Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Hermanusb

Zilver/goud aanschaf

Recommended Posts

Ik heb al wat zilverwerk aangekocht indertijd maar overweeg om goud te gaan kopen.

zeg maar voor de oude sok.

maar ga eens uit van het feit dat er wereldwijd problemen zijn.

dan wil je goud in kleine brokjes hebben. 
want 50 gr of zwaarder is in de probleem tijd lastig mee te handelen.

liefst wil je allemaal 1 of 2.5 gram baartjes hebben.

maar de opslag is dan vaak 20% of veel hoger.

dat is zonde vd centen.

50gr is qua opslag nog fatsoenlijk.

blijft het handig om voor kleinere transacties zilverbaartjes van 50 gr te houden ipv kleinere baartjes goud?

ik wil zoveelmogelijk voor mijn geld hebben.

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Je kunt toch ook gouden muntjes kopen, in soorten en maten. Wat vroeger ook gebruikelijk was, was dat men een zilveren of gouden munt door de helft of in kwarten sneed. Dat is ook altijd nog een optie.

Deze post delen

3 uur geleden, Charlie zei:

Je kunt toch ook gouden muntjes kopen, in soorten en maten. Wat vroeger ook gebruikelijk was, was dat men een zilveren of gouden munt door de helft of in kwarten sneed. Dat is ook altijd nog een optie.

Dat is een mogelijkheid.

toch lees ik her en der dat de verwachting is dat de goudprijs wat zal dalen.

in 1 jaar 300 dollar er bovenop is vrii ruim.

maar de div fondsen die in edelmetaal handelen zijn niet van plan om minder te gaan kopen.

ik wil alleen geen fonds, ik wil het goud kunnen vastpakken.

wat gebeurd er met een fonds als de pleures uit breekt?

zilver is ook een mooi alternatief, alleen die 21%btw.

dat zit me niet lekker dus als iemand weet waar ik dat kan kopen zonder btw?

• Leuk 1

Deze post delen

Op zilverbaren zit BTW, op munten niet. Soms kun je op MP een serie munten kopen voor zowat de spotprijs omdat mensen ervan af willen/ moeten.

Je kunt ook oude zilveren rijksdaalders kopen, die bevatten 72% zilver.

• Leuk 2

Deze post delen

Wat de goud en zilver koers doen, is vanuit prepperperspectief niet interessant. Als het monetaire systeem instort, zijn het dé betaalmiddelen voor de daarop volgende periode.

• Leuk 3

Deze post delen

@martin

dit is een overweging waard.

bijna 2.8 kilo maakt netto 2 kg zilver.

hoewel ik bij golddirect 2 baren van een kilo voor 1170 kan kopen.

dat is dan 999 zuiver.

Ik neig naar puur zilver, iets duurder dat dan weer wel.

Die amerikaanse en canadese munten zijn puur zilver.

Deze post delen

Cook Island muntbaren zijn ook puur zilver. De 1 kg blokken zijn lekker hanteerbaar en vrij van btw:

https://www.goudpensioen.nl/1-kilo-zilver-muntbaar-cook-islands.html

https://www.thesilvermountain.nl/nl/1-kilo-cook-islands-bounty-zilver-baren

Wel lijken ze momenteel lastiger verkrijgbaar.

Ik heb ze ooit in 2013 gekocht voor €660 - vergelijkbaar met de huidige prijs zie ik. Maar wel iets duurder dan de huidige troy ounce munten (per kg).

• Leuk 2

Deze post delen

Ook in Andorra kunt je kg munten kopen btw vrij. Ik moet er nog steeds een keer heen, maar helaas nog geen tijd voorlopig. Toeval wil dat ik twee buren uit Andorra heb, maar ik heb ze nog niet gevraagd iets mee te brengen. 😏

https://marketupdate.nl/nieuws/goud-en-zilvermarkt/andorra-verovert-de-markt-met-nieuwe-muntbaar/

In NL ook te koop. 

https://zilvergoudwinkel.nl/goudblog/de-muntbaren-zijn-terug/

Deze post delen

Toch valt het me op dat de diverse handelaren een muntbaar nagenoeg even duur of duurder hebben dan gewoon een kilo zilver.

je kan dan zo te zien nog beter 32 maple leafs kopen, dat is goedkoper dan een muntbaar van een kilo.

en die zijn beter te verhandelen denk ik.

Deze post delen

16 minuten geleden, FincaInSpanje zei:

De kosten van het maken zitten er ook in verwerkt en Maple Leafs worden erg veel geslagen.

Maar beter duur als niet te koop.

Daar kan ik me in vinden.

de american eagle en de maple leafs zijn dan ook 999.9 zilver.

