Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Log in om dit te volgen  
FincaInSpanje

Spaarrente 0% wat doe jij met je cash?

Recommended Posts

Het is nu officieel. De eerste grote bank heeft de spaarrente op 0 gezet, dus feitelijk verlies je door nu te sparen door de inflatie. Mogelijk krijgen we zelfs te maken met negatieve rente.

Wat doe jij als prepper met je spaargeld?

Verander je iets aan je tactiek?

Ga je voor gear, edelmetalen,  sterke drank, extra voorraad?

Investeer je nu juist of ga je versneld de hypotheek aflossen?

• Leuk 1

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik zal zelf aftrappen.

Ik geloof al een tijdje niet meer in sparen dus stapte zo nu en dan in de edelmetalen om wat rendement te maken. Echter nu op een laag pitje door de hoge goudprijs.

Anderhalf jaar geleden besloot ik om voor investeren te gaan. Bijna al mijn pingping stop ik in de nieuwe BOL/BIL. Cash hou ik beperkt achter de hand.

Mijn dilemma wat ik met mevrouw Finca moet bespreken is het Spaargeld van de kinderen. Wij sparen voor onze kids vanaf hun geboorte om ze straks een leuke start te kunnen geven. Dat doen de oma's en opa's ook. We hebben hierbij een bepaald spaarbedrag in gedachten voor als ze 21 zijn en voldoende wijsheid in pacht hebben hiermee om te gaan.

Nu kunnen we twee dingen doen. Het zo laten en door blijven sparen met verlies of we kunnen het geld "tijdelijk" gebruiken om de hypotheek op de BOL te verlagen. Stel de hypotheek is 2,5% en we kunnen dit een stukje verlagen. Dan betalen we dus iets minder rente en/of aflossing. Feitelijk besparen we dus 2,5%.

De uitdaging dan wordt om voor de 21e van de kids het streefbedrag weer in cash te hebben, zodat we dat kunnen meegeven. 

Wat is wijsheid?

• Leuk 3

Deze post delen

Niet dat ik veel heb maar wat ik heb dat investeer ik in m'n huis.

Hypotheek afbetalen en zelfvoorzienend maken.

Met het spaargeld van de kinderen ben ik aan het beleggen.

Bij een kinderspaarrekening kan je nog 0,3% rente krijgen maar beleggen levert meer op.

• Leuk 1

Deze post delen

@FincaInSpanje Je geeft zelf al antwoord op je vraag... sparen kost geld! Dief van je eigen portemonnee wat dat betreft. Investeren en spreiden, beetje in dit, stukje in dat en uiteindelijk van alles wat. Op het moment dat je een euro krijgt is die nog het meest waard.

Bij grotere financiële ruimte herhaal ik wat ik ooit te horen kreeg; 

stop je duiten in kluiten! ( boeren wijsheid )

• Leuk 1

Deze post delen

Die negatieve rente zie ik niet zo snel gebeuren op "normale" spaartegoeden, de meeste mensen parkeren het geld dan gewoon op de betaalrekening. En als je daar rente op gaat heffen krijg je zowel een maandelijkse bankrun als een veel grotere cash economie waar de overheid geen zicht meer op heeft cq geen belasting op kan heffen.

Zelf hoop ik eind dit jaar verlost te zijn van een hypotheek en alles wat ik daarna nog overhoud gaat in buitenlands ontroerend goed, collectables en met name naar lange verre reizen

• Leuk 1

Deze post delen

5 uur geleden, FincaInSpanje zei:

Wat is wijsheid?

Hypotheek minimaal 95% aflossen.

investeren zodat de maandlasten lager worden. (isolatie/verduurzamen/energiezuinig)

En ervan uit gaan dat je kinderen ooit erfgenaam zullen zijn van je afgeloste Finca en huis in Nederland.

Als je geld teveel heb zou ik overwegen om als de kids gaan studeren een pand te kopen en deze om te bouwen naar studentenhuis.

Als ik kijk wat mijn dochter nu per maand moet betalen voor een kamer in een studentenstad is dit wel erg verleidelijk.

