Ga naar inhoud
GENEGEERD

Munten of baren?

Ridder
 Share

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hangt van je besteedbare bedrag in fiat geld af :) In eerste instantie zou ik vooral voor munten gaan, maar bijvoorbeeld zilverbaartjes vind ik ook prachtig. Met name de gegoten baren (250gr, 500gr en 1000gr) vind ik erg mooi en prima hanteerbaar. Daarom ook hanteer-baar! har har ;)

Zilverbaren zijn met name interessant als je ze zakelijk kan aanschaffen, aangezien ze niet btw vrij zijn, in tegenstelling tot zilvermunten en goudbaren en gouden muntjes.

Link naar reactie

Ik was net aan het "Googelen", vind ik dit: "De hoeveelhoud goud in de wereld is beperkt. Niet groter momenteel dan een kubus van twintig meter hoog, breed en diep." Bron

Nooit geweten dat het zo weinig was...

OT: Munten lijkt me het meest voor de hand liggend, alhoewel de NIET kenners eerder een goudbaar zullen herkennen dan een Maple Leaf... Met dank aan televisie en films...

Link naar reactie

Ik zie in beide geen enkel nut wanneer de economie en samenleving ontwricht raakt.

Dan weet je waarschijnlijk nog niet zo veel over de rol van beide edelmetalen in de geschiedenis van de diverse monetaire stelsels door de millennia heen. Het boek 'Geld goud en zilver' van Mecking en Hogervorst is zeer informatief op dit vlak.

Als gaf je mij 10 goud baren, je kreeg nog geen pot met bruine bonen ervoor terug.

Geldt het omgekeerde ook? Dwz als ik jou nou een hele mooie, grote pot bruine bonen geeft .... ;)

Link naar reactie

Dan weet je waarschijnlijk nog niet zo veel over de rol van beide edelmetalen in de geschiedenis van de diverse monetaire stelsels door de millennia heen. Het boek 'Geld goud en zilver' van Mecking en Hogervorst is zeer informatief op dit vlak.

Goud en zilver hebben alleen waarde op het moment dat er welvaart is. Vlak na SHTF is er geen welvaart alleen wederopbouw. Als je dan iemand tegenkomt die graag bling bling wil dragen kun je hem beter uit de weg ruimen dan er handel mee drijven gezien hij/zij dan compleet nutteloze prioriteiten stelt (als betreffende persoon jou niet uit de weg ruimt voor je edelmetalen).

Geldt het omgekeerde ook? Dwz als ik jou nou een hele mooie, grote pot bruine bonen geeft .... ;)

We zitten momenteel niet in een SHTF situatie of wel? :confused:

P.s. Wat werkt die spellingcontrole in Chrome slecht zeg...

Link naar reactie

Goud en zilver hebben alleen waarde op het moment dat er welvaart is. Vlak na SHTF is er geen welvaart alleen wederopbouw. Als je dan iemand tegenkomt die graag bling bling wil dragen kun je hem beter uit de weg ruimen dan er handel mee drijven gezien hij/zij dan compleet nutteloze prioriteiten stelt (als betreffende persoon jou niet uit de weg ruimt voor je edelmetalen).

Goed .... eh ... wat moet ik hierop zeggen ... no offense, maar IMHO loop je hier de grootste onzin te verkopen. Maar als jij dat wilt geloven, dan ben je daar natuurlijk vrij in. Al zou het wat realistischer zijn als je bij dit soort uitlatingen dingen zegt als "ik geloof" of "naar mijn idee" of "ik ben van mening dat", etc.

Link naar reactie

Ik zou toch voor Napoleon/gouden tientje gaan.

Wat wel enigzins een nadeel van de gouden tientjes (idem voor zilveren guldens/rijksdaalders) is, dat er niks op staat over de zuiverheid en gewicht. Zeker in contrast met baartjes is dat een groot verschil, daar staat deze info namelijk wel ook. Overigens ook bij andere gangbare gouden en zilveren munten als de maple leafs, silver & golden eagles, philharmonikers en Canadese nuggets. Dat vind ik toch een niet te onderschatten element bij je aankoopkeuze.

Hoe wantrouwend zou jijzelf zijn als iemand je met een oude munt zou willen betalen, waarvan je geen idee hebt of het wel echt goud of zilver is? Ik denk dat er meer mensen in NL zijn die nog nooit een gouden tientje of zilveren gulden hebben gezien dan wel.

Link naar reactie

Het probleem met al de rest is het feit dat er tientallen producenten van baartjes zijn. Wanneer SHTF, wat is echt, wat is vals. Massa's valse baartjes zullen plotseling verschijnen en probeer dan maar eens te zien welke goed is en welke slecht.

