Ga naar inhoud
GENEGEERD

Midweekje Zwarte Woud in Duitsland


Freddy

Aanbevolen berichten

Hey allemaal,

 

Vorige week ben ik met 2 vrienden een midweekje wezen survivallen/wildkamperen in het Zwarte Woud.

Van te voren veel opgezocht en vooral veel aangeschaft; schoenen, rugtas, mes, multitool etc etc.

 

Zondag vertrokken we om een uur of half 9 vanuit het pittoreske Nederland en kwamen vrij laat aan op onze eindbestemming. 650 km verder in het noordelijke deel van het zwarte woud.

Het was nog knap lastig om een ingang van het woud te vinden zonder de tuinen van de lokalen daar te gebruiken. Besloten dan ook om even zonder rugtas te gaan verkennen. Uiteindelijk toch een ingang gevonden en de tassen konden op den rug.

Op het moment dat we weer voor de ingang stonden met de tassen was het volgens mij al iets van 7 uur s'avonds en moesten daar ook gelijk gebruik maken van het eerste en misschien wel het laatste beekje die we tegen zouden komen om de flessen te vullen na de lange en dorstige autorit.

 

Voor het filteren gebruikten we een bidon met waterfilter die 400 liter kon zuiveren. (Uiteindelijk haalden we er denk ik een liter of 30-40 uit, waarna er slechts nog druppelsgewijs het 'zoete nectar' uit het tuutje kwam. )

Enfin, de toon was gezet en dapper beklommen wij onze eerste hindernis, een tweetal gigantisch grote oude trappen. Aangezien we alle drie onze tassen zo vol hadden gestouwd alsof we brugpiepers waren die naar hun eerste schooldag gingen, waren we na de 'stairway to heaven' al aardig gesloopt. We bedachten ons dat we maar niet al te ver zouden gaan afdwalen de eerste dag, aangezien het al snel begon te schemeren. Dus continue lieten we de ogen door het bos glijden om een geschikte plek te vinden voor onze tent. En die plek bleek lastig te vinden.

Nog afgetakeld van de trap en de weggetjes omhoog vonden we uiteindelijk een plekje die redelijk aan onze voorwaarden voldeed. Precies ver genoeg van de paden af om niet gehoord te worden als je niest en lekker beschut.

Wij direct de tent opgezet, terwijl het zonnetje op zijn gemak afscheid aan het nemen was van deze zondag. Na deze prioriteit werd het tijd voor een lekker maaltje. Dat werd uiteindelijk natuurlijk helemaal niet zo lekker; we hadden helemaal geen honger! We snapten er niets meer van. Zo veel inspanning en toch een lange dag gemaakt, en geen honger. We namen dus maar genoegen met wat hamburgers uit die folieverpakkingen en hoopten op genoeg honger voor een stevig ontbijtje. Na dit maaltje begon het al snel flink te onweren wat de gehele nacht en deel van de ochtend aanhield. Het moraal was die avond zo laag dat we ons hardop afvroegen of we het wel zouden volhouden tot het eind van de vakantie.

 

Dag 2 begon helaas maar met een karig ontbijtje, honger hadden we nog niet. Wel waren we ons bewust van het feit dat we ondanks de gigantische onweersbuien (die we niet hadden opgevangen) een watertekort konden verwachten.

Omdat we de dag er voor zo lang hadden gezocht naar een geschikte plek, geen beekjes (behalve die in het begin van het woud) tegen waren gekomen en de tent zeiknat was, besloten we om nog een dag te spenderen op dezelfde plek. Dat veranderde echter niets aan het watertekort. En dus gingen mijn 2 dappere vrienden weer naar beneden gewapend met een opvouwbare jerrycan van 10 liter en de helft van de walkie-talkies. Dit keer niet langs de stairway to heaven. Ze hadden een alternatieve route gevonden langs the highway to hell. Bij de tent en tassen bleef ik. Ook wel dapper voor mijn gevoel, want in je eentje in het woud sta je toch maar mooi in je eentje. Wat als er een boswachter langs kwam met de mededeling dat ik op moest krassen. Sta je mooi met je 3 volle tassen.

