Ga naar inhoud
GENEGEERD

Appartement als bug-in locatie?


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik woon op de 1e etage van een relatief laag flatgebouwtje. Ik denk er over na of ik mijn appartement wel of niet wil inrichten als bug-in locatie. Het balkon is bij noodsituaties dus makkelijk te 'bestormen' door ongewenste individuen. Ik heb de tralies al dicht gemaakt met ondoorzichtig zeil gevoerd met sisaldraden waardoor het iig lang duurt om open te snijden. De eerste bedoeling was om vanaf de straat iig huisraad en bewoners aan het oog te onttrekken, maar ook als 1e beveiliging. Ik denk er over om de ramen en balkondeur met speciaal braakwerend folie te laten bekleden. Verder wil ik een balkonmoestuintje inrichten in zo'n speciale balkonbak (2-traps) en heb ik een campingdouche met zo'n solar opwarmzak om op te hangen aan de waslijn (douchen in badpak, dat wel, anders wordt het wel erg interessant voor de overburen :) ).

 

Hoe denken jullie over het appartement als BIL? En hoe ga je als prepper om met het gegeven 'appartement'? Ik ben benieuwd naar jullie ideeën.

 

MissD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hallo @MissD

 

Ik zelf ga ook voor een BUG-in in mijn appartement, ik heb dan een appartement op 2 hoog dus mijn ramen zitten 7,5 meter van de straat.

Als eerste zou ik het balkon tot aan de rand dicht maken, op deze manier valt het al niet op als je een moestuin hebt.

Als je deur naar het balkon met raam is wordt het natuurlijk lastig, hiervoor kan je inderdaad inbraakwerend folie gebruiken om het te vertragen.

Als je deur naar binnen opengaat zou je kunnen kijken voor twee haken en een balk zoals dat vroeger vaker was om de deur te barricaderen.

 

Waar je over moet nadenken zijn vooral je omgeving omdat je waarschijnlijk geen of een kleine tuin hebt. Ook bijvoorbeeld met koken op een alternatieve manier, hierbij moet het wel veilig blijven en genoeg luchten.

 

Hoop je hiermee een gedeelte te kunnen helpen, als er nog zaken bij me binnen komen laat ik het je weten.

 

Greetz Pr3pper

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rolluiken,

brandblusser,

brandmelders,

alarmen op de ramen en deuren,

 

Verder moet je denken aan toilet gebruik bij bijvoorbeeld een stroomuitval etc.

 

Zelf houdt ik mij veel bezig met de omgeving aangezien ik aan de rand van het centrum woon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo @Pr3pper, wat bedoel je met het balkon tot aan de rand dicht maken? Zoals ik, van beneden af of tussen de flat boven je tot aan de railing van het balkon? Als je dat laatste bedoelde, met wat zou jij dat dicht maken? Vogelnet (die voor fruitbomen worden gebruikt) of wat steviger gaaswerk? Toilet, da's een goeie! Daar had ik idd nog niet aan gedacht. Waar denk je aan? Zo'n camping toilet met vloeistof? Ben benieuwd naar jullie ideeën. Grtz., MissD

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Leuk deze groep, die er pas kort is.

 

Ik woon op een bovenappartementje (1 buur beneden) met een eigen voordeur beneden. De buren beneden hebben allebei hun eigen omheinde tuin dus wordt vrij lastig bij mij boven komen. Tevens zijn er rolluiken aan de balkonzijde (westelijke richting) geplaatst wat zeker geluid en warmte isoleert.

Aan het kleine balkon hangen een paar niet interessante bloembakken.

 

Tevens woon ik aan de rand van een klein rustig dorpje waar letterlijk niks gebeurt en zit ik in 5 minuten fietsen in het bos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, klopt ik heb deze groep een tijdje geleden aangemaakt. Ik zit zelf ook op een appartement vandaar, leuk om informatie te delen over hoe wij 'appartementpreppers' met bepaalde dingen omgaan.

Ik zit zelf in een oud huis op de derde verdieping, boven mij alleen nog iemand. Ik zit dus ook redelijk veilig, hebben een brandtrap. Wonen net achter politiebureau dus horen vaak genoeg wanneer er iets aan de hand is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat politieburo is handig :) Hier in de stad is geen politieburo te bekennen. Dat is pas 15 km verderop.

Mijn enige zwakke schakel qua security is dus de voordeur.

Het voordeel van mijn appartement t.o.v. beneden is dat ik een inpandige kast heb, en een zolder.

In plaats van een tuin of terras waar ik niks mee doe.

 

De inpandige kast wordt gebruikt voor voornamelijk voedsel- en wat watervoorraad. Niet teveel water, want dat kan op zolder.

Samen met het benutten van (en op) de keukenkastjes heb ik met die inpandige kast een mooie voorraad gestockt.

Genoeg om het even vol te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gelukkig het voordeel van een eigen deur. Niet dat ik met nog tig anderen een gemeenschappelijke voordeur deel.

Na donker gaan er 2 knipsloten dicht. Ben ik afwezig dan op het nachtslot.

 

Het zwakke punt is dat het mijn enige uitweg is. Tenzij ik van mijn balkon zou moeten abseilen :)

 

En de zolder is ook zoo handig. Niet alleen voor de opslag van oude zooi, gear, extra volumineuze voorraad (zoals WC papier e.d.) en het drogen van wasgoed.

Er staat ook een bed en een tafel met stoel.

