Ga naar inhoud
GENEGEERD

Gezamenlijke Moestuin - Vesting - BOL


Gast Heksenboot

Aanbevolen berichten

Gast Heksenboot

Toch weer even een korte samenvatting, voorzien van einddoel.

 

Hier kan je zien, waarom we elkaar leren kennen tijdens de meetings en kampeerweekenden.

 

In de tussentijd, heb ik gemerkt dat iedereen een andere idee heeft bij BOL.

 

B.v.:

 

A - Een BOL moet buiten de Randstad liggen.

B - Een BOL is een vesting, die je met een groep kan verdedigen.

C - Een BOL is een lokatie, die binnen 5 uur lopend bereikbaar is.

D - Een BOL is in het bos.

 

Ook wat groepsvorming betreft heeft ieder zo zijn eigen plan.

 

- Wij hebben al een groep familie/vrienden en willen graag OPSEC blijven, maar SC is een goed idee. We kunnen samenwerken.

- Wij hebben al een groep en zoeken extra leden maar we hebben specifieke eisen.

 

Die eisen kunnen zijn:

 

1 - Samenvoorzienend, gericht op samenwerken en zelfvoorzienendheid.

2 - Gericht op verdediging

3 - Een bepaalde geloofsovertuiging/politieke richting

4 - Strenge eisen: alleen mensen toelaten, die van nut zijn bij SHTF

 

Kijk naar de titel en je ziet het doel van Shelter Camping:

 

Een gezamenlijke moestuin, een vesting die verdedigbaar is WTSHTF.

 

Wij gaan dus uit van BOL A en B, landbouwgrond in de buurt van een bos of bij de zee.

Noord West, Noord Oost, Midden, Zuid.

Daar kunnen we mee beginnen.

Voor mij geldt dat ik in Noord Oost, Drenthe, begin.

 

Optie C komt daarbij (BOL dichtbij huis), zodat je op de route naar de gezamenlijke BOL een veilig punt hebt.

Ideaal is meer van die punten, maar voorlopig kan iedereen het beste zelf daarvoor zorgen.

Tip: gebruik ook daarvoor campings, liefst met meer mensen. Vandaar dus die meeting-campings.

 

Groepsvorming is voor ons een combinatie van optie 1 en 2.

 

Op deze manier krijgen we landelijke dekking en een prepper-netwerk.

 

First things first: De gezamenlijke BOL, want dan kan je routes gaan bepalen en daarlangs nog meer punten realiseren.

 

Hoe is een Moestuin een Vesting?

 

Rondom wordt een muur van zandzakken gemaakt, van 1 meter hoog. Hierop komen bakken met planten.

De verdedigingsmuur is dus vermomd als planten-tafel. Bovendien hoef je dan niet te bukken.

Onder de tafel is ruimte voor opslag/kisten met slot.

Op de hoeken (denk aan vestingstadjes) zijn Root Cellars van zandzakken. 1 meter onder de grond. 1 meter boven de grond en dus gelijk met de tafels. Begroeid en vermomd als mest-/compost-/aarde-hopen.

Sloot rondom is slotgracht/watervoorziening.

Bramen groeien op prikkeldraad.

De hele opbouw wat er in zo'n "dorp" moet komen is al eens besproken. Het gaat nu over het verdedigings-principe.

Alle truuks hoeven hier niet besproken te worden, dat kan in SCS.

 

Er wordt dus niet gebouwd. Geen bouwvergunningen nodig (alhoewel ook dat gewoon gedaan kan worden, als het nodig mocht zijn).

Er wordt niet gewoond. Overnachten op campings in de buurt. Shelter....Camping..... Get it?

Ieder heeft zijn/haar eigen spullen. Sommige dingen zijn gemeenschappelijk (land, hek, zonnepanelen, droger, eco-toilet, enz.)

 

De uitgebreide verdedigingsopties, zoals uit de link hieronder, kunnen in no time gerealiseerd worden.

Onderlinge communicatie van wachtposten via veldtelefoons zou mooi zij. Zie verder SCC (Shelter Camping Communicatie).

Bos in de buurt = palen.

Bos is extra shelter en stash-plek.

Bos is bron van van alles en nog wat.

Zee is bron van voedsel. In deze buurt heb je meer zandzakken nodig.

 

Bestudeer deze 3 links.

Je kan dan zien, hoe zoiets gemaakt kan worden.

 

http://www.rivendellvillage.org/Earthbag-Building-The-Tools-Tricks-and-Techniques.pdf

 

http://www.allworldwars.com/German%20Field%20Fortifications%20on%20the%20Eastern%20Front.html

 

http://natuursuper.nu/wp-content/uploads/2012/07/NatuurSUPER_DHZkaarten_voorproefje.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mooi hoor @Heksenboot, heel compleet. En helemaal in lijn met de voorstellingen die ik heb over een veilige SC.

Ik wil daarom ook graag meehelpen met zowel de verdedigings- als de moestuin-opbouw.

 

Maar toch is er één ding waarover ik nog niets gelezen heb... en dat is brandveiligheid.

