Ga naar inhoud
GENEGEERD

Het wordt steeds lastiger om tot een redelijke Singer deal te komen op Marktplaats.


Gast Dick Berts

Aanbevolen berichten

Gast Dick Berts

Het wordt steeds lastiger om met een aanbieder van een goeie Singer naaimachine op Marktplaats tot een deal te komen. Vogels die op de zolder van hun oma een Singer handmachine vinden, ervaren dit volstrekt ten onrechte als een soort winnen van de Jackpot. Het is mijn ervaring, dat aanbieders die het woord 'museum' in hun advertentie gebruiken, 'Singer in museum staat', en dergelijke, helemaal niet tot rede te brengen zijn over de waarde van hun machine. Ik durf niet eens op te schrijven, hoeveel Singers er zijn geproduceerd, want niemand gaat me geloven. Honderden miljoenen is zelfs nog een eufemisme. Vrijwel ieder huishouden in de hele wereld had vroeger zo'n ding. Ok, ze waren razend duur en er moest lang voor gespaard worden, maar daar staat tegenover, dat deze machines vrijwel onverwoestbaar zijn, waardoor er nog erg veel van over zijn.

 

Nog niet zo lang geleden kocht je voor tien euro een mooie Singer. Nu moet je -voor een hele mooie- soms al vijftig euro op tafel leggen. Ok, de prijzen zijn ietsje aan het stijgen. Hoe dat komt? Niet omdat de vraag nou zo groot is. Behalve de Singer gekkies zijn er in ons land nauwelijks verzamelaars of gebruikers van oude hand- en trap Singers. In Amerika zijn Singers wel een rage. Ik heb mooie machines daar al vijfhonderd tot achthonderd dollar zien opbrengen *). Ebay heeft een register, waarin je kunt zien wat dingen zoal opbrengen. Helaas heeft Marktplaats dat niet. Veel Nederlandse aanbieders vergapen zich aan de Ebay prijzen, maar die worden in ons land nog niet voor tien procent gehaald!! "Vaste prijs 250 euro" lees je dan, terwijl je in een overspoelde markt zonder kopers natuurlijk nooit prijszetter kunt zijn. Een ander resulteert in Singers die oneindig op Marktplaats blijven staan, met nul bieders en nul, nul kopers. Jammer voor beide partijen.

 

Zelf ben ik best bereid om met verkopers mee te denken. Ondanks de hoge transportkosten van de loodzware machines, zou het naar de VS versturen van je Singer best een goeie optie kunnen zijn. Mijn advies aan Singer eigenaren is, laat ze gewoon op zolder staan, want ik denk dat ze tzt ook in Nederland veel meer waard gaan worden. Maar staat het ding je in de weg, toon dan enige realiteitszin en wees blij als je er 50 euro voor kunt krijgen. Dat is op dit moment in Nederland een faire prijs voor een mooie Singer. Een Singer gekkie is als geen ander bereid om een faire prijs te betalen, maar hij is natuurlijk niet echt gek!

 

*) Dat was tot een paar maanden geleden het geval. Nu is 200-300 dollar realistischer. Er is economisch ook nogal wat aan de hand... De prijsvorming van Singers op Ebay is gewoon wat onzeker op dit moment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Er is met die prijzen iets heel bijzonders aan de hand. Als je in gedachten houdt, dat je ervan kan eten in slechte tijden, dan zijn ze goud waard. Onbetaalbaar. En als je de prijzen ziet waarvoor je ze kunt kopen, dan lijkt een bedrag van bijvoorbeeld 50 euro voor een zeer mooie, al gauw behoorlijk veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Hele wijze woorden Emmy. Het scenario van een soort geleidelijke sluipmoord crisis, die ons langdurig grote armoede gaat brengen, wordt steeds waarschijnlijker. In zo'n scenario is een hand- of trap Singer zo ongeveer de best denkbare prep, omdat je er in een oneindig grote markt je brood mee kunt verdienen. Aan het feit dat kleding een eerste levensbehoefte is, gaan we dan pijnlijk herinnerd worden. Dan betalen we potdomme maar een paar tientjes meer voor een Singer!

 

ZIE ZONDER INTERNET NOG MAAR EENS AAN EEN MOOIE SINGER TE KOMEN!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vind ik ook, Dick. Het geeft een prettig gevoel om zo goed verzekerd te zijn.

