Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zonnepanelen tijdens stroomuitval


Luke

Aanbevolen berichten

Er zijn er vast veel onder ons die thuis zonnepanelen op hun dak hebben. Ik vraag mij af of jullie dan ook iets in huis hebben zodat je wat met de zonnepanelen kan doen tijdens een langdurige stroomstoring. Zelf heb ik accu, omvormer en een losse laadregelaar in huis die ik als het nodig is aan kan sluiten op de zonnepanelen. Wel belangrijk om dan eerst op het dak de serieschakeling anders in te delen omdat ik nu 300 volt binnenkrijg als de zon schijnt, en dat is teveel voor mijn maximaal 100 volt laadregelaar.

 

Benieuwd of er nog meer zijn die hierover hebben nagedacht ?

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hier hebben we ons autonome systeem ook nog (2 zonnepanelen en deepcycle accu met laadregekaar) al is die momenteel niet aangesloten. Omdat wij op het zuiden zitten en veel zonuren hebben willen we dit voor de zomer wel weer gaan aansluiten al is het maar voor de lampen/laptop en dat soort zaken.

We zijn ook aan het oerienteren om te zien hoe efficiënt zonnepaneel-folie is voor op het raam of dat wellicht een zonnescherm met zonnepaneel-functie beter is omdat die in een andere hoek komt te staan.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonnepanelen zijn inderdaad een interessante systemen voor preppers, ben een kleine 2 jaar geleden de panelen wereld binnengerold om de wereld een stukje beter te maken.
En ik verbaas me dagelijks over de technieken die erbij komen, en de mogelijkheden die een paneel met zich mee brengt. Toen ik begon in het wereldje waren de maximale opbrengst per paneel zo een rond de 280 watt piek per uur, en nu zie ik al panelen voorbij komen die richting de 350 watt piek per uur aan. Zelf ben ik van mening dat er meer werk van het opslaan in accu's gemaakt moeten worden, dan kan je pas de efficiency van het paneel volledig benutten en heb je in de nacht ook wat aan de panelen. Doe heel veel nieuwbouw tegenwoordig en je wordt praktisch gewoon verplicht om zonnepanelen te nemen, omdat de huizen geen gas aansluiting meer hebben. Nu zijn er talloze systemen die gemaakt worden en is de vraag wat past het beste bij je, zit het dak in de goeie richting wat is het hellingspercentage van het dak. Moet ik een string systeem nemen met binnen een omvormer, of is het beter om elk paneel een eigen micro omvormer te geven. Er zijn ook panelen waar je direct een stekker in kan doen, deze zullen voor preppers handiger zijn om dat ze mobiel zijn en niet veel ruimte in beslag nemen.

Laten we het zo zeggen de keuze is enorm, maar mocht je vragen hebben dan ben ik de moeilijkste niet om je te helpen.
Linker foto hebben we de eerste prijs gewonnen bij LG, en de rechter is me grootste project tot nu toe 1860 panelen.

PHOTO-2019-06-19-20-59-16.jpg

PHOTO-2019-11-14-18-42-18.jpg

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit moment al bijna 8 jaar autonoom, maar mijn tractie accubank 620Ah is slecht geworden (destijds brand gehad in schuur ernaast).

 

Woensdag dus nieuwe accubank met 5x 2.4Kw Lithium power 48V. Hoop dat capaciteit voldoende is.

 

Moet er wel aanpassingen voor doen, zoals firmware update omvormer/lader, extra lcd scherm voor installatie en uiteraard instellingen nasr Lithium wijzigen. Maar daarna kan ik via de app overal ter wereld de stand van zaken zien en/of meldingen ontvangen. 

  • Leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden, FincaInSpanje zei:

Op dit moment al bijna 8 jaar autonoom, maar mijn tractie accubank 620Ah is slecht geworden (destijds brand gehad in schuur ernaast).

 

Woensdag dus nieuwe accubank met 5x 2.4Kw Lithium power 48V. Hoop dat capaciteit voldoende is.

