ruilwaarde van ongeveer 4 euro. Ik heb daarmee toen ooit eens een hamburger betaalt. Dat was niet gemakkelijk, en de manager moest er aan te pas komen ;-) maar het lukte uiteindelijk wel.

3 uur geleden, Sjuul zei:

om als ruilmiddel te kunnen gebruiken

Wanneer?

Als de samenleving stopt functioneren dan kun je beter niet gezien worden met goud of zilver. Nachtelijk bezoek zal ongetwijfeld volgen...

Daarbij, de waarde van goud is natuurlijk al snel veel te hoog om nog bruikbaar te zijn voor dagelijkse inkopen. En ook zilver zal een zelfde lot ondergaan. Je zult overigens verstelt staan hoeveel zilver er uit alle hoeken en gaten zal komen, bestek, borden, bekers etc etc. Dit zorgt voor een cap op de zilverwaarde.

Goud en in mindere mate ook zilver zijn imo overbrugging spaarmiddelen. I.e. iets dat je stilzwijgend bewaard tijdens een crisis, en pas weer uit de kast haalt wanneer de situatie weer stabiel (wettelijke orde) is.

15 uur geleden, Sjuul zei:

@OBL-Rien

Nah, dan is het eigenlijk niet echt nuttig om zilver munten te kopen?, behalve om op te potten tot de crisis, welke dan ook maar, over is?!

Hmm, ik ga maar weer over tot voedsel inslaan en water ook.... ;-), & batterijen, petroleumstelletjes, en zo...

@Sjuul
met zilveren munten heb je wel iets wat over 10 jaar nog steeds waarde heeft en bruikbaar is.

voedsel of water hoeft over 10 jaar niet goed meer te zijn.

Voor mijn gevoel is een plek waar je jezelf en je gezin veilig kunt verbergen beter dan zilver of goud.

Op 25-9-2020 om 21:11, Sjuul zei:

@OBL-Rien

Nah, dan is het eigenlijk niet echt nuttig om zilver munten te kopen?

Ik kan je enkel mijn mening geven, de rest moet je zelf doen 🙂

Maar met je conclusies ben ik het verder wel eens... (heb je genoeg WC papier? 🙂)

PS ik heb ooit eens ergens gehoord dat in sarajevo tijdens de belegering WC papier inderdaad zeer zeldzaam en zeer gewild was...

Op 26-9-2020 om 12:28, Hermanusb zei:

met zilveren munten heb je wel iets wat over 10 jaar nog steeds waarde heeft en bruikbaar is.

voedsel of water hoeft over 10 jaar niet goed meer te zijn.

inderdaad, dit is waarom er zoiets als goud bestaat (en in mindere mate ook zilver). Wanneer iemand alles heeft, plus de middelen om nieuw spul te creéren cq "acquireren" wat kan dan zo iemand dan nog doen met zijn excess?  -> inderdaad: Goud!

Goud is het "geld" van de aristocraten.

Wij (het gepeupel):

a) Hebben niets aan crisis-goud(zilver) omdat we er geen tegenover (handelspartner)voor hebben wanneer nodig

b) Worden gemakkelijk van ons goud gescheiden door mensen met minder scrupels of meer macht.

Opm: Gedurende stabiele tijden kunnen we toch in goud sparen, want we kunnen dit later gewoon weer verkopen tegen het dan geldende fiat. (Dat briefje van 10 gulden dat je onlangs in een oude doos vond heeft nu een waarde van 0 euro. Maar dat gouden tientje dat er naast lag kun je nu voor een lief sommetje verkopen!) Wel braaf zijn tegenover de belasting natuurlijk (maar dat gelt so wie so) 

Als de zombies/ braindead los gaan, omdat ze geen geld meer uit de flappetap kunnen krijgen, en de winkels niet meer bevoorraad (kunnen) worden, gaan ze muiten, he.

Kijk maar , naar wat er nu gebeurd, met het in acht moeten, nemen van de corona regels...  vallen politie aan, hebben messen, e.d bij zich... 

Waar kan je schuilen, dan? Hardboard platen op maat laten zagen, zodat je je ramen kan blokkeren! balken er voor... ? 

Ook zo voor je deuren... 

Helpt misschien... 

@Sjuul.

daarom schreef ik al.

een goede plek om jezelf te kunnen verbergen is meer waard dan veel geld goud of zilver.

en op die plek heb je wat spullen nodig om te overleven.

waterfilters of water in de nabijheid.

voedsel wat echt lang houdbaar is,

pasta en rijst,

en een boel potten dmv de all pressure canner geweckt voedsel, door de druk, en hogere temperatuur vele jaren houdbaar voedsel, beter dan deze weckketel bestaat er niet,

ik heb zilveren munten maar ben ervan overtuigt dat ik er op het moment dat de pleurus uitbreekt er geen zak aan heb.

wel zodra het weer vrediger is en de zaak weer stabiel is.

maar ten tijde van dikke shit heb je meer een een goed waterfilter en een goed voedselvoorraad

• Leuk 1
Op 28-9-2020 om 18:38, Hermanusb zei:

@Sjuul.

daarom schreef ik al.

een goede plek om jezelf te kunnen verbergen is meer waard dan veel geld goud of zilver.

en op die plek heb je wat spullen nodig om te overleven.

waterfilters of water in de nabijheid.

voedsel wat echt lang houdbaar is,

pasta en rijst,

en een boel potten dmv de all pressure canner geweckt voedsel, door de druk, en hogere temperatuur vele jaren houdbaar voedsel, beter dan deze weckketel bestaat er niet,

ik heb zilveren munten maar ben ervan overtuigt dat ik er op het moment dat de pleurus uitbreekt er geen zak aan heb.

wel zodra het weer vrediger is en de zaak weer stabiel is.

maar ten tijde van dikke shit heb je meer een een goed waterfilter en een goed voedselvoorraad

Helemaal mee eens. Als het rustiger aan het worden is, dan ga je iets hebben aan zilver of goud. Maar als je geen schuilplaats en geen voedsel/drinken hebt om die tijd te bereiken dan is het echt waardeloos.

Wel ben ik benieuwd over hoe snel de pleuris gaat uitbreken, want als het zo doorkachelt als met het coronavirus nu, verwacht ik nog niet zoveel spannends. Maar als één van de volgende dingen gaat gebeuren dan kan het nog wel eens in een stroomversnelling komen.

1. Uit de EU willen stappen

2. Vaccinatie verplichten 

3. Langere complete lockdown

4. Riots vanwege de maatregelen.

Dit zijn dingen die best dichtbij kunnen zijn.. Uiteraard zijn er zat dingen om je zorgen over te maken 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...