Ga naar inhoud
GENEGEERD

CtbvSSV... de inleiding.


Aanbevolen berichten

Al een tijdje ben ik actief op dit prachtige forum. Vele topics ben ik al tegengekomen, veel onderwerpen waarover ik zelf nog niet had nagedacht.

Héél veel geleerd de afgelopen maanden. :cool:

 

Een onderwerp dat ik nog niet voorbij heb zien komen, en ik heb ook de zoekfunctie geruikt, is... Kinderen op de BOL/PH.

Ongetwijfeld zullen die er zijn, en als ze nog te jong zijn kunnen ze niet meedraaien in de dagelijkse werkzaamheden. Ze zullen dus moeten worden opgevangen... en natuurlijk ook vermaakt worden.

Uiteraard moeten ze ook alles leren wat ze normaliter op de basisschool zouden leren, maar dat is geen doel van deze groep. Althans nu nog niet.

 

Het doel is wel dat alle kinderen, dus ook de oudere, mogelijkheden krijgen zich te vermaken met sport, spel, muziek, theater, etcetera.

Dat kan ik niet alleen... dus daarom deze groep. :D

 

Iedereen die een bijdrage wil leveren is dus van harte welkom.

 

Gr. en suc6, Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Om de doelstellingen te kunnen bereiken denk ik aan de volgende punten ;

 

1. bestaande (bord)spellen geschikt maken voor vervoer in BOB of INCH-bag.

2. mini-uitvoeringen preppen van spellen zoals schaken, dammen, pimpampet, backgammon.

3. zelf nieuwe spellen bedenken en maken... ben zelf bezig met een preppers-spel "The Prep Way".

4. bedenken hoe we op de locatie een soort speeltuin kunnen maken.

5. akoestische muziekinstrumenten meenemen naar de BOL/PH. Ik zelf heb 3 gitaren waarvan 1 kindermaat. Zoek nog iemand met ruimte in zijn BOB voor een piano. :rolleyes:

6. theater en/of circus opzetten met de kinderen.

 

Hiervoor zijn allerhande materialen nodig. Giften zijn dus erg welkom. :cool:

 

Gr. en suc6, Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet binnenkort toch weer kleding sorteren en pak dan meteen alle verkleedspullen mee.

 

Ik zal de spullen die weg kunnen dan in de auto mikken om mee te nemen voor een volgende meeting.

Of, als ik niet kan langskomen, kijken of ik het door iemand anders mee kan laten nemen.

 

Bij punt 1 moet ik meteen denken aan het spel Perudo, een simpel dobbelspelletje met werpbekers (plastic, licht, gaat meestal al mee met tripjes)

Die zal ik dan ook meenemen en wat ik verder kan vinden, ik heb volgens mij ook nog een opvouwbaar schaakspel dubbel.

 

Is het misschien ook een idee een leuk dansje (met liedje) te bedenken, waarop ze kunnen zingen en dansen.

Leuk om s'ochtends de preppers met katers mee wakker te maken. ;)

 

Misschien is het ook goed om met de kinderen te gaan beraadslagen wat zij leuk lijkt, zodat we hun betrokkenheid meteen hebben ?

 

(zomaar een stel ideeen, hopelijk kun je/kunnen we er wat mee)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lindaja, ik neem aan dat je bedoelt dat we aan de kids moeten vragen wat ze leuk vinden... op het moment dat ze een spelletje ofzo willen gaan spelen.

 

Ik neem verder aan dat je toch zeker niet aan je kind hoeft te vragen waarmee ze zoal zou willen spelen... in algemene zin dus.

We zijn toch ook kind geweest, dus we kunnen als volwassenen toch prima bedenken wat kinderen leuk vinden. :confused:

 

Daarnaast is het leuk dat je dochtertje kan benoemen wat ze leuk vindt (momentopname trouwens), maar gaat je dochtertje dat ook zelf preppen, ga jij dat voor haar preppen ???

En nu is ze nog 5, volgend jaar 6, als ze 7 is zal ze heel andere dingen leuk (gaan) vinden.

 

Het doel van deze groep is erover na te denken wat wij volwassenen voor kinderen van alle leeftijden kunnen preppen, zodat ze ook afleiding kunnen vinden in andere dingen dan prepper/survival gerelateerde bezigheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het een goed plan is om op een BOL en de SC een soort veilige plek voor de kids te organiseren, waarbij al materialen zijn waar zij gebruik van mogen maken. En waar wat toezicht en begeleiding aanwezig is. En dat we een keer wat leuks doen voor de kinderen wat uitstijgt boven het leren van survivalen in de bossen. Ik heb gezien dat ze daar toch al vaardig in zijn en zich in ontwikkelen.

 

Ik zie het een beetje zo, we gaan al wel materialen verzamelen en spellen bekijken. Alvast wat voorbereiden en dan de kinderen laten kiezen uit een paar ideeën waar we dan al op voorbereid zijn en er samen iets moois van maken.

Je kan zoiets gerust een beetje sturen, de truc is denk ik er een geheel van te maken, zoals die bonte avond op het eind, of een spannende wandeling.

 

Die bibliotheek/leeshoek lijkt mij heel erg belangrijk. Ik was als kind graag buiten maar kroop ook nog regelmatig alleen op een stil plekje met mijn boek of mijn lego.

 

Ik heb nog wat modernere materialen bedacht die ik zo in het openbare topic zal posten. Zeil en plastic stapelbakken. Lekker multi-inzetbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook dat het op de (permanente) BOL/PH het beste is dat er een soort van kinderopvang komt, zodat de ouders met een gerust hart hun kids er een paar uur ofzo kunnen achterlaten, wetende dat hun kroost in goede handen is en zich zal vermaken.

