Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Zilver/goud aanschaf

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 105
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Wat de goud en zilver koers doen, is vanuit prepperperspectief niet interessant. Als het monetaire systeem instort, zijn het dé betaalmiddelen voor de daarop volgende periode.  

Alleen wanneer je naar korte termijn grafieken kijkt. over langere termijn (30-40 jaar) zie je dat de grafiek van silver gedempter is dan die van goud. Wel met de kanttekening dat zilver in die period

https://www.thesilvermountain.nl/nl/2-kilo-nederlands-muntgeld    

Posted Images

Duurder dan goud.... https://www.apmex.com/palladium-price

Leuke run van 2000 tot vandaag...

Toen we ons huis kochten hebben we ons kapitaal omgezet in steen, maar ik heb nog ergens een palladium muntje van 1/10 oz liggen... was toen de moeite niet waard om er speciaal voor dat ene muntje een goed huis te zoeken... vandaag levert dat al wat meer op ? als het nog eens verdubbeld ga ik echt eens zoeken waar het is...

• Leuk 1

Inmiddels ook no 2 en 3, en vandaag mogelijk een week-sluiting boven de 1600... heel positief als dat laatste ook optreedt, zo niet ook niet getreurd want een test van 1600 moet eigenlijk wel plaatsvinden voor een opmars met "fundament".

Anyhow, 1800 binnen een maand of 3 zou haalbaar moeten zijn.

Als ik naar de lange termijn kijk, dan zou het volgende scenario het ideal geval zijn: ergens dit jaar 1800, vervolgens een langzame terugval over een tijd van een jaar of 2, 3 (4?) naar ongeveer 1600, en vervolgens een hernieuwde opmars (explosie?) door de 1800 heen en in vrij korte tijd (nogmaals een jaar of 2...4) door naar 3300.

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nou hier spuit-11 

Ik wil voor het eerst zilver en goud kopen, maar ik raak al snel verdwaald.

- kan je nog ergens zonder BTW zilver kopen? lijkt overal van wel maar bij het afrekenen komt het weer terug

- welke zilver/goudvorm is handig om te kopen bij thuisopslag (baar, munt)?

Ik koop nadrukkelijk vanwege de huidige crisis, niet als speculatieve  investering

JD

Als je nog iets kunt kopen, er is inmiddels een verschil onstaan tussen de vraag en het aanbod dat nog niet in de prijs zit.

Je kunt namelijk nauwelijks nog iets kopen (online in elk geval)

Succes met zoeken en deel graag als het ergens nog kan

10 uur geleden, TyrionLannister zei:

Kitco prijs vandaag: 

Ahh, het rechte lijn denken.. nee dat werkt zo niet ?

In feite, imo gedraagt de goudprijs zich zeer sterk. Wellicht iets te sterk zelfs, want zoals het er nu voor staat verwacht ik de 1800 zeker dit jaar nog, en meer!

Wanneer de shake-out wegens marge eisen voltooid is, dank verwacht ik een sprong tot boven de 2000. Of we dat niveau kunnen houden kan ik nog niet zeggen. Maar de kansen zijn zeker niet slecht.

• Leuk 1
10 uur geleden, John Durden zei:

Nou hier spuit-11 

Ik wil voor het eerst zilver en goud kopen, maar ik raak al snel verdwaald.

- kan je nog ergens zonder BTW zilver kopen? lijkt overal van wel maar bij het afrekenen komt het weer terug

- welke zilver/goudvorm is handig om te kopen bij thuisopslag (baar, munt)?

Ik koop nadrukkelijk vanwege de huidige crisis, niet als speculatieve  investering

JD

Zilveren munten als de maple leaf en de american eagle zijn altijd zonder btw

6 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Over de winstmarge van de handelaar zit wel BTW.

Klopt.

dat is het gehele verhaal.

uiteraard is dat een veel lager bedrag dan de btw op een baartje zilver.

daarnaast.

ik heb zelf wat munten maar neig steeds meer naar goud.

7 minuten geleden, Hermanusb zei:

ik heb zelf wat munten maar neig steeds meer naar goud.