Bij calamiteit kan ik 1 persoon extra opvangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah die zolder is een mooie extra! Ik heb ook een eigen voordeur, vorige week dievenklauwen er ingekomen, moet nu nog 2 extra sloten voor 's nachts.

Ik heb het voordeel dat ik bij een raam de brandtrap heb. Misschien een touwlader aanschaffen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb diverse touwen ten behoeve van klimmen en abseilen.

 

Van een 13 mm touw kun je heel eenvoudig een klimgordel maken, en die 3 meter naar beneden durf ik wel.

Mijn kat springt (laat zich vallen) van het balkon zo op de schutting een meter lager. Ze kan het ook andersom. Dat lukt mij nog niet :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Pr3pper

 

Er is altijd wel een weg te vinden.

 

Vraag aan jou en MissD

 

Hoe gaan jullie om met eventuele beperkte opslagmogelijkheden in jullie appartement ?

 

Zelf heb ik ook nog een klein schuurtje wat niet aan mijn appartement gelegen is. Het raam is afgeplakt met folie om inkijk te voorkomen. Evenzo is de schuurdeur van mijn buurman ook afgeplakt met hetzelfde folie .

In dit schuurtje passen 2 stellingrekken en 1 fiets. Tevens staat hier een voorraad bier in, en 1 niet gebruikte groene container.

Is het aan te raden om de schuur van alarm te voorzien ? Is dit wel noodzakelijk omdat er in dit dorp echt niks gebeurt.

 

Zoals eerder gezegd, heb ik mijn eigen voordeur en een trap naar boven. Onder de trap staat een flinke voorraad bronwater, frisdrank, en ook nog wat kratten bier.

Mijn inpandige kast wordt gebruikt voor voedselopslag en ook wat jerrycans en flessen met water. De kast is vol !

 

Ik heb een zolder welke voor overbodige zooi en gear wordt gebruikt, maar ik twijfel of ik hier voedsel (lang houdbaar) moet opslaan aangezien het er in de zomer knap warm kan worden wat niet ten gunste komt voor voedingsmiddelen.

 

Hebben jullie tips ? Hoe gaan jullie ermee om met een beperkte ruimte ? Creatief zijn ? Soms is de koek gewoon op !

 

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Peerke Over het schuurtje gesproken, Tijdje geleden is er bij mijn vader in het schuurtje ingebroken, aantal powertools gestolen en nog wat spulletjes, terwijl dit in een rustige woonwijk ligt waar iedereen elkaar kent. Hangt natuurlijk een beetje af van de waarde van de spullen die daar liggen, maar een goed slot en een stevige deur zou normaal gezien al genoeg moeten zijn.

 

Wat betreft ruimte, heb ik het idee dat jij groter woont dan ik. Mijn voorraad staat een beetje overal, in de keukenkastjes boven in staat vooral heel veel pot en blikvoer, deze worden wel steeds gegeten en aangevuld. Water en drinken hebben wij hier in een hoekkast in de keuken gepropt. Verder liggen prepspullen een beetje overal, in TV-kast, bij de boekenkast, onder het bed, in een kast in de gang.

 

Wij hebben veel van de prepspullen qua voorraad gewoon tussen de normale spullen staan. in de badkamer staat een hele la vol met douchegel en shampoo's etc.

 

Onder het bed is wel een goede plek waar wat spul kan, net als onder de bank. Achter de boeken hebben wij ook nog een gedeelte voorraad staan, zo staan een aantal flessen bio-ethanol direct binnen handbereik, en achter de boeken staan vervolgens nog een aantal.

 

Groeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met dit soort dagen ben ik blij dat ik mijn voorraden redelijk op orde heb.

Ik heb er een pest hekel aan om op warme en drukke dagen naar de supermarkt te moeten, om soms lege schappen aan te treffen.

Deze warme dagen geven duidelijk het verschil aan tussen preppers en schapen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Peerke: ik heb idd ook beperkte opslagmogelijkheden. De kelderbox is makkelijk te forceren in tijden van nood dus daar kan ik eigenlijk niets stallen. Ik maak gebruik van het kastje op mijn balkon en de kledingkast in mijn slaapkamer. Vanwege ruimtegebrek moet ik over gaan op kwalitatief preppen ipv kwantitatief. Ik ben begonnen met maaltijden van mountain house en waterfilters.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waterfilters zijn altijd handig om te hebben. Uiteraard meerdere.

Zelf heb ik 1 lifestraw, 2 Sawyers en 1 MRS of Katadyn (welke het is moet ik even nakijken)

Ook met een lege pet-fles, wat filtermateriaal, zand en aktief kool is eenvoudig een filter te maken.

 

Van de mountain house heb ik een aantal maaltjes op voorraad, maar ik heb ze nog niet geprobeerd.

Vroeger had ik ze van Adventure Food, maar die waren niet smakelijk.

 

De vraag is dus: is mountain house te eten ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Mountain House ook nog niet geprobeerd. Ik heb inmiddels een blik kipblokjes, houdbaar tot 2035 :), en 2 zakjes maaltijden voor 2 personen: roerei met aardappel en ham en aardbeien rijstpap. Ik ga binnenkort de roerei eens proberen, ik houd jullie op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oppervlakte water is nooit het schoonste. Beter kun je (in de buurt van water, op een laag punt) een gat graven zodat je grondwater/ kwelwater krijgt. Dit is al enigzins gefiltreerd en allicht schoner dan oppervlakte water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...