Een kenner zal de valse gouden tientjes en Napoleons er zo uit halen. En het gewicht, dat zal wel geen probleem vormen, je moet overigens ook een goede weegschaal hebben als je goud en zilver hebt.

Link naar reactie

En het gewicht, dat zal wel geen probleem vormen, je moet overigens ook een goede weegschaal hebben als je goud en zilver hebt.

Absoluut goeie tip voor dit topic, Bagration! Voor 40-60 euro heb je echt al een goeie, nauwkeurige weegschaal te pakken. Ik heb eentje die weegt tot 500 gram met een nauwkeurigheid van 0,1 gram (ook erg handig in de keuken, als je bv 14 gram droge gist moet afmeten voor een brood ;)) en eentje die gaat tot 100 gram maar dan 0,01 gram nauwkeurig.

Link naar reactie

Wat wel enigzins een nadeel van de gouden tientjes (idem voor zilveren guldens/rijksdaalders) is, dat er niks op staat over de zuiverheid en gewicht. Zeker in contrast met baartjes is dat een groot verschil, daar staat deze info namelijk wel ook. Overigens ook bij andere gangbare gouden en zilveren munten als de maple leafs, silver & golden eagles, philharmonikers en Canadese nuggets. Dat vind ik toch een niet te onderschatten element bij je aankoopkeuze.

Hoe wantrouwend zou jijzelf zijn als iemand je met een oude munt zou willen betalen, waarvan je geen idee hebt of het wel echt goud of zilver is? Ik denk dat er meer mensen in NL zijn die nog nooit een gouden tientje of zilveren gulden hebben gezien dan wel.

Alsof mensen beter weten hoeveel een kruger of een nugget waard is wanneer shtf..., dan wat een gouden tientje waard is. De meeste mensen weten nog niet eens de goudprijs, laat staan de zilverprijs. Bovendien is de coupure bij Troy ounce munten veeeeeel te groot. Je hebt kleinere munten nodig. Dan zijn Napoleons en Gouden tientjes voor mij de eerste keuze.

Als je na SHTF handelt met goud en zilver, moet jij zelf altijd weten wat die dingen waard zijn. Je moet weten wat de troy munten waard zijn, je moet weten wat de kleinere munten waard zijn. Je wil namelijk commerce/zaken doen met zo veel mogelijk mensen. Als mensen op je afkomen met onzen, dan moet je er raad mee weten, als mensen afkomen met andere munten moet je er raad mee weten. Simpel. De prepper moet de situatie meester zijn, in elk opzicht, de prepper moet dominant zijn.

Als je cash meeneemt voor SHTF, neem je dan biljetten van € 50, of neem je biljetten van € 500. In SHTF, zou ik voor de € 50 gaan, altijd. Dat gaat voor het goud, dat gaat voor het zilver.

Link naar reactie

Gast Dick Berts

@ Bagration. Ik heb nog wel wat Monopoly geld voor je liggen. Vind je vast ook interessant.

Oh... iemand keurt dit verhaal af. Dat mag. Er zijn kennelijk meer mensen die de biljetten van de instortende ECB meer waarderen dan goud en zilver. Bagration is zeker zo iemand, lees de laatste zin van zijn verhaal maar.

Link naar reactie

Goed .... eh ... wat moet ik hierop zeggen ... no offense, maar IMHO loop je hier de grootste onzin te verkopen. Maar als jij dat wilt geloven, dan ben je daar natuurlijk vrij in. Al zou het wat realistischer zijn als je bij dit soort uitlatingen dingen zegt als "ik geloof" of "naar mijn idee" of "ik ben van mening dat", etc.

Theorie en feit zijn twee uiterst verschillende dingen.

Link naar reactie

Munten!! Waarom? Lees de kleine lettertjes van je inboedelverzekering eens. De meeste inboedelverzekeringen dekken geen 'ongemunt edelmetaal'. Mijn oude kleinschalige edelmetaal handelaar heeft op deze manier het één en ander verloren toen z'n huis in vlammen opging. En laten we wel wezen, op dit moment vliegt de poep nog niet in grote hoeveelheden tegen de ventilator, maar zit een persoonlijk ongelukje wel nog steeds in een klein hoekje. Ook vóór dat de SHTF wil je graag je edelmetaal behouden en niet verliezen aan een inbraak of brand dunkt me.

Link naar reactie

Ik ben er 100% zeker van dat de euro naar het land van de Dodo gaat, maar wees er maar zeker van dat in de eerste dagen van collapse, de meeste mensen nog steeds euro's zullen aanvaarden, en liefst briefjes van € 50. Je kan geen 20 ton aardappelen kopen in SHTF-Day +1 of SHTF-Day+2 met gouden Napoleons of Krugers.

