Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mijn eerste prachtige oude Singer mét onderstel


daisy

Aanbevolen berichten

Ik las het bericht van Dick: Extreem mooi Singer onderstel te koop op Marktplaats

Daarna kon ik het niet laten om deze prachtige naaimachine te kopen.

 

ele3.jpg

 

Wat een beauty! De machine komt uit 1898. Daarbij gaat gelijk mijn fantasie op de loop, welke welgestelde vrouw heeft deze naaimachine in haar bezit gehad? Wat is er in die 115 jaar allemaal mee gebeurt.

In ieder geval niet goed onderhouden, want de laag oude olie die op de machine zit is heel erg dik.

 

l6e3.jpg

kz2w.jpg

0j02.jpg

 

Het schoonmaken viel me erg tegen. In plaats van haar in een keer op te poetsen, ga ik het stukje voor stukje doen. Want ik deed het poetsen met steeds meer tegenzin. Ik wil nu ook wel eens een stukje naaien. Vandaag de machine eerst maar weer in elkaar gezet, en hoe voorzichtig ik ook ben geweest...

 

... er is 1 schroefje over!!

 

ulbj.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Daisy. Ik heb als beheerder geen extra mogelijkheden, maar deze machine is zo mooi, dat hij wel drie draadjes waard is. Neem het me niet kwalijk als ik wellicht een paar overbodige opmerkingen maak. Staat hij niet te dicht tegen de verwarming? Krijg je daar geen scheuren in het hout door? Weet iemand dat? Voorzichtig met schoonmaken hoor. Eerst haal je alle olielagen eraf en dan ineens de gouden versiering. Heb ik een paar keer gehad en dat is extreem frustrerend. Ik maak ze nu alleen nog met wat naaimachine olie schoon. Bovendien wordt dit toch niet je gebruiksmachine. Ik zoek nog een goede 15k88 voor je. Vinden we wel, maar de spoeling wordt steeds dunner, even geduld dus. Ik heb me geconcentreerd op iets modernere Singers, van oude modellen heb ik minder verstand. Het schroefje komt me niet bekend voor, maar je merkt het straks wel als er ergens wat mist. Wat ik wel weet, is dat het ene sleuteltje uiteraard van de kap is en het andere om de draadspanning in het schuitje bij te stellen. Wat een bijzondere hulpstukjes zeg. Ik heb net een boek besteld over hulpstukjes, als ik het binnen heb, dan zet ik er wat over op de site. Dit boek gaat volgens mij ook over de wat meer moderne hulpstukjes;

 

http://www.bol.com/nl/p/the-sewing-machine-attachment-handbook/1001004006431591/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

@Dick

We hebben een houtkachel, onze cv staat nooit aan, dus daar zal het hout niks van te lijden hebben.

Voordat ik aan de naaimachine begon, heb ik alles in deze groep gelezen en alle filmpjes bekeken. Schoonmaken doe ik dus inderdaad alleen met goede olie. Jammer dat het er zo moeilijk af wil. Aangekoekte dikke drab.

Ben trouwens erg benieuwd of je tevreden bent met het boek!

 

@prepass

Bedankt! Ben er heel blij mee. Ook al heb ik nog geen enkele goede naad kunnen naaien.... de spanning staat niet goed, of het ligt aan het missende schroefje, hij staat er prachtig bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Daisy. Ik heb net ook heel erg in de clinch gelegen met een 15k88 die ik niet goed kreeg. Bleek dat ik de roterende haak er verkeerd om in gezet had. Toch zijn deze Singers eigenlijk goeie lobbesen die nauwelijks moeilijk doen over een beetje draadspanning zus of zo. Maar ja, een hele schroef eruit.... Ik heb me de afgelopen twee jaar heel erg geconcentreerd op het in huis halen van een aantal mooie Singers in vrijwel nieuwstaat (wat ben ik daar nu blij mee, want aan de goeie is steeds moeilijker aan te komen) garens, naalden etc. en een berg reserve delen. Voordat ik alle problemen kan oplossen, ben ik wel een paar jaar verder denk ik. Maar daar staat tegenover, dat een oude Singer die niet mishandeld is en in goeie staat is gebleven, het vrijwel altijd zo doet. Ik heb het uiteraard niet over de plastic puinbakken, waar -hoe beledigend dat ook is- eveneens Singer op staat. Je losse schroefje en geen naad kunnen naaien is aan de ene kant frustrerend. Maar met behulp van internet uitzoeken hoe het zit, levert extreem veel kennis op. Kennis waarvan ik denk dat hij goud waard wordt in een langdurige depressie. Voor wat betreft de draadspanning, vind je op onderstaande site nog wel wat interessants;

 

http://singers-and-featherweights.blogspot.nl/2012/09/bovendraadspanning-regelaar-schoonmaken.html

 

http://singers-and-featherweights.blogspot.nl/2012/09/de-spanning-van-de-spoel-de.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Oja, dat schroefje!

 

Ineens uit het niets wist ik waar dat schroefje moest....

 

Aan de knop (helemaal rechts) van het vliegwiel, waar je aan draait om de boel te ontkoppelen als je een spoeltje opwind.

 

Gelukkig is dat raadseltje opgelost!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...