Ik denk dat het goed zou zijn als er een groep mensen binnen de SC komt die zich specifiek bezighoud met brandpreventie en, indien nodig, getraint zijn in het bestrijden van een brand met de weinige middelen die we hebben. Sommige zeilen zijn bijv. levensgevaarlijk om te gebruiken als tarp naast een stevig kampvuur... om maar iets te noemen :o

 

Misschien moeten we daar op SC Flevoland maar eens over praten tijdens het "Spijkers met koppen slaan".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Hehe, kijk nog maar even in die Duitse Verdedigingswerken File. Denk daar Vietnam-truukjes bij.

 

Maar zoals ik al zei, deze draad gaat over het realiseren van een gezamenlijke BOL, nou ja, een paar dus.

Alles daar omheen, komen we wel uit.

 

We focussen de energie op het stappenplan, zoals ongeveer in de Natuur Super File staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Stuk grond is waar we naar toe werken.

Neem even serieus die Super Natuur File door, dan zie je de stappen mooi op een rij.

 

We zijn al aan het oriënteren, maar er moet natuurlijk ook draagvlak zijn, in de vorm van voldoende mensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

@backschless

 

Verplaatsen is afhankelijk van route van woonplaats naar BOL.

Dat kan via paalkampeerplaatsen, campings, fietsroutes.

Fietsroutes zijn heel mooie genummerd. Daar zijn speciale apps en kaarten voor, zodat ook de codes handig zijn voor communicatie en plekken waar je met elkaar kan afspreken of doorgeven welke gebieden je moet vermijden.

 

@Wonderland

Ha, heb je ook zo'n zin?

Raycoupe en ik zin al een beetje aan het orienteren in het kopen van landbouwgrond, maar er zijn nog meer mogelijkheden.

Grond huren/pachten.

Een project opzetten m.b.v. instanties.

Crowdfunding.

 

Echt even die link van Natuur Super bestuderen (jij en ik en iedereen).

 

@nvd72

 

In zo'n "dorp" gebeurt meer dan alleen tuinieren. Alternatieve energie, bakkerij, smederij, you name it.

 

@Crossbowclan

 

Spijkers met koppen slaan, is in eerste instantie nu:

Grond vinden en graven. En mensen optrommelen natuurlijk.

 

Het is een beetje rustig nog, maar ik ben ook een tikje ongeduldig.... :p

 

Dit plan zit al vanaf het begin van SC in mijn hoofd (lees de draadjes maar na).

Het is nu wat fijner afgesteld. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

*Deze staat ook in SCS*

 

We kunnen nu beginnen met opsplitsen in Regio Groepen.

 

Groep Drenthe so far:

 

Alice en Wonderland

Raycoupe

Richa

Heksenboot

 

Binnenkort even vergaderen.

Drenths Friese Wold?

 

Groep Noord Brabant kan parallel worden opgestart:

 

Vempain

Coco

Miss Jade

Castaway

 

Binnenkort misschien weer versterkt met Gerbewoner.

Jullie moeten zelf even kijken of daar nog mensen van Zuid bij komen, zoals Zippo enzo.

 

September is er sowieso SC Brabant.

 

Drenthe en Noord Brabant worden dan gelijk een blauwdruk voor de andere groepen/regio's.

 

Charlie, Amazing Dree en Flow hebben aangegeven, dat ze het voorlopig te druk hebben met Hongarije.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Keyser Suze is een onderdeel van SC, Martin.

Hij heeft Prepper Heaven op eigen houtje apart opgezet, zodat iedereen NU de mogelijkheid krijgt om te verzamelen WTSHTF. Zoals ik/hij al zei: geniaal. :)

Bovendien neemt hij gewoon initiatief, omdat hij ook vindt, dat ik veel hooi op mijn vork neem.

Ben ik erg blij mee. Van dat soort mensen moeten we het hebben, om wat op te zetten. Niet van diegenen die wachten tot we klaar zijn, zodat ze fluitend kunnen instappen. En gelukkig is hij niet de enige die de handen uit de mouwen steekt. We hebben al een mooie harde kern, van mensen die altijd klaar staan en meedenken en -doen. Zie boven, bij Groep Drenthe en Brabant. En ook dat zijn niet de enigste doeners.

 

Het bijt elkaar niet, integendeel: het vult elkaar aan.

PH is bijna nomadisch te noemen.

Als SC gedeeltelijk nomadisch wordt opgezet, is het concept gelijk flexibeler, want ook een vaste BOL kan zodanig bedreigt worden, dat vluchten noodzakelijk is.

Overmacht.

Maar we hebben dan wel een opstap naar verder weg. Precies volgens plan. Altijd minstens 1 stap voor de SHTF uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag kwam ik een vacature tegen waarbij er misschien op een later stadium een shelter van gemaakt kan worden.

Dit is even als een voorbeeld en vraag me daarbij wel af of het echt wel zo handig is.

Voordeel is dat er dan ook al iemand op de locatie woont en het een beetje in de gaten kan houden.

Ik hoor dan ook graag de mening van anderen:D

 

 

http://www.nuwerk.nl/banen/139005/camping-ruinen-enthousiast-beheerders-echtpaar.html?utm_source=Indeed&utm_medium=organic&utm_campaign=Indeed

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

@Vempain

 

Je kan in de buurt van die camping de BOL bouwen en al een vaste plek op die camping nemen.

Als daar dan preppers beheerders zijn, is dat ideaal.

 

Trouwens wel leuk voor jou en JamHard, lekker bij je ger en geen beheerders die zeuren dat je weg moet.... :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...