Dan kunnen de ouders zich storten op hun taak binnen de groepswerkzaamheden.

 

Ook klopt het dat ze het 'survivalen' toch wel leren... daar komen ze met geen mogelijkheid onderuit, al zouden ze willen. :rolleyes:

 

Daarom ook dit cluppie... andere leuke dingen voor ze bedenken en preppen.

Ben blij dat je erbij bent. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind je reactie een beetje raar. @Crossbowclan,

ja wij zijn zelf kinderen geweesd maar dat was toch een andere tijd, dus is het het beste om de kinderen van nu op de leeftijden die ze hebben te vragen wat Zij willen.

ik neem ook zo aan dat we allemaal kinderen van andere leeftijden hebben met andere interesses dus herhaal ik wat ik zeg vraag het de kinderen, zo krijg je een beeld van hun zeer verschillende intresses op hun leeftijden in deze tijd

 

Ik weet wat mijn kind leuk vind omdat ik met haar communiceer en met haar speel, ik weet pas wat haar vriendinnetje leuk vind als ik ze samen zie spelen of het haar vraag. . en dat kan een compleet andere intresse zijn dan die van mijn dochter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vragen kan altijd... niks mis mee.

Maar ik blijf bij de gedachte dat alle kinderen het leuk vinden spelletjes te doen, al is het maar om te voelen dat je deel van de groep bent en geaccepteerd en gewaardeerd wordt.

Daarnaast denk ik ook dat de kinderen van nu niet veel verschillen in hun voorkeuren dan wij 'vroeger'.

Ze hebben nu alleen meer (electronische) mogelijkheden, maar ik ga er vanuit dat die wegvallen op een BOL of PH.

 

Daarom bord-, kaart-, dobbel-, balspelletjes preppen, en zelf eventueel verzinnen. Zolang we er maar geen stroom voor nodig hebben.

Ik moet het eerste kind nog tegenkomen die niet één van bovengenoemde leuk vindt. :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

HoiHoi,

 

Spel is voor de ontwikkeling van een kind erg belangrijk.Kinderen die niet spelen, daar is over het algemeen iets mee. (autisme, handicap enz)

Ik heb deze kennis opgedaan op een opleiding die ik gevolgd en afgerond heb toen ik 20 jaar was.( MDGO-AW)

In die tijd werd ik opgeleid om met groepen mensen te werken op allerlei gebied.Bij de lessen pedagogiek kreeg ik veel les in spel en organiseren van spelmiddagen.

Je hebt zoveel vormen van spel.Kringspelen,waterspelen,kampspelen,individuele spelen enz.

Ik heb de kennis die ik opdeed op deze opleiding goed kunnen gebruiken bij alle verjaardagsfeestjes van mijn dochter.Het komt aan op een goede voorbereiding voor zo,n middag.

Doelstelling moet zijn; het plezier van het kind.

Ook moet je alternatieven achter de hand hebben.Stel je hebt buitenspelen bedacht maar het regnt ineens.Dan is een alternatief programma handig.

Veel van de kringspelen ben ik inmiddels vergeten maar is een kwestie van ophalen.

 

Wat ik me wel afvraag is het volgende.

Kinderen in oorlogsgebieden spelen niet meer.

In een shelterkamp zoals nu georganiseerd word, is er geen echte noodsituatie dus spelen kinderen vollop.

Maar als er echt een noodsenario komt, vraag ik me af of kinderen tot spelen kunnen komen.

Maar dat weet je pas als het zover is, en een goed programma achter de hand hebben is essentieel om misschien de zorgen die de kinderen ervaren , te verlichten.

Ik duik weer eens in de spelen,leuk!

Ik heb het altijd met zeer veel plezier gedaan voor mijn dochter,was weken ervoor al bezig met plannen maken en de verjaardag zelf was vaak zo,n succes dat de middag omvloog en kinderen niet weg wilden gaan.Ik zat helemaal in mijn rol als spelleider.

Er zijn zoveel spelen waar zo goed als geen materiaal voor nodig is.Alleen de kennis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slaan met knuppel

De spelers zitten in een kring op de grond, een vrijwilliger om te beginnen staat in het midden en heeft een opgerolde krant (de knuppel) in de hand. De spelleider start het spel door een naam te noemen uit de groep. De persoon in het midden moet nu zo snel mogelijk de genoemde proberen te vinden en hem een mep op de schouder geven met de knuppel, voordat de genoemde een andere willekeurige naam uit de groep heeft kunnen noemen. Slaagt de genoemde er niet in op tijd een nieuwe naam te vinden en wordt hij gemept, dan komt hij in de kring en wordt hij mepper. Slaagt hij er wel in dan komt de nieuw genoemde speler aan de beurt om zo snel mogelijk een nieuwe naam te noemen; de persoon in het midden blijft staan en kan opnieuw proberen op dezelfde manier iemand te meppen.

 

Dit spel kent iedereen toch nog wel?

Achterliggend doel is kennismaking.Door middel van dit spel leren kinderen de namen van elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je wat?

Op internet is alles te vinden over kringspelen, ik print ze gewoon uit.

 

Voor nu ben ik me wat aan het inlezen op trauma bij kinderen en wat te doen.

Ik lees, en wist dit al, dat getraumatiseerde kinderen de nare situatie verwerken door het in hun spel na te spelen.Maar dan met minder plezier en agressiever.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...