Ga naar inhoud
GENEGEERD

Singer draadspanning


Emmy

Aanbevolen berichten

Gast DickBerts

In dit draadje gaan we spannende verhalen schrijven over de draadspanning van je Singer.

 

Haal het spoelhuisje uit je Singer en kijk of het niet beschadigd is. Dit is een van de belangrijkste onderdelen van je naaimachine. Kijk altijd of het spoelhuisje erbij zit als je een Singer koopt, want je heb ze in alle soorten en maten en ze zijn niet makkelijk los te koop.

 

Op het spoelhuisje zit een klein stelschroefje. Zorg dat je een klein schroevendraaiertje in huis hebt dat erop past. Draai het schroefje los. Raak het niet kwijt, want dan..... Haal het veertje waar het draad onderdoor gaat eraf en maak alles schoon. Vaak zit hier troep. Gaat je Singer in de conservering voor de shtf, zet alles dan in de zuurvrije vaseline en geef het schroefje een piepklein druppeltje olie.

 

Hier lees je hoe je de onderdraadspanning kunt afstellen;

 

http://singers-and-featherweights.blogspot.nl/2012/09/de-spanning-van-de-spoel-de.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Daisy, ik heb ook nog niet zoveel ervaring met Singers, maar mijn kennis gaat wel vooruit. Vrijwel alle problemen die zich voordoen met oude Singers zijn terug te voeren op verkeerd terug geplaatste onderdelen na het schoonmaken of problemen met de draadspanning. Een klassieker bij mij, is het verkeerdom terugzetten van de roterende haak (die moet met de meest gladde zijde naar binnen) het gevolg is een prima draaiende machine, maar je onderdraad komt maar niet omhoog als je wilt beginnen.

 

Uiteindelijk moet je leren om een bovendraadspanningsregelaar helemaal uit elkaar te halen (heb ik ook pas een keer gedaan) schoon te maken en weer inelkaar te zetten. Als er een probleem is met de veertjes, dan zul je die moeten vervangen. Zorg nu in ieder geval dat er geen vuil tussen de schijven zit, waar de draad tussendoor loopt. Zet daarvoor je naaivoetje via de hendel omhoog, de spanningsregelaar op zo los mogelijk en ga met een lapje met wasbenzine tussen de schijven en draai een aantal keren goed rond. Als je Singer in de opslag gaat, giet dan flink wat olie tussen de schijven zodat ze niet gaan roesten, want dat is op die plek een ramp. Er zijn overigens heel veel verschillende typen draadspanningsregelaars, dus er valt ook voor mij nog het nodige te leren.

 

Niet alleen het spoelhuisje moet schoon zijn (vooral ook onder het veertje), maar bij oudere machines die nog een schuitje hebben in plaats van een spoelhuisje, moet ook dit schuitje goed schoon worden gemaakt en worden afgesteld via een klein schroefje. Daarmee regel je de onderdraadspanning. De draad mag er niet te moeilijk en ook weer niet te makkelijk uit lopen. Hangt het spoelhuisje of het schuitje als een soort spinnetje aan zijn draad, dan mag hij niet vanzelf zakken. Als je een rukje aan de draad geeft moet hij hooguit 10 centimeter zakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Dick,

 

Leuk dat deze machines eigenlijk best simpel zijn, zodat je met een beetje logica al een heel eind komt. Al zijn sommige dingen mij nog steeds een raadsel.

 

Het schuitje heb ik nog niet uit elkaar durven halen. De hang-test komt hij goed door. Dus waarschijnlijk is die spanning goed.

 

Maar ik heb nu al profijt gehad van bovenstaande afbeelding, bij het naaien zag ik nu gelijk dat er iets niet goed was aan de spanning. Even aan de bovenspanningsregelaar draaien (was nog een gok of hij strakker of losser moest, maar dat leer ik vanzelf) en de nieuwe steken waren goed, yes! Alleen slaat hij dus steeds steken over :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...