Het duurde zo'n 5 uur voordat de vrienden totaal afgepeigerd terug waren met het broodnodige water. Ondertussen had ik na 5 uur de natuur volledig omarmd en was mijn moraal flink omhoog gegaan door een kopje oploskoffie. Mijn vrienden wilde ik ook wel kennis laten maken met deze moraalboost en ik zette gelijk wat water op het vuur voor hen. Gelukkig was ook voor hen dit een flinke oppepper. Het avond eten smaakte dit keer beter, de tent werd langzaamaan weer droog, deden een leuk kaartspelletje en het moraal was weer helemaal top.

 

Dag 3 besloten we toch maar door te gaan. Op zich een gok, wanneer kom je weer water tegen? Maar de vrienden wilden voor geen goud nog een keer afdalen naar het beekje en we gingen dus op pad. Het leek wederom een zware dag te worden; Volle bepakking op de rug en weggetjes omhoog. De paden vermijden was niet echt een optie; het zat er helemaal vol mee, en alles naast de paden ging met een graadje of 40 omhoog. Na ongeveer een uur lopen kwamen we een waterbak inclusief permanent lopende kraan tegen in de vorm van een uitgeholde boomstam. Deze stond naast een mooie blokhut en op een mooi grasveldje. Hier stopten we maar en gingen ons even wassen en de dorst lessen. Het gevoel was gemixt, euforisch over zo veel water en weldaad, en aan de andere kant was dit misschien wel een beetje vals spelen.

Na een vrij lange pauze sleurden we ons door een heel mooi dicht bebost paadje die we achter het blokhutje vonden. Deze liep uiteindelijk wederom uit op een groter pad. We konden er gewoon niet aan ontsnappen; overal paadjes die met alles en iedereen gelinkt is.

Na nog een a twee uur lopen zagen we een bekend gebouwtje. Een uitkijk torentje die uitzicht had op een paal met een blok zout erop, zoals we die al vaker tegen waren gekomen. We probeerden wat overzicht te krijgen van de omgeving door op het torentje te klimmen, maar konden helaas niet ver kijken. Toen viel onze aandacht op het pad achter het torentje. Die leek jaren niet gebruikt en bestond uit gras en bramenstruiken. De kerkklokken in de verte leerde ons dat het reeds 4 uur s'middags was. In mijn eentje en zonder tas ging ik even dat paadje na lopen. Na een kleine acrobatische wandeling en vele doornen in de enkels later riep ik mijn vrienden tot me. Dit zou wel eens een slaapplek kunnen zijn. Na veel wikken en wegen, want we waren nog helemaal niet zo ver gekomen, bleven we inderdaad daar voor de nacht. Het was daar een zachtere ondergrond, het tentje schoof niet meer langzaamaan naar het dal toe zoals bij de oude plek en we hadden een plasje met modderwater gevonden. We waren wel dichter bij een pad, en dat stelde ons allerminst gerust. We besloten dan ook om s'ochtends om 6 uur het tentje uit te komen en weg te gaan.

 

Inmiddels hadden we ook besloten om maar weer terug te gaan naar de oude plek. We zaten immers al op dag 4. En dieper het woud in zou slechts meer paden en problemen met water geven. We stopten weer bij de 'uitgeholde boomstam' met het kraantje. We waren daar al om 9 uur s'ochtends omdat we zo vroeg vertrokken waren. Aangezien we bij vroeg aan komen op de oude plek toch niets zouden weten te doen bleven we daar en wasten we onze kleding die droog werd gebrand door de zon. We gingen lekker kaarten en kregen onze honger terug. Na een aantal uur in de zon te hebben gelegen en we een goed deel van onze voorraad soldaat hadden gemaakt gingen we verder op pad naar onze oude plek. Hier refereerden we liefkozend naar als 'thuis'. Het voelde ook weer als thuis. Het was een erg mooie plek midden tussen de hoge bomen, struiken en varens. Daar aangekomen verstopten we de tassen in de bosjes en gingen nog even de omgeving verkennen. Het bleek dat er inderdaad alleen maar nog meer paden na andere paden kwamen. Nergens potentiële slaap plekken en met de waterstroompjes was het nog veel slechter.

