Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wonen in Spanje [orieterende stappen]


Hermanusb

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
6 uur geleden, Hermanusb zei:

De planning is om dit najaar medio september  een keer op het vliegtuig te stappen en eens de omgeving rond Barcelona te gaan kijken.

maar wel 30 km van de kust af.

ik hou absoluut niet van drukke omgeving of mensen massa's

 

 

 

Rij ook eens richting Girona (wel kouder in de winter/Pyreneeën) en Tarragona ( goedkoper en veel rustiger dan Barça en omgeving).

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@FincaInSpanje

 

om de andere topic niet te vervuilen ga ik hier verder.

 

ik heb wel eens gekeken naar huizen als dit.

https://www.kyero.com/nl/property/7093892-villa-te-koop-torrevieja

 

ik wist niet dat ik in Spanje een hypotheek kon afsluiten.

stel je koopt iets als dit dan betaal je pakweg 40K cash en de reat als hypotheek.

dan woon je bijna voor niks.

 

dilemma is wel dat ik vreselijk graag op mezelf ben.

vandaar de finca of grotwoning.

 

moeders de vrouw ziet veel meer in bovenstaande woning,

echter de woonlasten zijn dan bijzonder laag.

ik zou er dan ook voor kunnen kiezen om zoiets als hierboven staat te kopen, hypotheek van 30K erop te zetten.

aflossing en rente is maximaal 200 per maand.

 

en dan in de buurt een finca kunnen kopen om gewoon lekker te kunnen bijkomen?

 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

In het zuiden van Spanje is 1 en ander inderdaad nog betaalbaar.

Maar als iemand die de laatste 15 jaar bezig is geweest om een familie grondstuk met villa te renoveren, een aantal kritische vragen:

- Hoe lang per jaar ga je er wonen (evt korte en lange termijn?)

Als je er minder dan voltijds woont, dan creëer je (voor jezelf en evt nabestaanden) een flinke succesie recht, repatriëring en begrafenis complexiteit. Reken erop dat je hier tijd, geld en aandacht aan moet besteden, tenzij je erop rekent dat we spoedig het medicijn tegen de dood ontwikkelen :-). (Overigens heb je dan weer nooit genoeg geld om dat uit te zitten..)

- Spreek je de taal en/of ben je van plan hier verder in te investeren?

Met alleen Engels red je je wel in de (duurdere) toeristische omgevingen. Maar al snel heb je Spaans of zelfs Catalaans nodig. Dit duurt enkele jaren op zijn minst. Ga ervan uit dat Engels sprekende leveranciers altijd de hoofdprijs vragen (want schaars zijn).

- Waarvan wil je je als prepper verzekeren door naar Spanje te gaan?

Je moet afwegen dat goedkopere grond, betere beschikbaarheid van sustainable energie bronnen en een gezonder klimaat / leefpatroon, wordt gebalanceerd door een instabielere democratie, een grotere macht van (met name fiscale) overheden* en een belabberde economie, gekoppeld aan grote immigratie.

In Nederland is het natuurlijk bizar veel duurder om te preppen, maar Spanje heeft zo zijn risico's die je wellicht niet wilt lopen.

JD

*er wordt al jaren 'gegraaid' bij pensionado's en haast ieder jaar komen er fiscale maatregelen bij met hetzelfde doel. Voor Catalonie geldt in het bijzonder dat de grotere macht van Madrid dit effect nog versterkt. Zoveel mogelijk met cash doen gaat steeds lastiger.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

De bedoeling is permanent die kant op te gaan maar we houden wel iets in NL aan.

de manier hoe we dat doen is niet de netste maar dat doen we wel.

 

We spreken beide goed Engels maar hebben geen enkel probleem met het leren van een taal.

 

Ik vertrek om meerdere redenen.

politieke klimaat hier staat me al lang niet meer aan.

ik wil een fijner klimaat om te leven.

het leven is een stuk goedkoper daar.

