Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vraag en Aanbod, Gratis Of Te Ruil


Aanbevolen berichten

Er zijn genoeg zaken waar je zelf als prepper misschien niks aan hebt, maar waardevol kunnen zijn voor een ander..

 

Misschien kan je een andere prepper er mee helpen, door het te ruilen.

 

Misschien ben je wel een sociale prepper die het gratis weggeeft,

en zo in de toekomst wat anders ervoor terugkrijgt, volgens het `Pay It Forward` principe.

 

Misschien heb je iets in bulk ingekocht en wil je dit voordeel delen met andere preppers..

 

Al met al, heb je iets te ruilen of weg te geven of wil je af van een voordelige bulk voorraad aanbieding, is dit de plaats.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 71
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Om een beetje te starten, had ooit eens het idee opgevat om groenten weg te geven aan bijstandsmoeders etc..maar bedenk me

zo dat het misschien handig is, om gewoon mensen op deze site en dan met name preppers en dan vooral budget preppers gewoon

groenten te geven. Maak ik een grapje?

 

Nee niet echt, dus hierbij, ben bereid mijn overtollige groenten gratis aan te bieden aan mensen die het nodig hebben.

Natuurlijk wat ik over heb en waar ik teveel van opkweek. Natuurlijk moet je geen vrachtwatgens verwachten, en als mijn

oogste tegenvalt maar gezien het feit dat als je 1 redelijke kool blancheert, in dagelijkse porties verdeelt je toch wel zo

een 15 porties hebt, kan dit best schelen in je uitgaven.

 

Natuurlijk als ik weet dat ik later mensen groenten geef, het niet zo moeilijk is een paar extra kolen op te kweken..

 

Iemand een idee om dit af te stemmen? Zijn er budget preppers hier met overtollige groenten, en zoja is er animo voor ruil/weggeef??

Link naar reactie
Delen op andere sites

gratis: compost.

 

Voor degenen die het niet wisten, er wordt gratis compost uitgedeeld door gemeentes als dank voor de nette indiening van de bevolking.

 

Er wordt elk jaar op vaste dagen compost uitgedeeld op vaste data, dan kan je erheen en zoveel compost scheppen voor je tuin

als je mee kunt nemen.

 

Hierbij een link voor de lokaties:

 

http://cms.dordrecht.nl/inwoners/actueel/archief-nieuwsberichten/maart-2012/zaterdag-31-maart-compostdag?swords=compost

 

Doe er je voordeel mee, compost is duur in de winkel en elk jaar wat bijcomposten zal de kwaliteit van je grond verbeteren.

En aangezien in principe compost de enige voeding is die je nodig hebt, kost het je dus ook niks aan meststoffen voor je tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van die groenten vind ik een goed idee. Momenteel zijn we met de tuin bezig om daar een moestuintje van te maken. Aangezien dit ons eerste jaar wordt zal het even puzzelen en uitproberen worden. Maar zeker leuk om volgend jaar wat groenten en fruit met elkaar te kunnen ruilen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Vempain,

 

Goed te horen dat je besloten hebt een moestuin te beginnen. Het eerste jaar is altijd het moeilijkste, maar geef niet op, alles is leren met

vallen en opstaan. Vooral het eerste jaar zal je het meer met de ervaring moeten doen zodat je het het volgend jaar beter doet.

 

Iedereen doet het op zijn eigen manier en er is geen perfecte manier. Als ik je toch ergens mee kan helpen, geef maar een gil.

 

Ik heb besloten me dit jaar vooral te focussen op de heirloom (tomatenrassen) groenten,en het kweken van veel fruit en keukenkruiden en medicinale planten.

De eerste periode als je begint ben je altijd bezig eerst te zorgen dat je wat lekkere groenten op tafel kunt krijgen, na dat stadium kan je lekker gaan experimenteren.

Voor mij nog de leukste kant aan tuinieren..

 

Veel succes, het lukt je zeker!

 

Zoals je zegt, alles rustig aan ook hier..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de liefhebber heb ik nog 5 liter wasverzachter staan wat goed is voor 500 kilo wasgoed. Deze heb ik voor niets gekregen, dus hoef er ook niets voor terug te hebben. Liefst wel in omgeving Dordrecht of Breda aangezien ik het niet van plan ben om via de post te versturen:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vempain, goed initiatief, het toont dat er toch mensen bereid zijn te ruilen en geven, ik zou het wel kunnen gebruiken voor mijn naaste omgeving (SHTF groepje),

maar dat is altijd zo, hoop dat iemand in deze groep het voor zichzelf kan gebruiken, wel zo eerlijk.

Anders bedenk ik nog wel wat ik te ruil heb voor je, wat je mogelijk zou kunnen gebruiken..toevallig dingen die je kan gebruiken?

Tuinspullen die je toevallig nodig hebt?? Dan kan ik eens zien..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad nog helemaal niets aan tuinspullen, niet eens een schepje of hark :o schaam me nu best wel eigenlijk maar dat komt echt wel goed. Ik kan deze eventueel zondag meenemen naar de zuid-Holland meeting als je interesse hebt. Maar het idee dat ik er iemand een plezier mee doe is voor mij al voldoening genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

misschien is het een idee dat ik een lijstje maak van gevraagd en 1 van aangeboden, waarbij aangeboden ook onder voorbehoud mag.

