Ga naar inhoud
GENEGEERD

optrekken aan een mes


candyman

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hoi @candyman

Geen idee wat je doel is om jezelf op te trekken aan een mes dat je in een boom hebt gestoken. Maar als je wat bombproof messen zoekt:

https://www.bussecombat.com Busse combatknives

en de "goedkopere" versie uit de familie https://www.swampratknifeworks.com

Van beide merken heb ik er enkele en ja, deze zijn zga bombproof en geschikt voor jou doel. Maarja je loopt dan ook wel te sjouwen met een dikke lap staal aan je broeksriem.

Ik verwacht dat de messen van Becker/Kabar dit ook wel kunnen. Hier een aardige recente review van de BK2: https://bladereviews.com/ka-bar-becker-bk-2-review/

 

ik kan je meegeven dat ik vaker een eenvoudig Mora mes en/of een Victorinox gebruik voor het meeste outdoor snijwerk. Doet ook alles wat van een mes verwacht...

Oja, let wel op....steek je een mes in een boom en je gaat er op staan/hangen, dan verwacht ik dat het mes eerder uit de boom schiet dan dat ie breekt.....met alle gevolgen die kunnen ontstaan van "bijzonder" gebruik van scherp staal....?

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me afhankelijk van een aantal faktoren. Ten eerste jouw gewicht en ten tweede hoe diep je het mes in de boom kunt jassen. Dutch bushcraft knives hadden eens een review op youtube over de mora robust. De jongen die er op ging staan was niet zo heel zwaar en het mes hield stand. Verder herinner ik me dat @carismo eens zei dat hij vond dat een mes zijn gewicht moest kunnen houden. Misschien dat hij weet welke messen het sterkst zijn.....

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kwam op het idee toen ik met crossfit bezig was @prepass daar hing een bord om jezelf aan op te trekken.

s-l300.jpg

Indien nodig lijkt het me ook wel handig op zo'n manier met messen in een boom te kunnen klimmen.

En aangezien in regelmatig te horen krijg dat ik de boom in kan moet ik wel weten welke messen ik kan gebruiken ?

 

Ik ga uit van een gewicht van 80 a 90kg 
@justin kees 

aangepast door candyman
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als bomproof mes kan ik het merk Strider aanraden. 
Alleen je vrouw zal ook een explosie geven als je er één koopt ?

Ooit verschillende types van aangeschaft nadat ik een filmpje zag van Amerikaanse soldaten die een mes in een plank staken en erop gingen springen. 
Ook 1 van de messen die mij ooit eens zelf  flink te grazen heeft genomen. Gelukkig een hele mooie snede maar dat is weer een heel ander verhaal...

 

Strider Knives

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden, candyman zei:

Ik kwam op het idee toen ik met crossfit bezig was @prepass daar hing een bord om jezelf aan op te trekken.

s-l300.jpg

Indien nodig lijkt het me ook wel handig op zo'n manier met messen in een boom te kunnen klimmen.

En aangezien in regelmatig te horen krijg dat ik de boom in kan moet ik wel weten welke messen ik kan gebruiken ?

 

Ik ga uit van een gewicht van 80 a 90kg 
@justin kees 


cool, die crossfit oefening doe ik ook af en toe. Ik kan je nu al zeggen dat je een goede scherpe (pen achtige) punt nodig heb om ‘m ver genoeg in het hout te krijgen. Dan is het ook nog afhankelijk van de boomsoort en of er een dikke schors laag op zit. Oja, en je moet aardig wat "slag"kracht in je armen hebben om ‘m er diep genoeg in te krijgen. Persoonlijk vind ik het te link....

yup, Strider knives....mooi spul....?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb idd gezegd dat een mes mijn gewicht moet kunnen houden echter er is een verschil om dit te doen bij het testen of het werkelijk doen in een survivalsituatie en je maar 1 mes hebt...  

 

messen met een rugdikte vanaf 5 mm, een breedte van minstens 3 cm en een hardheid van rond de 57-58 zouden geen problemen mogen geven --> onder de 50 zouden kunnen buigen boven de 65 zouden kunnen breken.

 

echter is het wel aangewezen de volledige breedte van het mes voor meer dan de helft erin te krijgen. (en er achteraf ook terug uit) ook zijn  er messen met serieuze uitsparingen voor de vinger... zou ik ook niet aanraden.
 

 

 

wat ik  onlangs  heb ondervonden is dat de haak van de victorinox zakmessen (vanaf 3-4 lagen)  vrij sterk zijn...
 

 

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Baco 2449 is een sterke sloop mes moet dus heel wat kunnen hebben, en om de prijs hoef je het niet te laten.

