Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe onderhoud ik mijn voertuig? Denk aan P.E.T.R.O.L.


Preppy

Aanbevolen berichten

Maak er een gewoonte van om de belangrijkste punten van je wagen te controleren, dit voorkomt een hoop ellende en ergernissen onderweg. Door te controleren spoor je eventuele problemen sneller op en voorkom je erger.

 

Om deze controlepunten gemakkelijk te onthouden is het ezelsbruggetje PETROL bedacht, iedere letter van het ezelsbruggetje staat voor een controlepunt. Hieronder zie je wat PETROL inhoudt.

 

P staat voor Petrol (Controleer voor je gaat rijden of de brandstoftanks, en de jerrycans vol zitten, en controleer de brandstofslangen op lekkages.)

 

E staat voor Electricity (Controleer of de accu niet lekt.)

 

T staat voor Tyres (Controleer de banden op beschadigingen en of de bandenspanning goed is voor het terrein waar je in gaat rijden. Controleer of alle bouten nog in de wielen zitten.Controleer ook of er genoeg remvloeistof in het remsysteem zit )

 

R staat voor Radiator (Controleer of er genoeg koelvloeistof in het koelsysteem zit. Controleer koelslangen op haarscheurtjes en lekkages.)

 

O staat voor Oil (Controleer of er voldoende olie in de motor zit. Kijk onder de wagen of de auto ergens olie lekt.)

 

L staat voor Lights (Controleer of de verlichting het doet. Vergeet de remlichten niet te controleren)

 

dit alles is te vinden op http://www.woodcraftsurvival.nl/index.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

joris bedoelt dat de topic titel niet helemaal klopt volgens mij (tiepvaut?)

 

Joris de dyslectische spellingsnazi bedoelt dat-ie niet zo moeilijk doet over een tiepvaut, (behalve in titels of gemaakt door Admins) maar grove grammaticale errors of nog erger zoals bovenstaande puberale msn-taal in een titel, kan Joris niet onbenoemd laten. Joris heeft namelijk een vriendin die eind dit jaar examen moet doen en als die te veel van dat soort fouten maakt wordt ze teruggestuurd naar het land van herkomst. Daarnaast wordt Joris een beetje verdrietig van de ver-msn'icatie van de samenleving. Of wellicht zou dat tegenwoordig beter de ver-whatsapp'ing kunnen heten. Niet dat ik mensen ook maar enigszins de vrijheid wil ontnemen hoe ze met hun vrienden chatten, maar in een dikgedrukte titel van een draad op een openbaar forum voor eeuwig op het internet - tja, dan moet Joris er toch even wat van zeggen. (Helemaal gezien het vervolgens ook nog eens keihard de wereld in wordt getwitterd door een Admin.) Dan maar een irritante betweterige klootzak.

 

Hartelijke groet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joris de dyslectische spellingsnazi bedoelt dat-ie niet zo moeilijk doet over een tiepvaut, (behalve in titels of gemaakt door Admins) maar grove grammaticale errors of nog erger zoals bovenstaande puberale msn-taal in een titel, kan Joris niet onbenoemd laten. Joris heeft namelijk een vriendin die eind dit jaar examen moet doen en als die te veel van dat soort fouten maakt wordt ze teruggestuurd naar het land van herkomst. Daarnaast wordt Joris een beetje verdrietig van de ver-msn'icatie van de samenleving. Of wellicht zou dat tegenwoordig beter de ver-whatsapp'ing kunnen heten. Niet dat ik mensen ook maar enigszins de vrijheid wil ontnemen hoe ze met hun vrienden chatten, maar in een dikgedrukte titel van een draad op een openbaar forum voor eeuwig op het internet - tja, dan moet Joris er toch even wat van zeggen. (Helemaal gezien het vervolgens ook nog eens keihard de wereld in wordt getwitterd door een Admin.) Dan maar een irritante betweterige klootzak.Hartelijke groet

 

Hatelijke groet terug vriend! En ja hoor, ben met je eens, fraai taalgebruik is belangrijk. Vraag maar aan Chez Gevaarlijk....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joris de dyslectische spellingsnazi bedoelt dat-ie niet zo moeilijk doet over een tiepvaut, (behalve in titels of gemaakt door Admins) maar grove grammaticale errors of nog erger zoals bovenstaande puberale msn-taal in een titel, kan Joris niet onbenoemd laten. Joris heeft namelijk een vriendin die eind dit jaar examen moet doen en als die te veel van dat soort fouten maakt wordt ze teruggestuurd naar het land van herkomst. Daarnaast wordt Joris een beetje verdrietig van de ver-msn'icatie van de samenleving. Of wellicht zou dat tegenwoordig beter de ver-whatsapp'ing kunnen heten. Niet dat ik mensen ook maar enigszins de vrijheid wil ontnemen hoe ze met hun vrienden chatten, maar in een dikgedrukte titel van een draad op een openbaar forum voor eeuwig op het internet - tja, dan moet Joris er toch even wat van zeggen. (Helemaal gezien het vervolgens ook nog eens keihard de wereld in wordt getwitterd door een Admin.) Dan maar een irritante betweterige klootzak.