IMO, zilver is en blijft een industrieel metaal.

Goud is een "store of value" maar dat is een globale uitspraak en er zijn een aantal disclaimers nodig om deze uitspraak op zijn waarde te kunnen inschatten. Belangrijkste is wellicht dat locale economische factoren de locale goudprijs meer kunnen beinvloeden dan de globale ontwikkeling.

• Leuk 1

Vanuit een preppers oogpunt kun je om 2 redenen in edelmetalen( en eventuele andere kostbare commodities) beleggen

1 omdat edelmetalen makkelijk zijn om waarde in te verbergen, en omdat je bijvoorbeeld 50.000 aan goud in een crisis makkelijke meeneemt als 50.000 wat digitaal op de bank staat of in een bitcoinwallet

2 als betaalmiddel in een wereld waar fiatgeld geen waarde meer heeft.

Zilver speelt een dubbelrol, én industrieel metaal én store of value. vanuit een preppers oogpunt zijn zilveren munten( of zelfs gewone munten) te prefereren boven goud, tenzij je straks huizen op wilt kopen. Zilvermunten, en ander muntgeld heeft daarnaast nog een rol als wisselgeld. In een situatie waar fiatgeld zijn waarde verliest houden munten waarschijnlijk wel een vorm van waarde, immers het is best lastig om een brood te kopen met goud, en dan 12 balen meel te krijgen als wisselgeld.

Door de dubbele rol is zilver daardoor minder volatiel als goud, en is het in het dagelijkse leven na een financiële meltdown makkelijker i gebruik vanwege de kleinere waarde per gewichtseenheid.

Op basis van je eigen criteria kies je dus voor zilver, goud, een mix, of zelfs voor andere artikelen. Ik heb bijvoorbeeld ook ca 50 flessen whiskey geprept. ( als die crisis uiteindelijk niet wil komen kan ik die iig nog opdrinken :)

• Leuk 2
1 uur terug, netuyas zei:

Vanuit een preppers oogpunt kun je om 2 redenen in edelmetalen( en eventuele andere kostbare commodities) beleggen

1 omdat edelmetalen makkelijk zijn om waarde in te verbergen, en omdat je bijvoorbeeld 50.000 aan goud in een crisis makkelijke meeneemt als 50.000 wat digitaal op de bank staat of in een bitcoinwallet

Zilver speelt een dubbelrol, én industrieel metaal én store of value. vanuit een preppers oogpunt zijn zilveren munten( of zelfs gewone munten) te prefereren boven goud, tenzij je straks huizen op wilt kopen. Zilvermunten, en ander muntgeld heeft daarnaast nog een rol als wisselgeld. In een situatie waar fiatgeld zijn waarde verliest houden munten waarschijnlijk wel een vorm van waarde, immers het is best lastig om een brood te kopen met goud, en dan 12 balen meel te krijgen als wisselgeld.

Door de dubbele rol is zilver daardoor minder volatiel als goud, en is het in het dagelijkse leven na een financiële meltdown makkelijker i gebruik vanwege de kleinere waarde per gewichtseenheid.

Op basis van je eigen criteria kies je dus voor zilver, goud, een mix, of zelfs voor andere artikelen. Ik heb bijvoorbeeld ook ca 50 flessen whiskey geprept. ( als die crisis uiteindelijk niet wil komen kan ik die iig nog opdrinken :)

Dat laatste.....

die ga ik zelf maken.

• Leuk 1
2 uur geleden, netuyas zei:

1 omdat edelmetalen makkelijk zijn om waarde in te verbergen, en ... makkelijke meeneemt

Helemaal mee eens.

Daar zet ik grote vraagtekens bij.

Wanneer fiat geen waarde meer heeft dan is de overheid machteloos. De rechtsstaat is dan waarschijnlijk ook zoek. In die omstandigheden zullen zilver en goud inderdaad waardevol zijn. Maar ik denk zo waardevol dat je ze onmogelijk kunt uitgeven. Doe je dat toch, dan is het welhaast onmogelijk te vermijden dat je doelwit wordt van misdaad.