En kilo zilver is een kilo zilver voor mij, dat er 30 miljoen van geslagen zijn, of meer zelfs maakt voor de prijs van zilver niet uit.

ze zijn 31.1 gram. Maakt ruim 17 euro per stuk aan zilver.

en ik vindt die munten er wel heel mooi uit zien. (Voor wat dat trouwens waard is)

ik zal de komende tijd eens kijken wat ik ga kopen.

Deze post delen

Bij toeval (nieuwsgierigheid) kwam ik zojuist op een munten website.

Sinds de aankoop van ons huis heb ik alle investeringen die we hadden omgezet in "steen", dus ik ben zelf niet meer in de markt. Maar wat een aanbod zeg!

Veel gekleurd spul ook! "vroeger" was dat zeldzaam. Maar nu, er lijken nauwelijks nog 'normale' munten te zijn.

Daarbij schoot me een verhaal te binnen dat ik onlangs ergens las, postzegels worden tegenwoordig "per kilo" verkocht. Veel antiquariaten willen ze niet eens meer hebben. In de jaren 70 en 80 was postzegel verzamelen heel populair, en vele hebben toen zegels gekocht in de hoop daar aan te verdienen of ten minste er ene leuke oude dag aan over te houden. Die droom is dus niet uitgekomen. Zelfs met de "zeldzame eerste dag" uitgiften is geen brood meer te verdienen. Zo'n beetje alle postzegels na 1960 of zo, zijn waardeloos, een enkeling uitgezonderd misschien.

Ik zie hetzelfde komen voor zilveren munten. Het aanbod tegenwoordig is te groot. Vermoedelijk probeert men daarom met kleurtjes de mensen nog over te halen tot het betalen van enorme premies. (Ik zie munten van 1oz zilver voor meer dan 50 euro staan).

Een waarschuwing van mijn kant: laat je niet verleiden tot het kopen van dergelijke onzin. Een 1 oz zilveren munt mag op dit moment niet meer dan 20 a 21 euro kosten. Alles wat je er meer voor betaalt kun je meteen afschrijven.

Tenzij je echt koopt voor je eigen verzamelplezier. Maar als je nu 60 euro betaald voor een "space red" wiener philharmoniker om deze later tegen meer te verkopen, dan kun je maar beter hopen dat de zilver prijs stijgt tot boven de 60 euro/oz. (niet onmogelijk, maar dan had je beter 3x de normale philharmoniker kunnen kopen voor een grotere winst)

JM(not so)HO

Deze post delen

5 uur geleden, OBL-Rien zei:

Bij toeval (nieuwsgierigheid) kwam ik zojuist op een munten website.

Sinds de aankoop van ons huis heb ik alle investeringen die we hadden omgezet in "steen", dus ik ben zelf niet meer in de markt. Maar wat een aanbod zeg!

Veel gekleurd spul ook! "vroeger" was dat zeldzaam. Maar nu, er lijken nauwelijks nog 'normale' munten te zijn.

Daarbij schoot me een verhaal te binnen dat ik onlangs ergens las, postzegels worden tegenwoordig "per kilo" verkocht. Veel antiquariaten willen ze niet eens meer hebben. In de jaren 70 en 80 was postzegel verzamelen heel populair, en vele hebben toen zegels gekocht in de hoop daar aan te verdienen of ten minste er ene leuke oude dag aan over te houden. Die droom is dus niet uitgekomen. Zelfs met de "zeldzame eerste dag" uitgiften is geen brood meer te verdienen. Zo'n beetje alle postzegels na 1960 of zo, zijn waardeloos, een enkeling uitgezonderd misschien.

Ik zie hetzelfde komen voor zilveren munten. Het aanbod tegenwoordig is te groot. Vermoedelijk probeert men daarom met kleurtjes de mensen nog over te halen tot het betalen van enorme premies. (Ik zie munten van 1oz zilver voor meer dan 50 euro staan).

Een waarschuwing van mijn kant: laat je niet verleiden tot het kopen van dergelijke onzin. Een 1 oz zilveren munt mag op dit moment niet meer dan 20 a 21 euro kosten. Alles wat je er meer voor betaalt kun je meteen afschrijven.

Tenzij je echt koopt voor je eigen verzamelplezier. Maar als je nu 60 euro betaald voor een "space red" wiener philharmoniker om deze later tegen meer te verkopen, dan kun je maar beter hopen dat de zilver prijs stijgt tot boven de 60 euro/oz. (niet onmogelijk, maar dan had je beter 3x de normale philharmoniker kunnen kopen voor een grotere winst)

JM(not so)HO

Ik koop het zilver enkel voor de zilverprijs.

mijn laatste aanschaf was dan iets van 16,5 euro per oz.

ik probeer via MP de div zaken te kopen in mijn eigen regio en ik bied telkens onder de zilver prijs in euro.

willen ze er vanaf dan betaal ik zeker niet teveel en ik raak het ook weer kwijt voor een nette prijs.

goud is me te duur op dit moment, ik verwacht nog wel een daling.

maar dat weet je nooit zeker, zeker met de onzekerheid op de markten ivm corona virus

Deze post delen

16 minuten geleden, Hermanusb zei:

ik probeer via MP de div zaken te kopen in mijn eigen regio en ik bied telkens onder de zilver prijs in euro.