 

Hartelijke groet

 

mijn schoonzuster heeft serieus moeite met gewoon schrijven, de doos mahahahaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn iemand aanspreken op typootjes. Teregt owk.

Maar om daar nou de eerste 10 posts aan te verspillen..... ach gezelligheid kent geen tijd en ook geen maximaal aantal posts.

 

Ik vindt het lijstje niet zo sterk. En wel om deze reden, extra checks in willekeurige volgorde:

- Het is erg afhankelijke van de soort auto, een moderne auto zal vroeg of laat stoppen omdat de computer hem dat verteld, check dus ook voor storingslampje op dashboard.

- Bij een oudere diesel boeit de electra al een stuk minder.

- Vergeet niet dat er op veel meer plekken dan alleen in de motor olie zit, Differentieel (weet niet precies hoe dat bij een voorwiel aandrijver zit, ik heb enkel 4x4 en achterwielers in mijn bestand), versnellingsbak.

- In plaats van peilen zou ik vooral zorgen voor een litertje van alle soorten en kijken naar olie lekkages. Daarnaast wel ff het blok peilen.

- Check of er reservewielen bij zitten en of de auto slotbouten heeft, een kruissleutel is ook handig

- Check of er nog een of twee reserve zekeringen in het zekeringen kastje zitten

-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joris mijn wel gemeende excuses, een typ fout.

No worries! Ik ben allang blij als je me geen irritante klootzak vindt.

 

 

Fijn iemand aanspreken op typootjes. Teregt owk.

Maar om daar nou de eerste 10 posts aan te verspillen.....

 

Daar heb ik weinig invloed op en was ook alles behalve m'n bedoeling. Als het gewoon zonder enige verdere verwijzing of vermelding voor kennisgeving was aangenomen was dat ook goed, of wellicht zelfs beter geweest.

 

(Overigens neem ik aan dat 'teregt' een grapje is. En 'owk' zegt me helemaal niks trouwens.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

No worries! Ik ben allang blij als je me geen irritante klootzak vindt.

 

 

 

 

Daar heb ik weinig invloed op en was ook alles behalve m'n bedoeling. Als het gewoon zonder enige verdere verwijzing of vermelding voor kennisgeving was aangenomen was dat ook goed, of wellicht zelfs beter geweest.

 

(Overigens neem ik aan dat 'teregt' een grapje is. En 'owk' zegt me helemaal niks trouwens.)

Teregt owk, was mijn uitvoering van 'terecht ook', wat je zou kunnen zien als een spreekvorm van 'en terecht' ;) En natuurlijk was het geheel als leuk/grappig bedoeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Hakin al aangeeft,

Afhankelijk van de ouderdom van het voertuig en de diversiteit aan "brandstoffen"is dit inderdaad een nuttig lijstje. Dit zijn echter zaken die je in mijn optiek dagelijks voor elkaar moet hebben.

Wel is het handig om in het voertuig zelf altijd water/ olie / en reserve brandstof te hebben.

Verder gaat de voorkeur uit naar een auto zonder complexe elektronica. Dit kan wellicht door wat voor storing dan ook zo maar eens kuren krijgen.

Voor een oudere auto is reparatie makkelijk zelf uit te voeren en is een handboek van B.v. Haynes nooit weg..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Petrol is mij vroeger ook aangeleerd om een voertuig te checken.

Maar mijn inziens moet je er ook blind op kunnen vertrouwen dat een eigen voertuig in orde is. (nadruk op eigen voor eventuele muggenzifters :))

 

Greener

Joris, dus bij teveel spelfouten terug naar land van herkomst?

Gaarne meer info, PM mag ook om niet nog meer offtopic te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Hakin al aangeeft,

Afhankelijk van de ouderdom van het voertuig en de diversiteit aan "brandstoffen"is dit inderdaad een nuttig lijstje. Dit zijn echter zaken die je in mijn optiek dagelijks voor elkaar moet hebben.

Wel is het handig om in het voertuig zelf altijd water/ olie / en reserve brandstof te hebben.

Verder gaat de voorkeur uit naar een auto zonder complexe elektronica. Dit kan wellicht door wat voor storing dan ook zo maar eens kuren krijgen.

Voor een oudere auto is reparatie makkelijk zelf uit te voeren en is een handboek van B.v. Haynes nooit weg..

 

Ik heb voor mijn Ford Transit zojuist met succes mijn olie, lucht en brandstoffilter vervangen (en nieuwe olie uiteraard). Aangezien ze goed pasten ga ik meteen nog een vol setje halen bij de onderdelen boer. Deze hoor je gewoon op voorraad te hebben. Dan neem ik ook meteen nog 2 V-Snaartjes mee en binnenkort de distributieriem ff doen. Dan hebben we het meest essentiele wel gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...