Ga naar inhoud
GENEGEERD

Algemeen Singer draadje...


Gast DickBerts

Aanbevolen berichten

Gast DickBerts

Bij een Singer is het heel belangrijk om de draad van de goede kant door de naald te steken. Afhankelijk van het type moet de draad van links naar rechts of andersom door de naald. Dat is wel eens verwarrend. Maar..... de Singer gekkies helpen;

 

In de needlebar zit een gleuf aan de linker of aan de rechterkant. Zit de gleuf links, dan moet het platte kantje van de naald naar rechts wijzen als je hem erin steekt. En andersom. De draad moet aan de kant van de needlebar gleuf door de naald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast DickBerts

Vier types Singer huishoud naaimachines gebruiken geen standaard naald. Laat deze types dus staan; Singer 206, 306, 319, 320.

 

Ik heb het dan over de modernere Singers, zo vanaf de jaren twintig. De hele oude, zoals de new family (vioolmodel) gebruiken compleet afwijkende naalden, waar maar moeilijk aan te komen is. Het zijn prachtige machines, maar niet om te preppen.

 

http://cf.collectorsweekly.com/stories/UgQhiUb7nw5Rb0P5hDz_Cw.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DickBerts

Een naaimachinenaald vervangen na ongeveer 8 uur naaien.

 

Polyester garen heeft een bijna oneindig plank leven. Katoenen garen een jaar of tien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel belangrijk, bovenstaande, inderdaad. Als je de draad in het oog van de naald steekt, moet je de richting van de opspanning vervolgen. Het lijkt een klein detail, maar anders doet de machine het gewoon niet.

 

Goed idee om de ervaringen opp een rijtje te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DickBerts

(Naai)voetje voor voetje groeit mijn kennis. Eigenlijk kan er maar heel weinig stuk aan die oude Singers. Behalve natuurlijk de leren drijfriem en de rubber roller voor de spoelwinder. Dat zijn top-items om in huis te hebben. Ook als ruilmateriaal. Mijn werkpaard de 15k88 gebruikt moderne ronde spoeltjes, maar de 99k en de 66 hebben afwijkende ronde spoeltjes. En de schuitjes machines zoals de 128 hebben langwerpige spoeltjes. Kom je die tegen in een kringloop of zo, altijd meenemen, want er is moeilijk aan te komen. Bij een wat meer bedrijfsmatige inzet van je Singer heb je nooit genoeg spoeltjes (voor de 15k88 geldt dat niet, omdat je de gewone moderne standaard spoeltjes overal nog zo vindt). Verder gaat er wel eens een veer kapot van een Singer. Maar die zijn als het zou moeten vrij eenvoudig zelf te vervaardigen. Wel heb ik een aantal keren gezien, dat de hendel waarmee je de persvoet omhoog kunt zetten, afgebroken was. De machine blijft dan prima bruikbaar. Bovendien heb ik er voor pechvogels in onze club nog wel een paar in voorraad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een lastig artikel die rubber roller. Ze bestaan in een groot aantal maten. Ietsje afwijking in de maat is niet zo'n probleem, omdat je het punt waarop de roller pakt, met een stelschroefje kunt afregelen. Het is zo wie zo belangrijk, om dat stelschroefje een keer los te draaien (niet te ver, want dan springt het veertje eruit) en van een druppeltje olie te voorzien, want die schroefjes kunnen erg vast zitten. De rollers staan niet op de site bij Matson, maar je kunt ze een mailtje sturen. Zelf ben ik allerlei naaimachinewinkels langs gegaan in Noord-Holland. Ongeveer een op de vier heeft (had) wat en dan ook nog mondjesmaat. De rollers worden wel regelmatig op internet aangeboden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit een advertentie: "Zeer sterke Singer naaimachine! 70 steken ! van € 449,- nu:" Zeventig overbodige steken. Deze plastic puinbakken overleven met moeite hun garantieperiode van een jaar. Op mijn hand Singers zou ik rustig nog 300 jaar garantie durven geven, maar ik verkoop ze niet. Een mega prep. Wacht maar af!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb een naaimachinehandel gevonden die spoelwinder-rubbers kan leveren. Een zaakje waar ik eerder al handleidingen mee had geruild. Ik moest ze precies opmeten en dan zouden ze een fractie kleiner sturen, omdat dit beter zou zijn.

