Ga naar inhoud
GENEGEERD

Tips voor 2e hands lampen.


Gast Vladimir

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Tip voor het kopen van een druklamp als je er nog weinig verstand van hebt, een goede druklamp is van vernikkeld messing. Is een lamp magnetisch, dat is het een kxt-lamp. Laten staan dus. En altijd een magneetje in je zak als je naar de vlooienmarkt gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt mooie lampen vind je bijna alleen nog via Ebay. Legers en ook BB organisaties hebben de afgelopen jaren massaal druklampen afgestoten. Ze zijn gek, maar dat is een ander verhaal. Daardoor brachten deze lampen niet al te veel op. Maar de stroom aan lampen is vrijwel opgedroogd en de prijzen zijn behoorlijk aan het stijgen. Ook al zit daar vanwege de crisis weer ietsje de klad in. Ik vind Optimus lampen het mooiste. Daar heb ik ook het meeste verstand van. Mocht je via Ebay een Optimus lamp willen kopen, dan wil ik best met je mee kijken, want het is nog een vak apart. Ik geef daarvan een voorbeeld;

 

Dit (zie link hieronder) is geen verkeerde lamp, maar toch niet meer de 'made in Sweden' kwaliteit van de oudere Optimus lampen. Hij dateert uit het einde van de periode waarin Optimus lampen produceerde (doen ze nu niet meer) en hij is voor Optimus vervaardigd bij Hipolito in Portugal. Nogmaals, geen kxt lamp hoor, je moet hem alleen niet kopen, want omdat veel verzamelaars er nog te weinig verstand van hebben, brengen ze belachelijk genoeg even veel geld op als een veel betere oudere Optimus druklamp.

 

http://www.classicpressurelamps.com/forum/fbbuploads/1340365059-o2-m.jpg

 

Bovenstaande lamp heeft helemaal bovenop slechts een schroefje in zijn kap. "Optimus" staat er op, maar vrijwel alle lampen met slechts een schroefje in de bovenkap zijn voor Optimus door Hipolito geproduceerd. Er zijn veel meer verschillen, maar ik let altijd op de schroefjes. Ik heb zomaar wat plaatjes van internet getrokken en ik zal nog wel eens wat beters zoeken. Hieronder zie je een "made in Sweden" Optimus met twee schroefjes in de bovenkap;

 

http://deutscheoptik.com/images/products/3584.jpg

 

Ik weet ook niet alles hoor en ik zit niet om werk verlegen, maar als iemand echt interesse heeft in het kopen van een mooie Optimus lamp via Ebay en hij heeft daar een account, dan wil ik graag helpen kijken. Voor een mooie lamp met wat frutsels erbij, moet je inclusief verzenden ongeveer op 300 dollar rekenen. Nog helemaal niet duur en gaat zeker nog in waarde stijgen. In 1980 heb ik nog twee Optimus lampen nieuw in de winkel gekocht. Ze waren RAZEND duur. Ik heb ergens nog een oude prijslijst. Wat je nu op Ebay betaalt, schommelt rond wat ze nieuw in de winkel zouden kosten als ze nog gemaakt zouden worden. Er worden nog wel druklampen gemaakt in Azie. Daarvan wisselt de kwaliteit heel sterk. Ik houd me alleen niet met deze lampen bezig.

 

Voor idi...herstel, voor mensen met nog erg veel euro's op de bank, is het kopen van een paar collectable druklampen een mega prep. Komt er een shtf, dan heb je op een heel zuinige manier, licht, warmte en je kunt als het moet zelfs op deze lampen koken. Komt er geen shtf, dan heb je een prima investering gedaan. Zeker als je de lampen nieuw en ongebruikt laat. En ondertussen staat het nog leuk in je interieur ook. Deze lamp hangt -uiteraard in nieuwstaat- boven mijn bureau.

 

http://www.geocities.jp/mochisedona/a135opu.jpg

 

De lamp hierboven is 500 cp (candle power). Heb ik er voor de grap ook wel een paar van, maar mijn advies is om een 250 cp lamp te kopen (regelmatig ook 200 cp genoemd). Je hebt lampen in 150 cp, 250 cp, 350 cp en 500 cp. Het zijn behoorlijk felle lampen en je kunt ze nauwelijks dimmen, voor een prepper is 250 cp de juiste maat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...