 

Moet er wel aanpassingen voor doen, zoals firmware update omvormer/lader, extra lcd scherm voor installatie en uiteraard instellingen nasr Lithium wijzigen. Maar daarna kan ik via de app overal ter wereld de stand van zaken zien en/of meldingen ontvangen. 

Gaaf! Compleet autonoom zou ik ook wel willen zijn, maar met dat beetje zon hier in de winter en mijn belachelijke verbruik gaat het helaas niet lukken zonder het net. Post vooral wat foto's van je oude en nieuwe accubank. Benieuwd of je nieuwe toereikend is!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als die 1860 panelen onder de verkeerde hor. hoek liggen dan verlies je een hoop van het theoretische vermogen.

 

ps wel appels met appels vergelijken: een systeem in Spanje doet het al snel beter dan hier in NL.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uur geleden, Luke zei:

Gaaf! Compleet autonoom zou ik ook wel willen zijn, maar met dat beetje zon hier in de winter en mijn belachelijke verbruik gaat het helaas niet lukken zonder het net.

 

Dat is inderdaad het probleem waar @f150 je tot in detail over zou kunnen vertellen.

Zonder een wereldwijd  "smart grid" gaat het op dit punt niet echt lukken.

 

Tot die tijd is het toepassen van kernenergie (maar dan met thorium) naar mijn idee nog de minst foute stap die men zal moeten maken

 

Dat men over een jaartje of 500 ons compleet zal zitten uitlachen over de barbaarse manier van energievoorziening lijkt me erg waarschijnlijk.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Ff snel wat pixies. Alles draait nu op Lithium. 

 

15 panelen

Outback 80A mppt laadcontroller 

Victron omvormer/ lader

5x lithium (max 8 in 19 inch kast)

Mooi kleuren paneel, komt nog in kastje.

 

Lastig was ff de firmware update en instellingen op Outback en voor Lithium accu's. Maar dit merk is heel compatibel met vele merken. Fabrikant en type kiezen en hoppa, vamos.

20191218_125811.jpg

20191218_125825.jpg

20191218_125952.jpg

20191218_125844.jpg

20191218_130037.jpg

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die lithium packs zien er echt heel duur uit :o! Op dit moment lever ik nog gewoon terug wat ik teveel heb, maar na 2023 gaat dat veranderen, want dan wordt de afstreepregeling afgebouwd. Tegen die tijd wil ik iets dergelijks als deze heerschap heeft gebouwd in mijn woning hebben: https://secondlifestorage.com/showthread.php?tid=823

aangepast door PrepperSjors
Link naar reactie
Delen op andere sites

Me eerste post op dit forum. 
Gaaf die accu’s ,ga je de outback nog wisselen tzt of heb je geen interesse om je solar op het scherm te krijgen. 
 

Het is mischien wel mogenlijk om iets van info te zien alleen niet zo uitgebreid als Victron het origineel heeft, je kan in je instellingen menu (heeft dc systeem) aan zetten. 
ik kan dat wel maar ik heb een meet shunt tussen omvormer en accu’s  zitten. 
Mischien dat de shunt in je accu’s via de can bus ook die info geeft aan ccgx


 

E5DBB882-9FFC-4F4D-8008-A58A130A1CDA.jpeg

aangepast door Arie
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@PrepperSjors, op dit moment kost een lithium pack van 2.4kw rond de 1100€, maar komend jaar gaan de prijzen verder dalen. Het lijkt veel geld maar stel je bent off the grid voor 5000€ en het systeem gaat 10 jaar minimaal mee. Dan is je elektriciteit rekening 500€ per jaar.

 

@Arie, ik hou het even bij de Outback en ik heb er nog één reserve liggen. De studer was niet compatible met lithium dus ik hem vooralsnog één Victron aangesloten.

 

De komende drie maanden kijk ik het even aan of mijn accubank voldoende is, maar dat denk ik wel. Anders koop ik er nog een lithium accu bij.

