Ga naar inhoud
GENEGEERD

Barter of ruilmiddelen


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Tabak:

 

Hoe zelf tabak te verbouwen deel 1, drogen deel 2 en fermenteren deel 3.

 

Tabak is makkelijk zelf te verbouwen, en groeit goed in ons Nederlandse klimaat.

 

Voordat je tabak kunt roken, doorgaat het qua commercie een aantal stappen voordat

het in je pakje sigaretten belandt. Echter als thuiskweker kost dit teveel moeite en willen

we sneller en makkelijker aan onze tabak komen, daarnaast is

je eigen tabak additieven vrij en kan je er zelf smaakjes aan geven.

 

Aangezien er verwarrende verhalen te vinden zijn over hoe tabak te verbouwen en vooral

gebruiksklaar te maken, allereerst de beknopte info over de plant die je nodig hebt:

 

1. Verbouwen.

 

- Tabakszaden zijn erg licht en klein, met 1 plant die je als zaadplant bestempelt kan je

genoeg zaden oogsten om het volgende jaar opnieuw je voorraad tabak te kweken.

1 gram tabakzaad bevat ongeveer 10000 zaden.

- Tabak is makkelijk om zaden van te winnen, weinig mensen in Nederland kweken tabak

dus zal je van kruisbestuiving weinig last hebben tenzij je meerdere soorten tabak kweekt.

- De tabaksplant is zelfbevruchtbaar, de bloem bevat zowel het mannelijke als vrouwelijke deel.

Bevruchting vindt plaats meestal door wind, alsook insekten. Zaden win je door een of meerdere

planten te laten bloeien, waarna je de zaadpeulen kunt oogsten.

- Zaai de tabakszaadjes gewoon door een vingertipje van de zaden in een zaaibakje te strooien,

waarbij je de zaden niet afdekt, hooguit met een klein beetje fijn zand. Goed nat sproeien, en

afdekken met vliesdoek of plastic, goed controleren dat de bovenlaag vochtig blijft.

Als de zaadjes ontkiemen af en toe sproeien met fijne nevel om het nat te houden.

Nadat de plantjes een cm hoog zijn, kan je ze verspenen naar een groter potje met gewone

RHP potgrond of goede kwaliteits potgrond.

- Tabaksplanten hebben redelijk lang nodig om groter te worden. Van belang is dat zodra de wortels

te groot worden je ze direkt overplant in een groter potje. Als de planten 30 cm tot een halve meter

hoog zijn, verplant je ze in de grond in je tuin in goed luchtige grond die goed omgewoeld is.

- Tijdens de groei goed opletten, en je moet ze dieven zoals je met tomaten doet, dus de uitgroeiers

vanaf de stam die tussen de takken groeien eruit halen.

Als de tabaksplant groot genoeg is, en net voordat hij begint te bloeien, breek je de top af, net boven

de vertakking, dit is dus de top waaruit de bloemen groeien, als een trosje. Dit zal alle energie naar de

bladeren sturen, zodat deze groter kunnen worden. Natuurlijk bestempel je een aantal als zaadplanten

zodat je hieruit de zaadjes kan oogsten, en breek je deze niet af.

- Als de plant groot genoeg is, en de bladeren lichtgeel beginnen te worden, dit gebeurt meestal van

onderen af, dan begin je deze bladeren te oogsten, door ze op de stam/tak af te breken.

Je gaat van onderen naar boven toe totdat de plant kaal is. Als alle bladeren oogstbaar zijn,

kan je natuurlijk de hele plant uit de grond halen.

- Als je alle bladeren hebt geoogst, dan start het droog proces.

 

Deel 2 het droog proces.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Deel 2 drogen.

 

Naar aanleiding van al mijn experimenten en proeven om tabak te drogen, ben ik nog steeds oogstend en al,

tot de conclusie gekomen dat het merendeel van wat je op internet ziet gericht is op de Amerikaanse manier

van leven. Als je in de grote stad woont, en in een appartement, loop je snel tegen bv ruimtegebrek.

Daarom worden mijn ervaringen hier die van het tabaksproces in een "normale" Hollandse omgeving, uitgaande

van de situatie dat in een appartement woont. Elke verbetering daarvan zal het proces makkelijker maken.

 

Allereerst een aantal zaken die ik ondervonden heb met het droogproces wat ik nog nergens tegen ben gekomen.

 

1. Je kan meerdere oogsten van 1 plant afhalen, heb momenteel mijn 3e oogst eraf gehaald.

Beter 3 oogsten met ietwat kleinere bladeren, dan 1 oogst met in mijn optiek mindere kwaliteit bladeren.

Daarnaast kan je met meer oogsten op het oog nog risico lopen met het drogen en fermenteren (zie verderop schimmel!)

zodat als je pech hebt niet je hele oogst in 1 keer weg is.

