Ga naar inhoud
GENEGEERD

Last minute extra supermarkt bezoek, wat zou je meegrijpen?


jeroen443

Aanbevolen berichten

Beste medeleden,

 

Stel dat je geconfronteerd wordt met een acute dreiging (bijv. economisch, rellen, conflict met buurland of helemaal iets anders) waardoor de kans zeer aannemelijk is dat het in de komende uren helemaal mis kan gaan. En stel dat je helemaal up-to-date bent met preppen en je voorraad dus helemaal op peil is. Zou je dan toch nog snel met je laatste euro's die je nog thuis hebt liggen de supermarkt induiken om toch nog een extra ronde voorraad in te slaan? Als de tijd en situatie het toelaat, zou ik dat wel doen. Maar op zo'n moment heb je natuurlijk geen uren de tijd om rustig van gangpad naar gangpad te lopen om een gevarieerde samenstelling van boodschappen in de kar te doen. Mijn vraag is: hebben jullie daar al eens over nagedacht. Dus, ook al heb je niet per se meer iets nodig, te veel voorraad is natuurlijk nooit erg, helemaal niet als je een Bug In gaat doen. Waar zouden jullie dan voor gaan, wetende dat je misschien slechts een paar minuten tijd hebt om te shoppen. 30 pakken koffie? Of alle blikken soep die nog in de stelling staan? Letten jullie dan op voedingswaarde (Kcal)? Of juist lekkere / verse dingen? Wat pak je, wetende dat je slechts tijd hebt om hooguit een paar soorten artikelen te pakken?

 

Jeroen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Waar ik met mijn vraag heen wil is een goed beeld krijgen van wat ik het beste nog snel kan meegrijpen. Ik wil ervoor waken dat ik straks in de supermarkt sta, met zeer grote haast, en dan nog moet gaan nadenken over wat ik zal grijpen, daar is geen tijd voor. Waarschijnlijk pak ik op dat moment dan dingen die ik helemaal niet per se nodig heb, maar die het eerst in mijn vizier kwamen. Daarom wil ik van tevoren al een soort van lijstje in mijn hoofd hebben van dingen die op dat moment het meest nuttig zijn. Want anders zie ik mezelf al met de kar:

 

Misschien toch alle blikken soep uit de stelling? Ja, daar ga ik heen. Maar zijn gehaktballen / knakworsten niet beter? Nee wacht, toiletpapier. Nee, toch terug naar de groenten in blik, zo veel mogelijk sperziebonen. Ondertussen passeer je de blikjes met poedermelk en de broodbeleg afdeling. Shit, toch hiermee de kar maar volgooien? Help! Wat moet ik nu pakken? Ik ga toch voor de soep, terug dus. Shit, te laat. Probleem is geëscaleerd, we moeten allemaal onmiddelijk de winkel verlaten zonder spullen nog mee te kunnen nemen. En dat is het gunstige scenario... De winkel niet meer kunnen verlaten is een ander. Lijkt leuk, opgesloten in een supermarkt (bier zat!), maar niet naar huis kunnen, naar je familie, is niet waar ik voor prep.

 

Het probleem is te vermijden, door gewoon niet extra te shoppen, heeft een senior prepper waarschijnlijk ook niet per se nodig. Maar toch, als je toch nog even snel je voorraad voor nog een maand kunt uitbreiden en het kan nog. Niet doen zou een gemiste kans zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rij nog even naar molenaar *40 kilo bloem,10 kilo meel 5 kilo gist 10 kilo zeezout * dan naar de boer 50 kilo aardappelen 20 kilo uien dan naar andere boer 40 kilo rundvlees ook de kolenboer 40 zakken kolen dan naar huis :D

Die laste minuut in supermarkt die mogen de zombies hebben :cool:

 

Groet Jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vergelijkbaar topic met vele antwoorden vind je hier:

http://preppers.nl/forum/threads/631-Wat-is-jouw-plan-voor-de-allereerste-crisisuren

 

Hoi Zanshin,

 

Bedankt voor je antwoord, maar mijn vraag is echt anders. Wat koop je nog snel even in de supermarkt in de wetenschap dat dit waarschijnlijk voorlopig je laatste trip zou kunnen zijn. Dus ook al heb je je voorraadkasten al helemaal volgeprept. Hoe meer hoe beter...