Zo ben ik dit jaar voor het eerst Shirazi heirloom tabak aan het kweken, van een kweker uit Amerika via zaadruil. Weet niet hoe ze het

doen, maar ze staan nu nog goed op te kweken. Misschien is er onder voorbehoud interesse, ik weet dat er tonnen zaadjes uit

1 plant komen. Het is niet een zaad wat zo gemakkelijk verkrijgbaar is hier.

Daarnaast hoeft niet iedereen wat ze aan te bieden hebben direkt nodig zijn.

 

Een andere optie is gewoon een ruilbeurs te organiseren, breekt het ijs gelijk, zie je ook eens

de gezichten als Nunspeet te duur is, en de Zuid-Holland groep is een beetje dood wat meeting

betreft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 4 weken later...

Zo'n ruilbeurs lijkt me een prima idee... ik heb ook wel het e.e.a. te ruil.

Tevens heb ik bijv. veel spullen gekocht voor mijn kinderen die over een tijdje te klein zullen zijn. Weinig zinvol om elk jaar alles nieuw te kopen en voor mij nauwelijks betaalbaar.

Daar zullen toch wel meer preppers met kinderen tegenaan lopen... dus mss. kunnen we kleding e.d. onderling gaan ruilen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit al een tijdje te denken hoe een en ander te doen. Het issue wat hier denk ik speelt is de privacy/anonimiteit

en de drukte/agenda van iedereen. Zo zit ik zelf momenteel op het hoogtepunt van het tuinseizoen en gaat daar elk

vrij moment aan op. Daarnaast zie ik ook niet mensen hier over de vloer komen, mede door wat vervelende ervaringen met

de buren.

Ik heb wat shiraz tabaksplantjes staan in de broeikas die ik over heb, die weg mogen als iemand ze wil om te proberen.

Altijd leuk al is het met maar 1 om te proberen en met de overvloedige zaadoogst van deze ene plant kan je volgend

jaar je eigen SHTF voorraad kweken.

 

Iemand een idee eens een beursje te organiseren ergens?? Als ik een plek aangeef is het maar de vraag

wat de afstanden zijn voor iedereen?

Is het een idee om in Rotterdam eens samen te komen??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook wel de insteek, echter voor sommigen is de afstand te groot, wel een optie is de Zuid-Holland meeting die we inplannen.

Maar ook daar geldt dat er genoeg mensen moeten komen. Ik heb zelf de afstand gemeten naar Nunspeet en omstreken,

en met het openbaar vervoer is het wel een rit van 2.5 uur. Ik heb hier en daar wat opmerkingen zien rondvliegen dat voor

sommigen het gewoon te ver is. Zo sociaal als ik ben wil ik niet mensen benadelen tov anderen, zeker gezien het karakter van deze

groep, namelijk die van budgetters waaronder ikzelf. Ik denk dat de meeting van Zuid-Holland de beste optie is.

 

Als leden van deze groep nu eens daar aangeven of en ze zin hebben in de topic van Zuid-Holland,

dan kan het aantal participanten groot genoeg worden voor een daadwerkelijke meeting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp ook dat veel mensen niet die lange afstanden kunnen rijden naar bijvoorbeeld Nunspeet. Ik vind het dan ook een goed idee om het ook bij andere meetings in de provincies te doen die dichter in de buurt zijn. En waarschijnlijk kunnen sommige preppers als "koerier" fungeren die wel naar de meeste meetings gaan om zo spullen voor andere medepreppers te ruilen. (Hierbij meld ik gelijk mezelf aan) Zo kun je toch met het grootste gedeelte van Nederland en België ruilen, het nadeel is natuurlijk wel een dat er een behoorlijke tijd tussen de meetings in kunnen zitten en je niet gelijk je spullen hebt. Nu kom ik dagelijks in Zuid Holland dus dat zou voor mij persoonlijk geen probleem opleveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog een ''zakmes '' SOG Winder 2 in de aanbieding voor een schappelijk prijsje .Voor degene die nog geen goed mes hebben . Het is een goed mes , gebruikt maar niet veel .

Het is niet echt een EDC mes want het is aan de zware kant (tenminste als je het vergelijkt met een spyderco mes ed) maar het staal is goed het is is kwalitatief ook goed en het houd goed vast .

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik doe als hobby leerbewerken, pandsers, schedes, en nog veel meer.

Als iemand iets zoekt voor zijn haar mes of weet ik veel wat ik sta open om te helpen met het maken van wat je nodig hebt.

Het liefste doe ik aan ruilen, en als het geen grote gekke dingen zijn dan schuiven we het gewoon onder de tafel door ;)

 

Voorbeeld. Voor me zelf heb ik een brede armband gemaakt waar een mesje in zit en wat vis spullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @Lord dragon,

Ik zit er al een tijdje aan te denken om de EDC te verwerken/verstoppen in een (leren) riem.

 

Maar zoals altijd krijgt men een goed idee nooit alleen ;)

 

Ik ben daarom nieuwsgierig naar wat je doet en wat je allemaal kunt maken.

Onze multitools en zakmessen kunnen ook wel een hoesje gebruiken.

 

Dusss... ben zeer benieuwd of we iets voor elkaar kunnen betekenen :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...