Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zelf paddenstoel verbouwen.


MyronPrps

Aanbevolen berichten

Hallo Iedereen,

 

Ik mag af en toe graag youtube afspeuren voor wat nieuwe recepten en een van mijn favorieten hierbij zijn de recepten van Jun uit Japan. Jun laat vaak zien waar zijn producten vandaan komen en in een video van hem laat hij zien hoe hij langs gaat op een paddenstoelen kwekerij

 

Hier de Link voor de nieuwsgierigen onder ons.

 

Na een beetje speurwerk zag ik dat je deuvels kunt kopen met de sporen van de paddenstoelen die je wilt welke je dan in rottend loofboomhout inbrengt en dan nat houdt.

 

Nu klinkt dit allemaal erg simpel maar net iets te simpel.

 

Dus ik was eigenlijk benieuwd naar jullie ervaringen en of ideeën of juist suggesties.

 

Eigen paddenstoelen kweken leek mij een leuk idee in mijn eigen stukje bos, zeker als het zichzelf kan vermeerderen.

 

Bedankt voor het lezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb in het verleden meerdere malen met Shitake deuvels gewerkt op verschillende houtsoorten.

Was allemaal goed te doen en net zo makkelijk zoals je overal leest.

Waarom in het verleden en niet in het heden? Twee punten:

 

A: Duurt veels te lang. Stammetjes moeten nog helemaal afbreken voordat je ook maar aan oogst mag gaan denken.

B: Opbrengst is niet hoog genoeg. Als hobby leuk om een paar keer te doen maar niet om echt van te kunnen leven.

 

Als je met mycelium aan de slag wil kan ik je het volgende topic aanraden:

 

https://forum.preppers.nl/topic/13248-stropharia-telen/

 

Dit is nog vele malen makkelijker dan met deuvels te gaan werken ?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-1-2020 om 09:17, Greener zei:

Ik heb in het verleden meerdere malen met Shitake deuvels gewerkt op verschillende houtsoorten.

Was allemaal goed te doen en net zo makkelijk zoals je overal leest.

Waarom in het verleden en niet in het heden? Twee punten:

 

A: Duurt veels te lang. Stammetjes moeten nog helemaal afbreken voordat je ook maar aan oogst mag gaan denken.

B: Opbrengst is niet hoog genoeg. Als hobby leuk om een paar keer te doen maar niet om echt van te kunnen leven.

 

Als je met mycelium aan de slag wil kan ik je het volgende topic aanraden:

 

https://forum.preppers.nl/topic/13248-stropharia-telen/

 

Dit is nog vele malen makkelijker dan met deuvels te gaan werken ?

 

 

 

Bedankt voor de tip dat is zeker een goede!

 

Ik zat eraan te denken zelf shiitake te verbouwen in mijn bos zoals de paddenstoelkweker in het filmpje, ruimte genoeg waar ik toch nooit bijkom en die laatik lekker dan hun gang gaan en heb ik af en toe verse opbrengst daar.

 

De stropharia ga ik zeker naar kijken, binnenkort een voortuin op het oosten maar met huizen aan de andere kant dus dat word de meeste schaduwrijke plek van het gehele huis en is dan super om dit te telen, 

 

Wat vind jij zelf van de smaak valt het ergens mee te vergelijken?

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, MyronPrps zei:

 

Bedankt voor de tip dat is zeker een goede!

 

Ik zat eraan te denken zelf shiitake te verbouwen in mijn bos zoals de paddenstoelkweker in het filmpje, ruimte genoeg waar ik toch nooit bijkom en die laatik lekker dan hun gang gaan en heb ik af en toe verse opbrengst daar.

 

De stropharia ga ik zeker naar kijken, binnenkort een voortuin op het oosten maar met huizen aan de andere kant dus dat word de meeste schaduwrijke plek van het gehele huis en is dan super om dit te telen, 

 

Wat vind jij zelf van de smaak valt het ergens mee te vergelijken?

 


De smaak is te vergelijken met die van een biefstuk. Beetje peper en zout doet wonderen. 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Vladimir zei:

Heeft iemand hier ervaring met het kweken in zakken op zaagsel?

Lijkt me een stuk makkelijker, en neem aan dat je ook de hoeveelheid en timing van productie beter kan plannen.

 

 

kings-in-gro-bags.jpg


Ik heb meerdere soorten op zakken met houtzaagsel gekweekt.

Qua timing heeft deze methode inderdaad de voorkeur mits je de ruimte hebt om zakken in verschillende stadia te kunnen huisvesten. Vergeet ook de bakken niet om de luchtvochtigheid op peil te houden als je het helemaal volgens het boekje wilt doen.

Qua gemak is een patch in de tuin een stuk gemakkelijker. Geen rommel in huis en een flink grotere opbrengst.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil beginnen met de stropharia op de houtsnippers. We hebben straks een mini voortuintje met een zeer ruime achtertuin.

 

Ik wou in de voortuin een simpel fruitboompje omdat het niet al teveel zon krijgt dus perfect voor de stropharia.

 

Shiitake deuvels ga ik in mijn eigen bos verspreiden zoals de shiitake boer in het filmpje van mijn eerste post. Het kost me dan alleen de deuvels, dat het lang duurt is niet zo erg omdat het toch in een rustig stukje bos zn best mag doen.

 

Nu nog kijken hoe ik hier allemaal aan ga beginnen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Voor paddestoelen  in het bos. Ik heb dat jaren lang gedaan. Het werk geweldig. Je zoek oude omgevallen  bomen in de schaduw, doe de sporen in diepe groeve of gaten. Je kun op heel veel plek doen met veel verschillende pado. En steeds oogsten als je een paar laat staan , krijgen je ze steeds opnieuw zonder moeite. Lazy guerilla Gardening. Ga ik gewoon weer doen, hier in het bos. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paddestoelen vereisen vocht en een hoge luchtvochtigheidsgraad. Ik heb er geen ruimte voor. En voor die paar champignons, ga ik naar de winkel. Vaak is kopen goedkoper dan zelf verbouwen. Hoe etisch het ook klinkt. Wees realistisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...