2. Je hoeft niet de top eraf te breken, gewoon de hele plant laten groeien, en bladeren oogsten.

Dan kan je de zaden gewoon oogsten voor het volgende jaar.

3. De bladeren hoeven niet pas geoogst te worden als ze donkerbruin zijn.

Mijn ervaring is dat als je zo lang wacht, de bladeren verrot zijn, onder de beestjes zitten, en vol met gaten

zijn. Al met al blijft het je eigen keuze.

Mijn methode die voor mij het beste werkt is de bladeren oogsten als ze redelijk volgroeid zijn, en goed van gezondheid,

dus DONKERGROEN! Ik ga uit van het geneeskrachtige kruiden principe, oogsten net voordat of net als ze in bloei staan.

Dus ik heb ze geoogst zodra de knoppen begonnen te bloeien, eigenlijk zodra de bladeren groot genoeg waren om te oogsten.

De bladeren zijn dan ongeveer 30 cm lang, een mooie maat gezien het feit dat de Shirazu tabak die ik kweek kleiner van maat is.

Als je de bladeren er dan netjes afhaalt (allemaal dus behalve de echt kleine), en goed bijmest, dan komen er nieuwe

bladeren aan die je later weer kan oogsten.

4. Het is mogelijk om de bladeren net zolang aan de plant te laten zitten tot ze vanzelf gedroogd zijn en kan je het hele

droogproces overslaan en dus de kans op schimmel.

Ik heb dit getest, en bladeren laten zitten totdat ze helemaal perfect bruin en gedroogd waren, en kon ze zo direkt fermenteren en gebruiken.

Nadeel is natuurlijk zoals boven vermeld de kwaliteit. Ik wil dit volgend jaar verder testen met een afgeschermde plant in de broeikas, zodat je

geen last van rot en beestjes krijgt. Ik heb desalnietemin een aantal goede gedroogde bladeren eraf kunnen halen van de planten die buiten stonden.

Ik meen echter ook dat dit afhankelijk is van een langere droge periode, die we net hebben gehad. met nattere periodes ben ik niet zeker hiervan.

 

5. Als laatse en belangrijkste, SCHIMMEL is het grootste maar naar mijn mening ook het enige echte probleem, mits je met logisch

denken en gezond verstand te werk gaat met het fermenteren.

Ik ben een behoorlijk deel van de tabakbladeren aan schimmel kwijtgeraakt, en dit heeft naar mijn mening te maken met

het misverstand dat alle uitleg op internet Amerikaans getint is. Daar wordt gedroogd in schuren, iets wat we normaal in Nederland

niet hebben. Ons natte klimaat werkt ook tegen. Gezien het feit dat mijn huis nogal oud is, en ik weet dat ik snel schimmel krijg,

heb ik wat andere manieren gevonden en gezocht om qua schimmel risicovrij te drogen. (verderop meer over de methoden die ik heb geprobeerd qua drogen)

 

Hierna opsomming van droogmethoden en welke het beste zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Droogmethoden:

 

Er zijn verschillende droogmethoden, zoals via lucht, vuur etc..

Deze methoden zijn allemaal erg omslachtig, en niet doenlijk voor

simpele tabakskwekertjes als wij. Als je hier meer van wilt weten,

kan je erop googlen. Vaak zijn dergelijke methoden commercieel,

waarbij je grote hoeveelheden tabaksbladeren nodig hebt, en mijn ervaring

is dat hier snel vanaf stapt, zoals gezegd te omslachtig.

 

EERST was je de bladeren met koud water, of lauw water, je spoelt alle beestjes

en vuil eraf, zodat ze schoon zijn, dan dep je het overtollige water eraf en kan je gaan drogen.

Methode 1:

 

Methode 1 werkt ook bij mij goed en wordt bv ook in Cuba toegepast om de befaamde

sigaren te maken en dat is ophangen en via de lucht laten drogen. In Cuba hangen ze deze

op in een schuur. Dit proces heeft bij mij 6 weken geduurd, maar er wordt gezegd dat het

binnen 2 weken kan. Hoe langer je tabak laat drogen hoe beter de kwaliteit, en dat klopt,

als de bladeren bruin zijn moeten ze nog stevig en solide zijn, zonder te

verkruimelen als je ze vastpakt, dan weet je dat ze perfect gedroogd zijn.

 

Hierbij worden de tabaksbladeren aan een lange draad opgehangen, waarbij deze draad met een naald

door de nerf van de tabaksbladen wordt gerijgd. Dit is te omslachtig en ik heb simpelweg gewoon knijpers

gebruikt. Omdat bij een voortgaand droogproces deze knijpers loslaten heb ik na lang zoeken bij de Ikea

op de keukenafdeling hele mooie stalen knijpertjes gevonden met een getande rand die je sterk op de nerf aan

de bovenkant van het blad kan klemmen, waarbij er een rond haakje zit waarmee je het blad zo aan de lijn kan hangen.

