Ga naar inhoud
GENEGEERD

Elektrisch gereedschap. Stekker of accu?


Rataplan

Aanbevolen berichten

Beste preppers,

 

Al tientallen jaren gebruik ik en vele van jullie vast ook wel een hoop elektrisch gereedschap. In het verleden was elektrisch gereedschap altijd voorzien van een snoer met stekker, totdat de eerste accuboormachines kwamen. Buitengewoon fijne apparaten om mee te werken en als je kijkt wat voor een kracht de accuboormachines van nu hebben, super gewoon. Momenteel is er nog weinig aan elektrisch gereedschap wat niet te krijgen is met een accu en slim gedaan, ook fijn voor ons is, dat van hetzelfde merk machine het accupak onderling verwisselbaar is. En toch...kocht ik vanmiddag een nieuwe kleine slijptol, met een snoer/stekker, terwijl ik ook best een accuslijper had kunnen kiezen.

 

Als jullie nu nieuw elektrisch gereedschap aanschaffen, naar welk merk gaat dan de voorkeur uit en valt de keuze dan op iets met accu's of toch die met de ouderwetse stekker er aan? 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb al jaren veel gereedschap op accu en heb het afgelopen jaar veel vernieuwd naar een ander merk.

 

De Lithium accu's zijn beter, sterker en laden sneller op. Uiteraard koop ik alles van hetzelfde merk en ook nog eens twee keer, sommige tools drie keer.

 

Dit gaat dan weer 3-5 jaar mee of tot er technisch weer aanzienlijke verbeteringen zijn.

 

Voor het zware werk kun je eigenlijk niet af met accu gereedschap, dan heb je echt elektrische of motorische tools nodig.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zwaar werk met snoer, al de rest op accu van Dewalt (meeste keuze modellen, beter prijzen enz dan Makita, Bosch, Milwauke en ander bekende namen )

Je koopt best een volledige combo in promo, dan zaken apart, dat laatste komt veel duurder uit.  Tegenwoordig zijn de motoren zonder koolstofborstels

de beste.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het viel mij tijdens de verbouwing van mijn huis op, dat professionals in de bouw tegenwoordig alles met accu hebben. Zelfs de 35 mm ankergaten in 't beton werden met accumachines geboord.  Allemaal Makita spul, met kennelijk universele, uitwisselbare accu's.

 

Als hobbyist ben ik blij met een snoertje, dan doet m'n cirkelzaag het tenminste als ik hem na jaren weer eens uit de kast haal.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Accu gereedschap anders dan boormachines werken dus prima, ook na bijv. 5 jaar nog steeds? Of ben je dan inmiddels al weer verplicht om een aantal nieuwe accu’s te kopen en die zijn ook niet goedkoop?

 

Zelf gebruik ik enkel nog merken van Aldi en Lidl, de Topcraft en Parkside apparaten. Vind de prijs kwaliteitverhouding prima en hebben me nog niet in de steek gelaten. Is het de prijs waard van de duurdere merken als je een gemiddeld actieve hobbyklusser bent i.p.v. een beroeps?

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat we meerdere woningen, veel opstallen en land hebben, wordt er best intensief gebruik gemaakt van het gereedschap. Inmiddels is vrijwel al het elektrische gereedschap dat frequent wordt gebruikt van uitsluitend Makita spul, 18/36V (decoupeerzaag, haakse slijper, accuboren, accuslaghamer, nietmachine, tacker, boorhamer(!) en bosmaaier. Met 6 accu's en twee laders kun je eigenlijk altijd door. De degradatie van de accu's valt erg mee; na 3-4 jaar kan ik er eigenlijk nog niets van merken. Een goede accu is een groot deel van de nieuwprijs van het accu-aangedreven handgereedschap. Heb je die eenmaal, is de prijs voor het apparaat gelijkwaardig aan de 230V uitgevoerde gereedschappen.

 

Elektrisch (230V) zijn nog een Makita kettingzaag, afkortzaag en invalcircelzaag. 

 

Voor een aantal 'zwaardere' klussen hebben we helaas nog te dealen met benzine aangedreven gereedschappen (kettingzaag, veegmachine, houtversnipperaar en een zware bosmaaier).

 

 

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden, Rataplan zei:

Accu gereedschap anders dan boormachines werken dus prima, ook na bijv. 5 jaar nog steeds? Of ben je dan inmiddels al weer verplicht om een aantal nieuwe accu’s te kopen en die zijn ook niet goedkoop?

 

Zelf gebruik ik enkel nog merken van Aldi en Lidl, de Topcraft en Parkside apparaten. Vind de prijs kwaliteitverhouding prima en hebben me nog niet in de steek gelaten. Is het de prijs waard van de duurdere merken als je een gemiddeld actieve hobbyklusser bent i.p.v. een beroeps?

