Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welke lamp heb jij?


AWOL

Aanbevolen berichten

Ik ben sinds kort in het bezit van een tweedehands? petromax 829/500cp. Werk prima. Ben mij nu vooral aan het verdiepen hoe de lamp precies werkt. Misschien met de intentie om lampen te gaan opknappen. Op dit moment zit er coleman fuel in. Db gaf aan dat dit misschien niet het beste is. Petroleum moet ik nog aanschaffen. Ik leer er graag over en ben benieuwd wat jij voor ervaring hebt met druklampen.

 

Aladdin lampen vind ik ook mooi glimmen ;). Beetje aan de prijs maar wie weet in de toekomst...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Een Feuerhand stormlamp.

 

IMG_20131023_190120.jpg

 

 

Feuerhand is dit jaar ( januari 2013 ) failliet gegaan heb ik gehoord.

Zonde want het zijn goede kwaliteit lampen die niet lekken.

Ik heb mij laten vertellen dat deze lamp door de NATO en het leger (Duits) wordt gebruikt.

 

Gekocht voor €17,50 en ze zijn nog steeds te koop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie lamp wiskers. Lijkt mij ook leuk om precies te weten hoe een lamp op te knappen is. (Onderdelen vernieuwen, afstellen, schoonmaken) Ik zal binnenkort eens wat info plaatsen hoe dit bij een Petromax gaat.

 

Ik zelf heb 3 Feuerhand lampen. Ik heb even gezocht maar kon niet vinden dat ze failliet zijn. Misschien nog maar een paar aanschaffen.

 

@Raycoupe : dat van die brandstoffen vind ik erg interessant. Al die verschillende namen, en dan soms in het Engels.

Weet iemand of je een druklamp zoals een Petromax moet afstellen voor een bepaalde soort brandstof? Of is het alleen dat sommige brandstoffen duurder zijn of de boel eerder vervuilen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Insolvenz is inderdaad faillissement.. tja..

Jammer... Ik heb er ook zo een (Feuerhand, goede kwaliteit idd).. ik zal mijn andere lampjes eens fotograferen, ik heb ook een kleine leger olielamp die kan worden gebruikt als weglamp . er zitten gekleurde glazen bij (rood en groen) en sjablonen met pijlsymbolen die in de raamhouders kunnen worden geschoven.. erg leuk ding..

 

En als er iemand een Primus heeft (de mijne is ergens van voor de 2e wereldoorlog) heb ik wel een adresje voor onderdelen.. ik heb zelf een exploded view van de lamp..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch ook maar even aangemeld bij deze groep :)

Momenteel heb ik alleen een Feuerhand 276 maar zit er aan te denken om nog een paar olielampen aan te schaffen.

Als we de 276 kenmerken als een medium lamp wil ik eigenlijk ook nog wel een kleinere en een grotere.

De mijne ook gekocht bij http://www.klettersteigshop.nl/feuerhand-stormlamp.html maar weet iemand een adres waar ik een goede kleinere en/of grotere kan kopen?

 

Ook zit ik er aan te denken om de lamp (nu zilver) zwart te spuiten met kachelverf. Waarom, tja, ik vind het zilver een beetje te flashy of zo, slaat verder nergens op. Goed idee of slecht idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 6 olielampen.

 

Drie stormlantaarns, een Meva, een Swallow (made in china met originele engelse mallen, alleen de oudjes zijn dus aan te raden) en een grote prut chinees. Die laatste moet ik nog voorzien van nieuw lont, kijken of het nog wat wordt, wat er nu in zit is bagger.

 

Daarnaast drie 'binnen' lampen. Een klein glazen lampje met 3mm lont, een simpele grote met 25mm lont en een prachtige wit glazen met bol met een 68mm lont (in een cirkel).

 

Verder uiteraard een petroleumstel en kachel.

 

Ik kan iedereen die Chinese lampen afraden die je bij tuincentra's en kampeerwinkels vindt. Feuerhand, Dietz, Meva, dat zijn lekkere lampen. Geven ook drie keer zoveel licht als een chinees.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb wel eens zo'n goedkope gehaald bij een tuincentrum, dag later alweer teruggebracht omdat de bodem lekte.

 

Weet iemand of er nog bedrijven zijn die glas maken voor ouderwetse indoor olielamen?

Zag laatst een aantal mooie te koop staan voor bijna niets maar allemaal zonder glas...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die chinese handel is ronduit gevaarlijk... ik heb een keer zo'n lamp (nieuw) aangestoken - gelukkig buiten, want een enorme vuurzee was het gevolg... Met leren handschoenen de vlammen uitgedraaid.. was een slechte hardsoldering in de drukleiding na de afsluiter.. lekker ding,! ik heb gelukkig wel mijn geld teruggekregen..

Was overigens van het merk Mannesmann.. je denkt Duits maar dat is dus niet zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met die Chinese lampen is ook negatief. Om de een of andere reden verband die van mij lonten binnen een paar uur tot de laatste centimeter. Ook als het een Feuerhand lont is met dezelfde brandstof. Geen idee waarom, zal met het brander gedeelte te maken hebben op de een of andere manier. Dat ding hangt nu op mijn balkon om er gedurende de winter een rustieke patina op te krijgen en mag ie gaan dienen als ornament haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aida 1250 (exBB), Optimus 200P, Optimus 1200, Optimus 1550, Hipolito, Petromax Swiss Army, hele zwik druklampen, allemaal NOS.

 

Een van mijn mooiste lampen;

 

http://www.hasag.info/hasag/bilder/optimus_200.jpg

 

Deze heb ik ook, nog van de Bescherming Bevolking;

 

http://www.classicpressurelamps.com/forum/gallery/75/1293918101-AIDA_1250_box.jpg

 

Dit soort kisten heb ik ook. Aangevuld met prep spullen voor de veld inzet;

 

https://shop.strato.de/WebRoot/Store12/Shops/62098650/511C/E71F/2F5D/3E1A/8944/C0A8/29BA/BBA6/002.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Wiskers, Tuuuuuurlijk heb ik ook benzine lampen. Ik heb een stelletje van deze;

 

http://www.prela.ch/images/DieersteGross.jpg

 

Een rechte vergasserbuis zonder krul. Deze benzine Petromax van het Zwitserse leger heeft een extra steunbeugel, die het kousje ook aan de onderkant steunt. Het is een 250 cp lamp, maar met de wat grotere 500 cp tank er onder. Een pracht combinatie! De lamp is uit camouflage overwegingen mat uitgevoerd. Dat vraagt om een uitleg. Een legereenheid kan in verschillende tactische situaties zitten. Is de vijand in geen velden of wegen te zien, dan kun je rustig je Petromax aansteken, maar wil een eenheid bijvoorbeeld ongezien een hinderlaag leggen, dan wil je natuurlijk niet, dat een zonnestraal die weerkaatst op je glimmende Petromax, je positie verraad. Daarom zijn leger Petromaxen bijna altijd in mat uitgevoerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...