Weer terug bij onze tassen keken we terug op een mooie 4 dagen waarin we veel hadden geleerd. Vooral veel geleerd over onzinnige en zware troep die we hadden meegenomen. Het geheel leek ook meer op wildkamperen dan survival, want op dennennaalden thee en zelfgemaakte bramenjam na hadden we weinig van de natuur gegeten. Die avond stemden we ook in met een volgende 'survival' tocht in een land waar het wel mag. Dit word waarschijnlijk Schotland, Zweden of Noorwegen. Daar mag je tenminste wildkamperen en vuurtje stoken en zijn er waarschijnlijk meer waterbronnen met lekkere visjes te vinden.

 

De laatste ochtend op dag 5 gingen we weer vroeg op pad richting de auto. Via de highway to hell kwamen we uit op een groot park waar enige verbaasde blikken ons ten deel vielen. Daar nog de eerste duitser ontmoet die de moeite had genomen om engels te leren. Hij vroeg ons waar we heen gingen, naar de Noordzee of zo? Ik antwoordde met een achteraf vrij lullige; naar de auto. Maar voordat ik door had dat het misschien niet het vriendelijkste antwoord was, was hij al verder gejogged. Ook bedachten we ons dat de Noordzee wel vrij accuraat was van hem, we gingen immers weer naar de lage landen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Prachtig verhaal Freddy, stoer van je hoor! Voor mij zou iets dergelijks ook al heel avontuurlijk zijn, want qua survivallen ben ik echt nog een groentje.

 

Vooral veel geleerd over onzinnige en zware troep die we hadden meegenomen.

 

Wat waren de dingen waarvan je achteraf zegt: dat had nu echt niet meegehoeven?

En wat heb je gemist?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat waren de dingen waarvan je achteraf zegt: dat had nu echt niet meegehoeven?

En wat heb je gemist?

 

Een enorme voedselvoorraad inclusief blikjes groente etc moet sowieso veranderd worden. Meer veel calorie bevattende koekjes enzo nemen we volgende keer mee. Voedsel was echt een heel groot deel van het gewicht.

Ook dingen als een gasstelletje van 500 gram. Die moet echt beter kunnen, zag er al 1 van 130 gram op dealextreme. Ook had ik 1 opwind radio en 1 opwind zaklamp/telefoonoplader. 1 daarvan kan sowieso weg.

 

Zal nog even verder denken over wat er precies anders kon en wat er echt niet mee hoefde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk verhaal. Vreemd dat je na een aardige inspanning geen trek hebt gekregen die avond. Of heb je gegeten tijdens het lopen? Als ik flinke hikes doe, eet ik eigenlijk de gehele dag door (studentenhaver, ontbijtkoek, lekker droge worst, beef jerkey). Hierdoor blijf je je energie min of meer behouden. De lunch en avondeten is dan wat eenvoudiger, mits de inspanning in de middag niet te groot is geweest. Maar eten lukt me zeker wel.

Welk waterfilter merk heb je gebruikt? Welke branders (om te koken) had je bij je?

 

Ik begrijp alleen je nogal afwachtende houding mbt een nieuwe kampeerplaats niet op dag2. Had je topokaarten bij? Op je plek blijven veranderd ook niets aan je situatie. Ik merk dat vaak na enkele uren/dagen lopen de dichtheid van paden/dorpen enorm afneemt (afhankelijk van het gebied natuurlijk). Waarom dan niet doorlopen? Ook gaf je aan bij je terugkeer naar die plek met dat stromende water om 09:00 s'ochtends, te blijven hangen omdat je niet beters te doen had? WTF? Het is inderdaad gewoon wildkamperen en heeft niets met survival te maken.

