Ga naar inhoud
GENEGEERD

SHTF vanuit Bosnische ogen


Bolo

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Huiveringwekkend verhaal. Veel bruikbare info (batterijen en wegwerpaanstekers zijn goede ruilmiddelen, wc-papier moet je in bulk inslaan, net als vuilniszakken en persoonlijke hygiëne-items). Tegelijkertijd was er toen een burgeroorlog gaande en de vraag is of dat hier ook zo'n belangrijke zal spelen in een shtf-situatie. Mijn verwachting is dat geweld veel minder georganiseerd zal zijn. Niet minder gevaarlijk maar chaotischer. En drank als ruilmiddel, is dat typisch een Balkanding? Of gaan we allemaal zuipen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Arms, ammunition, candles, lighters, antibiotics, gasoline, batteries and food. We fought for these things like animals. In these situations it all changes. Men become monsters. It was disgusting.

 

Strength was in numbers. A man living alone getting killed and robbed would be just a matter of time, even if he was armed.

 

Voor al die mensen die nog denken dat je met een gezinnetje en twee maanden voer het wel uit kan zingen...Joe Sacco heeft ook een nogal zwart en donker stripboek gemaakt over Joegoslavië, Safe Area Goražde: The War in Eastern Bosnia 1992–1995. Met af en toe tranen in mijn ogen en kippenvel zitten lezen. Ook dit verhaal wat Bolo aanhaalt, ik hoop het nimmer mee te maken. Dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontnuchterend, schokkend verhaal. Anderzijds bevestigt het (denk ik) voor veel mensen een diepe maar reële angst: dat in zulke situaties niemand meer 'normaal' is, de grenzen tussen 'goed' en 'slecht' vervagen omdat iedereen primair bezig is met lijfbehoud en day to day survival.

 

De focus op de gemeenschap, groepen (familie/vrienden) als noodzakelijke factor vond ik interessant. Kan goed begrijpen dat in de situatie van de geinterviewde (belegerde stad) je het solo of met enkel je familie (2-4 mensen) niet red. Werpt een nieuw licht op preppen: hoeveel mensen uit je omgeving moet je deelgenoot maken van je voorbereidingen? Geinterviewde geeft aan niks 'flashy' te doen: laying low, geen opvallende (dure of tactische) uitrusting/kleding, geen fancy guns. Puik advies, lijkt me.

 

Ook stelt hij dat hij (net als de meeste preppers) geen ruchtbaarheid geeft aan z'n voorraden/voorbereiding (logisch, maakt je kandidaat #1 tijdens plunderingen). Anderzijds moeten er dan toch redelijk wat familieleden van'm zijn (die de oorlog overleefd hebben) die eerder als groep samenwerkten en weten dat hij zich zo voorbereid/vermoeden dat hij zich zo voorbereid/hetzelfde doen. Dat maakt de dynamiek en 'economie' van een volgende SHTF situatie voor die mensen heel anders dan de eerste keer, denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede bijdrage Bolo. Bosnië, Kroatië, het is alweer een hele tijd geleden maar ik zie het nog steeds niet als vakantiebestemming.

Ik kom er gewoon niet bij dat mensen daar voor hun vakantie naar toe gaan.

Een klein team met voldoende kennis en vaardigheden is de manier om te overleven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank Bolo! Één van de meest waardevolle posts tot nu toe voor mij. Niet in de laatste plaats om niet-preppende familieleden en vrienden te laten lezen.

 

Dank voor de post.

Wat is dus belangrijk?

-waterfilter

-vuur kunnen maken

-ruilmiddelen zoals kaarsen, antibiotica en batterijen

-eten voor 6 maanden

-hygiene is belangrijker dan eten

-stalen voordeur

-many died from superficial wounds

 

De schrijfster maakt héél erg duidelijk dat er nog iets véél belangrijker is en dat compleet ontbreekt op bovenstaand lijstje:

 

(...) it all depended how many hands and guns they had inside… (...) Let me give you a piece of advice: you need guns and ammo first – and second, everything else.

 

Oftewel: hoe meer mensen en wapens, hoe beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oftewel: hoe meer mensen en wapens, hoe beter.

 

Groepsvorming lijkt me een goed plan. Wanneer je alleen al contactgegevens van elkaar hebt sta je sterker doordat je met elkaar kunt communiceren of elkaar op kunt zoeken. Zijn er hiervoor op het forum al initiatieven voor gedaan ? In NL is het wat lastig om je "vuurkracht" te preppen. Uit het Bosnische verslag blijkt wel dat dit een van de belangrijkste onderdelen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Belangrijk punt in deze hele discussie is natuurlijk wel dat er in voormalig Joegoslavie een oorlog aan de gang was. Als in Nederland de poep in de ventilator komt, hebben we geen sluipschutters, om maar wat te noemen. Dat zal wel gebeuren misschien, maar niet op grote schaal. Oorlog is één van de meest ultieme shtf scenario's.

Hoe zou het er uit zien als letaal virus uitbreekt? De nutsbedrijven uitvallen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is oorlog nog wel duidelijker dan een chaos die sommingen voorzien. Dan is er geen gezamelijke tegenstander bij zo'n chaos.