 

In de zomer zal het op zeker voldoende zijn dus de winter is een mooie test. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even kort nav de post van @martin De afgelopen vier jaar hebben we in een van de woonunits volledig off grid gedraaid met een 5KVa omvormer/lader en een 7kWh LG Chem accu en 30 panelen (deels ook voor warm water op een PV boiler). Slecht 14% van alle verbruikte energie was afkomstig van het lichtnet om in de wintermaanden een aantal keren de accu vol te laden.

 

In een ander woonunit ben ik momenteel bezig met de opbouw van een 40.000Wp PV installatie, 42kWh BYD Li-Ion accu's en 3x15kVa omvormers - qua vermogen genoeg om een paar huishoudens off-grid te draaien. De volledige installatie komt 100% onafhankelijk van het lichtnet te werken. Binnenkort zal ik hier een apart draadje over starten. Het is veel pioneren.. om je een idee te geven: deze week kwam de 630A DC lastscheider binnen - vermoedelijk ongeveer de enige die er bestaat want hij moest speciaal gemaakt worden door Eaton.

 

Wordt vervolgd!

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-12-2019 om 16:51, FincaInSpanje zei:

@PrepperSjors, op dit moment kost een lithium pack van 2.4kw rond de 1100€, maar komend jaar gaan de prijzen verder dalen. Het lijkt veel geld maar stel je bent off the grid voor 5000€ en het systeem gaat 10 jaar minimaal mee. Dan is je elektriciteit rekening 500€ per jaar.

 

@Arie, ik hou het even bij de Outback en ik heb er nog één reserve liggen. De studer was niet compatible met lithium dus ik hem vooralsnog één Victron aangesloten.

 

De komende drie maanden kijk ik het even aan of mijn accubank voldoende is, maar dat denk ik wel. Anders koop ik er nog een lithium accu bij.

 

In de zomer zal het op zeker voldoende zijn dus de winter is een mooie test. 

Als jij mij een goed werkende off-grid installatie van enig zinvol vermogen kan maken voor dat geld, bestel ik er direct 10.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden, f150 zei:

Even kort nav de post van @martin De afgelopen vier jaar hebben we in een van de woonunits volledig off grid gedraaid met een 5KVa omvormer/lader en een 7kWh LG Chem accu en 30 panelen (deels ook voor warm water op een PV boiler). Slecht 14% van alle verbruikte energie was afkomstig van het lichtnet om in de wintermaanden een aantal keren de accu vol te laden.

 

In een ander woonunit ben ik momenteel bezig met de opbouw van een 40.000Wp PV installatie, 42kWh BYD Li-Ion accu's en 3x15kVa omvormers - qua vermogen genoeg om een paar huishoudens off-grid te draaien. De volledige installatie komt 100% onafhankelijk van het lichtnet te werken. Binnenkort zal ik hier een apart draadje over starten. Het is veel pioneren.. om je een idee te geven: deze week kwam de 630A DC lastscheider binnen - vermoedelijk ongeveer de enige die er bestaat want hij moest speciaal gemaakt worden door Eaton.

 

Wordt vervolgd!

 

Ik denk dat als je de accu kant kunt verhogen naar bijvoorbeeld 14Kw dat je al 100% of the grid bent.

 

Zelf heb ik een generator die indien nodig kan bij schakelen.

 

Gisteren heb ik een eerste goede testdag gedraaid, waarbij ik zoveel mogelijk in en om het huis heb laten draaien terwijl er weinig zon stond die dag. De accu stond op 97% bij het begin van de test en die liep terug naar 51% op zijn laagst. Tot mijn grote vreugde want ik had me voorgenomen dat ik onder de 30% een accupack van 2.4Kw bij zou kopen. Misschien dat ik dat binnen enkele maanden toch nog doe, want ik hou van overkill.