 

Als de vraag breder zou zijn, zou ik vragen wat je nog snel zou aanschaffen als de situatie langzaamaan dreigend wordt / is geworden. Dan zou het ook benzine / diesel kunnen zijn of nog snel 4 m3 brandhout ;-). Maar ik bedoel dus een situatie waarin je elk moment naar je Bug In zal moeten gaan en je waarschijnlijk geen tijd hebt om langs allerlei boeren te rijden om overal 40kilo spullen op te halen, ik zou het er tenminste niet op willen gokken, zou in zo'n geval zo snel mogelijk naar mijn Bug In willen gaan. Maar nog wel even snel naar de supermarkt als het kan. Wij preppers weten immers toch als eerste dat er iets aan het misgaan is, toch? Wij volgen immers de laatste ontwikkelingen op sites als preppers.nl! En wij zijn waarschijnlijk de eerste groep mensen die ook echt in actie komen. Zou je dus net voor de zombies de buit binnen kunnen hebben.

 

Of is er dan toch een betere plek (die je normaal gesproken wel dichtbij huis vind en) die betere opties biedt om nog even snel een laatste slag te slaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou denk ik gaan voor de conserven.

Ingeblikte groenten, fruit, vlees, kant en klaar maaltijden.

 

En pasta: zoveel mogelijk pasta (en rijst)

En tomatenpuree: dat maakt alles smakelijk (vooral je pasta)

 

Verder meel, vetten en ingeblikte soepen

Vanwege de geweldige manier van verpakken is mijn eerste hit de Aldi of de Lidl: je kunt alles in trays in je boodschappenkar pakken. De 'up-town' supermarkten hebben alles los in de schappen staan, dat kost teveel tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga er gemakshalve vanuit dat de getrainde geest en de neus van 'ons preppers' ons een voorsprong op de sheeple geeft van tenminste een paar uur.

Mocht dat inderdaad het geval zijn, dan kunnen we nog redelijk ons gemak nemen en kiezen welke zaken we 'wensen' aan te schaffen :p.

 

Indien dat niet het geval is, dan is het grijpen wat je pakken kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je naar de Appie moet op het laatste moment, is bijna alles al weg. Ik pak hondenvoer, kattenvoer.

 

Dat is wat de meute laat liggen, terwijl het uitstekende kwaliteit vlees is en extreem lang houdbaar. Noem mij maar gek...

 

Ik begrijp de gedachte erachter dat je in nood alles wel eet en dat het inderdaad beter dan niets is maar 'uitstekende kwaliteit vlees' zo zal ik het niet durfen noemen.

 

Pak maar eens een blik hondenvoer en kijk wat er op de verpakking staat. Er staat voorop mooi aangegeven "Pate met Rund en Pens". Kijk je vervolgens op de achterkant naar de ingredienten lijst blijkt het dus uit 4% Rund, 4% Pens te bestaan. En dan "Pate met Gevogelte en Lever"? Bestaat ook uit slechts 4% Gevogelte en 4% Lever verder is het allemaal chemische rotzooi wat er in doen. Die 4% echt vlees wat ze er in doen dat is enkel zodat ze op de verpakking daarmee mogen adverteren. Verver is het gevuld met afvalproducten van andere sectoren en met wat chemische smaakmakers hebben ze het een voor de hond lekker smaakje gegeven.

 

Het kan ook zijn dat je bedoelde die 4% vlees van 'uitstekende kwaliteit' is, daar kan ik niet over oordelen.