Aldi/Lidl spul is niet slecht als je er niet als professional van afhankelijk bent.

 

Lidl is zelfs gewoon de economische serie van Bosch. En gaat het kapot, dan heb je voor een paar tientjes nieuw.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, FincaInSpanje zei:

Aldi/Lidl spul is niet slecht als je er niet als professional van afhankelijk bent.

 

Lidl is zelfs gewoon de economische serie van Bosch. En gaat het kapot, dan heb je voor een paar tientjes nieuw.

 

Mijn eerste apparaten waren van Bosch. 1998 kocht ik een klopboormachine, die doet het nog steeds. De slijptol uit dezelfde aankoop periode gaf een tijd terug de geest, vandaar dat ik nu wat nieuws heb gekocht. Aangezien ik toch goede ervaringen hoor over het accugereedschap en ook de levensduur ga ik dan toch ook langzaam omschakelen naar accu ipv snoer. En wat @f150 zegt, gewoon een hoop accu’s en paar laders erbij zodat je niet stil komt te vallen.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn tip zou toch Makita zijn.

Niet al te duur en geweldige kwaliteit.

dat ik naar Metabo ben overgestapt kwam omdat ik dit als (mooi) cadeau kreeg.

Makita accupacks bevatten ook de beste 18650 batterijen die er bestaan dus dat zegt al wat.

 

Wil je niet teveel uitgeven ben ik recent een brushless Makita kloon tegen gekomen die net zo duur is als Lidl spul alleen een stuk beter is.

 

Klikkerdeklik

 

(Ook een van mijn favoriete YT kanalen maar dat terzijde)

 

Graag gedaan ?

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uur geleden, Rataplan zei:

Beste preppers,

 

Al tientallen jaren gebruik ik en vele van jullie vast ook wel een hoop elektrisch gereedschap. In het verleden was elektrisch gereedschap altijd voorzien van een snoer met stekker, totdat de eerste accuboormachines kwamen. Buitengewoon fijne apparaten om mee te werken en als je kijkt wat voor een kracht de accuboormachines van nu hebben, super gewoon. Momenteel is er nog weinig aan elektrisch gereedschap wat niet te krijgen is met een accu en slim gedaan, ook fijn voor ons is, dat van hetzelfde merk machine het accupak onderling verwisselbaar is. En toch...kocht ik vanmiddag een nieuwe kleine slijptol, met een snoer/stekker, terwijl ik ook best een accuslijper had kunnen kiezen.

 

Als jullie nu nieuw elektrisch gereedschap aanschaffen, naar welk merk gaat dan de voorkeur uit en valt de keuze dan op iets met accu's of toch die met de ouderwetse stekker er aan? 

 

Zelf heb ik wel een aantal accu-apparaten (vooral voor mobiele hulpverlening en rescue), maar het merendeel van mijn apparatuur gebruik ik op locaties waar ik aggregaten (en dus 220/380V) beschikbaar heb. 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden, Rataplan zei:

 

Mijn eerste apparaten waren van Bosch. 1998 kocht ik een klopboormachine, die doet het nog steeds. De slijptol uit dezelfde aankoop periode gaf een tijd terug de geest, vandaar dat ik nu wat nieuws heb gekocht. Aangezien ik toch goede ervaringen hoor over het accugereedschap en ook de levensduur ga ik dan toch ook langzaam omschakelen naar accu ipv snoer. En wat @f150 zegt, gewoon een hoop accu’s en paar laders erbij zodat je niet stil komt te vallen.

En MP in de gaten houden voor je accu's/reserve spul. De Lithium accu's die ik gebruikte kostten destijds 90€ voor mijn modellen. Maar op MP vond ik regelmatig een of meerdere gereedschappen van mijn type inclusief één of meerdere accu's voor minder dan de helft van dat geld.?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn elektrisch gereedschap van Bosch professional en ben er zeker heel tevreden mee. 
Veel op accu  zowel 12v als 18v. 
In het verleden andere merken gehad maar blijf nu toch bij Bosch omdat alles uit wisselbaar is en ik als uitbreiding een losse body kan kopen. 
Ook denk ik dat men zich niet moet blindstaren op de voltages, 18v is vaak super maar een 12v serie doet voor veel werkzaamheden niet onder, en het is vaak compacter in gebruik en beter betaalbaar.

Veel merken hebben daarom ook een hele mooie 12v serie waar je een compleet huis mee kan bouwen. 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden, Greener zei:

Mijn tip zou toch Makita zijn.

Niet al te duur en geweldige kwaliteit.

dat ik naar Metabo ben overgestapt kwam omdat ik dit als (mooi) cadeau kreeg.

