Ga naar inhoud
GENEGEERD

Survival gear om brood te bakken tijdens shtf


Gast Dick Berts

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 71
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • 4 weken later...

Hoi Rebe,

 

Heb het vandaag geprobeerd met een zak broodmix en water (stanaard zak uit supermarkt helaas maar zes maandenhoudbaar) 8 waxine lichtjes en twee pannen gescheiden met open gebogen paperclips op een ovenschaal met rooster erop dus zelfs geen ikea :-) wel de handvaten van de binnenpan afgeschroeft. Punaise hebben van die witte kapjes dit leek me makkelijker dan die er af te peuteren. Ze staan nu drie uur op en het ziet et geweldig uit.. Echt een uber prep. Ik laat morgen even horen hoe ons ontbijt was maar alvast bedankt.. Zal proberen een pic te plaatsen maar dit lukt me meestal niet vanaf ipad op dit forum.. Nogmaals super deze Macgyver prep zou sticky moeten zijn..

 

Rover

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

@Wild Rover. Als je het net als ik -vooralsnog- in kant en klare broodmix zoekt, dan zijn de Koopmans broodmixen die je bij AH kunt kopen, ruim een jaar houdbaar. Tenminste als je wat moeite doet. Achterste pakken bekijken en meerde AH filialen bezoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aeron, je bent me voor, ik had eergisteren ook zo een brood gebakken, maar de foto's nog niet geplaatst... hierbij dan. Het brood is lekker, het lekkerste wat ik tot nu toe heb gebakken. Ik heb hiervoor het recept van onze 'lokale' bakker jolanda gebruikt. Het heeft mij doen realiseren dat de combi oven die wij hebben niet goed is voor het bakken van brood. Voortaan bak ik zo brood...zy2ema6e.jpg Ik heb messen gebruikt ipv punaises.

y7a5amu2.jpg

 

Heerlijk!

 

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Wat super ! En als je tijdens een shtf in de winter in een kleine ruimte op waxinelichtjes je brood gaat bakken, dan profiteer je ook nog eens van de extra warmte. Overigens kan bij iedere onvolledige verbranding koolmonoxide ontstaan. Daarom is een koolmonoxide melder onmisbaar voor iedere prepper. Daarmee kun je de grens opzoeken tussen ventileren -wat altijd warmteverlies betekent- en koolmonoxide vorming.

 

http://www.liff.nl/aanbieding-ajax-kidde-koolmonoxidemelder-digitaal-display-moment-waarde-kunnen-zien-p-387.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien je de qvist website al had gevonden, denk ik dat een Dutchoven dé ideale oplossing is. Broodbakken gaat hiermee erg makkelijk evenals het maken van stoofpotten etc. Ik gebruik ze al jaren, en nog nooit is er iets mislukt. Gewoon wat kooltjes/briketjes eronder en erboven en wachten maar. Pan is onverwoestbaar gietijzer (niet laten vallen, dan breekt ie!). Hierdoor blijft de pan ook lang warm en is de warmte verdeling zeer gelijkmatig. De Dutchoven is de ideale SHTF bug-in kook methode. Ook op de kooltjes van een houtvuur kan je hiermee koken....

 

Waarop kook jij? Laat ik het specificeren: afgelopen zomer waren wij aan het kamperen. Op die camping was een activiteit broodjes bakken op open vuur voor de kindjes. Degene die dat begeleidde had dutch oven pannen bij zich en maakte daar ook brood in. Ging inderdaad super makkelijk. Op die camping hadden ze grote schalen waar vuur in werd gestookt. Ik begreep dat die schalen oude water kraan bakken waren die in oude basisscholen werden gebruikt. Ik kan ze helaas nergens vinden overigens, dus als iemand een idee heeft... Maar waar zet jij je pan op? Gewoon op je kamp vuur? Of gang je 'm met je triopod boven het vuur? Dan heb je niet direct kooltjes aan de onderkant. Ik ben benieuwd en hoor het graag. Het Dutch oven principe zou iets kunnen zijn waar wij in onze nieuwe tuin een plek voor inrichten.