Maar ik wil nog wel een punt 3 toevoegen:

3 als kapitaal transport in tijd: stel je verwacht dat de overheid zijn greep op de samenleving verliest, en je verwacht dat dat na een paar jaar gevolgd zal worden door een nieuwe rechtsstaat. Dan kun je kapitaal van vandaag naar die toekomst transporteren.

Door de dubbele rol is zilver daardoor minder volatiel als goud

Dat begrijp ik niet. Ik denk niet dat je het over de (fiat) prijs hebt, want daarin is zilver behoorlijk wat volatieler dan goud

• Leuk 1
13 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Dat begrijp ik niet. Ik denk niet dat je het over de (fiat) prijs hebt, want daarin is zilver behoorlijk wat volatieler dan goud

Alleen wanneer je naar korte termijn grafieken kijkt. over langere termijn (30-40 jaar) zie je dat de grafiek van silver gedempter is dan die van goud. Wel met de kanttekening dat zilver in die periode ongeveer verdubbeld is in waarde, en goud ruim 3x zoveel waard is geworden. Dus waarbij goud zijn koopkracht heeft behouden heeft zilver in die periode koopkracht verloren. Zilver was, m.u.v. de piek in de financiële crisis, de afgelopen 40 jaar dus , mede vanwege de relatief lage aanschafprijzen, handiger wanneer je stap voor stap je overtollige financiële middelen wilde omzetten naar edelmetaal. Kortom als prep wat laagdrempeliger om te doen met een redelijke inflatiebescherming, Immers wanneer je die periode bankbiljetten in een oude sok had bewaard, was je nog veel slechter af geweest.

Ik heb het hier dus met nadruk niet over diegenen die al jarenlang actief de goud en zilvermarkt volgen, maar over diegene die maandelijks misschien eens 100-300 euro overhoud voor dit soort beschermingsmiddelen.

• Leuk 2

Uitermate waardevolle tips voor de startende edelmetaal prepper. Ik hou het even op goud baren, want ik koop het niet als betaalmiddel, maar als langere termijn buffer tegen grote fiat schommelingen. Mede n.a.v. de enorme berg miljarden die de ECB weer in onze euro gaat pompen. Ergens kan dit niet goed blijven gaan.

JD

18 minuten geleden, netuyas zei:

Alleen wanneer je naar korte termijn grafieken kijkt. over langere termijn (30-40 jaar) zie je dat de grafiek van silver gedempter is dan die van goud.

Ah, ok. Ik vermoed dat dit komt omdat zilver een vrij grote industriële rol heeft. En zeker met de komst van elektronica is de vraag naar zilver toch leuk gestegen. (PS: de oude foto industrie gebruikte ook aardig wat zilver, maar dit zilver zat in een kringloop, het daadwerkelijk verbruik van zilver was toen vrij laag)

7 minuten geleden, John Durden zei:

Mede n.a.v. de enorme berg miljarden die de ECB weer in onze euro gaat pompen. Ergens kan dit niet goed blijven gaan.

Ik verwacht inderdaad een paar jaar met flinke (monetaire) inflatie nummers. En deze keer zal die niet alleen in de financiële sector kunnen blijven juist omdat veel mensen/kleine bedrijven in de financiële problemen zullen komen. De enige oplossing is dus de schulden minder "waard" maken.

6 minuten geleden, deheugden zei:

Stel, je koopt zilveren munten op Marktplaats(of Ebay) hoe weet je dan dat het zilver is en geen namaak ?

Dat weet je niet.

Zo ongeveer alles wat je kunt doen is vergelijken met een exemplaar waarvan je weet dat hij echt is. Controleer gewicht en afmetingen.

Daarvan afgezien, ik heb nog niet gehoord van vervalsingen van de bekende 1oz zilveren munten. Maar neem dit niet als "garantie"!!

Ik heb wel gehoord van vervalsingen bij 1 oz goud munten, maar dan is de opbrengst voor de vervalser ook veel hoger.

Er zijn wel testapparaten, maar die lonen pas wanneer je grotere hoeveelheden wilt kopen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...