Ga naar inhoud
GENEGEERD

Terug naar normaal

Prepping76
 Share

Recommended Posts

Ik lees dat iedereen zich voorbereid op een SHTF. Maar ik zie eigenlijk nooit niemand die zich voorbereid op het teruggaan naar een "normale/de oude" situatie.

Houd niemand er rekening mee dat na een SHTF ooit “alles” weer normaal gaat worden?

Zo heb ik bijvoorbeeld al mijn administratie, gescande paparassen op een paar USB disk staan (als backup, gekopieerd vanaf me NAS).

Onderdeel van mijn calamiteitenplan is om deze disken in de BOB te gooien. Immers staat anno 2012 de hele identiteit, wachtwoorden en administratief bestaan van het gezin digitaal opgeslagen bij jezelf of derden.

Is het een beetje naïef en nodeloos om dit extra gewicht mee te zeulen en deze gegevens bij een SHTF veilig te stellen?

Denkt een ieder dat na een SHTF de procedurele elektronische wereld nooit meer zoals vanouds gaat worden en dat je identiteit binnen de nieuwe samenleving voorgoed veranderd?

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik verwacht wel dat alles weer stabiel wordt naar een tijdje

Maar zou het dan niet mooi zijn om HELEMAAL en schoon opnieuw te beginnen

vooral je oude admin. lijkt me niets meer waard

Link naar reactie

Prepping76 heeft wel gelijk.

Stel dat de SHTF zich beperkt tot enkel Nederland? Stel dat er wederopbouwhulp (Scrabble!) komt vanuit het buitenland? Stel dat je moet aantonen dat je huis daadwerkelijk je eigendom is? Dan is dergelijke (ingescande) info handig...

dat staat toch gewoon op papier

Groet Jolanda

Link naar reactie

Stel dat je moet aantonen dat je huis daadwerkelijk je eigendom is? Dan is dergelijke (ingescande) info handig...

Naja alleen dat al inderdaad. Maar ik denk ook dat je een stap voor bent op de rest, als jij je administratieve zaken op orde hebt. Immers zal er toch op een gegeven moment een hiërarchie "opstaan" die een bepaalde Gemeentelijke Basis Administratie gaat hanteren.

Ik sta dan liever vooraan om "mijn recht" op zaken te claimen dan dat ik moet afwachten totdat "mijn recht" gaat worden gegeven door "een instantie". (Hoop quotes ik weet het!)

Link naar reactie

Daar wil ik denk ik liever niet afhankelijk van zijn. Ik ga er vanuit dat de overheid die de SHTF laat gebeuren, niet de overheid is die de wederopbouw gaat uitvoeren.

wie dan wel ?

nu word leuk :D

groet jolanda

Link naar reactie

Alleen de overheid die de SHTF laat gebeuren n.a.w. :D

je zie net van niet :confused:

jullie denken allemaal dat jij het moet bewijzen *wie of je bezit is *

laten hun het maar bewijzen dat het niet zo is !

Groet Jolanda

Link naar reactie

Je weet dat het zo niet werkt, al zou je hopen/verwachten van wel.

in Argentinië heeft die houding wel zeker gewerkt ;)

toch een techniek om in achter hoofd te hebben :rolleyes:

Groet Jolanda

Link naar reactie

je zie net van niet :confused:

jullie denken allemaal dat jij het moet bewijzen *wie of je bezit is *

laten hun het maar bewijzen dat het niet zo is !

Groet Jolanda

Volgens mij bedoelen we hetzelfde maar zeggen we verschillende dingen, aangaande je eerste opmerking?

Als de SHTF zal grotendeels de huidige overheid hier hand in hebben gehad, immers is de overheid er nu voor aangesteld om de samenleving te regulieren. Wanneer de SHTF zal moeten blijken wie dit weer gaat oplossen. Zelf denk ik dat dit een andere "overheid" zal zijn dan diegene voor de SHTF. Inherent gaat dit inhouden dat het ene bedrijf (overheid) de administratie van het oude bedrijf moet overnemen, herinrichten of opnieuw moet opzetten.

