Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nood rantsoenen zijn ruk en alleen idioten kopen deze!


Ivan

Aanbevolen berichten

Ik denk neem maar een pakkende titel!

 

Ik leef nu bijna een halve maand voor mijn training op mijn voorraad. Deze voorraad is opgebouwd uit pasta, rijst, knäckebröd crackers, noten en heel veel blikken.

Ik kan op mijn voorraad leven en ook nog goed ook. De kosten om te leven zijn ongeveer €1,- a €1,50 p.p.p.d.

 

Ik vergelijk dit nu met een noodrantsoen van LIFF.

Ik loop nu al een 12 dagen op voorraad te eten. Ik doe niet aan mre en andere pakketten die te dure winkels mij willen aansmeren. Gewoon het supermarkt assortiment en kijken naar dump spullen. Leger spul is altijd over gedimensioneerd. Als je gaat preppen met supermarkt spullen kom je rond de €1,- a € 1,50 p.p.p.d. Ga je mee in de hype kom je boven de € 8,- p.p.pd uit. Iemand die dat doet is in mijn ogen zo'n idioot dat hij het in een SHTF situatie waarschijnlijk toch aflegd. Je geeft geld uit aan niet te vreten troep waar je niet op kunt leven en waar de winstmarges onbeschoft hoog zijn. Ik ga na mijn maand hier een pittig stukje over schrijven op het forum.

 

Hier van liff! Het volgende wordt aangeboden voor een prijs van €249,-

 

Een zorgeloos gevoel én geen omkijken naar hebben. Totdat ...

 

verrassend smaakvol noodrantsoen

samengesteld door "Mahlzeiten in Notzeiten" van Katadyn

1.175 kcal per dag

snel klaar

gemakkelijke opslag

bij kelder- of kamertemperatuur

vraagt nauwelijks ruimte: één doos (L 42 x B 32 x H 20 cm)

deels door middel van vriesdrogen in beschermde atmosfeer verpakt, toevoegen van water geeft het oorspronkelijke gewicht

de blikken van 1,2 liter zijn voorzien van een scheurdeksel en zijn na het openen gemakkelijk te sluiten met een kunststof deksel

 

1,2 liter blikken

 

 

Inhoud Indien bereid Porties kcal

Zwiterse Müsli 600 g 1.200 g 4 2.232

Roerei 600 g 1.500 g 6 3.558

Pasta in Tomatensaus400 g 1.600 g 4 1.376

Groente risotto 800 g 2.800 g 6,5 2.843

Stevige linsensoep 750 g 3.200 g 7,5 2.700

Aardappelpuree 1.000 g 6.100 g 32 3.220

Instant-melkpoeder 650 g 5,9 Liter 20 3.211

Tomatensoep 700 g 5,7 Liter 38 2.359

Volkoren brood 500 g 500 g 830

Volkoren brood 250 g 250 g 415

Roggebrood 500 g 500 g 806

Roggebrood 250 g 250 g 403

 

Noodrantsoenen BP-5* 5 x 500 g 2.500 g 11.300

Totaal aantal kcal. 35.253

 

* uitgebreide beschrijving BP-5: kijk hieronder bij aanbevolen.

 

Belangrijk te weten dat de levensmiddelen bij het vriesdroogproces tot 90% aan gewicht verliezen en dat bij watertoevoeging het oorspronkelijke gewicht verkregen wordt. Geen drinkwater meer? Maak 't dan zelf. Kijk daarvoor in de rubriek Crisis en calamiteiten / drinkwater.

 

Tot zover Liff

 

Die troep is dus voor 30 dagen zeggen zij ! Dat is 1175 Kcal per dag. Dat is een crashdieet!! Je hebt meer dan het dubbele nodig in een SHTF situatie. (waarschijnlijk het 3 voudige) Het pakket zal in de praktijk voor maximaal 15 dagen zijn en waarschijnlijk minder! Dan praat je over meer dan €16,- p.p.p.d. Daarbij heb je met blik geen water nodig om je maaltijd te bereiden. Je kan het water uit blik zelfs gewoon gebruiken!

De enige die goed leeft van noodrantsoenen zijn de verkopers van dit spul!

Ik had willen wachten met dit posten totdat ik klaar ben met mijn maand maar vond het zo schokkend dat ik het nu al post!