Makita accupacks bevatten ook de beste 18650 batterijen die er bestaan dus dat zegt al wat.

 

Wil je niet teveel uitgeven ben ik recent een brushless Makita kloon tegen gekomen die net zo duur is als Lidl spul alleen een stuk beter is.

 

Klikkerdeklik

 

(Ook een van mijn favoriete YT kanalen maar dat terzijde)

 

Graag gedaan ?


Wat een leuke video?

Zou voor mij prima zijn zo’n kloon. 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rataplan Ook de Parkside accu apparaten van de Lidl hebben tegenwoordig hun eigen universele accu en die kun je ook los extra bij kopen. Lidl geeft drie jaar garantie zonder te mekkeren, dus bonnetje goed bewaren. Heb je voor een habbekrats accuspul wat prima is voor de hobbyist. Sta je er nu dagelijks mee in je handen, dan loont het wel om voor de duurdere merken te gaan, wat dat betreft is door goede ervaringen ook hier Makita dan favoriet.

 

In het verleden heb ik ook spul van Ferm gekocht, bij de Formido, ook spotgoedkoop en drie jaar garantie. Toen er wat stuk was aan m'n decoupeerzaag na een paar jaar, stuurden ze een pakketje met alle mogelijke te vervangen onderdelen gratis op, tot en met de koolborstels aan toe. Zolang je het bonnetje maar hebt.

De Ferm bovenfrees heb ik erg veel plezier van gehad, voor 50 euro, ipv MDF vensterbanken kopen zelfs uit een plaat zagen en de frees er langs, heb je zo het geld er weer uit.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog een tevreden gebruiker van parkside gereedschap.

Prima prijs kwaliteit verhouding voor de hobbyist.

Ook de compressor van parkside draait al jaren zonder problemen.

 

Ferm heb ik ook jaren gebruikt zonder problemen, totdat de accu's aan vervanging toe waren en ik die nergens meer kon krijgen.

 

aangepast door candyman
  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Raycoupe zei:

@Rataplan Ook de Parkside accu apparaten van de Lidl hebben tegenwoordig hun eigen universele accu en die kun je ook los extra bij kopen. Lidl geeft drie jaar garantie zonder te mekkeren, dus bonnetje goed bewaren. Heb je voor een habbekrats accuspul wat prima is voor de hobbyist. Sta je er nu dagelijks mee in je handen, dan loont het wel om voor de duurdere merken te gaan, wat dat betreft is door goede ervaringen ook hier Makita dan favoriet.

 

In het verleden heb ik ook spul van Ferm gekocht, bij de Formido, ook spotgoedkoop en drie jaar garantie. Toen er wat stuk was aan m'n decoupeerzaag na een paar jaar, stuurden ze een pakketje met alle mogelijke te vervangen onderdelen gratis op, tot en met de koolborstels aan toe. Zolang je het bonnetje maar hebt.

De Ferm bovenfrees heb ik erg veel plezier van gehad, voor 50 euro, ipv MDF vensterbanken kopen zelfs uit een plaat zagen en de frees er langs, heb je zo het geld er weer uit.

 

Extra koolborstel setje krijg je er al jaren standaard bij als je iets van Parkside koopt. De Hyundai slijptol die ik vandaag binnen kreeg had dat ook.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, candyman zei:

Hier nog een tevreden gebruiker van parkside gereedschap.

Prima prijs kwaliteit verhouding voor de hobbyist.

Ook de compressor van parkside draait al jaren zonder problemen.

 

Ferm heb ik ook jaren gebruikt zonder problemen, totdat de accu's aan vervanging toe waren en ik die nergens meer kon krijgen.

 

 

Ook al accu apparaten in gebruik van Parkside?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden, PrepperSjors zei:

Ja hier nog een Parkside-fanboi ;) Ik heb 2 accutollen, decoupeerzaag, reciprozaag, invalzaag, afkortzaag, verstekzaag, kolomboor en compressor van Parkside :)

 

Is die decoupeerzaag van parkside goed?

Met hout ben ik echt een drama, ik kan geen plank recht zagen.

Laatst kocht ik een decoupeerzaag bij de action maar dat was niks, snel krom waardoor recht zagen nog moeilijker werd.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden, candyman zei:

 

Is die decoupeerzaag van parkside goed?

Met hout ben ik echt een drama, ik kan geen plank recht zagen.

Laatst kocht ik een decoupeerzaag bij de action maar dat was niks, snel krom waardoor recht zagen nog moeilijker werd.

 

Om een plank recht af te zagen zou ik persoonlijk geen decoupeerzaag gebruiken, maar een handzaag, cirkelzaag of afkortzaag. Denk dat het resultaat je een stuk beter zal bevallen dan ;)

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...