 

Ik zal later een foto plaatsen van deze stalen knijpertjes bij Ikea..erg handig,

maar houten of plastic knijpers kan ook mits goed geklemd.

 

Voor een juist droogproces en geen kans op vorming van schimmel zijn 2 dingen van uiterst belang:

 

1. Zorg dat je de bladeren nergens hangt waar op enig moment stilstaande lucht hangt, er moet dus altijd

flinke luchtcirculatie zijn.

2. Hang de bladeren naast elkaar, maar altijd los van elkaar, zorg dat geen enkel blad een ander raakt en ertegenaan plakt.

 

Zo heb ik een grote hoge gang, en heb daar een batch bladeren aan een lijn gehangen, het ging goed totdat

ik last van schimmel kreeg, wat naderhand goed verklaard kon worden omdat laat in de avond mijn gang dichtgaat,

en dus de luchtcirculatie stopt. Dit heeft al voor een uitval van 40% van die batch gezorgd.

 

Op dit moment hangen ze bij mij te drogen in een speciale ruimte, tussen 3 altijd openstaande raampjes (kier)

waardoor het altijd tocht. Foto;s zal ik later plaatsen.

 

Ik denk en meen zelfs dat er zelfs een felle koele luchtcirculatie nodig is (zoals als je thuis 2 ramen opendoet,

de een dicht slaat en je een harde wind voelt. Heb je dit op de plek waar de tabaksbladeren hangen dan zit je goed,

mijn ervaring is dat alles minder snel schimmel geeft. Je zal hier zelf mee moeten experimenteren, maar te snel drogen

via lucht lijkt me niet echt iets waar je je zorgen over moet maken, een schuur heeft ook erge tocht net als dat je op

een treinstation staat.)

 

Methode 2:

 

Droging via handdoeken. Dit is een methode voor thuiskwekers. Je legt een tabaksblad op een

stukje keukenrol. Je legt er een tabaksblad bovenop en weer een stukje keukenrol en blad erop.

Deze stapel leg je op een wollige deken, dan vouw je de deken over de tabaksbladeren hoop heen.

Deze dekenhoop leg je op een warme plek in de zon op een vensterbank.

 

Elke dag vouw je de deken uit en wapper de bladeren in de lucht om ze even te luchten en

herhaal het proces. Dan kan je versneld drogen. Nadeel hiervan voor mij persoonlijk is dat je elke

dag gepland aktie moet ondernemen, als je het vergeet kan je schimmel krijgen, en het lukt niet altijd

om de bladeren bruin te krijgen of ze drogen gewoon niet.

 

Ik heb een eigen methode bedacht naar aanleiding hiervan en ben steeds meer gebruik gaan maken van dit middel,

omdat je hiermee het proces kan controleren en de temperatuur exact kan instellen, en belangrijker schimmelvorming

kan vermijden. Dit is ook handig voor fermenteren zoals verderop zal blijken.

 

Je gebruikt bovenstaande methode, maar in plaats van een wollen handdoek gebruik je magnetronfolie.

Je wikkelt het pak bladeren/keukenrol los in magentronfolie, dit is folie waarmee je voedsel kunt opwarmen

en waarin gaatjes zitten voor de overdruk.

Dit pakket stop je in je oven, en zet de oven op een temperatuur van 55 graden. Je laat de oven een half uurtje

aanstaan, en zet hem uit, en laat de oven dicht. De warmte houdt vast en dit doe je een dag om de 3 uurtjes een half uurtje

aanzetten. Dit werkt goed, omdat je geen schimmelvorming krijgt en je de exacte temperatuur kunt instellen, ook van belang

bij fermenteren.

 

Persoonlijk zijn dit voor mij de 2 beste en simpelste manieren, zeker als je in een appartement woont.

 

Als de bladeren droog zijn en bruin, kan je deze tabak versnipperen, snijden met een mes of een speciale

tabaksnijder kopen. Info en links/foto's zal ik aan het einde plaatsen, en tevens foto's van mijn resultaten.

 

Volgend deel fermenteren en smaakjes toevoegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Droog experiment resultaten:

 

Het 1e experiment was het drogen van een batch tabaksbladeren in de hoge gang,

met een deel uitval door schimmel. Stuntelige 1e poging ;-)

Ik kwam er snel achter dat dit niet helemaal lekker ging toen

op een nylon draad met knijpers overgestapt, verhuisd naar

de ruimte met meer circulatie en later de Ikea knijpers..