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast urbanprepper

heel goed ivan. ik prep ook supermarkt spullen(rijst, pasta, blik, flessen water) en ben ook niet van plan om ovetgeprijsde mre's etc aan te schaffen. Geld stop ik liever in munitie en magazijnen(voor het beoefenen van mijn sport uiteraard).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat er iemand wakker wordt...........

 

Het enige dat misschien in het voordeel spreekt voor MRE's etc is de langere houdbaarheid. Maarja daar staat een flinke kostprijs tegenover. Wil je gemak (geen omkijken om de 1-2jaar mbt houdbaarheid) en je hebt €€€ over, dan zijn MRE's etc een aardig alternatief. Ook MRE's zijn absoluut geen wondermiddel oid, wat ik af en toe nog wel eens lees hier.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige dat misschien in het voordeel spreekt voor MRE's etc is de langere houdbaarheid.

 

Plus het zeer compacte volume, geldt zowel voor de repen (ik zal binnenkort eens een smaaktest doen) als de blikken met gevriesdroogd eten. Zodoende heb ik ook een 30 dagen pakket van dat Katadyn vriesdroogspul in huis, in combinatie met een groot assortiment spul van de AH, Sligro, Aldi, Toko, etc. Diversiteit vind ik erg belangrijk qua preps (idem voor PM's, edelmetalen).

 

Mooie, vurige post Ivan. Echter, je maakt ook een principieel punt die grens aan de Supermarkt-Gedachte-In-Communistisch-Rusland, onder het motto: "1 soort ontbijtgranen is meer dan genoeg" (i.t.t. de Amerikaanse supermarkten waar schappen volstaan met alle breakfast cereals. Bottom line: Jouw kritiekpunt over "waar voor je geld" kan je doortrekken naar praktisch elke productgroep, wel of niet prepper gerelateerd. Dan kan je iedereen voor gek verklaren die een BMW koopt (in plaats van een Opel, daar kan je immers ook prima in rijden), die een Spyderco mes koopt (in plaats van een Opinel of Mora, daar kan je ook mee snijden), die dure wandelschoenen koopt (als je kisten van de dump even lekker inloopt heb je ook perfecte schoenen), ga zo maar door.

 

Ja, ik benijd je dat je zo helder en efficient kan denken, jouw overlevingskans zal ook vele malen groter zijn dan de mijne als de SHTF, maar tegelijkertijd maakt het je misschien een enorm saaie zak, die bij alle mooie franje in de wereld loopt te mokken dat het allemaal maar overdreven is, dat het ook eenvoudiger kan, etc. Haha, nee hoor, wees gerust: ik ga geen quasi-psycho profielschets van jouw proberen te maken, ik bedoel het illustratief :)

 

Je post zie ik voornamelijk als een hele goeie voor http://preppers.nl/forum/threads/909-Zijn-er-ook-budget-preppers-aanwezig, dus ik zou zeker daar vandaan een link naar deze thread maken. Wacht, ik doe het voor je :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie, vurige post Bolo. Echter, je maakt ook een principieel punt die grens aan de Supermarkt-Gedachte-In-Communistisch-Rusland, onder het motto: "1 soort ontbijtgranen is meer dan genoeg" (i.t.t. de Amerikaanse supermarkten waar schappen volstaan met alle breakfast cereals. Bottom line: Jouw kritiekpunt over "waar voor je geld" kan je doortrekken naar praktisch elke productgroep, wel of niet prepper gerelateerd. Dan kan je iedereen voor gek verklaren die een BMW koopt (in plaats van een Opel, daar kan je immers ook prima in rijden), die een Spyderco mes koopt (in plaats van een Opinel of Mora, daar kan je ook mee snijden), die dure wandelschoenen koopt (als je kisten van de dump even lekker inloopt heb je ook perfecte schoenen), ga zo maar door.