 

Overigens ook een tip gehoord voor als je in een situatie zit, waarbij de roller glad is geworden en geen grip meer heeft, terwijl je geen nieuwe kunt kopen: Smeer het in met Bison-Kit. Dan leg je er een laagje rubber bovenop en is het wieltje weer ruw. Ik heb een van de rollertjes ingesmeerd, maar nog niet met de machine gewerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Even een vraag over de naalden.

 

"DickBerts - 05-01-14, 11:23

Vier types Singer huishoud naaimachines gebruiken geen standaard naald. Laat deze types dus staan; Singer 206, 306, 319, 320."

 

Gisteren heb ik mijn vriend naar mijn Singer laten kijken omdat ik nog steeds lelijke steken heb. Hij kijkt er wat technischer tegenaan.

En ja hoor, hij constateerde dat de naald niet laag genoeg komt, zodat de shuttel door de lus kan, en zo een steek maakt.

Door de naald los te draaien en hem zo laag mogelijk vast te zetten, doet hij het een stuk beter. Maar nog niet perfect.

Zou ik dan een verkeerde naald hebben?

 

Zo ja, welke moet ik hebben?

 

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Daisy. Ik herhaal nog een keer, dat ik ook nog heel veel niet weet. Ik besef nu, dat ik wat duidelijker had moeten zijn met mijn verhaal over de naalden. Ik had het over de wat modernere Singers. De echt heel oude types, zoals het vioolmodel (zie onder), gebruiken compleet afwijkende naalden. Daar is maar moeilijk aan te komen, waardoor het geen goeie prep-machines zijn. Ik weet niet beter, dan dat die van jou moderne standaard naalden gebruikt, maar ik kan me vergissen, want die van jou is natuurlijk behoorlijk oud (1898). Ook kan je naald ietsje krom zijn of zo. Wat ik je aanraad, ga naar een vakhandel en koop voor een paar euro dit assortimentje Schmetz naalden. Die zijn nooit weg. Kijk eens wat er gebeurt als je zo'n naald in je machine zet.

 

http://www.fournituren.nl//Uploaded_files/Producten/schmetzass.jpg

 

Het vioolmodel (new family), schitterende machines, maar niet om te preppen;

 

http://www.sewalot.com/images/singer_12_1862-1902_Alex_Askaroff_sewalot.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Dick,

 

Je weet in ieder geval meer dat ik. ;)

Er zit al een nieuwe naald in gezet, dus dat zal het niet zijn. Nou ik pruts nog wel even wat verder aan. Hij werkt voor 95% goed, met een beetje geluk werkt hij straks voor de volle 100% netjes. Het is nog wel de bedoeling om van alles wat in te slaan, naalden en garen enz. Zag dat Prepass al een bericht had geplaatst dat de naalden in de aanbieding zijn, 20% korting.

 

 

Dat vioolmodel is wel erg prachtig hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Daisy,

 

