Ga naar inhoud
GENEGEERD

slijpmateriaal en leren slijpen.


bjo1998

Aanbevolen berichten

ik ben zelf slechter dan slecht in het slijpen van mijn messen, het enigste mes wat ik daadwerkelijk scheer scherp krijg is een mora en nog ben ik niet tevreden over het resultaat.

ik gebruik dan ook een goedkoop hubo steentje.

 

nu is mijn vraag wat voor stenen gebruiken de mensen hier en wat raden jullie mij wel en niet aan.

vind het erg lastig omdat er juist zoveel keus is in verschillende stenen.

bij knives and tools zijn er 2 soorten die mij aanspreken dat zijn de japanse watersteen maar deze hebben ze in korrel 46 tot 12,000 of de belgische blauwe steen in 150 tot 250

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

wil je een japanse watersteen , dan voldoet deze prima voor de algemeen gebruik.

http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-naniwa-watersteen-korrel-1000-3000.htm

 

Maar ik heb het zelf ervaren, slijpen is ook een kwestie van oefenen, en oefenen,

ik heb zelf ook geoefend om te slijpen op DC 3, steentje van fjallkniven, eenvoudigweg omdat je dan ook leert om onderweg je mes scherp te houden.

Vergeet ook het belang niet van goed te stroppen na het slijpen op de steen.

 

Succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf gebruik ik de slijpset van Gatco: http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-gatco-edgemate-slijpsysteem.htm

Het mooie hiervan is, dat je onder de juiste hoek kunt slijpen. Heb er nog Extra fine slijpsteen bijgekocht. Maar ga er binnenkort nog de Ultra fine bijkopen voor een superscherp resultaat.

In mijn GHB heb ik een FallKniven DC4 zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog steeds slijpsteen van school, das 13 geleden. En wat fijne slijpsteen uit mijn moederse keuken la gepikt.

Diamant slijper van de Lidl, altijd mee op vakantie (licht gewicht).

Maar voornamelijk 'schuurpapier'. Jah je moet dan convex snede van houden, maar zo lang je de snijrand scherp en glimt en papier makkelijk snijdt zonder ravelen is scherp. Ik maakt het wel af met stropen op leer met wat slijppasta. Zolang ik messen maak heb ik nog steeds geen slijpsteen gekocht :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
  • 3 weken later...
  • 4 weken later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...