 

Foto ophanging met knijpers en eerste poging tot drogen:

Foto's van de tabaksbladeren zoals ik ze oogstte, na het spoelen en

voordrogen met keukenpapier en de ophanging in de gang ter droging,

zodat je weet wat de staat is van de bladeren zoals ik ze oogst. Maar

in het algemeen gaat dit van groen tot geel..afhankelijk van wat er aan de plant hangt.

 

https://docs.google.com/file/d/0B1hIce6-3aIWN3JPNkR0dkljLU0/edit?usp=sharing

 

https://docs.google.com/file/d/0B1hIce6-3aIWVWdaREwwQmQwRHc/edit?usp=sharing

 

https://docs.google.com/file/d/0B1hIce6-3aIWb2tZTG91RkNpNTg/edit?usp=sharing

 

Na droging van de batch in de gang, en wat overblijft na de schimmelbladeren te hebben weggegooid, ga je fermenteren.

Om het niet al te moeilijk te maken, heb ik allereerst voor de simpelste methode gekozen, dit betekent oprollen en in

een plastic zakje laten fermenteren. Gezien de snelle schimmel, hier een verbeterde versie van gemaakt, wederom met

de oven. Ook al komt de HOW-TO fermenteren pas later aan bod, hierbij het resultaat van een setje bladeren dat ik heb

gefermenteerd op zichzelf dus zonder smaakmakers. Hiervoor heb ik eerst de rolletjes in een plastic zakje gedaan zoals

vaak op internet wordt omschreven, dit vind ik echter niet betrouwbaar (schimmel) dus heb wederom de oven gebruikt voor

een versneld goed resultaat. Oven op 55 tot 65 graden en de rolletjes erin leggen.

 

Een ander deel van de gedroogde tabaksbladeren heb ik met een mes erg fijn versneden,

en gemengd met een rustgevend gedroogd kruid wat ook rookbaar is. Hiervan heb ik dan sigaretten

gedraaid met een elektronische sigarettenmaker. Rookt best goed. LET WEL OP, als je filters gebruikt, kan je na het

drogen de tabak gebruiken, omdat er een filter tussen zit. Voor een shaggie of puur als pijptabak is

het aan te raden te fermenteren omdat hiermee een groot deel van de schadelijke stoffen wordt omgezet.

Dit wordt ook gedaan met bv Burley tabak in Amerika, waar de tabak direkt in filter sigaretten wordt verwerkt.

 

Het andere deel van de tabak ben ik gaan fermenteren op de standaard manier zonder toegevoegde smaken.

 

Foto van een van de rolletjes uit de oven fermentatie van de batch uit de gang wat erg goed ging.

Dit kan je merken als je aan het rolletje ruikt, dan ruik je de karakteristieke zoete tabaksgeur

zoals we die kennen. Dan weet je dat het goed zit.

Methode is het rolletje op te rollen, vochtig te maken met water, niet nat! En dit gedurende 3 dagen

in de oven te leggen waarbij de oven elke dag een paar keer een half uurtje aangaat op een temperatuur

van 55 tot 60 graden. Het rolletje ligt dan los in de oven, dus niet in een zakje.

 

https://docs.google.com/file/d/0B1hIce6-3aIWMFZ6M1RiS0RGWWs/edit?usp=sharing

 

Na dit resultaat, ben ik voor een veilig droog en fermenteerproces van toegevoegde smaken op de

droogmethode aan de lijn, en de oven gebleven.

 

De 2e methode van drogen welke erg versneld is, en waarbij je niet 6 weken hoeft te wachten totdat de

bladeren droog zijn, is de dekenmethode.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor droogmethode 1, hierbij een foto van de knijpers bij Ikea die ik gebruik, deze zijn ook goed

voor andere zaken, sterk en met getande knijprand onder:

 

https://docs.google.com/file/d/0B1hIce6-3aIWVXFrZVV0d00tY0k/edit?usp=sharing

 

Nog een foto van de tabak zoals hij gedroogd is, reken erop dat bij een oogst van 100% na droging

er qua gewicht en hoeveelheid bladoppervlak erg weinig overblijft, dus zorg dat je genoeg tabak kweekt.

 

https://docs.google.com/file/d/0B1hIce6-3aIWY2p0eGNBOWVMdk0/edit?usp=sharing

Link naar reactie
Delen op andere sites

Methode 2 via de handdoekenmethode, welke simpelweg betekent dat je de tabaksbladeren opstapelt,

en tussen elk tabaksblad een stukje keukenrol legt, dit op een warme wollige deken luchtig legt, en de

deken dichtslaat, en dit op een wamre vensterbank legt met genoeg zon en warmte.

 

Persoonlijk zocht ik een effectievere methode omdat niet altijd duidelijk is dat de warmte die nodig is, wel gegenereerd

wordt en de zon niet altijd aanwezig is. Dus wederom de oven gebruikt. Met gezond verstand kan je beredeneren,

dat fermentatie plaatsvindt (zoals dat natuurlijk werd ontdekt door het vervoer van tabak via schepen in grote balen

waarbij de tabak fermenteerde gedurende de reis.) bij een temperatuur van tussen de 50 en 70 graden.