Nu heb ik best een goede pensioen en AOW voorziening maar ik verwacht dat de overheid deze nog wel gaat afromen.

ik heb geen zin om uiteindelijk in NL in de regen te gaan zitten zonder een cent te makken omdat de lasten hoger hoger en hoger worden om een zekere groepering aan het vreten te houden.

 

ik wil dus het liefste een finca met veel grond, desnoods ook een wat comfortabeler villa of appartement op max 30 km afstand.

 

het bos omdat ik het heerlijk vindt om in een hangmat uren in de schaduw te hangen. (Bwv spreken dan) omdat ik graag rust om me heen heb. Liefst zit ik daar met een hond. Heerlijk.

 

als ik mijn huis hier verkoop, en over een paar jaar keert een polis uit dan heb ik kapitaal zat om te vertrekken.

ik zal vanaf de verkoop van dit huis tot ik 65 ben over 7 jaar dus in NL blijven wonen.

zodra ik 65 ben dan vertrek ik.

 

mijn partner houd haar huurhuis in NL aan waar de kinderen blijven wonen.

ik wil mijn pensioen dan in spanje gaan gebruiken.

ik verwacht dan op ca 1100 netto uit te komen.

daar moet ik dan ca 25K hypotheek van betalen en van zien te leven.

dat moet lukken.

 

2 jaar later hebben we ons volledige pensioen en AOW wat een beste stuiver per maand zal zijn.

 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Iets waar je rekening mee moet houden: Met je leeftijd moet je redelijk vlot je hypotheek aflossen. Mijn ouders van 64 hebben recent een vakantievertrek in San pedro Del Pinatar aangekocht (dichtbij Torrevieja, waar die bungalo in de buurt is). Zij moeten de hypotheek binnen 10 jaar aflossen ipv de standaard 30 jaar. Hierdoor zullen de maandelijkse betalingen ook een stuk hoger uitvallen. Het is wel een prachtig gebied daar! Wel erg toeristisch, vooral als je in een van de steden aan de zee gaat wonen. 

aangepast door DTV
  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien jullie leeftijd is het handiger om toch nu te kijken en eventueel te kopen.

 

1. Dan kun je de woning nog helemaal aanpassen naar je zin.

2. Je lost al een groot deel af.

3  Je levensverzekering zal een stuk lager uitvallen.

4. Je hebt al een goedkoop vakantiehuis.

5. Je kunt er aarden en de weg vinden onder de locals en evt vrienden en kennissen opdoen.

 

Daarnaast zou ik niet te groot kopen op deze leeftijd, want groot betekent meer werk/onderhoud. Eén , twee hectare lijkt me ideaal wat voor NL begrippen nog heel groot is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden, FincaInSpanje zei:

Gezien jullie leeftijd is het handiger om toch nu te kijken en eventueel te kopen.

 

1. Dan kun je de woning nog helemaal aanpassen naar je zin.

2. Je lost al een groot deel af.

3  Je levensverzekering zal een stuk lager uitvallen.

4. Je hebt al een goedkoop vakantiehuis.

5. Je kunt er aarden en de weg vinden onder de locals en evt vrienden en kennissen opdoen.

 

Daarnaast zou ik niet te groot kopen op deze leeftijd, want groot betekent meer werk/onderhoud. Eén , twee hectare lijkt me ideaal wat voor NL begrippen nog heel groot is.

 

Komend najaar ga ik eerst kijken.

 

het huis zal niet te groot worden, daar kies ik bewust voor om de door jou genoemde reden.

ik wil er juist niet teveel werk aan hebben.

 

maar ik wil me kunnen afzonderen.

daarvoor zal ik een hele goedkope finca gaan kopen.

maar ik moet het eerst zien.

misschien is 1 ha wel groot genoeg.

 

ik koop sowieso wat eerder.

maar geen 7 jaar eeerde.

na mijn 62ste zal de aankoop moeten plaatsvinden.

ik wil een huis ook niet lang leeg hebben staan. Weer niet hoe het in Spanje gaat met krakers enzo.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
22 uur geleden, Hermanusb zei:

Door de omstandigheden in Spanje ga ik dit najaar niet kijken maar in 2021, als het rustiger is.