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb vanmorgen heerlijk ontbeten. Het brood was perfect gelukt. De fotos zijn vergelijkbaar met Simurgh was een iets donkerder abdijbrood maar posten ging niet. Wellicht belangrijk ook weinig geur en makkelijk binnenhuis ergens te plaatsen zelfs zonder toezicht. In ieder geval raad ik iedereen aan een paar zakken kant en klaar mix en waxinelichtjes te preppen. Het is zo simpel systeem en het resultaat overtreft de verwachting.

 

Gr,

 

Rover

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarop kook jij? Laat ik het specificeren: afgelopen zomer waren wij aan het kamperen. Op die camping was een activiteit broodjes bakken op open vuur voor de kindjes. Degene die dat begeleidde had dutch oven pannen bij zich en maakte daar ook brood in. Ging inderdaad super makkelijk. Op die camping hadden ze grote schalen waar vuur in werd gestookt. Ik begreep dat die schalen oude water kraan bakken waren die in oude basisscholen werden gebruikt. Ik kan ze helaas nergens vinden overigens, dus als iemand een idee heeft... Maar waar zet jij je pan op? Gewoon op je kamp vuur? Of gang je 'm met je triopod boven het vuur? Dan heb je niet direct kooltjes aan de onderkant. Ik ben benieuwd en hoor het graag. Het Dutch oven principe zou iets kunnen zijn waar wij in onze nieuwe tuin een plek voor inrichten.

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

 

Je kan ook een oude oliedrum door midden zagen. Gaten en roest maakt niet uit, is alleen om je vuur in te stoken.

 

Edit: die rvs wasbakken vind je vast wel via een horeca groothandel of op marktplaats.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen onderzoek toch alstublieft het concept van de rocketstove (verbeterde versie van de hierboven getoonde bengali pit stove).

Deze brand zo heet dat de uitstoot / geur / rook bijna nihil is.

 

Op het "ecologieforum.eu" is hier een boel over te vinden. Echt goed om eens door te lezen en als je de ruimte hebt mee te knutselen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen onderzoek toch alstublieft het concept van de rocketstove (verbeterde versie van de hierboven getoonde bengali pit stove).

Deze brand zo heet dat de uitstoot / geur / rook bijna nihil is.

 

Op het "ecologieforum.eu" is hier een boel over te vinden. Echt goed om eens door te lezen en als je de ruimte hebt mee te knutselen.

 

Zelf een maken is super simpel en zeer effectief inderdaad!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De rocketstove kan je makkelijk zelf maken met een oliedrum of melkbus dus hoeft ook niet veel te kosten.

 

exact, het concept is bedoeld om van rommel een kachel te maken die weinig uitstoot en weinig verbruikt voor een erg heet vuur.

 

voordelen:

- makkelijk te maken

- niet makkelijk te zien / ruiken als ie goed brand

- weinig brandstof nodig

- erg heet vuur

- schoorsteen met 'trek' niet nodig, de stove 'duwt'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarop kook jij?j Gewoon op je kamp vuur? Of gang je 'm met je triopod boven het vuur? Dan heb je niet direct kooltjes aan de onderkant. Ik ben benieuwd en hoor het graag. Het Dutch oven principe zou iets kunnen zijn waar wij in onze nieuwe tuin een plek voor inrichten.

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

 

Waar drie beton klinkers al niet goed voor kunnen zijn, of in de natuur zoeken naar stenen van ongeveer gelijke hoogte.

Maak een stervorm waar de pan op kan staan.

Eerst stoken, zodra je kolen hebt plat maken stenen erop en daar de pan op, dat is dan ook de reden dat je een forse pan wilt en niet zo'n een persoons kampeerpannetje..

Daarna kun je naar behoefte hout bijvullen of kooltjes eronder blijven schuiven.

 

Als je een basis kamp hebt dan is een driepoot met ketting natuurlijk simpeler..

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je wilt voorkomen dat de binneste pan direct met de te hete vlam van de waxine lichtjes in aanrakimg komt.

Dan krijg je verbrande plekken.

Je maakt dus een mini oven.

Als je een dikke gietijzerenpan hebt die de warmte veel beter kan verspreiden dan zou je directe verwarming kunnen proberen...

 

Als je als buitenlaag alufolie wilt gebruiken dan zul je wel dikke folie moeten gebruiken ik denk dat je door normale alufolie heen stookt..

Als je alufolie als binnenpan wilt gebruiken dan zal dat wel redelijk gaan, dus probeer eens en laat het weten..

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...