 

Dus hierbij magnetronfolie gebruikt, met perforatiegaatjes, en met stukjes keukenrol ertussen.

Je wast de tabaksbladeren schoon, zoals bij de eerste methode, en dept ze af zodat buitenkant van

de bladeren droog is. Plaats ze op een hoop op de magentronfolie, hierbij een foto van de batch met

de versnelde handdoekmethode. Foto genomen 1 dag na begin van droogproces, en persoonlijk

stond ik verbaasd hoe snel de bruining plaatsvond, foto resultaat na 1 dag drogen, in de oven op temperatuur van

55 tot 60 graden. Af en toe de stapel uithalen, openvouwen van de folie en even kort een half uur laten luchten in de lucht

en weer de oven in. Je ziet de tabaksbladeren langzaam bruin worden.

 

https://docs.google.com/file/d/0B1hIce6-3aIWNHZ3SmhRTWdwbE0/edit?usp=sharing

 

Volgende post zal ik het fermenteerproces behandelen daar dit een beetje samenhangt met het droogproces.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fermentatie en additieven (smaakjes toevoegen):

 

Voordat we fermenteren, moeten we eerst besluiten of we smaakjes gaan toevoegen.

Na wat onderzoek blijkt dat de meeste tabak die uit de supermarkten/winkels komt,

vol met additieven zit, en niet de allerlekkerste, meestal bedoeld om het produkt nog

verslavender te maken dan deze al is.

 

Je kan erop googlen, maar de lijst van toegestane toevoegingen aan tabak en sigaretten,

is schrikbarend groot en je kan deze beter niet lezen, van sommige stoffen zou je spontaan

stoppen met roken :rolleyes:

 

Even de commerciele toevoegingen daargelaten, blijkt dat na een rondgang op de tabaksfora,

mensen die zelf tabak kweken letterlijk van alles proberen aan smaken.

 

Voorbeelden van smaken zijn pepermunt, honing, suiker, siroop, tot zelfs coca-cola toe.

 

Voor mij persoonlijk moeten de toevoegingen zo natuurlijk mogelijk zijn, dus heb ik besloten

om biologische siroop en honing te gebruiken als experiment.

 

De gangbare methode voor toevoegen van smaakjes, is een sprayflesje te nemen, de gedroogde

tabak in de oven te leggen op 55 graden celsius, en dan de tabak te sprayen met het mengsel

waarmee je het wilt smaken.

 

Persoonlijk vind ik dat dit een erge rommel maakt. En na wat onderzoek, zijn er ook kwekers,

die gewoon de bruine gedroogde tabaksbladeren in een pan met oplossing weken, en dan uit laten

lekken, en deze dan drogen in de oven of een natuurlijkere manier (riskant ivm schimmel).

 

De standaard manier is om een oplossing van suikerwater te nemen, waarbij je 1 deel suiker op 6 delen

water neemt. Het water verwarm je, en net voordat het kookt, los je de suiker erin op, goed op laten

lossen, en dan de tabaksbladeren erin plaatsen, en het vuur uitzetten. Sommigen laten het een nacht

inweken, of een paar uur. Dit schijnt geen invloed te hebben op de nicotine, deze blijft aanwezig in de bladeren

en nerven.

 

Zelf heb ik een sterke oplossing van honing gemaakt met water, dit verwarmd en daar de tabak ingeplaatst.

Na kort intrekken, de bladeren eruit gehaald, even licht uitgeperst en voorzichtig gedept op keukenpapier.

 

De natte bladeren heb ik gedroogd in de oven op 40 tot 55 graden. Als de bladeren bijna droog zijn,

dan ga je ze voor fermenteren door de tabaksbladeren op te rollen en dan een touwtje eromheen (zie vorige foto).

Dit rolletje leg je in de oven op 55 graden totdat het redelijk goed droog is,dan ga je fermenteren.

 

Smaakjes toevoegen is dus een persoonlijke zaak., maar mijn advies is om zo natuurlijk mogelijke zaken te gebruiken.

De Zeeuwse stroop is bv een goede, puur natuur, net als biologisch zuivere honing.

 

Nadat de tabak droog is, puur of met een smaakje, ga je de tabak fermenteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fermenteren is niet al te ingewikkeld, maar heeft voor een goed rookbare tabak wat tijd nodig.

Hoe langer de tabak ligt en fermenteert, hoe beter deze wordt en zich ontwikkelt.