Heel begrijpelijk,

blijf wel je ideeen en vorderingen hier schrijven, misschien ook daar door komen er nog meer tips.

Wij blijven het volgen want we willen ook gaat zien wat onze mogelijkheden zijn.

We hebben nu beiden ook onze AOW, en hebben geleerd met heel weinig toch goed en gezond te leven.

Maar hier de oude dag door brengen is niets voor ons, wij hebben het wel gehad met het leven hier.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-5-2020 om 20:10, JJ&A zei:

Heel begrijpelijk,

blijf wel je ideeen en vorderingen hier schrijven, misschien ook daar door komen er nog meer tips.

Wij blijven het volgen want we willen ook gaat zien wat onze mogelijkheden zijn.

We hebben nu beiden ook onze AOW, en hebben geleerd met heel weinig toch goed en gezond te leven.

Maar hier de oude dag door brengen is niets voor ons, wij hebben het wel gehad met het leven hier.

 

Begrijpelijk.

wij moeten nog wat jaartjes voor we ons pensioen hebben.

ik nog ruim 7 jaar tot pensioen en 9 tot de aow.

wij hebben nog wat tijd want te vroeg kopen betekend heel veel leegstand en dat is niet handig.

 

dan beter door sparen en tzt wat mooiers kopen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Onroerend goed prijzen fluctueren altijd met een langzame trend omhoog (inflatie, vraag en aanbod,  hoog- of laagconjunctuur etc). In Nederland zitten we ondanks corona op een piek qua prijzen,  maar dat is omdat er te weinig aanbod is en de rente historisch laag is. Bovendien is er veel geld beschikbaar bij de banken.

 

Voor Spanje ligt dat verhaal weer anders. Het aanbod is gigantisch, er is een corona crisis en bijna een kwart van de Spanjaarden heeft geen werk of inkomen. Daarnaast ligt de (vakantie)verhuur markt op zijn gat op een paar grote steden na.

 

De komende periode hier, vanaf nu tot misschien wel de volgende 1-2 jaren moet je dus je slag slaan om een leuke slag te slaan. Daar kun je nooit tegenop sparen @Hermanusb.

 

Stel de vraagprijs van een leuk object ligt op de top op 100.000€. Dan kun je hiervoor nu voor 60-65.000€ bieden bijvoorbeeld. Over een paar jaar kost het weer 100.000€ of meer. Dus tegen economische omstandigheden kun je bijna niet tegenop sparen.

 

Ook hebben de banken veel inbeslagnames momenteel omdat mensen hun rekeningen niet kunnen betalen. Die kijken maar deels naar de waarde van de woning en meer naar de schuld die er tegenover staat. Hun main business is niet onroerend goed beheerder spelen, maar de geldmarkt.

 

Zo kocht ik bijna twee jaar terug mijn toekomstige BOL bij de bank. Ik kocht het van de bank 85.000€ onder de onafhankelijke taxatie van de toenmalige marktwaarde.

 

Mijn advies is dus om als het lukt nu juist iets te zoeken en mogelijk te kopen, omdat de omstandigheden erg gunstig worden/zijn.

 

Over het algemeen geldt voor een buitenlander hier dat je 60-70% hypotheek kunt krijgen. Voor een object van 100.000€ is dus 30-40.000€ eigen geld nodig en voor de rest krijg je een 20 jaars hypotheek tegen iets meer dan 2% rente momenteel.

 

Eerder aflossen mag altijd tegen 0.25% boete. Dus 10.000 extra aflossen kost je 250€. Dan kun je kiezen het hypotheek maandbedrag hetzelfde te houden (dus dan ben je eerder afgelost) of gewoon je 20 jaar aan te houden (dan daalt je maandbedrag).

