Ga naar inhoud
GENEGEERD

Winter tuin


Simurgh

Aanbevolen berichten

Door de verhuizing heb ik een nieuwe tuin en wat ik elke winter toch wel merk is hoe kaal alles dan is. Nu hier zoveel steen in ligt valt dat helemaal op. Nu heb ik al heel veel straat in grond veranderd afgelopen seizoen, eetbaar hek met oesterzwammen(zie oogst foto, ruim en kilo), fruit aangeplant in de vorm van klimmers tegen de schutting en 2 bomen, 3 vierkante meter bakken met etages voor kruiden etc. Een nog een groter deel voor volle grond teelt voor volgend jaar.

 

Maar nu is het zo kaal en desolaat, wat doen jullie met de tuin in de winter. Nu snap ik dat geduld er voor zorgt dat ik straks grotere permanente struiken heb etc, maar bijvoorbeeld de kale grond om in te tellen. Die jullie dat nog iets mee? Groenbemesters planten , afdekken, bemesten, geen idee?

 

Jullie wel?

IMG-20191212-WA0000.jpeg

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Leuk bezig al in je nieuwe tuin. Normaal gesproken zou ik niks met de grond doen in deze periode tenzij je op zware klei zit, dan is omspitten van een moestuin noodzakelijk om het door vorst te laten breken, zodat het in het voorjaar beter bewerkbaar is. Verder wat snoeiwerk, voorzichtig met vorstgevoelige planten, zoals vlier, vlinderstruik, hortensia etc. Beter om die pas in het voorjaar te snoeien. Hier wordt er wel eens paardenmest onder gespit in moestuinen, compost kan ook al zou ik niet van die gratis compost van de milieustraat nemen vanwege veel onkruidzaad. Wel gebruik ik die gratis compost in mijn grote houten bloembakken, gaat heel erg goed.

Voor nu kan je evt. je tuin wat opleuken met bijv. winterheide in de bloembakken. Bomen en struiken kan je nu het beste aanplanten, zijn goedkoper ook als losse wortelplantgoed ipv dadelijk weer die uit een plastic pot. Om in de winter wat minder kaal erbij te zitten kan je kiezen voor een mix van bladhoudende, blad verliezende en groenblijvende bomen, heesters etc. Hortensia's Annabel Strong zien er schitterend uit met rijp op de bloemen. Variatie in bloeitijd is ook aan te raden om zolang mogelijk kleur te houden gedurende het jaar. Wanneer je tijdig je (bijna) uitgebloeide bloemen weghaald, geven sommige planten een tweede bloei, denk bijv.aan Lavendel, ook met stokrozen gaat dat, dit jaar getest.

 

Had je nog kippen in je tuin?

 

Ik heb 3 zelfgemaakte houten bloembakken, 1 met frambozen en de ander met meerdere muntsoorten. Beide in bakken omdat deze via hun wortels enorm kunnen woekeren. De derde bak ben ik nu aan het vullen voor het komende jaar, eerst een laag stammetjes en takken, dan geregeld stro met kippenmest van mijn eigen kipjes, houtas uit mijn kachel en later nog compost met wat aarde uit de tuin. Als ik wormen vind stop ik ze daar in, dat zijn goede grondbewerkers. Met een bezoek aan een Arboretum, opengestelde tuinen van particulieren kan je veel inspiratie op doen, daarnaast geeft een rondje op een tuincentrum ook een goed beeld van hoe planten er momenteel bij staan kwa bloei, blad, sierwaarde etc.

 

Veel plezier komend jaar met tuinieren ?

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooral voor harde kleigrond is het aan te raden deze met veel natuurlijk materiaal te verrijken (proces van jaren).

Dit doe je bijvoorbeeld door te mulchen. Je legt een laag bladafval (geen eik) en grasmaaisel, kleine takjes, etc op de grond. De pieren trekken dit lekker de grond in en bemesten daardoor je grond. Onder de mulch komt er dan ook bodemleven. Lees je hier maar eens over in, bv op het Moestuinforum.

De kwaliteit en vruchtbaarheid van je grond gaan echt enorm vooruit.

 

Als je aan oude paardemest (verse mest is nog niet goed, die leg je op een bult zodat je die over een jaar kunt gebruiken) kunt komen kun je hier ook een lekkere laag van op je moestuin gooien.

Pas in het voorjaar spit je deze dan onder.

Deze bemestte stukken zijn dan vooral geschikt voor vruchtgewassen- en koolgewassen-teelt want die hebben een grote mestbehoefte.

 

Zelf compost maken is ook erg aan te raden, is goud voor je tuin.

Dus alle bladeren, takjes, snoeiafval, keukenafval, grasmaaisel, wat mest etc op een bult, zo af en toe mengen en omgooien. En als het mooi gecomposteerd is dit over je tuin verdelen.

 

Vooral bij je fruitstruiken zou ik ook een lekkere laag bladafval gooien.

