Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vlucht of kijk toe bij woningoverval

Cyberbeer
 Share

Recommended Posts

Wie thuis wordt overvallen, kan maar beter vluchten óf rustig toekijken en accepteren wat er gebeurt. Slachtoffers van woningovervallen die zich verzetten, lopen namelijk grotere kans om gewond te raken. Dat adviseert de politie na onderzoek naar honderd woningovervallen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/12726591/___Rustig_kijken_bij_overval___.html

Politie adviseert te vluchten bij woningoverval

http://www.nu.nl/binnenland/2880934/politie-adviseert-vluchten-bij-woningoverval.html

Wat zal jij doen als ze bij jou inbreken?

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Is hetzelfde als vragen wat je doet als je struikelt.

Valt niet op te plannen daar jij het initiatief niet hebt en al een stap achterloopt op de overvaller.

Je kan slechts reageren. Als je het initiatief herwonnen hebt, dan kun je verder.

Dit is overigens weer een goed signaal dat vrij bezit van bepaalde artikelen niet verkeerd hoeft te zijn.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3298895/2012/08/09/Dode-na-overval-Voorthuizen-is-mogelijk-een-overvaller.dhtml

Ik bedoel maar...

Link naar reactie

Als vluchten mogelijk is, dan zeker doen.

Als het niet mogelijk is dan:

1) Gemaskeerde overvallers: meewerken.

2) Niet gemaskeerde overvallers: met maximaal geweld tegenwerken zonder te kijken naar verliezen.

Een heel goed artikel over geweld: http://www.samharris.org/blog/item/the-truth-about-violence/

Artikel kende ik reeds. Ik begrijp alleen niet waarom je met gemaskeerde overvallers moet meewerken en met ongemaskerde vol er tegenin moet gaan? Die laasten hebben helemaal niets te verliezen want ze zijn ook niet "bang" om hun gezicht te laten zien..........

Link naar reactie

Maar een masker is ten minste een intentie verklaring dat ze je niet plannen te vermoorden.
De hoofdreden van een masker is om niet herkend te worden ...

Al de rest is een veronderstelling en deze zijn de moeder van de mislukking.

Als iemand gewapend jouw woning binnendringt is dat hoogstwaarschijnlijk om iets te verkrijgen, als dat goederen zijn is het niet zo erg,

als dat iets is dat gedreven wordt door gevoelens of een drang, dan moet je opletten en is het op leven en dood...

Link naar reactie

Als vluchten mogelijk is, dan zeker doen.

Als het niet mogelijk is dan:

1) Gemaskeerde overvallers: meewerken.

2) Niet gemaskeerde overvallers: met maximaal geweld tegenwerken zonder te kijken naar verliezen.

Een heel goed artikel over geweld: http://www.samharris.org/blog/item/the-truth-about-violence/

Uit hetzelfde artikel:

Other principles follow from this. If you carry a weapon, you should never draw it to threaten your assailant in the hope that he will back down. As Rory Miller points out, if such a threat display fails, it almost guarantees that you will have to use the weapon, or it will be used against you. (And if you threaten with a weapon, the other person can claim to be acting in self-defense.) Therefore, reach for a weapon only if you are prepared to use it and believe you would be justified in doing so.

Absoluut waar, dus niet zwaaien met je honkbalknuppel of rambomes om af te schrikken. En overschat jezelf of onderschat je tegenstander niet, liever bezit kwijt dat gewond raken...

Link naar reactie

• 4 weeks later...

Word ik overvallen wacht ik op een goed moment om hem te pakken of als ik weet dat hij/zij er is dan wacht ik hem op bij de uitgang. Daarna is het afhankelijk van de gezondheid en de mazzel van de inbreker of hij het overleeft. Maar ik zal zeker dan kijken of er iets van een ID bij zich heeft zodat ik weet wie het is mocht er nog eens een aanklacht komen dan zoek ik de vent nog een keer op. Is ie dood dan naar buiten slepen en een straatje verderop leggen. Als er vragen komen alles ontkennen en zeggen dat er nog nooit iemand binnen is geweest.

Sorry leuker kan ik het niet maken maar dan moet je maar niet inbreken.

Link naar reactie

Volgens politiekeurmerk zijn er de volgende categoriën woningovervallen:

• Babbeltruck
  • Met geweld als de deur wordt geopend
  • Via geopend raam

Meestal met geweld, soms met dreiging van een wapen.

http://www.politiekeurmerk.nl/doc/downloads/Presentatie%20woningovervallen%20-%20juni%202010.pdf:

Hieruit trek ik de conclusie dat de verrassing de beste tactiek is van een geslaagde woningoverval. Dus preventie is de uitkomst denk ik.

Na schemering of een bepaald tijdstip gewoon niet meer open doen. Laat bezoek zich van te voren aankondigen. Installeer een kierstandhouder op de voordeur. En een spionnetje, + spiegeltje om daders die om de hoek wachten te kunnen zien, of nog beter een camera. Zorg voor een safe room met alarm (al is dat maar de WC-ruimte) waarnaar je toe kunt vluchten. (Dat woningen voordeuren hebben die meestal naar binnen toe openen snap ik niet met het ook op overvallers en een snellere vluchtmogelijkheid, is voor openbare gelegenheden juist een verplichting).

En let in de zomer vooral goed op geopende ramen en deuren. Zorg ervoor dat je niet verrast wordt als je tot in de late uurtjes in je achtertuin zit.

Het grootste gevaar voor een woningval is wanneer je thuiskomt, wanneer je opgewacht wordt of bent gevolgd. Niet wanneer je goed voorbereid al binnen bent.

En nee, ik ben niet gauw geneigd om mijn hebben en houden zonder slag of stoot op te geven.

Link naar reactie

(Dat woningen voordeuren hebben die meestal naar binnen toe openen snap ik niet met het ook op overvallers en een snellere vluchtmogelijkheid, is voor openbare gelegenheden juist een verplichting).

Dat de meeste woningen naar binnen toe openen staat geloof ik in het bouwbesluit en dat heeft volgens mij te maken met brandveiligheid (pin me hier niet op vast want weet dit niet zeker). Overigens als de deur na buiten opengaat dan krijgt de bezoeker/gast/voorbijganger de deur de deur in z'n bakkes! Verder is het juist inbraak-vriendelijker omdat 1 men zo niet aan de ophangscharnieren kan komen (die nu normaal gesproken aan de binnenkant zitten) en 2 omdat je duw kracht sterker is dan trekkracht. Mocht er dus een inbreker binnen willen dringen dan is het makkelijk om je gewicht tegen de deur te gooien. Andersom is het makkelijker voor een inbreker om, als een deur na buiten opengaat, je te verrassen en de deur uit je handen open te trekken ;)...

ps. vluchten schijn je dus te doen via de achterdeur..

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...