Ga naar inhoud
GENEGEERD

Schapenwol


Piroska

Aanbevolen berichten

Sinds 2 jaar heb ik een paar schaapjes, Suffolks, geweldige beestjes  die elk jaar ook een aardige hoeveelheid wol leveren.    

Inmiddels heb ik zakken en zakken vol staan, ook omdat wij wel eens de schapen van anderen scheren en we de wol krijgen en een bevriende boer in het dorp ook zijn wol aan ons geeft (merino)

 

Ik heb les genomen om te leren spinnen, maar dat was ook al een jaar of 2 geleden en nu pas heb ik een goed spinnenwiel, ik ben al een week flink aan het frutten en het begint een beetje te komen.  Nu wil ik graag weten of er hier ook andere mensen zijn die spinnen want ik heb wat vragen waar ik niet veel op internet over kan vinden.   Ik spin namelijk ongekaarde wol, simpelweg omdat ik geen kaarden heb en ook geen idee heb waar ik ze vandaan moet halen.   Mijn wol kom dus zo recht van het schaap en dat is wat moeilijker te verwerken dan dat je het door de kaardemolen hebt gehaald. (of hand gekaard) 

 

Ook wil ik graag een wollen dekbed maken, dat moet niet moeilijk zijn gezien mijn opleiding tot kleermaker, maar ik vraag mij af in welke staat je de wol in de vakken van je dekbed stopt..   voorgeweekt in soda?  (zo gebruik ik het als ik spin, de evt poep en zooi is er af en alles ruikt lekker naar schaap en bevat nog vet) of moet je de wol echt helemaal wassen in de machine ofzo en schoon en ontvet in je dekbed proppen?    Ook hier is weer nauwelijks iets te lezen op internet.  

 

Dus, als er iemand is die ook schapen heeft of veel van wol weet... nou graag!  

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Aha... vandaar dat het spinnen nog niet zo vlotjes gaat. Volgens mij gaat dat met gekaarde wol een stuk soepeler.?

En... op Marktplaats staan wat borstels te koop. ik zie 2 borstels (gaan altijd per paar omdat je er twee nodig hebt) voor 25,00 en dat is ongeveer de helft van wat ze nieuw kosten.

https://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/spinnewielen-en-spinnen/m1495450558-louet-handkaarden-voor-spinnewiel.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Misschien kan een Dordtse prepper deze wel voor je afhalen?

Nog 1:

https://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/spinnewielen-en-spinnen/m1495088019-kaarden-louet.html?c=08c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

 

En ter vergelijk nieuwprijzen bij deze sites:

https://www.meervilt.nl/winkel/gereedschap-kaarden/louet-handgereedschap/

http://kaarderijwollust.nl/?product_cat=kaardemolens

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zie ik die dingen ook regelmatig in Zweden bij de kringloop (overigens ook regelmatig spinnewielen). Geen idee wat ze daar zouden moeten kosten. Daarnaast duurt het ook wel even voordat ik in Zweden ben. Volstrekt nutteloze reactie dan ook van me.

Anyways, misschien dat ze hier, of ergens anders, ook in de kringloop te vinden zijn. Weet niet of ze in Hongarije ook kringloopwinkels hebben?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Erny  Ja ik weet dat je ze 2e hands kan kopen in NL, maar zelfs dat is toch een hap uit mijn pnee, zeker met ook de verzendkosten erbij kom ik echt wel duur uit,  ik leef zonder (vast) inkomen en ik wéét dat ik zonder kaarden ook moet kunnen spinnen, het is alleen lastiger, maar ik ben een tamelijk hardnekkige,  ik ga door tot het lukt of tot ik per ongeluk struikel over die kaarden voor een prikkie. 

 

@Loreen  Thanks voor je nutteloze reactie, hahahaha  te grappig..  Nee hier helaas geen kringloopwinkels, wel veel 2e-hands kleding maar geen spulletjes.  Wel zijn er rommelmarktjes, daar ga ik ook goed mijn ogen openhouden.  Helaas zijn die weinig bezet in de winter vanwege de kou. 

 

@Rataplan  Tof als je dat zou willen doen, en vooral ook wat voor wol je het best  in het dekbed stopt.   Ik snap dat veel mensen niet van schapenlucht houden en het dus grondig gewassen wordt, maar ik ben gek op schapenlucht en wellicht is het gewoon beter om het JUIST niet te wassen wat betreft warmte en isolatie,   daar ben ik erg benieuwd naar. 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Je kunt naast kaarden ook kammen... Ik ben met wol bezig met mijn reenactment groepje en kam de wol voordat ik het spin (met de handspindel, moet nog een spinnewiel kopen) 

@PrepperSjors Vorig jaar had een evenementen terrein waar we stonden een big bag wol over wat gratis meegenomen mocht worden. Mochten ze het dit jaar weer hebben, wil je een seintje hebben? 

Wij zijn vorig jaar trouwens met schapenhouden begonnen, de Manx Loaghtan, een vrij primitief ras uit engeland. Dus hebben dit jaar hopenlijk ook onze eigen wol!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...