Zorg dat je bezig blijft, verzin een REALISTISCH doel, maak een plan en hou je eraan. Ik heb het idee dat jullie niet echt gemotiveerd waren? Zo kwam het verhaal bij me over.... verder leuk om te lezen wat je hebt meegemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meest eenvoudige en effectieve manier om water te zuiveren als je filter niet meer werkt is met chloor behandelen, of beter Hadex water disinfectant dus als je niets anders meer hebt je chloor flesje gebruiken

 

Er zijn verschillende opties beschikbaar om chemische producten te gebruiken om water te behandelen om bacteriën te doden. Een van de goedkoopste en meest effectieve is chloor. 5 tot 7 druppels van chloor per liter water doodt alles wat in het water. goed schudden van de container en laat het 10 minuten staan en het chloor doodt alles. Er zijn ook andere chemische behandelingen beschikbaar bij outdoor winkel voor zoals jodium gebaseerde behandelingen. Als je deze gebruikt, volg de aanwijzingen op de verpakking voor een optimaal resultaat.

 

Dus een klein flesje met dunne bleek (chloor) is dan een uitkomst. Als je genoeg brandstof en tijd hebt is koken het beste

 

Een volledige waterbehandeling op deze site

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk verhaal. Ik ben vorig jaar in het Zwarte Woud geweest en het lopen kan er zwaar zijn, vooral als het ook nog eens behoorlijk warm is in de zomer.

 

Dit vind ik wel interessant :

Voor het filteren gebruikten we een bidon met waterfilter die 400 liter kon zuiveren. (Uiteindelijk haalden we er denk ik een liter of 30-40 uit,

Als je dus op de specs van het product had vertrouwd en het was een echte SHTF situatie, had je een groot probleem gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ OBL-rien

Onze rugzakken waren trouwens vrij zwaar voor het aantal dagen; mijne was 20-21 kilo (met anderhalf liter water) en die van de vrienden geloof ik 18-19 kilo.

 

@ Prepass

Wij hadden wel wat snacks mee voor onderweg, maar dat is iets wat we volgende keer zeker nog veel meer mee willen gaan nemen. Krijg je in ieder geval iets binnen als je niet veel avondeten naar binnen kan werken ;)

Ik had het filter van de LDS webshop (mormomen kerk lol) gebruikt. Haalt heel veel zooi er uit, ook zware metalen etc. Brander was een simpele brander van de kijkshop waar je een campingaz vaatje in kon schroeven. Verder heb je helemaal gelijk over onze dagverdeling en kampeerplek op dag2. Maar we zaten er ook compleet door heen en om met een natte uitrusting te gaan lopen met constant kansen op buien (heeft tot 13:00 nog regelmatig geregend). Regen moet eigelijk geen belemmering vormen maar toch...

 

@ Tom, Thanks voor het advies! We hadden wel van die desinfectant pilletjes mee. 1 pilletje per liter water. Smaakte vrij goor door de chloorsmaak... :(

 

@JohnM, Was je ook met volle bepakking of alleen wandelen? En ik had voor de zekerheid nog een extra filter mee voor de bidon en ook nog een lifestraw, dus echt heel veel was er niet aan de hand geweest.

 

@ Prepping76 Thanks! We navigeerden enigzins met kompas. Puur om er voor te zorgen dat we naar het zuiden gingen en van het bevolkte noorden af. Verder vooral op geheugen de wegen terug gevonden etc. Maar dat is daar niet heel moeilijk, alle weggetjes staan in verbinding en als je maar lang genoeg loopt kom je altijd weer terug...

 

 

@Johnny BravoNL

U vraagt en ik draai Johnny! Ik heb toevallig wat foto´s genomen (Stiekem mijn telefoon af en toe aan gedaan voor een foto ;) )

 

20120804_211606.jpg.0a03fea38d472faf262ba5708768b20f.jpg20120806_100144.jpg.9463802be6b085ee5bde4f18fa39c6ca.jpg20120806_124728.jpg.938e3d00d900611315a0620ccd8bf79b.jpg20120806_124818.jpg.d551723ee7dccde3334fdd4e010c870e.jpg20120806_140248.jpg.be5ef680e427bc8720e7cd79e8c63213.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder zou ik nog een aantal dingen anders doen.