Als we straks een Singer museum gaan oprichten, dan komen we in ieder geval niet om jouw collectie heen. Ik moet nog eens een draadje maken over wat je allemaal bij je naaimachine nodig hebt. In ieder geval ook een paar flesjes naaimachine olie (Kroon naaimachine olie bij de Halfords). Een paar goede stof scharen (Hema, ongeveer 7 euro per stuk), een kartelschaar, omdat de meeste Singers niet kunnen zigzaggen, moet je soms wat oude technieken gebruiken (Hema kartelschaar, ongeveer 16 euro). Koop een mega partij Schmetz naalden (dat zijn de beste) in alle gangbare maten (assortimentjes van 70-80-90 dikte is het beste). Garen kun je ook nooit genoeg van in huis hebben. Gaat allemaal extreem schaars worden bij een shtf. Gutermann is een topmerk. Let op, in een beperkt aantal kleuren, zijn er klossen van 1000 meter Gutermann garen te koop, in plaats van de gebruikelijke 100 of 200 meter. Die zijn veel voordeliger (voor tegen de tien euro ben je de klos), spelden, kopspelden, een goede centimeter, tornmesjes, reserve rubber rollers voor je spoelwinder, leren drijfriem voor je trapmachine, draadinstekers als je slechte ogen hebt, spoeltjes, handnaalden, ijzergaren, aftekenpotlood, geo-driehoek, zoom maatje, eventueel rijg-garen, nou je kunt je geld wel kwijt.... Maar denk er aan dat het een goede shtf investering is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een veel gemaakte beginnersfout; spoeltje verkeerd om in het spoelhuisje. Hoe moet het? Neem het spoelhuisje in je linkerhand, met de opening naar rechts. Het spoeltje heb je in je rechterhand. Je stopt het in het spoelhuisje zoals je een wc rol goed ophangt. Dus over de rol naar je toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie reminder, die vergelijking met een toiletrol! Bij een staand spoelhuisje, neem ik aan, daar moet ik ook nog een wennen.

 

Voor mijn gewone verstelwerk neem ik vrijwel altijd de 201k met een liggend spoeltje, net als mijn vorige machines. Niet omdat die een liggend spoeltje heeft, maar omdat hij in de woonkamer staat.

 

Hoewel ik het idee heb, dat machines met een verticaal spoeltje een netter steekje maken. Het is net alsof er bij een liggend spoeltje een piepklein slagje in de draad wordt gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Emmy. Ja bij een staand spoelhuisje bedoel ik, dat had er inderdaad bij gemoeten. Stap voor stap kom ik meer te weten over Singers. Inmiddels is de 15k88 -met staand spoelhuisje- met vlag en wimpel mijn top machine geworden. Vooral vanuit technisch oogpunt. En het makkelijkste schoon te maken. hg Dick.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit heb ik op de site gezet bij het draadje over de ondergang van de euro;

 

Omdat alles in deze wereld op zijn kop staat, noemt het intelligentste deel van de leden van dit forum zich de "Singer gekkies". Ik ga dat onderbouwen met een enkele kreet van Greg Hunter: "The best hope people have, is that what is coming is only as bad as the Great Depression."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zie je hoe ontzettend waardevol een traponderstel is en wat je er allemaal mee kunt improviseren. Ik ga er tzt ook nog mee experimenteren, maar dat duurt nog wel even. Op deze manier kun je de zigzag- en de knoopsgatfunctie van een moderne naaimachine toch nog gebruiken bij een shtf.

 

http://www.quiltingboard.com/pictures-f5/my-treadle-conversion-t150099.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is leuk nieuws voor mensen niet op tijd een Singer hebben gekocht. Maar zelf ben ik intussen helemaal versingerd, eh verslingerd aan mijn Singer. Zigzag kan ik missen en knoopsgaten doe ik het liefste met de hand. Ik schrijf nog wel waarom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Emmy. Ik ga wel vooruit met mijn Singer kennis, maar het blijft een handicap dat ik geen kleermaker ben. Op zich wil ik mijn slapende naaiatelier het liefste helemaal niet elektrisch houden. Maar stel dat we langdurig 3 uur stroom per dag hebben. Zou je er dan niet toch een elektrische machine bij willen hebben om in die drie uur het zigzag- en het knoopsgat werk te doen? Ik maak het je lastig Emmy, maar ik zou graag willen weten of dat iets, niets of heel veel zou toevoegen in jouw ogen. En een lockmachine? Dank je wel! hg Dick.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...