Maar om een boom in te klimmen moet toch makkelijker kunnen bovendien mocht de mes toch afknappen dan kan je behoorlijk verwond raken door het deel wat nog in de boom zit.

Afhankelijk hoe hoog je de boom in wilt dan kan je misschien nog beter twee bijlen kunnen gebruiken sla je behoorlijk hard de bijlen verticaal op verschillende hoogte in de boom dan kan je veiliger een stukje klimmen dacht ik dan met messen.

En je kan ook nog makkelijk met een bijl een trappetje maken van gehakte stammetjes, voor mijn gevoel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of een mes laten smeden van verenstaal die door de handvat loopt en iets uitsteekt dan kan je er net zo hard op slaan als je wilt om de mes in de boom te drijven, moet hij er weer uit dan kan je op de rug van de mes slaan tot hij met de snede tegen de boom aan ligt, dat is een mogelijkheid naar mijn idee.

We hebben dacht ik ook leden die zo'n mes voor je kan maken, en het zal geen €200,00 kosten, misschien zelfs wel de helft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zocht vroeger altijd makkelijke bomen uit als ik wil klimmen??.

En waarom zou je dat willen?

Als je toch regelmatig in een boom wilt klimmen kan je beter twee ijsbijlen hebben met twee touwen er aan met instap mogelijkheid om je voeten, dan klim je heel wat makkelijker in een boom.

Of rotspinnen met touwen zo als met een rotswand gaat beklemmen, of een touwladder die je om een dikke tak heen bevestigt, en een voordeel je beschadigt de bomen niet..

 

Misschien brengt je dit op een idee.

20160914-Vier-technieken-om-in-bomen-te-klimmen-nezc7y32nb2rflss9qodcqtp17n8qyq8h4jalexk0k.png

 

Nogmaals waarom wil je de boom in, sorry ik moet er ook nog een beetje om grimlachten, neem me dat niet kwalijk, jij zal wel een goede reden hebben.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
  • 5 maanden later...

Als je jezelf op wilt trekken aan een mes moet je eerst op die hoogte dat mes in de boom hameren dus je bent al op die hoogte.....

Maar ik snap je vraag.

Fallkniven A1 en kabar becker bk 22.De morakniv robust ook wel (ik heb er met mijn 105 kilo op gestaan).

Maar een mes is een mes en geen koevoet of bijl.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Een van de meest goedkope en simpele maar robuuste messen die ik ken is de hultafors HVK (rond de 5 euro) en voor mij een mes wat ik overal heb liggen, in de auto, in de bus, in de schuur, in de gereedschapskist etc. Etc. Simpel mes, roestend staal, maar voor dat budget ook een waarvan je het niet erg vind als er wat mee gebeurt of je raakt het kwijt, een echt werkmes waar je niet zuinig op hoeft te zijn.

En ook een waar je dus desnoods de slijptol langs trekt om m wat scherper te maken (ik weet het, vloeken in de kerk, maar in de garagewerkplaats van een vriend wel de methode die gebruikt wordt).

 

 

Voor de beeldvorming een stukje geknipt, geen directe links maar wel de info om de filmpjes te vinden. 

 

 

Well chaps, here it is, the video for the long awaited and discussed knife destruction tests, thanks to everyone who offered some input to the tests i should do, unfortunately, it wasn't possible to do them all this time round.

Enjoy.

YouTube - Knife Test - Hultafors HVK - Part 1 of 5

YouTube - Knife Test - Hultafors HVK - Part 2 of 5

YouTube - Knife Test - Hultafors HVK - Part 3 of 5

YouTube - Knife Test - Hultafors HVK - Part 4 of 5

YouTube - Knife Test - Hultafors HVK - Part 5 of 5

 

EDIT: ik zie net dat de video's nu op privé staan.  

Einde EDIT

aangepast door pjotr78
Aanvullende informatie
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden, Gamble zei:

Tsja... Ik vraag me echt af waarom dit belangrijk is. Maar als je een robuust mes wil (en dat zijn er velen), vraag dat dat gewoon...

Dat is een goeie vraag, ik denk ook dat de vraag wat ver gezocht is, en niet goed voor de boom, maar als je perse zoiets wil proberen zou ik niet een mes van 60 of meer euro willen riskeren, dan liever een van een euro of 5 met risico op schade of niet meer (goed) uit de boom krijgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-12-2021 om 17:22, 652 zei:

Als je het mes er met de hand diep genoeg in krijgt zou ik het knap vinden. 

 

Afhankelijk van welke houtsoort en het mes.

 

Op 2-3 meter met een no spin worp is het zeker mogelijk. Echter er gewoon insteken met de mes in de hand om ermee te klimmen moet ik ook nog zien.  Dan zijn er wel veiligere opties...

