Ga naar inhoud
GENEGEERD

Speciale naaitechnieken voor oude Singers.


Emmy

Aanbevolen berichten

Ik heb me heel lang geconcentreerd op de Singer naaimachines zelf. Een volleerde kleermaker zie ik mezelf niet worden, maar ik wil wel mijn eigen spijkerbroek in kunnen korten. Eergisteren heb ik mijn eerste steekjes gezet. Man, man, wat mooi die Singers. Wat een schitterende steken. Voor mij is het een heilig raadsel waarom mensen moderne elektrische machines willen hebben. Ok, soms moet je wat meer moeite doen. Een oude Singer heeft bijvoorbeeld geen vrije arm. Dat is wel eens lastig. Dit draadje is bedoeld voor alle trucjes die er zijn, om met een oude Singer toch alles te kunnen doen, wat maar denkbaar is op naaigebied.

 

http://www.nooneewilga.com/DIY/flatbedpatching.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Broek korter maken, de methode die ik het makkelijkste vind werken met zo'n oude Singer is deze:

 

1. Bepaal de lengte. Zonder schoenen, aan de kant van de hiel, een centimeter boven de grond. Vouw om, zet 1 speld. Doe hem weer uit.

2. Meet op wat er af moet, strijk een scherpe vouw.

3. Knip met een kartelschaar ongeveer drie centimeter vanaf deze vouwlijn voor de zoom.

4. Vouw de helft naar binnen zodat je een zoom hebt van anderhalve centimeter en strijk opnieuw.

5. Rijg met rijgdraad de zoom met grote steken vast. Maak geen lussen, alleen vooruitsteken. Let erop, dat je niet rijgt op de plaats waar straks je stiksel komt.

6. Stik de zoom vast.

7. Stik eventueel nog een keer vlak langs de rand van de onderkant, voor extra stevigheid en een mooi plat resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Een week geleden een (lievelings) broek gerepareerd met reparatiedoek. Dat is doek met een (sterke) kleeflaag aan de achterkant, die pas gaat kleven als je er een hete strijkbout op zet. Wel een theedoek er tussen leggen en daarop strijken. Je plakt het reparatiedoek aan de achterkant van het werk.

 

Je kunt dit reparatiedoek in veel (neutrale) kleuren krijgen. Het is vrij duur. Een goedkopere oplossing is Vliesofix. Dat bestaat uit alleen een kleeflaagje, dat tussen twee beschermlagen wordt verkocht. Dit kun je eerst op een lapje eigen stof strijken en daarna op je werk.

 

Ik heb eens uitgetest of strijken alleen voldoende is. Daarna ben ik de broek gaan dragen. De randjes van het reparatiedoek laten nu een beetje los, dus ik kan er niet onderuit om het doek rondom vast te naaien aan de broek. Dat doe ik met een zoomsteekje. Aanhechten aan het doek en bij elk steekje van de stof van de broek zelf maar een enkel draadje oppakken. Dan zie je er niet aan de goede kant.

 

Het doek of de Vliesofix gebruik ik in het geval er een zwakke plek, een scheur of een slijtage midden in de stof zit. Het zal je verbazen hoe netjes de goede kant van de stof er mee wordt.

 

groetjes

Emmy

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...