 

Ja, ik benijd je dat je zo helder en efficient kan denken, jouw overlevingskans zal ook vele malen groter zijn dan de mijne als de SHTF, maar tegelijkertijd maakt het je misschien een enorm saaie zak, die bij alle mooie franje in de wereld loopt te mokken dat het allemaal maar overdreven is, dat het ook eenvoudiger kan, etc. Haha, nee hoor, wees gerust: ik ga geen quasi-psycho profielschets van jouw proberen te maken, ik bedoel het illustratief :)

 

Je post zie ik voornamelijk als een hele goeie voor http://preppers.nl/forum/threads/909-Zijn-er-ook-budget-preppers-aanwezig, dus ik zou zeker daar vandaan een link naar deze thread maken. Wacht, ik doe het voor je :)

 

Je mag best een psych profiel schets van Bolo maken!!!:p

Ik garandeer je dat ik alles behalve saaie zak ben....maar je was mij toch niet aan het verwarren met iemand anders op het forum. Dat is vragen om problemen.

wat betreft houdbaarheid. Wij kregen in 83 noodrantsoenen uitgedeeld die blijkbaar nog waren blijven liggen. Stond een stempeltje 1944 op. Dat was niet het gewicht of de calorische waarde. Was heel goed te eten!

 

Bedankt dat je een link hebt gemaakt naar budget prepper. goed van je....toch maar even een complimentje geven!! ik heb gehoord dat dit werkt.

Gevechtslaarzen zijn en blijven gevechtslaarzen. Je hebt gelijk wat betreft jouw punt. Ik vind alleen de vehouding heel erg zoek. 1175 Kcal is gewoon niet genoeg.

Ik ben alleen, maar als je voor een gezin moet preppen loopt het nogal in de papieren. Een richtlijn is deze. Voor een indicatie rekenen zij €7,- per man per dag om van te leven.

Daar zit dan ook pv ed bij in.

Jester als je inschat dat mijn overlevingskans vele male groter is dan die van jou zou ik hier toch maar wat aan doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry, Jester heb mijn berichtje al geschreven en vond jouw freudiaanse verspreking te leuk om dit te wijzigen

 

Haha, en mocht Bolo het lezen: sorry voor de verwisseling, bij mijn weten was het niet Freudiaans bedoeld (maar ja, Freud zat natuurlijk ook meer in het onderbewuste quadrant, dus dit zegt nix ;))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk neem maar een pakkende titel!

 

Ik leef nu bijna een halve maand voor mijn training op mijn voorraad. Deze voorraad is opgebouwd uit pasta, rijst, knäckebröd crackers, noten en heel veel blikken.

Ik kan op mijn voorraad leven en ook nog goed ook. De kosten om te leven zijn ongeveer €1,- a €1,50 p.p.p.d.

 

Ik vergelijk dit nu met een noodrantsoen van LIFF.

Ik loop nu al een 12 dagen op voorraad te eten. Ik doe niet aan mre en andere pakketten die te dure winkels mij willen aansmeren. Gewoon het supermarkt assortiment en kijken naar dump spullen. Leger spul is altijd over gedimensioneerd. Als je gaat preppen met supermarkt spullen kom je rond de €1,- a € 1,50 p.p.p.d. Ga je mee in de hype kom je boven de € 8,- p.p.pd uit. Iemand die dat doet is in mijn ogen zo'n idioot dat hij het in een SHTF situatie waarschijnlijk toch aflegd. Je geeft geld uit aan niet te vreten troep waar je niet op kunt leven en waar de winstmarges onbeschoft hoog zijn. Ik ga na mijn maand hier een pittig stukje over schrijven op het forum.

 

 

Thanks voor de info Ivan

 

Ik heb laatst een doos fruitkeks ( https://www.google.nl/search?q=fruitkeks&hl=nl&noj=1&site=webhp&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=MJUjUKWzDMa30QWUroHYBg&ved=0CFwQsAQ&biw=1280&bih=869 )

Gekocht. Op de doos waar de keks geleverd mee waren stond een NSN nummer op die ik op internet heb opgezocht.

Depot stock date 1990, THD 2012-09-20... Heb zelf goede ervaring met deze keks, maar naar jou post ga ik toch maar even kijken naar wat goedkopers Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Ivan, Spijker op de kop. Ik heb me laten verleiden tot het bestellen van een proefpakketje bij Noodzaak.nl ofzo. Ze claimen daar dat het een smakelijke voedzame maaltijd is. Om te beginnen idd schreeuwend duur, maar erger, niet te vreten!!! Zit je daar, half rauwe pasta met een bruine drap met een paar drijvende bonen te eten. Dat heet dan chili. Als de Mexicanen het zo maakten waren ze allang uitgestorven. Je zult begrijpen dat we verder totaal geen interesse meer hadden. Goed dat je m even zo scherp neergezet hebt. Ik snap het principe van marktwerking heel goed, vraag en aanbod, dus als er een preppermarkt blijkt te zijn springen daar mensen in. Maar laten ze dan wel reeel blijven en goed spul bieden tegen een normale prijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je koopt enkel noodrantsoen om mee te nemen, want dat heb je het voordeel van het geringe gewicht en plaats.

