Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waterfilter als voorbereiding in Nederland


Prepping76

Aanbevolen berichten

Ben momenteel op zoek naar een goed waterfilter. Merk en type kom ik wel uit, aantal liter ook wel. (Zoek functie forum of Google.)

 

Maar wat Ik mij afvraag, wat voor nut hebben de veelbesproken filters om (zoet)water uit een meertje of rivier te halen terwijl driekwart Nederland blank staat van zout water. Denk dat dan ook de zoetwater voorzieningen grotendeelsmzout zullen zijn.

 

Denk dat in Nederland bij wat voor een SHTF (of n.a.v) een overstroming toch wel het grootste risico is.

 

Ligt dit er maar net aan op wat voor SHTF je je voorbereid, of relativeren mensen niet door dat een dijkdoorbraak of ander soortige overstroming na een wat voor (natuur)SHTF erg vooraan staat?

 

Denk dat de beste bron van water dan regenwater is, wt je eigenlijk al zo (ongefilterd en gekookt) kan drinken is. Wat voor filter is dan nog een toevoeging aan je voorbereiding?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Zout water is makkelijk drinkbaar te maken door het op te warmen en de condens op te vangen. Zodra de condens weer een vloeibare vorm heeft aangenomen kun je het drinken.

 

heb je helemaal gelijk in, dat heet destilleren. Maar voor destilleren heb je een hogere temperatuur nodig. Dit houd meteen in dat wanneer je kooktemperatuur gebruikt het water direct ontdaan is van bacterieen en virussen. Heb je dus ook geen filter meer nodig. Je kunt niet uitsluiten dan chemische besmettingen meekomen, want wanneer deze stoffen een lager, of zelfde kookpunt hebben als water en KUNNEN verdampen, krijg je ze er gratis bij. Kans is echter volgens mij klein. ( hebben we hier een chemicus die bij kan lichten?? )

Het kost je alleen wel brandstof en die is bij een overstroming wellicht ook kostbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Distilleren is een tijdrovend arbeid intensief proces. Handige is een osmose filter, bestaat draagbaar, echt niet goedkoop. Maar aangezien het in Nederland wel eens regent, kan je meestal wel altijd ergens zoet water vinden.

Vindt de discussie daarom beetje zinloos, leer gewoon goed zoeken waar je overal zoet water kan vinden ipv je blind te staren op het zoute water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Distilleren is een tijdrovend arbeid intensief proces. Handige is een osmose filter, bestaat draagbaar, echt niet goedkoop. Maar aangezien het in Nederland wel eens regent, kan je meestal wel altijd ergens zoet water vinden.

Vindt de discussie daarom beetje zinloos, leer gewoon goed zoeken waar je overal zoet water kan vinden ipv je blind te staren op het zoute water.

Dus eigenlijk heb je helemaal geen waterfilter nodig in Nederland, aangezien je regenwater ook zo goed kan drinken?

En het zoeken naar zoet water wordt bij een overstroming met zoutwater een stuk moeilijker lijkt mij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je helemaal gelijk in, dat heet destilleren. Maar voor destilleren heb je een hogere temperatuur nodig. Dit houd meteen in dat wanneer je kooktemperatuur gebruikt het water direct ontdaan is van bacterieen en virussen. Heb je dus ook geen filter meer nodig. Je kunt niet uitsluiten dan chemische besmettingen meekomen, want wanneer deze stoffen een lager, of zelfde kookpunt hebben als water en KUNNEN verdampen, krijg je ze er gratis bij. Kans is echter volgens mij klein. ( hebben we hier een chemicus die bij kan lichten?? )

Het kost je alleen wel brandstof en die is bij een overstroming wellicht ook kostbaar.

 

Ik ben geen chemicus maar als je voldoende water hebt en een thermometer zou ik het water eerst verhitten tot +/- 90 graden, een tijdje laten dampen, daarna doorverhitten tot het rustig kookt en dat gebruiken.

 

alles wat +/- 120 graden verdampt krijg je er niet bij als je niet te hard verhit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus eigenlijk heb je helemaal geen waterfilter nodig in Nederland, aangezien je regenwater ook zo goed kan drinken?

En het zoeken naar zoet water wordt bij een overstroming met zoutwater een stuk moeilijker lijkt mij?

 

Regenwater wel best door een filter trekken omdat het verontreinigd geraakt na verloop van tijd en liefst nog door een koolstoffilter om zwavel en eventuele metalen (lood, zink, koper) er uit te halen,

zeker bij langdurig gebruik. Het beste wapen tegen een ramp is je grijze massa, veel weten en kunnen creatief denken 'out of the box' zijn meer waard dan gelijk wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Dus eigenlijk heb je helemaal geen waterfilter nodig in Nederland, aangezien je regenwater ook zo goed kan drinken?

En het zoeken naar zoet water wordt bij een overstroming met zoutwater een stuk moeilijker lijkt mij?

@Prepping76

Regenwater zou in een aantal gevallen wel drinkbaar zijn zonder het te filteren,alleen wanneer het een tijdje staat ( zeker met warm weer) neemt verontreiniging toe.Van muggenlarve, vogelpoep enz enz word het water snel minder drinkbaar. Daarnaast is de kans groot dat wanneer er voor langere tijd geen regulier gezondheidszorg is je dubbel pech hebt wanneer je ziek word van het drinken van minder schoon water. Diarree, uitdroging zijn een van de eerste dingen die je kunt oplopen. Dat is nu al geen pretje laat staan dat je net door je laatste potje norit en ors heen bent.

 

Het maakt niet uit hoe je water behandelt, koken of chemisch , filteren of een combi.

 

Het waterfilter is het enigste wat er in mijn top 5 ontbreekt, ik ben er zelf nog niet uit wat het precies moet worden.

 

Gegroet

Link naar reactie
Delen op andere sites

(regen-) water kan je ook zuiveren door het in petflessen minimaal 6 uur in zonlicht te laten liggen. Wij hebben hiervoor een lange zinken regenpijp in de tuin liggen, we vullen de petflessen op een zonnige dag met regen of putwater en leggen een hele sliert flessen in de regenpijp (refelcteerd het zonlicht extra) Na 6 uur is het veilig drinkbaar..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...