Daarbij wil ik liever informatie aanleveren (die je dus eerst zal moeten veiigstellen voor de SHTF) dan afhankelijk zijn van welke overheid dan ook.

Aangaande je tweede opmerking, denk ik dat als je de bewijslast zo gaat stellen tegenover een eventuele nieuwe of hervormde autoriteit zonder basis administratie, je aan het kortste eind gaat trekken.

Link naar reactie

Volgens een blog over sarajevo was dat daar ook een probleem. Na de belegering kwamen mensen terug en wilde hun woning claimen. Als daar toevallig iemand ingetrokken was moest je het toch echt aanvechten begreep ik daaruit. Neem aan dat het toen niet makkelijk was even een uitreksel te halen en een kopie van een koop akte. Als je nooit een bug out zal doen dus niet nodig. Echter anders zeker de moeite waard een avondje met de scanner te zitten lijkt mij. Kost niets maar kan je veel ellende besparen..

Link naar reactie

Zelfs de overheid - die op dit gebied meestal niet voorop loopt - geeft dit soort adviezen http://nederlandveilig.nl/noodsituaties/noodpakket/ . Hier gaat het alleen om kopieën - dus papier - van identitsbewijzren en verzekeringspapieren. Digitaal is beter, enerzijds. Anderzijds heb ik alles wat echt belangrijk is op papier, want stel dat het na een shtf níet meer helemaal normaal wordt? Of dat het jaren en jaren gaat duren?

Digitaal én op papier, dus. Overigens heb ik alles (relevante boeken en documenten) ooit ook op cd's gebrandt, dat was lang voor de goedkope usb-sticks. Ík denk dat cd's beter bestand zijn tegen een EMP, klopt dat? Weet iemand hoe dat zit?

Link naar reactie

Mm het lijkt mij toch wel verstandig ff digitaal en op papier een back-up te maken van belangrijke zaken. Je huis bv is meestal toch de belangrijkste aankoop in je leven, vooral als deze afbetaald is, lijkt het mij dat je deze graag terug wil claimen na SHTF (ook al bevalt je BOL). Echter zou ik deze gegevens niet meenemen in me BOB maar ergens bewaren (bv: http://preppers.nl/forum/threads/965-Lucht-Water-dichte-PVC-Prep-Buizen-%E2%84%A2-om-te-begraven). Je wilt je BOB namelijk zo licht mogelijk lijkt me.

Echter een emotionele stimulans zoals bv een muziek op een I-pod met zonne-oplader moet je ook zeker niet onderschatten. Dit is zeker een aanrader!

Link naar reactie

Zelfs de overheid - die op dit gebied meestal niet voorop loopt - geeft dit soort adviezen http://nederlandveilig.nl/noodsituaties/noodpakket/ . Hier gaat het alleen om kopieën - dus papier - van identitsbewijzren en verzekeringspapieren. Digitaal is beter, enerzijds. Anderzijds heb ik alles wat echt belangrijk is op papier, want stel dat het na een shtf níet meer helemaal normaal wordt? Of dat het jaren en jaren gaat duren?

Digitaal én op papier, dus. Overigens heb ik alles (relevante boeken en documenten) ooit ook op cd's gebrandt, dat was lang voor de goedkope usb-sticks. Ík denk dat cd's beter bestand zijn tegen een EMP, klopt dat? Weet iemand hoe dat zit?

Je bent hopelijk bekend met het feit dat de meeste cd-r's na enkele jaren 'vergaan'? Hoe ouder de cd hoe groter de kans dat sommige data of de hele disc niet meer bruikbaar is. Verstandig dus om een keer een back-up op usb sticks te zetten.

Edit: en om antwoord te geven op je vraag, een cd is geen electronica dus lijkt me prima bestand tegen EMP. Flash geheugen zou wellicht verloren kunnen raken, maar als je je zorgen maakt om EMP heb je vast een Faraday kooi.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...