 

Met jouw toekomstige 42Kw kun je dus goed de 3 woningen voorzien, mits de accu overdag weer goed vol komt. De 40.000Wp vind ik voor mijn gevoel erg veel aan panelen, maar je zult dit goed berekend hebben naar Nederlandse zon en je ervaring met het andere gebouw. In Spanje zou ik met 12.000Wp de accu's nl. weer vol krijgen elke dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uur geleden, wodan zei:

Als jij mij een goed werkende off-grid installatie van enig zinvol vermogen kan maken voor dat geld, bestel ik er direct 10.

https://autosolar.es/kits-solares/kits-solares-48v

 

Hier zitten een paar leuke sets bij. Het is wel in het Spaans maar als je de specs bekijkt dan zie je wat er bij zit.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
26 minuten geleden, JohnVonSchutz zei:

Wat zou een goede budget accu zijn?

Iets van een vrachtauto of hoeveel kwh is minimaal?

 

Accu's voor auto's zijn niet zo geschikt voor solar. Ze kunnen kort veel vermogen leveren om te starten, daar zijn ze voor gemaakt.

 

Je moet dus voor een huishoudaccu gaan, liefst onderhoudsvrij AGM of GEL.

 

Ik heb van het budgetmerk Ective twee solar installaties gedaan hier in Spanje en ze draaien al vier en drie jaar zonder problemen. Ik heb gekozen voor 2x230 ampere. Hier gekocht.

 

https://www.autobatterienbilliger.de/Solar-Batterien::Ective-Batteries__AGM-VRLA

 

Bij accu's spreek je van Amperes en geen Kilowattuur. En een normale accu kun je 50% ontladen. Dus de 230Ah dan heb je ongeveer 115Ah tot je beschikking. 

 

Ik ben zelf onlangs op Lithium overgegaan en hoewel het geen low budget is, zou ik iedereen adviseren voor Lithium te gaan nu de prijzen aan het dalen zijn. Bij Lithium praat je over kilowattuur en kun je de capaciteit veel meer benutten. Wel tot 80% zonder problemen en 10 jaar garantie. Mijn nieuwe Litium batterijen zijn zelfs nu hartje winter niet onder de 50% geweest.

 

https://climasolar.es/producto/bateria-de-litio-2-4kw-48v-24kg-50a-max-h48050-pylontech/

 

Dit is ff de versie die ik heb. Zijn ook andere voltages en merken.

 

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb thuis 12 panelen gelegt van 245WP incl omvormer en montage want ik mocht van moeders de vrouw het dak niet op koste me dat exact 2600 euro.

6j jaar geleden gedaan en ik heb de set al lang en breed terug verdient.

heb toen overwogen om van het net te gaan maar de opslag van energie is gewoon te duur bij een verbruik van 3500kwh per jaar

 

De huidige systemen icm een lager energie verbruik maakt dat de mogelijkheden beter worden om volledig van het net te gaan.

over 2,5 jaar gaan we de hut hier verkopen, en een deel vd overwaarde zal tzt gebruikt worden om naar Spanje te vertrekken.

 

afhankelijk van het moment daar, en de beschikbaarheid van stroom ter plekke bepaal ik of er panelen komen of niet.

en ook of er dan een opslag systeem aan geplakt gaat worden.

maar het is ook het totaal plaatje mbt kosten wat het gaat worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Is dit echt zo goed als het lijkt

 

https://youtu.be/ozVzv0jo_BM

 

 

DELTA PRO outputs en inputs:

 

Outputs:

2 x USB
2 x USB-A Fast charger 18W
2 xUSB-C 100W
1 x 12 V Car port
1 x Anderson poert 30A
2 x DC5521 output: 12.6 V DC, 3A
4 x AC 230 V EU. Maximaal 3600 W  continuvermogen en 7200 W piek vermogen

 

Input:

Netstroom adapter 2900 W
EV adapter 3000 W
Solar zonnepanelen (MC4) poort 1600 W / 11-150 V

https://offgridpowerstation.nl/product/ecoflow-delta-pro-3600wh-eu/?fbclid=IwAR0mCT8hVQ1ASle9EHFCdMMmHMx3YAAkZPl5TMmKiXrHOqQ0Hgydn1z-L9k

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...