 

Ik moest me gisteren nog een beetje beheersen. Wat was namelijk het geval? Een maand geleden had ik een bod gedaan op een mooie, heel oude, Singer. Net zo eentje als op de avatar van de Singer-gekkies-groep. Ik bood 45 euro en meteen kwam er een bod van 55 boven mij te staan. Toen heb ik het laten zitten en een andere gekocht (voor nog een veel betere prijs). Maar gisteren kwam er ineens een mailtje met 'U kunt hem komen afhalen voor 45 euro'. Ik denk dat de andere partij had ontdekt dat deze machine met ovale spoeltjes werkt. Toen moest ik me een beetje beheersen, want met drie Singers ben ik echt wel voorzien. Kan ik later (als ze dat willen) met mijn twee dochters een ateliertje vormen. Wat wil je nog meer? Maar ja, hij is wel vreselijk mooi ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie informatie. Zelf ben ik kijk ik ook graag naar prijs ontwikkelingen van alles en nog wat. Dick informeert mij over de Singers in mijn regio en het onderhandelingsproces vind ik geweldig om te doen. Ik merk ook dat sommige graag de hoofdprijs willen hebben. Toch willen de meeste er vanaf omdat die in de weg staat en als er verder geen gegadigden zijn kan je hem soms echt voor een prikkie meenemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Ik heb al contact gehad met uitgeverij Noordhoff. In de 61 e ingenaaide editie van de Bosatlas wordt het Singer district van Mr. Gold met een rode stippellijn aangegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, laat mijn district er ook maar in zetten. Of telt het pas vanaf drie machines? In dat geval moet er nog eentje bij. Maar wat het onderwerp betreft: Volgens mij werd de Singer een tijdlang gezien als een leuk siervoorwerp voor in je kamer. De mensen waar wij de Singers van kochten hadden hem nooit gebruikt en wisten niet eens of ze het deden. Ik denk dat die modegril weer een beetje voorbij is, dus wordt hij voor dat doel niet zo vaak meer aangeschaft. Eveneens wordt hij (nog) niet gekocht om mee te werken. Als men van plan is om kleding te maken, koopt men liever een elektrische machine, desnoods tweedehands. Daarbij wordt kleding niet zo vaak gerepareerd, eerder weggegooid en zijn er goedkope textielzaken (Hans Textiel, Wibra etc.). Objectief gezien, zijn de Singers heel wat waard. Dat voelen de eigenaren wel en dat proberen ze te vragen. Maar wij preppers zijn op dit moment misschien wel de enige markt, behalve een paar verzamelaars, bij wie het gaat om de nostalgie. Dus is er zo goed als geen markt voor. Of zit ik er helemaal naast?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Helemaal mee eens Emmy. In de VS beginnen ze wel te ontdekken, wat een fantastische en onverwoestbare machines die oude Singers nog steeds zijn voor het gebruik. Men is daar ook wat verder met preppen dan wij. Singer verzamelaars zijn er bijna niet in Nederland. Bovendien nemen naaimachines veel ruimte in, waardoor je vanwege ruimtegebrek al snel moet stoppen met het toevoegen van nieuwe Singers aan je verzameling. Toen ik een jaar of vijf geleden Singers begon te preppen, waren er nauwelijks bieders, dan neemt de laatste tijd wat toe. Ik denk toch, dat er ook buiten ons clubje wat mensen wakker aan het worden zijn. Ik zou er nog maar eentje bij kopen Emmy....als het nog lukt om een mooie te vinden, want de kwaliteit van het aanbod neemt erg af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Vandaag weer een prachtige machine opgehaald voor 26e met originele koffer en zit zelf een lamp bij. In super staat en stond al 50 jaar stof te happen op zolder. Mensen wilden ee gewoon snel vanaf en via een leuk berichtje hapten ze snel toe en zijn beide partijen zeer tevreden.

 

Dank Dick voor deze prachtige tip 5km van ons huis :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gefeliciteerd mr. Gold, dat zijn van die dingen waar je tevreden mee thuis komt. Zo'n degelijk staaltje techniek, dat rustig vijftig jaar kan stilstaan en het vervolgens doet alsof er geen tijd verstreken is. Ik moest het eerst zien voordat ik het kon geloven. Ze zijn echt goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het goed is, doet-ie het nu al :)

 

Wie gebruikt hem eigenlijk al, of oefent er op. Ik weet dat Niki altijd zonder electra werkt, wie nog meer?

 

Ik wil wel eens iets maken, maar ik heb nog zoveel prepwerk, zoveel dingen uit te zoeken. Soms word ik ineens geactiveerd door een dreigend bericht en dan ga ik even op de hoogste stand. Maar voor nu sta ik op mijn gemakje te vacumeren. Relaxt klusje. Zou het garen ook langer goed blijven als het luchtdicht wordt bewaard. Garen verteert namelijk op den duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...