 

Een dodelijk virus is waar de meeste bedrijven bang voor zijn. Vaak hebben ze wel noodplannen voor uitval door ziekte (h5n1 bijvoorbeeld). Een noodplan betekend nog niet een oplossing...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Belangrijk punt in deze hele discussie is natuurlijk wel dat er in voormalig Joegoslavie een oorlog aan de gang was. Als in Nederland de poep in de ventilator komt, hebben we geen sluipschutters, om maar wat te noemen. Dat zal wel gebeuren misschien, maar niet op grote schaal. Oorlog is één van de meest ultieme shtf scenario's.

Hoe zou het er uit zien als letaal virus uitbreekt? De nutsbedrijven uitvallen?

 

Hier een filmpje wat er kan gebeuren en hoe mensen waarschijnlijk reageren en gedragen.

http://www.youtube.com/watch?v=KrdfdMCPsWE&feature=related

Link naar reactie
Delen op andere sites

Belangrijk punt in deze hele discussie is natuurlijk wel dat er in voormalig Joegoslavie een oorlog aan de gang was. Als in Nederland de poep in de ventilator komt, hebben we geen sluipschutters, om maar wat te noemen. Dat zal wel gebeuren misschien, maar niet op grote schaal. Oorlog is één van de meest ultieme shtf scenario's.

Hoe zou het er uit zien als letaal virus uitbreekt? De nutsbedrijven uitvallen?

 

Ik denk dat sommige zaken een-op-een zich herhalen. Brandstof wordt, oorlog of niet, een issue. Na kaaslag volgt alles wat van hout is in huizen. In nieuwbouw valt dat tegen. Isolatie wordt een probleem. Vinex-locaties zijn misschien nog wel meer de zak dan binnensteden. Mensen gaan ruilhandelen, clan/bende-vorming, the works, alles wat terugkomt in dat verslag van die Bosniër. Maar inderdaad, geen sluipschutters, geen afgesloten steden, en (waarschijnlijk) veel minder wapens in omloop en meer mobiliteit (hun stad was omsingeld/afgesloten).

 

Mijn verwachtingen: de situatie escaleert het snelst in drukbevolkte gebieden. Problemen met voedsel, brandstof en hygiëne steken daar het snelst op. Dat drijft mensen de stad uit op zoek naar onderdak/voedsel. Ik heb geen idee over wat voor percentages je het dan hebt. Hangt ook af van het seizoen waarop SHTF. Stel, de infra ploft in de vroege zomer. Dan kun je er de klok op gelijkzetten dat een hoop mensen in de winter enorm in de problemen komen.

 

Misschien is het vanwege mijn BOL/uitgangspunt, maar ik maak me absoluut zorgen over wat hier op't forum al de 'wanhopige horde' genoemd wordt. Een kat in het nauw maakt gekke sprongen en ik denk dat zwermen stadsbewoners lijnrecht tegenover plattelandsgemeenschappen komen te staan. Solidariteit is volgens die Bosniër een van de eerste dingen die de deur uitgaat. In scenario's waar de nutsbedrijven uitvallen, voedselproductie- en distributie instort en het centraal gezal wegvalt ben ik bang dat je je belachelijk snel op de set van 'The Road' waant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Het meest schrijnende aan de oorlog in ex-joegoslavie is dat Europa nog niet eens in staat was om vrede te brengen in zijn achtertuin.

Althans dat is toch mijn mening.

Want zoals wordt beschreven zijn het toch weer de Amerikanen die de boel daar opgekuist hebben. Anders had er nu misschien nog oorlog geweest.

En in mijn ogen betekent dat niet veel goed voor de toekomst.

Omwille van de financiel-economische crisis raakt Europa meer en meer verdeeld. En de VS staat er al niet veel beter voor.

Wat als er hier dan in de toekomst opnieuw een burgeroorlog uitbreekt in bv Griekenland of Spanje ?

Denk je dat nadat Griekenland failliet is, je er als Nederlander of Duitser nog vrolijk op vakantie kunt gaan ? Waarschijnlijk alleen nog in omheinde en zwaar beveiligde vakantieresorts.:)

 

 

Ik denk niet dat we dan nogmaals op de VS moeten rekenen zoals in het verleden herhaaldelijk is gebeurd. Die hebben nu hun handen wel vol met hun eigen crisis en het midden Oosten om hun olietoevoer veilig te stellen.

En Europa heeft nog niet eens een gezamenlijk leger. Alhoewel er toch al voor gepleit wordt (http://xandernieuws.punt.nl/?id=662918&r=1&tbl_archief=&).

Dus ik vind het helemaal niet zo vergezocht meer dat we hier ook nog wel oorlog en/of burgeroorlog zullen krijgen. Dat is volgens mij alleen maar een kwestie van tijd.

En het is niet omdat vuurwapens hier 'minder' aanwezig zijn dat je moet denken dat het wel zal meevallen. In Rwanda maakten ze elkaar af met machetes, dus waarom zou dat hier niet kunnen ? En wie weet wat er nog allemaal voor illegaal wapentuig circuleert dat dan plots boven water komt...

 

En ik kan me ook volledig vinden in het feit dat de nadruk wordt gelegd op samenwerking met je naasten. Alleen, in deze ego-centrische 'kutmaatschappij' is dat makkelijker gezegd dan gedaan.:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...