 

In de kleine gemeente waar mijn BOl ligt wonen formeel iets meer dan 11.500 personen, dus zeg even 5.000 gezinnen. Er staan momenteel 600 woningen te koop. Dus dat is best veel.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom alleen kijken naar de kust? In het binnenland is meer dan genoeg te vinden voor prima prijzen. Je moet de taal dan wel absoluut leren (hier in NL / BE alvast met cursussen beginnen!). Vrienden van mij hebben dat gedaan en het grote voordeel is, is dat als je je best doet met het integreren, dat je in een dorp goed opgenomen wordt. De mensen zijn behulpzaam en er is nog sociale controle op een goede manier. Lijkt mij veel prettiger dan anoniem ergens aan de kust te zitten, tussen de vakantiewoningen die meestal leeg staan.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf ook bezig met het ombouwen van een vakantie huis naar een BOL. Een voordeel dat ik je wil meegeven is als je op een berg koopt, je voordelen hebt van zwaartekracht voor zaken als hemelwater opvangt tbv (moes)tuin en grijswitter circuit. Overvloedige zon is ook een voordeel geworden sinds de afschaffing van een Solar PV 'belasting'.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden, Albis zei:

Waarom alleen kijken naar de kust? In het binnenland is meer dan genoeg te vinden voor prima prijzen. Je moet de taal dan wel absoluut leren (hier in NL / BE alvast met cursussen beginnen!). Vrienden van mij hebben dat gedaan en het grote voordeel is, is dat als je je best doet met het integreren, dat je in een dorp goed opgenomen wordt. De mensen zijn behulpzaam en er is nog sociale controle op een goede manier. Lijkt mij veel prettiger dan anoniem ergens aan de kust te zitten, tussen de vakantiewoningen die meestal leeg staan.

 

Het is waar je jezelf het beste bij voelt. Ik heb een boerderij landinwaarts waar ik me verder prima voel, maar mijn vrouw zou nooit permanent op die berg willen vertoeven.

 

We hebben ook een woning op nog geen kilometer van zee, waar het in de zomer wat drukker is maar in de winter wonen er ook mensen (Locals, gepensioneerden en emigranten).

 

Aan zee minder grond maar meer faciliteiten, relatieve luxe, etc. Landinwaarts meer ruimte, basics etc.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Hallo landverhuizers,

Een paar opmerkingen.

Veel grond klinkt in de praktijk handig echter de ligging is toch echt de key voor een rustzoeker. Ik heb laatst een hectare gekocht in het achterland van Tarragona. Aan twee zijden omgeven met zogenaamd monte publico: Dat zijn stroken grond van de gemeente die niet bebouwd gaan worden, een soort wildstroken met prikkelbosjes en rotspartijen. De twee resterende zijden zijn lager gelegen akkers met olijfbomen waar af en toe wordt geploegd, gesnoeid of geplukt. Zet je huis in de hoek en je bent 80- 90 meter van de grens zonder 4 hectare aan te schaffen. Overigens bestaan er regels die afstanden tussen huizen in het buitengebied onderling bepalen. In ons dorp is dat 300m onderlinge afstand. Bedenk in de vallei is rust, op de berg lawaai. Let op hoeveel mensen de toegangsweg moeten gebruiken: ons weggetje loopt dood. Let erop of hoger gelegen gebieden inkijk hebben op je grondstuk. Pas op met schotels en zonnepanelen ivm inbraak. Ik zou altijd gaan voor een ommuurde schuur of huis waar installaties op de grond staan en dus niet op het dak. Heel belangrijk is positie zonnepanelen op zuid en optimaal op de winterzon( rond de 45 graden) zomers nooit problemen met energie, in de winter kort licht en lage baan...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil dus volgend jaar als de corona wat minder aanwezig is ( hoop ik ) gaan kijken in Spanje.

eerste doelstelling zal de regio zijn.

Ik heb reuma en astma klachten en dat zal wel niet minder worden.

wel heb ik de ervaring dat ik in Spanje of zuid Italie nagenoeg geen klachten heb.


Het klimaat is daar gewoon beter voor mij.