 

De standaard fermentatie is simpel, men rolt de tabak op in rolletjes, maakt deze aan beide uiteinden

vast met touwtjes, en plaatst deze in een plastic zak, deze zak doet men dicht, en plaatst deze in

een warme ruimte. Sommigen leggen deze gewoon op kamertemperatuur, elke dag haal je de rolletjes

eruit, en rolt het stapeltje uit, dan rol je de stapel omgekeerd weer op, zodat het binnenste blad buiten zit.

 

Dit doe je net zolang tot de tabak voldoende gefermenteerd is. Je merkt dit zodra de tabak gaat ruiken

naar wat je ruikt als je een pakje shag opent. De lekkere geur is een juiste werking van de fermentatie.

Daarnaast merk je dat de tabak ook steeds donkerder wordt en steeds beter gaat ruiken.

 

Omdat ik ook dit experiment heb uitgevoerd, maar hierbij weer schimmel kreeg op kamertemperatuur,

heb ik nav de volgende argumenten besloten de oven te gebruiken:

 

1. Schimmel is mogelijk, vooral op kamertemperatuur.

2. Hoe lager de temperatuur, hoe langer het duurt voordat de tabak klaar is.

3. Hogere temperaturen gaan naar mijn mening schimmel tegen, vooral in een oven.

 

Bij een ideale temperatuur van 55 graden celsius duurt het ongeveer een maand

voordat de tabak klaar is. Bij lagere temperaturen duurt het dus alleen maar langer,

soms tot 2 jaar toe. Sommigen leggen gewoon een zakje tabak achter de verwarming, en

laten dit de hele winter liggen.

 

Als je het drogen, en smaakjes toevoegen combineert met fermenteren, kan je de rolletjes

direkt meefermenteren.

 

Zorg bij het fermenteren dat er zo weinig mogelijk lucht bij de tabak komt tegen schimmel!!!

Krijg je wel schimmel, dan zijn de rolletjes niet strak genoeg opgerold of is er te veel lucht bijgekomen.

 

Beste manier van fermentatie zoals mij goed bevallen, de volgende:

 

Je rolt de gedroogde tabak met smaakje op tot een rolletje, 2 touwtjes vastbinden.

Dit rolletje doe je in een hersluitbare diepvrieszakje van 1 liter. Dan rol je het rolletje

strak op in het zakje, je laat een hoekje open, perst alle lucht eruit, en ritst het hoekje dicht.

 

Het rolletje tabak is dan zo luchtdicht mogelijk opgerold en gesloten.

Dit zakje plaats je in nog een zakje voor de zekerheid tegen luchtlekkage, weer oprollen strak.

 

Dit rolletje leg je in de oven en wederom van tijd tot tijd een half uurtje 3 maal per dag in de oven op

55 graden of meewarmen met drogen of het smaak toevoeg proces.

 

Al met al, het goedkoopste en effectiefste is om zoveel mogelijk tabak tegelijkertijd te doen,

met meerdere ovenroosters.

 

Bij SHTF is het natuurlijk niet zo ingewikkeld om de oven te verwarmen door een solar oven of,

te wikkelen in aluminium folie en een bakstenen oventje te maken. Handig is natuurlijk een thermometer.

Maar die heeft elke goede prepper wel in zijn voorraad zitten.

 

Op het moment fermenteert de honing tabak, en de natuurlijke tabak, en de handdoekmethode loopt.

 

Volgende post zal ik mijn voortgang en proces waar ik nog mee bezig ben verder plaatsen

(met foto's), en nog een stukje voor interessante links en waar mogelijk wat docjes als die

nuttig blijken te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

tijdens een SHTF is gewoon eenvoudig water en eten een perfect ruilmiddel, dus een voorraadje water en zuivermethodes, en genoeg blikken eten en jachtartikelen om een paar jaar een groep mensen te kunnen voorzien en klaar is kees (voor de budgetpreppers zijn de jachtartikelen waarschijnlijk het beste omdat dat niet zo heel duur is en je het meestal oneindig vaak kunt gebruiken;))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de liefhebber heb ik een HP E-MSM466-R (zie foto) en twee HP E-MSM466 te koop of te ruil.

 

 

 

Dit is de E-MSM466-R Access Point (WW). Model MRLBB-1003.

Input: 55V = 0,46A (802.3at) ; 48V = 0,27A (802.3af). Complies with IDA.

Afm. l x b x h = 24 x 21 x 9 cm. Nieuwprijs circa € 1.400.

 

Van de HP E-MSM466 Access Point (WW) Model MRLBB-1002 zijn de gegvens...

Input 48V = 0,27A (PoE). Complies with IDA..

Afm. l x b x h = 19 x 17 x 6 cm. Nieuwprijs is circa € 500.

Hiervan heb ik er twee, maar helaas geen foto.

 

Ze zijn allemaal splinternieuw, wel uit de doos gehaald maar nooit gebruikt. Alle beschermkapjes zitten er nog op.