 

Initieel was mijn punt dat een mes waar je mee door knoeste gaat batonnen en schors afwrikken sterk genoeg moet zijn, mijn manier om te testen destijds was eraan te gaan hangen... Enkele jaren later ik komt er een deel ervaring mee dat je aan het model en dikte al kan zien of het hiervoor geschikt is ( met een kleine marge op een slechte harding)

 

 

 

 

 

Op 24-12-2021 om 12:13, pjotr78 zei:

Dat is een goeie vraag, ik denk ook dat de vraag wat ver gezocht is, en niet goed voor de boom, maar als je perse zoiets wil proberen zou ik niet een mes van 60 of meer euro willen riskeren, dan liever een van een euro of 5 met risico op schade of niet meer (goed) uit de boom krijgen

 

De prijs van een mes wordt door verschillende factoren bepaald echter de waarde is voor iedereen anders. 

 

Ik heb er alle vertrouwen in dat een 5-6 mm dikke tops met een hoger prijskaartje mijn gewicht zal houden... Daar er messen zijn van onder de 10 euro zijn waar ik het er destijds niet eens mee zou proberen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-12-2021 om 20:44, pjotr78 zei:

@carismo ik denk zeker ook dat er bepaalde (duurdere) messen zijn waarmee het prima kan, maar die zou ik liever niet riskeren, dan zou ik liever zo'n mes van een euro of 5 willen riskeren. Maar dat is uiteraard persoonlijk. 

 

greetz

Pjotr78

 

 


Ik moet het eerste allround kampeermes (lemmet van 10-20 cm lang,  3-4 cm breed en een rugdikte van 5-6 mm) voor een winkelprijs van 5 euro nog tegenkomen.

Alle begrip dat er financiële elementen meespelen in bepaalde preps echter een goede 'in the middle' is naar mijn gevoel nog altijd beter dan budgetaire prullaria.
Om budgetaire reden koop ik ook nooit kwalitatievere tools nieuw in de winkel maar schuim regelmatig marktplaats ed af.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet je een goed mes op budget hebben is mora je beste optie.

Heb overal wel een mora basic liggen. Gebruik hem ook op werk. Meestal om dingen los te wrikken, af en toe voor afbramen en verpakkingen open te snijden. Is hij daar te bot voor ga ik er een paar keer met een slijptol langs. Gaat zo al een jaar mee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-1-2020 om 04:08, JJ&A zei:

De Baco 2449 is een sterke sloop mes moet dus heel wat kunnen hebben, en om de prijs hoef je het niet te laten.

Maar om een boom in te klimmen moet toch makkelijker kunnen bovendien mocht de mes toch afknappen dan kan je behoorlijk verwond raken door het deel wat nog in de boom zit.

Afhankelijk hoe hoog je de boom in wilt dan kan je misschien nog beter twee bijlen kunnen gebruiken sla je behoorlijk hard de bijlen verticaal op verschillende hoogte in de boom dan kan je veiliger een stukje klimmen dacht ik dan met messen.

En je kan ook nog makkelijk met een bijl een trappetje maken van gehakte stammetjes, voor mijn gevoel.

Sloopbeitel

MerkBahco

Artikelnummer:HB2449

 

Sloopbeitel.thumb.jpg.1331f087d01ea1c18936291cffb8cc94.jpg

Snel naar 

Alle producten in deze groep

Specificaties

Blad lengte (mm)100

Klingdikte (mm)4

EAN code7314150194056

Fabrikant productnaam2449

Min. orderhoeveelheid1

Leverancier artikelnummerHB2449

Toepassingsgebied:

- Gebruik als bijzonder robuust timmermansmes dankzij het afgeronde mes

Voordelen:

 Blijft lang scherp

 Veelzijdig inzetbaar (ook als hendel)

Details:

- Hardheid mes 58-61HRc

- Gebogen knokkelbescherming

Eigenschappen:

- Slijtvaste greep van slagvast PPE

- Op de achterkant van het mes kan met een hamer worden geslagen

 

HB2449

Controleer voorraad

Sloopbeitel

€ 25,80

Nu voor:€ 23,22

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-12-2021 om 12:51, 652 zei:

Moet je een goed mes op budget hebben is mora je beste optie.

Heb overal wel een mora basic liggen. Gebruik hem ook op werk. Meestal om dingen los te wrikken, af en toe voor afbramen en verpakkingen open te snijden. Is hij daar te bot voor ga ik er een paar keer met een slijptol langs. Gaat zo al een jaar mee



Een beste optie bestaat niet... enkel een minst slecht denkbare wanneer het fout gaat.😉

Voor echt zwaar gebruik (qua fieldcraft) heb ik reeds een paar van deze budgetters gebroken...  

Op 1 van de belangrijkste tools kunnen rekenen is belangrijk...


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...