Wat je drie maanden later gaat kunnen niet gaat kunnen kopen met de fiat euro's (en wel met de gouden en zilveren munten) is een heel andere zaak. Het gaat er niet om over wat ik denk of wat ik zie, het gaat er om wat de sheeple gaan denken. (EDIT: en 2 maanden in SHTF zullen uw Guldens en Napoleons dan weer een pak makkelijker verhandelbaar zijn dan krugers en baartjes, kleinere coupure is altijd veiliger en gemakkelijker dan grotere coupure inzake handel tussen mensen)

Link naar reactie

Munten!! Waarom? Lees de kleine lettertjes van je inboedelverzekering eens. De meeste inboedelverzekeringen dekken geen 'ongemunt edelmetaal'. Mijn oude kleinschalige edelmetaal handelaar heeft op deze manier het één en ander verloren toen z'n huis in vlammen opging. En laten we wel wezen, op dit moment vliegt de poep nog niet in grote hoeveelheden tegen de ventilator, maar zit een persoonlijk ongelukje wel nog steeds in een klein hoekje. Ook vóór dat de SHTF wil je graag je edelmetaal behouden en niet verliezen aan een inbraak of brand dunkt me.

Gouden of zilveren munten smelten hoogstens in een brand. Ze verliezen dan hoogstens 3% van hun premie, de rest van hun waarde kan je dan probleemloos recupereren. Probeer dat maar eens met papier.

Link naar reactie

Theorie en feit zijn twee uiterst verschillende dingen.

Feit: goud en zilver hebben altijd waarde vertegenwoordigd;

Feit: goud en zilver zijn nog nooit waardeloos geweest;

Feit: goud en zilver zijn nog nooit failliet gegaan;

Feit: goud en zilver vertegenwoordigen waarde over de gehele aardbol voor alle volkeren, alle culturen;

Feit: goud en zilver kunnen door geen enkele overheid of instantie bijgedrukt worden, het kan wel in waarde dalen, maar nooit tot nul inflateren;

Feit: in de hongerwinter van 1944 had de lokale boer geen behoefte meer aan de zoveelste Winkler Prins serie, maar accepteerde liever een plakje van 25 gram zilver in ruil voor voedsel;

Feit: in Buenos Aires en New Orleans ontstond na 'de klap' binnen 24 uur ruilhandel. Men kan twijfelen aan de exacte waarde van een gouden of zilveren munt, men kan er over discussiëren, maar het is zeker dat men het in ieder geval als ruilmiddel accepteert, daargelaten hoeveel of wat je er precies mee kan ruilen. Zoals eerder gezegd het vertegenwoordigd in ieder geval waarde en zal niet waardeloos zijn;

Feit: in de ontzettend korte monetaire geschiedenis des mensheid zijn er reeds

geldsystemen geïmplodeerd oftewel munteenheden verdwenen;

Feit: de praktijk heeft duidelijk laten zien dat 95% inflatie over 100 jaar doodnormaal is. Zie bijvoorbeeld de waarde c.q. koopkracht van de USD sinds 1900. Dit geldt voor al het uit het niets gecreëerde fiat-geld, dus ook 'sterk geachte munten' zoals de NLG. Denk maar aan uw oma die vroeger voor 5 cent een hele zak drop kon kopen.

Feit: Weimar, Argentinië en Zimbabwe zijn geen sprookjes of theorieën zo u wilt.

Feit: als morgen 10% van de rekeninghouders van een bank hun geld opneemt, klapt de bank.

Feit: geld is iets dat uit het niets gecreëerd wordt en sinds 1971 helemaal nergens meer op gebaseerd is anders dan vertrouwen. Zoals u ook weet komt dat te voet en gaat dat te paard;

Feit: monetaire economie les 1: al het geld = schuld;

Feit: in een draadje waarin men afvraagt of munten danwel baren beter of handiger zijn is het nogal zinloos om edelmetaal an sich ter discussie te stellen, daar kunt u beter een apart draadje voor openen/beginnen dunkt me - waarschijnlijk is dat er zelfs al.

Link naar reactie

Gouden of zilveren munten smelten hoogstens in een brand. Ze verliezen dan hoogstens 3% van hun premie, de rest van hun waarde kan je dan probleemloos recupereren. Probeer dat maar eens met papier.

Dat probleemloos is dus nogal tegengevallen heeft de praktijk mij geleerd. Maar meer nog: er kan nogal een groot verschil zitten tussen de gedekte dagwaarde van een verzameling munten en de bied-waarde van een baar minus de drie procent waar u het over heeft, minus de premie en minus de BTW.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...