Ik heb er dus niet de orginele verpakking bij, en ook niet de handleiding. Maar daar valt m.i. wel aan te komen.

 

Interesse... doe een bod of stel een ruil voor. Ze kunnen voor veel minder dan de normale prijs weg.

 

Gr. en suc6, Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Even een tussenpost mbt de tabak, alle methoden zowel de handdoeken methode als de droogmethode via lucht werken goed genoeg

om geen duidelijke keuze te maken tussen de 2 qua bruining en droging van de bladeren, er zijn overwegend groene bladeren of geen

probleem in het feit of ze wel of niet goed drogen en bruin worden.

 

Voor de kwaliteit van het roken moet nog even gewacht worden tot ik zover ben dat ik alle tabakken van de verschillende methoden

kant en klaar voor me heb liggen en er voor elk een shaggie heb gedraaid.

 

Het enigste verschil tussen de 2 methoden is dat de handdoekenmethode veel aandacht vergt, maar wel sneller is.

Deze methode is dus voor de mensen met geen ruimte voor het luchtdrogen en die snel (niet op genot en kwaliteit lettend) tabak willen.

 

Heb momenteel 4 zakken liggen met kant en klaar tabak van de verschillende methoden voor zowel drogen als fermenteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Experiment: Drogen en fermenteren in 1 stap:

 

Dit experiment is gebaseerd op de stelling dat het proces van tabak op de commerciele manier een makkelijke moet

zijn waarbij geen aandacht kan worden gegeven aan andere methoden die specifiek meer aandacht nodig hebben.

Dus dacht ik zo, laat ik eens een smaakje toevoegen aan de groene bladeren en dan het droog en fermenteer proces

combineren.

 

Hierbij ging ik uit van het volgende:

 

1. Drogen kan niet tot de bladeren helemaal droog zijn. Het fermenteerproces heeft namelijk een lichte hoeveelheid vocht nodig.

2. Fermenteren met zoveel mogelijk natuurlijke middelen als siroop of honing om ongewenste effecten in het gecombineerde te krijgen.

 

Proces:

1. Groene bladeren spoelen zoals bij drogen met warm water of koud.

2. De bladeren afdeppen met keukenrol, het teveel aan vocht verwijderen.

3. Oplossing van suikerwater nemen, dit net tot voor kookpunt brengen.

4. Bladeren erin oplossen.

5. Bladeren eruit halen en goed voorzichtig uitpersen tot teveel vocht eruit is, mag niet druipend zijn.

6. Bladeren oprollen tot rol, en met 2 touwtjes vastzetten.

7. Drogen en fermenteren tegelijk in de oven op 55 a 60 graden.

 

Ik ga er van uit dat de bladeren een hoge vochtigheid hebben, dus dat ze langer nat blijven om

de droging tot bruin te bewerkstelligen. Daarnaast zal de langzaam afnemende vochtigheid in

combinatie met de suiker in de smaak ervoor zorgen dat het fermenteren werkt.

 

Uiteindelijk resultaat is inderdaad bruine bladeren, het rolletje begint de karakteristieke geur te krijgen van gefermenteerde tabak.

 

Enigste wat opvalt is dat dit proces langer duurt en je ervoor moet zorgen dat de bladeren niet te snel drogen en niet te lang nat blijven.

Ook hiervoor dus een proces met veel aandacht. Ik kan ook niet zeggen dat dit gecombineerde proces nu minder tijd vergt totaal dan

de andere processen.

 

En wat ik natuurlijk nog niet heb getest is de kwaliteit en smaak van de tabak. Deze rol ligt op het moment nog verder te fermenteren in de oven.

 

De geur van de tabak is in ieder geval heerlijk, een zoete kenmerkende geur van zoete tabak, het ruikt zo lekker dat je het bijna op wil eten... :)

 

Als ik de resultaten tot nu toe bekijk, kan ik wel zeggen dat het erg meevalt en als ik mag zeggen het proces van drogen en fermenteren zeker makkelijk

genoeg is dat ik het iedereen kan aanraden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om de praktijkvorderingen te lezen van het drogen en fermenteren van tabak. :)

 

Je zegt dat het vrij simpel is en iedereen het kan, maar het lijkt mij toch nog een heel gedoe!

Waarschijnlijk is het net als wijn maken. Op zich geen raketwetenschap, maar om 't goed te kunnen is een paar jaar ervaring nodig.

 

Heb je inmiddels al wat kunnen roken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

raycoupe,

sorry voor de late reaktie..even wat stront wegvegen ;-)

Ik heb vanaf het begin al wel wat geprobeerd,en het bevalt goed.

Als je in ogenschouw neemt dat ik normaal zware van nelle shag

rook wat zo een beetje de topshag is dan bevalt het best.