Dat is waarschijnlijk de beste methode.

Vooral voor de bullion munten zal dat ook wel lukken. Voor series als Lunar & Kookaburra waarschijnlijk niet.

Goud is lastig... wanneer het 3 dagen boven USD 1600 sluit, dan is het waarschijnlijk "off to the races", USD 1800 is dan heel waarschijnlijk op korte termijn. (Dat vertelt de TA me, voor wat het waard is.)

Ik denk (TA-wise) dat je wat geluk moet hebben om het ooit nog beneden de 1200 euro/oz te krijgen. Uitsluiten kun je zoiets nooit, maar verwachten doe ik het niet.

De enige mogelijkheid voor lagere goudprijzen die ik zie is een plotselinge daling op de aandelen marketen zodat goud longs tot liquidatie gedwongen worden. Is in het verleden al vaker gebeurd.

Edit: Dat is ook toevallig, ik zie net dat "thesilvermountain.nl" een bericht verstuurt dat ze dankzij de hoge goudprijs veel goud van particulieren hebben ingekocht. Dat is vaak een signaal voor verdere stijging...

Deze post delen

3 uur geleden, Hermanusb zei:

willen ze er vanaf dan betaal ik zeker niet teveel en ik raak het ook weer kwijt voor een nette prijs.

maar dat weet je nooit zeker, zeker met de onzekerheid op de markten ivm corona virus

Als je je aankopen maar goed checkt. Ik heb de afgelopen jaren al zoveel fake American Eagles, baartjes enz gezien..

• Leuk 2

Deze post delen

13 uur geleden, Greener zei:

Als je je aankopen maar goed checkt. Ik heb de afgelopen jaren al zoveel fake American Eagles, baartjes enz gezien..

Ik heb de echte om te vergelijken.

dan neem ik gemakshalve aan dat die van thesilvermountain de echte zijn.

diameter, dikte en gewicht moeten exact gelijk zijn.

Deze post delen

1 uur terug, Hermanusb zei:

Ik heb de echte om te vergelijken.

dan neem ik gemakshalve aan dat die van thesilvermountain de echte zijn.

diameter, dikte en gewicht moeten exact gelijk zijn.

Ik las MP aankopen en geen Silver Mountain vandaar.

Deze post delen

1 uur geleden, Greener zei:

Ik las MP aankopen en geen Silver Mountain vandaar.

Klopt.

ik vergelijk mijn mp aankopen met die van thesilvermountain.

Deze post delen

Op 14-2-2020 om 19:31, Hermanusb zei:

Waarom zouden mensen op MP zilveren munten onder de zilverprijs verkopen?

Deze post delen

42 minuten geleden, Pignonwiel zei:

Waarom zouden mensen op MP zilveren munten onder de zilverprijs verkopen?

- omdat een handelaar je ook niet de zilverprijs geeft

- omdat je ze dan zwart kunt verkopen

Ik heb in verleden diverse malen zilveren rijksdaalders en guldens gekocht van particulieren.
Altijd ruim onder de zilverprijs.

Deze post delen

53 minuten geleden, HenkV zei:

- omdat een handelaar je ook niet de zilverprijs geeft

- omdat je ze dan zwart kunt verkopen

Ik heb in verleden diverse malen zilveren rijksdaalders en guldens gekocht van particulieren.
Altijd ruim onder de zilverprijs.

precies

Deze post delen

Op 14-2-2020 om 19:41, OBL-Rien zei:

Goud is lastig... wanneer het 3 dagen boven USD 1600 sluit, dan is het waarschijnlijk "off to the races", USD 1800 is dan heel waarschijnlijk op korte termijn. (Dat vertelt de TA me, voor wat het waard is.)

Hopa!, over de 1600, maar nog steeds intraday, even afwachten nog, maar dit is zeer positief voor de goudprijs...

https://goldprice.org/gold-price-chart.html

Deze post delen

Zilver is nu boven de 18 $/oz, dat geeft zicht op $20 op korte termijn.

De lange termijn TA voor zilver is (zeer) goed, wanneer we een week boven de $20 blijven dan moeten we serieus rekening houden met een aanhoudende run tot potentieel ca $30 waar enige weerstand zal liggen. (Ik heb het dan over een termijn van enkele maanden)

• Leuk 1

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...