- Qua voedsel pakket ga ik volgende keer voor minimaal 1-2 pakjes high calorie koekjes (500 kcal voor bijna geen gewicht) per dag. Meer tussendoortjes als bifi worstjes en andere zooi. Minder zwaar avondeten. Meer kennis vergaren van de omgeving en wat daar eetbaar is.

- Gasstel krijgt upgrade, van 500 gram naar 130 gram.

- Slaapmatje had ik last-minute een ondermatje voor gehaald (van dat puntige geluidsisolatie schuim), was maar 700 gram en in vergelijking met de vrienden die het dachten te redden zonder matje was ik al beter af ;). Maar die krijgt ook een upgrade voor een lichtgewicht bergbeklim matje.

- 1 van de handcrank lampen gaat de deur uit. Ik denk dat ik degene met radio houd, omdat die zich wel bewezen heeft. Degene die ook mobiele telefoon etc kan opladen bewees zich minder nuttig.

- In plaats van regenjas en fleecetrui ga ik misschien een overpriced vest kopen die tegen alles beschermd. Die is echter heel duur, iets van 200-250 euro... Eens beter naar de alternatieven kijken.

- Zorgen voor meer watermogelijkheden. Belachelijk natuurlijk dat het de hele nacht en ochtend regent en je hebt een watertekort. Iets van zeiltjes of vuilniszakken mee dus. Even kijken wat ik hier mee ga doen.

- lichtgewicht besteksetje of spork oid. Dit keer gewoon bestek mee genomen...

- Van alles in de tas even goed kijken of het echt nodig is en kijken of er een lichtere upgrade voor is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem als verlichting een klein LEDlampje mee (ala Photon oid) zolang je niet in het donker hoeft te lopen. Anders een kleine hoofdlamp (ook LED) op AAA batterijen. Ik zou een MSR XGK of Whisperlite Int nemen. Werken ook uitstekend in de wind tov een gas brandertje. Werken ook op Euro95 die MSR's.

Je schoenen lijken me best aardige schoenen, alleen niet voor dat soort terrein en met rugzak. Ikzelf zou hogere leren schoenen nemen (Hanwag/Meindl/Lowa etc etc). Zeker in warm weer vind ik leer fijner en minder warm. Als leer goed behandeld is, zijn ze ook goed waterdicht.

 

1 jas kopen ipv een fleece en regenjas lijkt mij niet slim. Als die ene jas kapot gaat heb je niets meer.....

 

Een spork, lapland mok incl zakmes en 1pannetje is alles wat je nodig hebt om te koken. Als het zomer is kan je ook een tarp meenemen ipv een tent, scheelt weer gewicht. Zeker zo'n rood/blauwe valt trouwens wel op.........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goede poncho is het overwegen waard. Ik neem er altijd een mee. Het multi-purpose aspect heeft voordelen. Regenjas, luifeltje, het droog houden van bepakking, opvangen van regenwater, zeiltje om op te zitten bij natte ondergronden, etc, etc......

Het weegt niet veel, neemt nagenoeg geen ruimt in en levert veel voordelen op.

 

Groet, krekel

Link naar reactie
Delen op andere sites

De schoenen die ik heb gebruikt waren aardig goed hoor! Als er schoenen zijn die nog veel beter zijn dan zou ik verbaasd zijn.

 

Maar goed, in reactie op de schoenen en kleurrijke tent; Het budget was op. Na het kopen van een tas van 160 euro, schoenen van 110 (aanbieding :)), messen, tools en alles erbij, moet ik even wachten tot volgende aankopen. Een goede tent en slaapmatje kosten ook veel.

Naast het survivallen prep ik natuurlijk ook gewoon voedsel etc. Dat wil ik ook niet aan de kant zetten er voor. Keuzes en concessies dus.

 

Volgend jaar naar noorwegen/zweden of schotland zal ik waarschijnlijk weer een verhaaltje optekenen. Zal wel proberen een dagboekje bij te houden tegen die tijd, want het word waarschijnlijk een wat langere periode, 2-3 weken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...