 

Er is wel het een en ander te zeggen over het roken van zelfgekweekte

tabak:

-de hoeveelheid troep die ze in verkochte tabak stoppen om het maar

zo lekker mogelijk en verslavend mogelijk te maken zal natuurlijk niet

benaderd worden door je eigen schone tabak.

Voordeel is duidelijk je rookt minder troep,daarnaast blijkt dat naarmate

je meer gewend bent met het roken van je eigen tabak je uiteindelijk

minder gaat roken.

Het enige nadeel dat ik zie mbt roken is de gewenning.

Ik merkte toch echt wel de nicotine buzz,dus dat zit goed.

Daarnaast is er bij mij ook de high,wat anderen de duizeligheid noemen.

Puur gerookt merk je dit minder maar dat logisch gezien ik een zware

shagroker ben.

 

Dit kan je trouwens oplossen door een kruid door het tabak te mengen.

Kattekruid,gedroogde citroenmeliisse of een echt sterke kruud. Dit voor

het kalmerende effect,heb ik uitgeprobeerd en werkt bij mij.

 

Er is 1 groot punt als je je eigen tabak wilt roken,nl zorgen dat

je tabak echt goed droog is,zelfs droger dan de relatieve vochtigheid van

normale supermarkt versies.

 

Wat je eigenlijk nodig hebt is een tabaksnijder,om de tabak 1 mm strookjes

te maken. Kan het al wel bestellen koat rond de 50 euro dan heb je deselfde

fijnheid als gewone die je in de winkel.koopt.

 

Wat ik doe is knippen met kruidenschaar of voor mengen in mixer.

 

Als je geen geld wilt uitgeven kannje je eigen tabak mengen met

gekochte en zodoende wennen..ook voor het draaien.

Wat ik ook doe is sigaretten draaien met een elektro machine.

Dan heb je minder last van decdraaibaarheid.

 

De tabak die ik met smaakje gerookt had,de suiker of honing

smaakt bloemig zoetig. Ik ben niet ontevreden over de resultaten.

Ik ga mog wel een vergelijking doen tussen de zakken die ik nubheb

liggen met en zonder suiker,siroop en honing.

 

Mpmenteel zit ik te piekeren om die fijne tabaksnijder te bestellen,

dit is ook toepasbaar op natuurkruiden en geneeskrachtige kruiden..

Alleen de financieen liggen in de weg ;-)

 

Mbt je opmerking heb je gelijk?als je het een beetje in de vingers hebt

en geleerd hebt van de fouten dan lijkt het makkelijker,maar daarom dus

ook van belang om gewoon te doen..

 

Sorry voor evetuele spelfouten type dit van een mobieltje..:-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Samurai:

 

Ha, ik heb hier ook al even niet gekeken. :o

 

De zooi die ze inderdaad in tabak gooien is stuitend, dit is misschien wel ongezonder dan de tabak zelf.

Ik vind imkertabak ook prima te roken, dat is volgens mij toch ook zonder saus?

 

Ipv zo'n tabakssnijder, zou ik het proberen met het koksmes. Als het met spitskool gaat, 1mm strookjes snijden voor de salade, moet het met tabak toch ook gaan? 't Hangt er natuurlijk erg van af hoe handig je met een koksmes bent.

 

Ben nog wel benieuwd naar de tabak met suiker/honing. Staat me iets bij over hartkloppingen als je suiker in een sjaggie draait, was dat niet een oud truukje om de dienstplicht te ontlopen?

 

Ik baal wel van m'n kleine tuintje, want tabak kweken lijkt me wel helemaal te gek en 't bespaard ook flink geld. Het enige alternatief is stoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

maar dit lijkt mij in tijd van nood ook een vrij goed ruilmiddel, en het is ook een van de beter beveiligde ruilmiddelen. namelijk stel dat mensen je huis binnen komen gaan ze op zoek naar eten en zilver en goud. Eten, daar kan ik me van voorstellen dat je daar echt een geheime kelder voor maakt, maar bij goud zou een kluis ook volstaan. stel dat mensen dus bij je inbreken nemen ze het goud mee, niemand gaat in je tuin opzoek naar onkruid ( niet veel mensen hebben ooit een echte tabaksplant gezien, en met het oog op de CUBA-sigaren, verwacht je die plant ook niet in NEDERLAND ) en aan goud zijn mensen minder tot niet verslaafd. dus in tijden van grote crisis zal je sneller een deal kunnen sluiten met dingen waar mensen aan verslaafd zijn ( alcohol, drugs, tabak ) dan met edelmetaal, wat overigens wel een luxeproduct is, dus ik denk zelfs dat koper en ijzer ( de meer bruikbare metalen ) zelfs nog meer waard kunnen worden, maar goed, tot zover mijn vooruitziende blik :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...