 

ik wil dus verkassen naar een regio die weinig regen kent en een comfortabele temperatuur kent zeker in de winter periode.

sneeuw en regen heb ik geen behoefte aan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 28-9-2020 om 23:47, Vraptor zei:

Dat wordt Andalusië in het zuiden of Costa Blanca regio Benidorm, waar een micro klimaat heerst aan de kust. Echter, als je het achterland in gaat voor de rust en privacy kom je al gauw in hoger gebied: meer neerslag, kou en soms sneeuw. 

@Vraptor
ik zat vandaag weer even te gluren.

ondanks dat de oppervlakte minder is dan wat ik wil ziet zoiets als dit er best oke uit.

water in de buurt.

https://www.kyero.com/en/property/5676957-country-house-for-sale-mora-d-ebre

 

aangepast door Hermanusb
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn na zes maanden in Assen te hebben gewoond weer terug in de flat waar we vandaan kwamen maar nu wonen we beneden, voor ons een hele vooruitgang.

Maar Spanje is zeker niet van de baan hopen dat het wat rustiger word wat betref de corvit en gaan we toch oriënteren in Spanje, ja dit jaar nog.

Mooi zou het zijn in de buurt van een ander Prepper gezin of @Hermanusb jammer dat @FincaInSpanje daar niet woont we zouden ook heb graag als buurman willen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@JJ&A

 

wij willen gewoon een leuke plek in een. Prettige omgeving, een mooi appartement vlak aan de kust.

 

en daarnaast zoiets als hierboven.

met een stacaravan of een blokhut erop.

alleen zal ik waarschijnlijk deze ook gaan verhuren, daarmee genereer je inkomsten.

en heb ik het zelf nodig dan Stopt de verhuur.

 

de kosten zijn voor het tweede wel te overzien.

15K voor de grond.

en dan de kosten voor een caravan, of stacaravan cq blokhut.

 

het mooiste is dicht bij water en bergen zodat verhuur aan vissers een optie is.

wij verhuren enkel als we er zelf ook wonen zodat er toezicht van onszelf is.

 

als ik met verhuur een mooi bedrag kan pakken dan is het een extratje,

zonder verhuur kan ik mezelf toch wel bedruipen daar.
 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-9-2020 om 19:29, Hermanusb zei:

Ik wil dus volgend jaar als de corona wat minder aanwezig is ( hoop ik ) gaan kijken in Spanje.

eerste doelstelling zal de regio zijn.

Ik heb reuma en astma klachten en dat zal wel niet minder worden.

wel heb ik de ervaring dat ik in Spanje of zuid Italië nagenoeg geen klachten heb.


Het klimaat is daar gewoon beter voor mij.

 

ik wil dus verkassen naar een regio die weinig regen kent en een comfortabele temperatuur kent zeker in de winter periode.

sneeuw en regen heb ik geen behoefte aan.

 

Hoi beste @Hermanusb

 

Mijn vrouw heeft achteraf ook geen behoefte meer in triest regenachtig weer, dus misschien word het blokhut die je wilt bouwen voor ons, haha dat zou mooi zijn.

We willen ons nog dit jaar oriënteren hebben jullie al een idee waar je heen wilt, laat het ons weten.

Het liefs een blokhut de niet snel te warm word en zelf redzaam, hoe lijkt je dat???

 

Het is goed als het niet al te ver van een ziekenhuis af is.

We staan altijd open voor het uitwisselen van ideeën.

 

Ik ben zelf trouwens ook aardig handig en vindingrijk kan mooi van pas komen.

 

Mvg,

@JJ&A

Link naar reactie
Delen op andere sites

@JJ&A

 

ik wil graag wat zuidelijker dan het voorbeeld wat hierboven staat.

want dan zijn de winters prettiger.

 

alleen een rivier, met wat bos en bomen nog veel zuidelijker is niet zo simpel.

 

zelfvoorzienend leven is voor mij minder van belang.

uiteraard zal ik mijn voorraden daar ook aanleggen maar wij hebben een vrij goed pensioen tzt.

we hebben beide ons hele leven gewerkt en een pensioenopbouw gehad.

 

wel willen we kippen hebben lopen.

misschien nog wat anders maar niet teveel.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...