Ook dat ze heel erg lang 'goed' blijven en vitamientjes bevatten dankzij vriesdrogen is wel zo leuk.

 

Los van bovenstaande heb je er weinig aan, zoals gezegd veel te lage calorische waarde, enkel dus bruikbaar bij nood

en al zeker niet langdurig.

 

Als je bedankt dat je in een noodsituatie zowiezo een pak meer calorien verstookt dan normaal,

zorg je voor in huis beter voor gewone langdurig houdbare gevarieerde maaltijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Yvan,

 

Mre spul is goed voor in de bob dus kleine verzameling kan geen kwaad tijdens een bugout hoef je dan niet de winkelwagen met blikken achter je aan te slepen. Dat is mij het prijskaartje waard. Echter het hoeft zeker geen deel van de bug in voorraad te zijn. Je punt over smaak en calorien zijn zeker goed. Maar freezedried heeft in mijn ogen dus wel een specifieke rol en helaas ook prijskaartje. Ik zou het dus niet compleet uitsluiten.

 

Gr,

Rover

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een aanvulling. Ik heb ook een aantal mre's een stuk of 10 voor noodgevallen. Als ik ga lopen heb ik er standaard 2 bij me. Maar ik ga er niet op preppen.

Een maandvoorraad of zelfs een jaar zoals zij dit aanbieden is waanzin.

 

Maar nog even een reken voorbeeld voor degene die er wel op prept.

 

Met het maandpakket van Liff heb je 1175 kcal per dag

Met die 1175 kilcal zal jij in een SHTF situatie er beroerd aan toe zijn. zeker als jij meer lichamelijke inspanning moet leveren onder stressvolle bijna combat situaties.

Een normale richtlijn is dat we ongeveer 2000kcal nodig hebben per dag. (dat is overigens echt een slag in de lucht) Maar goed we nemen dit getal. De meeste mensen eten meer dan 2000kcal per dag!. Een gemiddeld bezoekje aan mcdonald is al goed voor 1500kcal! Maar even terug naar het horrorscenario..

 

Je komt dus 825 kcal te kort. Zolang je nog vetreserves hebt zullen deze, hoewel niet alleen..ook spierweefsel gaat er al aan geloven, worden verbruikt. 1 kilo lichaamsvet levert netto 7000 kcal op. 1 kilo eiwit slechts netto 3000 kcal op. (het omzetten in bruikbare energie kost ook weer energie vandaar de lagere getallen dan je in voedingswaarde tabellen vindt!)

Na 30 dagen heb je een te kort van 24.750 kcal. In een gunstig geval heb je dit te kort voor 75% uit lichaamsvet gehaald en voor 25% van je eigen spiertweefsel..intering. Je bent dan na 1 maand 2,65 kilo vet en 2 kilo spieren kwijt. Dat is dus in een zeer gunstige lichaamsactiviteitsarme situatie!!

Stel dat je een dag moet lopen met 35 kg extra! volle bepakking of een kind. Dan kost je dit extra 375 kcal per uur en dan heb ik het nog niet over extreem terrein of klimatorische omstandigheden. Het energie verbruik kan nog een stuk hoger komen te liggen.

(Bron rapport Loads Carried by soldiers historical, psychological,biomechanical and medical aspects en Energy expenditure of soldiers performing combate type activities), Je bent uitgaande van een 2000kcal behoefte na een maand al aanzienlijk verzwakt. Reken dat je in een echte SHTF situatie 3500 kcal nodig hebt en je hebt helemaal een ramp in het vooruitzicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja ik dacht dat jullie dit militaire spul als extra,s hadden:confused: en dat je dit redelijk goedkoop kon aanschaffen :confused:

 

wat katadyn betreft:

nu je het zo berekend is het inderdaad niet erg goedkoop 16 euro per persoon per maaltijd.

maar ik dacht dat je dit spul als aanvulling van je standaard goedkope voedsel had.

omdat het in vriesdroogvorm is met hersluitbare deksels dat je dan bijvoorbeeld maaltijdsoepen en dergelijk ervan kon maken.