• Leuk 2

Deze post delen

1 uur geleden, martin zei:

Hypotheek minimaal 95% aflossen.

investeren zodat de maandlasten lager worden. (isolatie/verduurzamen/energiezuinig)

En ervan uit gaan dat je kinderen ooit erfgenaam zullen zijn van je afgeloste Finca en huis in Nederland.

Als je geld teveel heb zou ik overwegen om als de kids gaan studeren een pand te kopen en deze om te bouwen naar studentenhuis.

Als ik kijk wat mijn dochter nu per maand moet betalen voor een kamer in een studentenstad is dit wel erg verleidelijk.

Inderdaad stenen is altijd een goede investering geweest zowel in binnen- als buitenland. Daarom doen we onze woning in NL in principe niet weg en gaat deze over naar de kids. Zelfde overigens voor Spanje. Kids mogen het hebben straks.

Huis NL heeft voor mij geen nut af te lossen. Mijn rente is o.b.v. de "oude" Euribor en die staat negatief. Ik betaal al minimaal 5 jaar nog geen 100€ aan de hypotheek. 2028 loopt deze af dus nog een jaar of 8.

Finca in Spanje is schuldenvrij.

Nieuwe Villa (BOL/BIL) zit nog ongeveer 50% hypotheek op dus hier aflossen lijkt het meest logisch. 🤔

Nu kun je bij mijn bank op twee manieren aflossen. Ten eerste kun je aflossen zodat je maandbedrag lager wordt. En optie twee is aflossen in looptijd. Je houdt dan hetzelfde maandbedrag maar je bent eerder klaar met betalen. De laatste optie is dus het aantrekkelijkst als je het kan blijven opbrengen. 

Net te horen gekregen van mijn vrouw dat ik mag doen wat ik wil met onze pingping, maar ondanks de lage rente wil ze het geld van de kids op de spaarrekeningen houden.

En er kan er maar één de baas zijn dus zij wint.😍

• Leuk 1

Deze post delen

Geplaatst: (aangepast)

Vrouw heeft besloten topic kan dicht 😆

Ik weet niet hoe je connecties buiten de EU zijn maar in sommige landen kan je nog wel spaarrente krijgen.

Enkel is de vraag of dat betrouwbare landen zijn.

aangepast door candyman
  • Leuk 2

Deze post delen

Als je onderaan de streept kijkt, na het betalen van je inkomstenbelasting, (premies) volksverzekeringen en heffingen mag je blij zijn als je ongeveer de helft overhoudt.

1012-totale-belasting-en.thumb.png.2300654cf40edd3e83be4f3e097fb484.png

Van de andere helft moet je leven, dus uitgeven. Van die uitgaven gaat weer een flink deel naar de staat, variërend van omzet-, assurantie-, banken-, milieu-, energie-, overdrachtsbelasting, brandstof/alcohol-accijnzen, BPM, etcetera.

Ben je na de fiscale en consumptieve kaalslag nog in staat om wat over te houden (congrats!), wordt dat met 1-2% per jaar weg-geïnflateerd. De Belastingdienst vindt dat je over de rest (of restje) 4% fictief rendement maakt, dus wil daar ook nog 30% van hebben (boven de vrijgestelde drempel natuurlijk).

Moraal van het verhaal: de lage (of negatieve) rente is vervelend, maar wil je echt meer doen met spaargeld, kunnen we beter onze verziekte belastingsysteem op de schop gooien.

Grafieken:

https://longreads.cbs.nl/welvaartinnederland-2019/belastingen/

1042-verschuldigde-btw-o.png

• Leuk 5

Deze post delen

goeie vraag, want de onderliggende beweegreden is om uiteraard mee te spelen met de beurs ea meer riskante ondernemingen.

Dan hebben ze je geld, en kan je niet klagen dat je het kwijt bent, want hey, jij bepaalt de condities, terwijl je in feite onderliggend gedwongen bent geworden door een 0%, en dus negatief rendement) ...

(hoe lang willen ze al niet af van die luie passieve spaarders en meer actief geld ...)

Bij mij is het redelijk simpel ...ik heb nauwelijks iets, en dus blijven de vampieren ook weg :D

• Leuk 2

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...