 

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring op klei is dat je beter niet kan spitten,  je sloopt niet alleen de bodemstructuur waardoor de grond eerder dichtslaat maar daarmee ook het bodemleven dat nodig is voor een goede groei (planten en bodemleven wisselen grondstoffen uit). Na 2 jaar no-dig met jaarlijkse compostgift blijft er geen water meer staan en krioelt het van de regenwormen. Merk ook dat planten sterker zijn dan voorheen. Bijkomend voordeel is dat je veel minder last van onkruid hebt omdat je de grond afdekt met een laag compost.

En compost is in Nederland niet duur als je het afzet tegen de uren die je per jaar besteed aan spitten en schoffelen/wieden.

 

Kijk op youtube eens op de kanalen van Charles Dowding en Richard Perkins, daar is enorm veel info te vinden.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Verademing om weer onder “mijn” mensen te zijn!

 

Ontopic: Ik zit ook op de zware kleigrond en spit of frees in deze koude dagen.

uiteraard met compost of ander organisch materiaal. De discussie wel of niet frezen/spitten is hier in het verleden al meermaals gevoerd. (Ik zie de boeren hier nog steeds niet alleen maar stalmest/championmest ed op het land leggen maar ploegen deze ook onder)

 

Nu ook mooi de tijd om de boerenkool en de Mispels in de gaten te houden.

 

Greener

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het tot op bepaalde hoogte ook zeker eens met @Vladimir en grond kan zich over het algemeen prima zelf ontwikkelen, daar zijn wij niet voor nodig. Enkel met die echte zware klei is, als je daar niks mee doet ook niks te beginnen als in zijnde het willen gebruiken als traditionele moestuin. Vaste planten/kruiden etc kan prima en zullen goed gedijen in vochthoudende kleigrond. Zelf zit ik gelukkig op een oude kreekrug met een meter plus top laag van lichte klei/zwarte aarde/zand. Op zo’n 1,5 meter diep haal ik de schelpen naar boven uit de zandplaat. Gelukkig nooit last van water hierdoor. Zoals @Greener ook aangeeft zijn boeren hier ook soms al jaren bezig met het inbrengen van champignon mest e.d. om een goede toplaag te verkrijgen. Waar dit inmiddels is gelukt of de kleigrond van zichzelf al in orde is, zie je meer en meer boeren het ploegen overslaan en slechts licht de toplaag bewerken en inzaaien. Vroeger was het gebruikelijk dat, dacht het 7de jaar ze de akker een jaar braak lieten liggen om de grond te laten herstellen. Tegenwoordig zal dat vermoedelijk financieel niet meer uit kunnen en plegen ze roofbouw op de grond. Ter compensatie knallen ze er een berg holle kunstmest op en hebben we mooie plantjes met veel minder voedingswaarde.

De markt bepaald uiteindelijk voor een groot gedeelte te koers van de boer, dus voorlopig zal dit nog een tijd voortduren.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit hier ook met zware klei/leemgrond en ik spit NOOIT!   In de winter dek ik planten die niet heel goed tegen veel vorst kunnen af met stro (langs de voet, de plant zelf bedek ik niet), dit doe ik bij de artisjokken, rozemarijn en de tijm o.a.    Ik oogst mijn wintergroenten,  prei, boerenkool, groenlof en aardperen, snijbiet, paksoi en alles wat er nog leeft..  

 

Een groot gedeelte van de moestuin dek ik af met stro met geiten- en schapenstront uit de stal, dit laat ik de hele winter liggen zodat beestjes eronder de boel lekker rul kunnen maken en in het vroege voorjaar het onkruid geen licht dus geen kans krijgt.  In het voorjaar gaat alles wat nog los op de tuin ligt er afgeharkt en de composthoop op, wat er nog blijft liggen dan hark ik wat onder de aarde die dus lekker rul is dan. 

 

Verder snoei ik in de winter al mijn struiken en bomen en verhaksel de takken in de  hakselaar,  dit haksel wordt elk jaar op de paden gelegd en deels op de "paddenstoelenhoop"   een hoop met stro en haksel en wat stammetjes en zaagsel in de schaduw, hier komen geregeld wat paddenstoeltjes op waaronder ook eetbare. 

 

Tijdens het moestuinseizoen gooi ik al het uitgetrokken onkruid terplekke neer en ook snoeiafval (van de tomatenplanten bijvoorbeeld, indien ze gezond zijn tenminste) gaat gewoon op de grond in de moestuin.  Hierdoor wordt de grond veel humusrijker en heb ik nu na 4 jaar inmiddels geen klei-tuin meer maar een mooie humusrijke grond.  Een ander voordeel van alles terplekke neergooien is dat de grond afgedekt wordt en dus beter vochtig blijft bij hitte en regenloze periodes, wat hier in Hongarije al snel enkele maanden per jaar is. 

 

Verveel je je echt kan je ook al een peulen en erwtenrek fabriceren en neerzetten, deze kan je in februari dan meteen zaaien aan de voet van het rek.  

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...