 

ik wilde namelijk zelf nog eens een aantal van die grote mountainhouse blikken aanschaffen qua ingredienten.

ja het is inderdaad duurder verhoudingsgewijs, maarja houdbaarheidsfactor vind ik dan ook nog wel belangerijk.

 

short,mid,long en extreme long term voedsel is waar ik me op richt.

van supergoedkope aanbiedingen tot en met het mountainhouse verhaal toe.

 

ook heb ik die vriesdroogmaaltijden in zakjes, ik stel me een bugout voor waarin tijd om te koken niet eventjes vanzelfsprekend zou kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de MRE's wel in huis, maar dit is puur voor noodverziening, verder een hoop blikvoer en droogvoer.

De MRE's heb ik aangeschaft voor een snelle bug out, het andere voedsel wil ik gewoon op teren bij een bug in.

Als ik voorbereidingstijd heb gaat natuurlijk alles mee, mijn plan is dan ook om met mijn camper naar mijn niet nader te omschrijven locatie te gaan en het daar uit te zitten.

En daar past VEEL in als ik wil.

De MRE's waren best prijzig, en ik weet niet of het de moeite waard was om het uit te geven maar better safe then sorry!

Dat voedsel duur is in verhouding weten we allemaal, maar vergeet niet dat het voor mij ook een soort van hobby is, een lifestyle.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede post.

 

Noodrantsoenen, die gevriesdroogde maaltijden, hebben wel een nut.

Weinig ruimte, langhoudbaar, laag gewicht, simpel en zo nog wat dingen.

Vaak wordt dit als ijzeren voorraad gebruikt je zet het weg en hoopt er nooit meer naar hoeven om te kijken.

De nadelen zijn al aan bod gekomen.

Of het zijn geld waard is, geen idee, ik denk dat aks tshtf je denkt van wel, of je dan het geld niet beter in normaal eten had kunnen stoppen?

Heb je de ruimte, kun en wil je een roulatie systeem opzetten voor 1 jaar of nog langer?

Een jaar noodrantsoen heb je in 10 minuten in je auto gegooid, je normale voorraad?

Als geld niet zo'n probleem is waarom niet doen, spreiding is goed!

 

Alleen noodrantsoenen lijkt me niet de beste oplossing, heb even snel op vitaminen en mineralen gekeken dat vond ik toch enorm tegen vallen.

Energetisch is een aspect, en dat is ook al niet al te best, maar als je er 6 of 12 maanden op moet leven is er meer van belang.

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede post.

 

Noodrantsoenen, die gevriesdroogde maaltijden, hebben wel een nut.

Weinig ruimte, langhoudbaar, laag gewicht, simpel en zo nog wat dingen.

Vaak wordt dit als ijzeren voorraad gebruikt je zet het weg en hoopt er nooit meer naar hoeven om te kijken.

De nadelen zijn al aan bod gekomen.

Of het zijn geld waard is, geen idee, ik denk dat aks tshtf je denkt van wel, of je dan het geld niet beter in normaal eten had kunnen stoppen?

Heb je de ruimte, kun en wil je een roulatie systeem opzetten voor 1 jaar of nog langer?

Een jaar noodrantsoen heb je in 10 minuten in je auto gegooid, je normale voorraad?

Als geld niet zo'n probleem is waarom niet doen, spreiding is goed!

 

Alleen noodrantsoenen lijkt me niet de beste oplossing, heb even snel op vitaminen en mineralen gekeken dat vond ik toch enorm tegen vallen.

Energetisch is een aspect, en dat is ook al niet al te best, maar als je er 6 of 12 maanden op moet leven is er meer van belang.

 

Grt

Kans

Die hebben nut voor een korte periode. Maar vele kan je zelf samenstellen, en die blijven ook heeeeeel lang goed zelfs zonder vacuüm.

Havermout, gedroogd fruit, suiker, poeder melk. De perfecte muesli. Ik ben niet zo voor die nu zo commerciële noodvoedingen, buiten de nood maakt dat mij niet echt blijer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
ik wou nog MRE s gebruiken vor in de BOB, ik zag de us mre s voor 8 euro per stuk en dan kon je ook verschillende smaken kiezen maar dit was op ebay heeft iemand misschien nog een andere site waar je ze ook appart kan kopen voor 8 tot 10 euro per stuk?
Ik begrijp je vraag waarschijnlijk niet goe.

Maar in de Adventure shop ( Belgie) kosten die ongeveer 4,50 €

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...