Ga naar inhoud
GENEGEERD

Leerzame teleurstellende eraring met rocketstove


frank1964

Aanbevolen berichten

Vandaag had ik wat tijd over en bedacht dat ik mijn G3 rocketstove eens wilde uitproberen. ze roemen dat ding om zijn zuinigheid en dus dacht ik, die moet je met weinig materiaal aan de praat kunnen krijgen. Alzo, gevuld met wat hooi, dor blad, twijgjes en een plankje vurenhout. De eerste verrassing, hooi brand klote! Het gloeit, meer niet. Blad brand snel, maar te kort, de twijgjes waren blijkbaar te vochtig, dus veel rook was mijn resultaat.

Ok, dat kan beter. Naar binnen gegaan voor papier en daar zie ik een blauwe enveloppe liggen. Die wil ik best ritueel in de fik steken. Bewapend met blauw papier, meer twijgjes, wat dikkere takjes en hetzelfde plankje vurenhout probeer ik het opnieuw. Het resultaat is ronduit mager. Dat blauwe papier lijkt wel brandwerend gemaakt, alsof ze daarmee willen zeggen; ons raak je niet zomaar kwijt :mad: Toch komt er nu wel iets meer vuur in het ding. Maar ook nu, geeft hij na ongeveer 2 minuten de pijp aan maarten, niet meer brandend wel te verstaan.

Wat heb ik geleerd? Dat een vuurtje binnen 1 minuut, zoals beloofd, nogal afhangt van een aantal factoren.

A: Voldoende brandstof ( oftewel, stop m goed vol)

B: Droog hout ( het mijne ligt buiten)

C: Een goede starter

D : Als je wil smokkelen een aanmaakblokje.

 

Dit ding is ontworpen om in derde wereld landen te gebruiken, omdat er daar veel mensen dood gaan door te veel blootgesteld te zijn aan rook in de hutten door het koken. Wanneer hij brand, produceert hij minder rook.

Geloof me, zoals die van mij vanmorgen rookte was het een vorm van genocide geworden en had ik vermoedelijk een heel dorp uit kunnen roeien.

Zo zie je maar weer, oefenen en nog eens oefenen en niet wachten tot de shit uitbreekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb bij een dump ergens in Noord Holland een aluminium drinkbus, met bijpassende mok in een alu open buis gekocht, zal eens kijken of ik foto kan plaatsen, is bedoeld om een kaars onder de fles of mok te plaatsen, maar heb het misbruikt om fikkie in te stoken. Resultaat was uitstekend, mooi droog houtjes eronder, binnen 2 minuten kokend water met werkelijk slechts enkele stukjes hout, wel wordt de hele boel zwart en is niet meer van het aluminium af te poetsen, maar dat boeit niet.

Het volstoppen van iets dat moet fikken, weet ik niet Frank, het heeft ook lucht nodig. En een Esbit blokje of wat zippo vloeistof is altijd een prima start.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das balen frank maar blijven proberen, ik heb zelf mijn rocketstove gemaakt van 3 grote blikken en 3 stuks ijzeren pinnen en het koste me alleen wat tijd om in elkaar te zetten en brand als een tierelier, water kookt in een min of 5 en geeft ook veel warmte af om jezelf op te warmen.

En om de warmte te lijden naar de richting die je wilt heb ik er nog een pijp bovenop gezet (horizontaal) om de warmte lijden naar de kant die je wilt.

DSC03635.jpg.2e737ab6bfb733ab4dc047868fc63afa.jpg

 

DSC03637.jpg.11fb58714b96f394402a6592d4a76659.jpg

 

DSC03636.jpg.434414a93959e196860853a12a5439e6.jpg

Is het geen schoonheid;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das balen frank maar blijven proberen, ik heb zelf mijn rocketstove gemaakt van 3 grote blikken en 3 stuks ijzeren pinnen en het koste me alleen wat tijd om in elkaar te zetten en brand als een tierelier, water kookt in een min of 5 en geeft ook veel warmte af om jezelf op te warmen.

En om de warmte te lijden naar de richting die je wilt heb ik er nog een pijp bovenop gezet (horizontaal) om de warmte lijden naar de kant die je wilt.

 

 

 

 

Is het geen schoonheid;)

 

ik zou alleen dat gecoate draad vervangen door blank staal, als daar de fik inslaat gaat dat behoorlijk roken en brandend plastic is niet bar gezond ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

over rocketstoves wordt/is veel geschreven op het ecologieforum (http://www.ecologieforum.eu/)

In dit geval zou ik niet de stove de schuld geven maar eens beginnen met gewoon een basis vuur maken :)

 

tinder, takjes, pinkenhout, duimhout en dan echt vuur. dit alles kurkdroog en van elk type een hand vol.

 

Ben ik zonder meer met je eens, vooral dat kurkdroog :) en zoals je beschrijft, inderdaad voldoende hout

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had er een paar werken een gebouwd, niet aan gedacht om op het forum te zetten. Ik heb een klein sinaasappel kistje en een stukje krant gebruikt, brand zeer goed en na enkele seconden al zo heet dat het niet langer rookt. Wat ik begrepen heb is dat de schoorsteen minimaal 30 cm moet zijn. Ik hem hem gemaakt van vier coccus blikjes en een 5 liter olijfolie blik. Meer niet als isolatie vulling heb ik hydrokorrels gebruikt buurt ideaal, maar het ging mij er om het principe te testen.

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik had er zo een gemaakt en 2 winters gebruikt (toen was ie op)

kachel.jpg.dba81f1eecec1b65ae8b14381a4312a7.jpg

je kunt er prima op koken en een ruimte mee verwarmen. met de schuifjes regel je lucht invoer, met de klep in de schoorsteen de rookuitlaat.

hier staat hoe je die maakt:

http://engelweb.nl/houtkacheltje/

 

Ik ben van plan om als ik weer wat meer tijd heb een rocketstove te maken. Ben benieuwd of ie zoveel zuiniger brand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@KeyserSuze: Ik heb bij die dump in Noord-Holland ook zo'n ding gekocht gekocht maar ik kon maar niet bedenken wat ik er in wilde stoken. Waxinelichtje? Esbitblokje? Hij ligt nu op zolder mooi glanzend aluminium te wezen. Jij stookt er gewoon houtjes in? Ga ik doen.

 

Ja gaat prima, niet teveel wind natuurlijk, esbit had ik ook over nagedacht, maar de afstand tot onderkant beker of fles is dan denk ik te groot. Heb je het al geprobeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...