 

Wat ik zelf mee zou nemen uit de supermarkt als een SHTF op korte termijn onvermijdelijk is zoveel mogelijk lang houdbare zaken waar ik mijn handen maar op kan krijgen. Als je met elk gezinslid een kar vol kan krijgen zou dat mooi meegenomen zijn. Conserven met groente, vlees etc. Rijst, pasta, tomatenpuree, wat snoepjes om je zelf toch af en toe wat lekkers te kunnen voorschotelen als je in een stresvolle situatie zit. Gewoon alles wat ik nu ook al op voorraad heb maar dan gewoon nog wat extra.

Link naar reactie
Delen op andere sites

meteen bij de ingang staat het schap met blik en pot, kar ernaast.. arm erdoorheen en je hebt zo dat hele schap in je wagentje liggen.

Binnen een minuut ben je klaar, nog even de vraag of je langs kassa gaat want dan moet je het er 1 voor 1 op zetten. En als meer mensen dat idee hebben staan er lange rijen..

Als het echt zo last minute is dat je niet de tijd hebt om een kwartiertje rond te lopen denk ik dat je je tijd verder beter kunt besteden aan de zooi uit het karretje je auto in te gooien..

Leg een briefje van 50 voor ze neer ;) dan is het geen stelen meer en als het echte shtf is maakt dat papier met een printje erop ook niet zoveel meer uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

chocolade

chips

bier

sterke drank(voor ruilhandel)

sigaretten/shag etc(voor ruilhandel)

spiritus(voor kooktoestel)

vitaminepillen,pijnstillers,etc etc.

 

blikvoer begin ik niet aan, hooguit wat fruit of vlees maar dan houdt het op.

ik heb nu genoeg blikvoer om het een tijdje uit te zingen, maar ik ga niet met nog meer kilo,s aan metaal en inhoudsvocht sjouwen als ik dat beter kan besteden aan andere zaken.

juist in de eerste momenten van een shtf is comfortfood heel belangerijk, het zet heel even je gedachten op iets anders.

comfortfood is al gauw een half jaar tot 2 jaar houdbaar dus waarom niet?

 

iets wat dan weer niet met supermarkt te maken heeft, extra kachelbrandstof daar zou ik dan ook nog achteraan gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je naar de Appie moet op het laatste moment, is bijna alles al weg. Ik pak hondenvoer, kattenvoer.

 

Dat is wat de meute laat liggen, terwijl het uitstekende kwaliteit vlees is en extreem lang houdbaar. Noem mij maar gek...

 

Klopt van die 4% vlees, tenminste bij brokjes. Daarom worden die katten steeds dikker en hebben ook suikerziekte....zit propvol granen. Neem dan van die droge worsten en oude kaas voor je eiwitten. Ook lekkervet. Boter, olijfolie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt van die 4% vlees, tenminste bij brokjes. Daarom worden die katten steeds dikker en hebben ook suikerziekte....zit propvol granen. Neem dan van die droge worsten en oude kaas voor je eiwitten. Ook lekkervet. Boter, olijfolie.

 

Ik had dit eens gelezen op een Amerikaans forum. Okay, het voer laat ik dus liggen... Bedankt voor de info! Kijk, daarom is dit forum zo leerzaam! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik ga niet naar Appie omdat je daar slecht kunt komen met de auto, zeker op drukke momenten, dus helemaal vlak voor een crisissituatie.

Ik rij dus naar de C1000 en haal daar nog een paar extra preps waarvan ik ook al een voorraad heb, dus ook gewoon weer lang houdbare artikelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm. Indien ik de signalen krijg dat SHTF binnen een uur ga ik niet meer naar de supermarkt. Liever ga ik dan naar de dichtsbijzijnde bouwmarkt. Zal er wel lekker rustig zijn, dus nog snel even wat ijzerwaren, hout en...... ja, allemaal snoep en koek bij de kassa! Nou, neem ik die ook maar mee. De dichtstbijzijnde outdoor shop is ook een goed alternatief. Daarna nog even een bezoekje aan de benzinepomp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...