Ga naar inhoud
GENEGEERD

Chiazaden, super food?


Satyagraha

Aanbevolen berichten

Tijdens een gesprek met een voedingsdeskundige werd ik attent gemaakt op een speciale zaad, de Chiazaad. Een Superfood. Lees zelf hieronder wat het is en klik op de link onderaan als je verder info wilt lezen.

 

 

Historie

 

Chia zaden komen van de Salvia hispanica, familie van de munt plant. Deze komt van origine uit de centrale vallei van Mexico.

 

Chia zaden waren een belangrijk onderdeel van het dieet van de Azteken en de Maya cultuur. Het werd door de Azteken als waardevoller dan goud geacht en soldaten gebruikten het als overlevings rantsoen.

 

Na de komst van de Spanjaarden is dit gewas en de buitengewone eigenschappen die de zaden hebben grotendeels vergeten.

 

Wat doen chia zaden voor me?

 

Chia zaden worden vaak omschreven als ‘super food’ vanwege de positieve invloed die het heeft op je lichaam en geest. Ze bestaan uit 4 onderdelen:

 

omega-3 vetzuren

Chia zaden bevatten het hoogste percentage omega-3 dat te vinden is in de natuur. Dit verbetert de werking van je hersenen, verlaagt je cholesterol, verhoogt je weerstand en je hebt minder risico op hart- en vaatziekten!

 

vezels

In vergelijking met lijnzaad bevatten chia zaden 25% meer vezels, maar minder calorieën! Vezels zorgen ervoor dat koolhydraten langzamer door het lichaam worden opgenomen. Zo blijft je bloedsuikerspiegel mooi laag. Perfect voor diabetici! Ook zorgt dit ervoor dat je je lang ‘vol’ voelt en geen neiging tot ‘snacken’ krijgt, wel zo prettig als je wilt afvallen.

 

antioxidanten

We worden allemaal ouder, maar of je dat aan de buitenkant ziet hangt helemaal af van de hoeveelheid ‘vrije radicalen’ in je lichaam. Deze veroorzaken de veroudering van je huid (en je lichaam in het algemeen). Antioxidanten maken deze ‘vrije radicalen’ onschadelijk en voorkomen dat ze ontstaan. Chia zaden bevatten 30% meer antioxidanten dan bijvoorbeeld blauwe bessen.

 

proteinen en mineralen

Proteinen zijn essentieel om de cellen in je lijf fit en gezond te houden. Dit maakt chia zaden super geschikt voor sporters die hun prestaties willen verbeteren of in conditie willen blijven. Ook wanneer je allergisch bent voor proteinen uit bepaalde bronnen (bijvoorbeeld koemelk, gluten of noten allergie) kan je chia zaden gebruiken als alternatief.

Chia zaden bevatten ook een hoop mineralen, onder andere: 6x meer calcium dan melk (tegen botontkalking), 15x meer magnesium broccoli (anti-stress) en 3x meer ijzer dan spinazie (zorgt voor energie).

 

Hoe gebruik ik chia zaden?

 

Chia zaden hebben een compleet neutrale smaak. Je kan ze daarom overal doorheen doen. Bijvoorbeeld over een salade of in een fruitsapje. Chia zaden nemen tot 9x hun gewicht in vocht op. Daarom is het goed ze eerst 10 minuten te laten weken in water. Hierdoor vormen ze een soort gel die je lichaam niet alleen voedt, maar ook nog eens hydratheert!

 

Chia zaden hoeven niet gemalen te worden om door het lichaam opgenomen te kunnen worden, iets wat bij bijvoorbeeld lijnzaad wel noodzakelijk is.

 

Je kan chia zaden ook tijdens het koken of bakken toevoegen aan je gerechten. Ze zitten vol anti-oxidanten die ervoor zorgen dat ze ook tijdens verhitting niet ranzig worden. Wanneer ze droog en donker bewaard worden blijven ze jaren goed, net als jij, dankzij de anti-oxidanten!

 

Link naar website: http://www.chiazaden.nl/

Link naar leveranceer in Amersfoort: http://www.chiazaden.eu/

Link naar wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Chia_(plant)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 5 weken later...

Erg toevallig gebruik ik de zoekfunctie hier op Chia zaden en verhip er is al een topic over die ik helemaal over het hoofd gezien heb. Ik ben afgelopen week ook in aanraking gekomen door een vriend die erg te spreken is over dit zaad. Hij hoorde dat ik wat aan mijn lijn aan het doen was en weer aan het hardlopen en hij vertelde mij dat dit zaad ook wel het "hardlopers" zaad heet. Heb een aantal mensen gesproken afgelopen dagen en veel over gelezen en net een bestelling gedaan op: http://www.europesecultuurvogelshop.nl/chia-salvia-hispanica.html voor 11.25e de kilo bij de online vogelvoer webshop :) Stuk goedkoper dan als ik het zou kopen bij bijvoorbeeld "De Tuinen".

 

Zijn er hier meer bezoekers die al chia zaden gebruiken en wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nu ruim een week met Chia zaad in de weer en mijn gewicht is met 1.5 kilo afgenomen en kan langer rennen :-). Kan natuurlijk ook komen omdat ik meer train. Enige nadeel tot nu toe is dat de kleine zaadjes soms tussen mijn tanden blijven zitten maar komen er dan wel uit omdat ze erg sterk vocht opnemen en groter worden. Misschien maar eens in shakes proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Ik gebruik ook al langere tijd Chia zaad en inderdaad blijft lekker tussen je tanden hangen. Wat ik ook al langer gebruik is Quinoa (uitgesproken als kienwa), is ook een super food. Ik gebruik dit ook in plaats van rijst, lijkt een beetje op couscous en als experiment heb ik dit jaar Quinoa in mijn moestuin geplant. Spul groeit als een dolle, ben zelf heel benieuwd of het lukt. Meer informatie zie link hieronder.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Quinoa_(Chenopodium_quinoa)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zag dit net in de prepshop staan, wat is de shelflife hiervan....zou toch handig zijn moest dit in de prepshop bij elke product aangegeven zijn

 

Hoi @Basement Steve , met dank aan @Miss Jade zie ik je vraag net. Waarom er geen shelf-life bij staat is eigenlijk heel eenvoudig, we zijn dan misschien de prepshop, maar ik moet me aan dezelfde weten houden als andere winkelen. Rijst is in princiep eindeloos houdbaar, maar dat mag ik als winkelier niet zeggen.... dus in deze is google een goede of hier vragen op het forum!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...